Решение по дело №188/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 февруари 2022 г.
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20217190700188
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 2                                                     10.02.2022 год.                                         Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в открито съдебно заседание на тринадесети януари две хиляди двадесет и втора  година,  в  състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН М.

 

при секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин М. административно дело № 188 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 – 178 от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 118  от Кодекса за социалното осигуряване (КСО).

Образувано е по жалба на В. М. П. от гр. К., ул. *****, ет. *, ап. *, срещу Решение № 1012-16-83/1 от 05.07.2021 год. на Ръководителя та ТП на НОИ – Разград,  с които са потвърдени разпореждания № ********** от 29.03.2021 год., №  ********** от 30.03.2021 год. и № ********** от 01.04.2021 год. на ръководителя по „ПО” при ТП на НОИ – Разград. С потвърдените разпореждания Ръководителя по пенсионно осигуряване е изменил на основание чл. 99, ал. 1, т. 2, б. „д” от КСО отпуснатата пенсия  за инвалидност поради общо заболяване  на оспорващия, за съответните периоди, конкретно посочени в разпорежданията. В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно, тъй като по същество не са били налице основания за изменение на пенсията. Излагат се доводи, че промяната на осигурителния му стаж и доходи от органите на НОИ е незаконосъобразно извършена. Оспорващият иска от съда да отмени обжалваното решение и потвърденото с него разпореждане, както и да му бъдат присъдени направените по делото разноски.

Ответникът по оспорването – ръководителят на ТП на НОИ – Разград, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл.168 , приема за установено следното:

С разпореждане № ********** от 20.01.2015 год. /л. 223/ на оспорващия е отпусната  пенсия за инвалидност поради общо заболяване /пенсия за ИОЗ/ считано от 13.06.2014 год. до 01.10.2016 г. С Разпореждане № ********** от 29.09.2016 г. /л.206/ срокът за получаване на пенсия за ИОЗ е удължен до 01.09.2018 год. с оглед преосвидетелстване на оспорващия.

Към 23.01.2017 год. личната пенсия за ИОЗ на оспорващия е била определена при осигурителен стаж до датата на инвалидизиране от 30 г. 04 м. и 09 дни и осигурителен стаж след датата на инвалидизиране от 1 г. 08 м. и 01 ден / виж разпореждане л. 197/

Със  заявление вх. № 2182-16-401 от 09.08.2017 год. /л.195/ П. е поискал преизчисляване на пенсията на основание чл. 102, ал. 1, т. 2 от КСО  с оглед на допълнително придобит до 31.07.2017 год. осигурителен стаж. Видно от описа на осигурителния стаж /л. 192-193/  на П. е зачетен  ново придобит осигурителен стаж   от III категория в размер общо на 08 м. и 26 дни от които  5 м. и 19 дни с осигурител  „Социални услуги- Кубрат” и 3 м. и 07 дни с осигурител „ЖИВЕС” ООД с ЕИК *********, положен в периода от 24.04.2017 до 31.07.2017 г.  С разпореждане № ********** от 26.10.2017 год. /л.186/  пенсията за ИОЗ на П. е преизчислена считано от 09.08.1017 г. при осигурителен стаж след датата на инвалидизиране от 2  г. 04 м. и 27 ден, като е взет предвид  и новозачетения осигурителен стаж в т.ч. и този при „ЖИВЕС”  ООД.

С разпореждане № ********** от 27.04.2018 год. /л.179/  пенсията на оспорващия отново е преизчислена на основание чл.  102, ал. 1, т. 2 от КСО по заявление от 02.04.2018 год. /л.184/  при осигурителен стаж след датата на инвалидизиране от 3 г. 00 м. и 27 дни, като е взет предвид  новозачетения осигурителен стаж в размер на 08 месеца, придобит през периода от 01.08.2017 г. до 31.03.2018 год. с осигурител „Бюрото по труда” Кубрат / виж опис на ОС л. 182/ плюс осигурителен стаж след инвалидизиране от 2  г. 04 м. и 27 ден от разпореждане № ********** от 26.10.2017 год. /л.186/. 

С разпореждане № ********** от 31.08.2020 год. /л. 115/ пенсията за ИОЗ на П. е преизчислена на основание чл. 102, ал. 1 от КСО по заявление вх. № 2182-16-321 от 10.04.2019 год. /л. 171/  при осигурителен стаж след датата на инвалидизиране от 4 г. 01 м. и 26  дни. При това изменение е зачетен, новопридобития осигурителен стаж от III категория в размер на 1 год.  00 м. и 29  дни с осигурител  „ДЕ КОНСУЛТ 13 ” ЕООД с ЕИК *********, положен в периода от 02.04.2018 г. до 30.04.2019 год. плюс осигурителния стаж след пенсиониране от 03 год. 00 м. и 27 дни по разпореждане № ********** от 27.04.2018 год. /л.179/ .

С разпореждане № ********** от 09.10.2020  год. /л.93/  пенсията на оспорващия е преизчислена на основание чл. 99, ал. 1, т. 2, б. „д” от КСО  по заявление от 08.06.2020  год. /л.104/ като видно от описа на осигурителния стаж /л.98-100/  е признат и осигурителния стаж от 3 м. и 07 дни с осигурител „ЖИВЕС”  ООД, положен в периода от 24.04.2017 до 31.07.2017 г и от 1 год. 00 м. и 29  дни с осигурител  „ДЕ КОНСУЛТ 13”, положен в периода от 02.04.2018 г. до 30.04.2019 год. 

Със задължителни предписания № ЗД-1-03-00819962 от 05.10.2020 год. /л.74/ контролен орган от ТП на НОИ Варна е дал задължителни предписания на осигурителя „ДЕ КОНСУЛТ 13 ” ЕООД с ЕИК ********* да заличи неправилно подадени данни с информация  в декларация обр. 1 в Регистъра на осигурените лица с код 01 на 08 часов работен ден за В. М. П. с ЕГН ********** за периода от 02.04.2018 год. до 01.05.2019 год.

С писмо изх. № Ц1042-16-41#4 от 08.12.2020 год. /л.78/ директорът на ТП на НОИ Варна е уведомил Дирекция „ОКП” при ЦУ на НОИ за влязлото в сила предписание, както и че същото не е изпълнено в указания срок, като е поискал съдействие за прилагане на действията по чл. 4, ал. 10, т. 4 от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 год. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващи се лица / Наредба № Н-13/.

С писмо изх. № Ц 1042-16-41#5 от 15.12.2020 год. /л.80-81/директорът на Дирекция „ОНП” е поискал от Дирекция „Информационни и комуникационни технологии” при ЦУ на НОИ да бъдат генерирани на основание чл. 4, ал. 10, т. 4 от Наредба № Н-13 заличаващи декларации за две лица, едното от които е В. М. П. с ЕГН ********** за периода от 02.04.2018 год. до 01.05.2019 год., за подадените данни от осигурителя „ДЕ КОНСУЛТ 13 ” ЕООД с ЕИК *********, тъй като по технически причини, те не могат да бъдат въведени от контролните органи при ТП на НОИ – Варна.

С писмо изх. № Ц 1042-16-41#6 от 16.12.2020 год. /л.79/ директорът на дирекция „ИКТ” при ЦУ на НОИ е уведомил директорите на дирекция „Осигуряване и краткосрочни плащания” и директора на дирекция „Информационни системи за дългосрочни и краткосрочни плащания” че на 15.12.2020 год. на сървъра на НАП са подадени 41 заличаващи декларации по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО за  осигурителя „ДЕ КОНСУЛТ 13 ” ЕООД с ЕИК ********* за посочените в горепосоченото писмо лица.  С писмо от 21.12.2020 год. /л. 76/, подуправителят на НОИ е уведомил изпълнителния директор на НАП за подадените 41 бр.  заличаващи декларации.

С писмо изх. № Ц 9101-03-608#9 от 06.01.2021 год. / 73/ директорът на дирекция „Пенсии” при ЦУ на НОИ е уведомил ръководителя на ТП на НОИ – Разград, че следва да се извърши нова преценка за право на пенсия или изменение на пенсия за  лицето В. М. П. с ЕГН *********, което има зачетен осигурителен стаж при осигурителя „ЖИВЕС”  ООД с ЕИК *********, тъй като са подадени заличаващи декларации за подадени от този осигурител данни по чл. 4 и чл. 4а от КСО за периода от 01.01.2016 год. до 31.01.2018 год.  От данните по делото е видно, че  на оспорващия е бил зачетен осигурителен стаж при този осигурител в размер на 03 м. и 07 дни за периода от 24.04.2017 до 31.07.2017 год., който попада в периода на заличените данни.

С писмо вх. № 2175-16-1 от 15.01.2021 год. /л. 77/ директорът на дирекция „Пенсии” при ЦУ на НОИ е уведомил ръководителя на ТП на НОИ – Разград, че следва да се извърши нова преценка за право на пенсия или изменение на пенсия за  лицето В. М. П. с ЕГН **********, с оглед на осигурителния стаж при осигурителя „ДЕ КОНСУЛТ 13 ” ЕООД с ЕИК *********, който подлежи на заличаване и обхваща периода от 01.02.2018 г. до 19.05.2020 г.

Във връзка с така получената информация Ръководителят по „ПО при ТП на НОИ – Разград е издал разпореждания № ********** от 29.03.2021 год., №  ********** от 30.03.2021 год. и № ********** от 01.04.2021 год., с които  на основание чл. 99, ал.1, т. 2, б. „д” от КСО е изменил личната пенсия на оспорващия П. считано съответно от 09.08.2017 год. пожизнено, от 02.04.2018 год. пожизнено и от 08.06.2020 год. пожизнено. Видно от описа на  осигурителния стаж /л. 53-55, 59-61 и 62-64/ при  изменение на пенсиите административният орган не е зачел  за осигурителен стаж   3 м. и 07 дни с осигурител „ЖИВЕС”  ООД, за периода  от 24.04.2017 до 31.07.2017 г и  1 год.  00 м. и 29  дни с осигурител  „ДЕ КОНСУЛТ 13” ЕООД, за  периода от 02.04.2018 г. до 30.04.2019 год. , тъй като  данните са заличени в Регистъра на осигурените лица. По преписката няма данни дали и кога тези разпореждания са връчени на оспорващия П., но те са обжалвани пред ръководителя на ТП на НОИ – Разград с жалба от 29.06.2021 год. /л. 8/

С решение № 1012-16-83/1 от 05.07.2021 год. ръководителят  на ТП на НОИ – Разград  отхвърлил жалбата като неоснователна и потвърдил разпорежданията.  Като фактически основания е посочил, че в случая е налице служебно заличаване на  данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО, подадени от осигурителите „ЖИВЕС”  ООД и „ДЕ КОНСУЛТ 13” ЕООД относно оспорващия, които са били взети предвид при предходно изменение размера  на личната  пенсия  за ИОЗ, което е наложило изменение на пенсията по реда на чл. 99, ал.1, т. 2, б. „д” от КСО. Решението е връчено на оспорващия на 12.07.2021 год., а  жалбата е подадена чрез лицензиран пощенски оператор на 21.07.2021 год., съгласно пощенското клеймо на плика.

В хода на съдебното производство са приети представени от оспорващия доказателства – трудови договори, справки за приети уведомления по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда, придружителни писма уведомления по чл. 62, ал. 5 от КТ, уведомление за прекратяване на трудов договор на основание чл. 327, ал. 1, т. 2 и т. 3 от КТ /л. 282-290/, както и копие на страници от 1 до 13 на трудова книжка № сер З №898199 / л.313-319/, представени от ответника,  от които е видно, че оспорващият П. е имал сключен трудов договор  с „ЖИВЕС” ООД от 24.04.2017 год. до 31.07.2017 год. и с „ДЕ КОНСУЛТ 13” ЕООД от 02.04.2018 год., прекратен от П. считано от 01.05.2019 год.

Приети са и представени от ответника писмо на ТД на НАП – Варна, констативен протокол от 05.10.2020 год. за извършена проверка по разходи на ДОО на ТП на НОИ – Варна които установяват  липсата на доказателства за полагане на труд от лицата, назначени от „ДЕ КОНСУЛТ 13” ЕООД по декларирани 5 бр. трудови договори, сключени през м. февруари и м. април 2018 год.  в т.ч. и оспорващия П., както и и Справки „8Б” за отхвърлени данни по партидата на оспорващия П. от Регистъра на осигурените лица за периода м. януари 2017- м. декември 2019 год. /л. 295-л. 301/, от които е видно, че осигурителния стаж на оспорващия при „ЖИВЕС” ООД от 24.04.2017 год. до 31.07.2017 год. и  „ДЕ КОНСУЛТ 13” ЕООД от 02.04.2018 год. до 30.04.2019 г. е заличен въз основа на декларация за заличаване.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

 Жалбата, като подадена от надлежна страна, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване  и в срока по чл. 118 ал. 1 от КСО, е процесуално допустима.

Оспореният акт е издаден от компетентен по материя и място орган, в изискуемата писмена форма и съдържа правни и фактически основания.

Същият  е издаден при спазване изискванията за форма. Решението  съдържа фактически и правни основания за неговото издаване. Доколко изложените фактически основания са доказани и обосновават издаването на оспореното решение е въпрос, касаещ материалната законосъобразност на оспорения акт.

При издаването му не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Административният орган е постановил решението си след като е изяснил всички относими към случая факти. Твърдението на оспорващия, че административният орган безкритично се е позовал на данни от контролния орган при ТД на НАП – Варна е неоснователно. Потвърдените с оспореното решение разпореждания са обосновани с данните от Регистъра на осигурените лица, който  е законоустановен източник на данни за осигурителния статус на лицето.  Чл.5, ал.6 от КСО изрично предвижда, че данните по ал. 4 се използват за изчисляване и отпускане на пенсиите, паричните обезщетения и помощите.

Оспореното решение не противоречи и на материалния закон.

Съгласно разпоредбата на чл.  99, ал. 1, т. 2, б. „д” от КСО, която е посочена като правно основание за издаване на потвърдените с оспореното решение разпореждания,  влязлото в сила разпореждане по чл. 98 може да се измени или отмени от органа, който го е издал по инициатива на органа, когато пенсията е определена в неправилен размер.

Според разпоредбата на чл. 5, ал. 4 от КСО осигурителите и работодателите периодично представят в Националната агенция за приходите данни  за осигурителния доход, осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите", дните в осигуряване и облагаемия доход по Закона за данъците върху доходите на физическите лица - поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване, както и декларации за сумите за дължимите осигурителни вноски.

Съгласно чл. 5, ал. 6 от КСО съдържанието, сроковете, начинът и редът за подаване и съхраняване на декларациите по ал. 4 се определят с наредба, издадена от министъра на финансите, съгласувано с управителя на Националния осигурителен институт. Данните по ал. 4 се използват за изчисляване и отпускане на пенсиите, паричните обезщетения и помощите.

 В разпоредбата на чл. 4, ал. 10, т. 4  от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица е посочено, че НОИ подава данни и за заличаване на декларации образец № 1 или образец № 5, подадени за лицата по чл. 4 и 4а от КСО, когато не е изпълнено в срок влязло в сила задължително предписание по чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО.

В настоящия случай   фактическите основания за издаване  на потвърдените разпореждания  са изложени в потвърдителното  решение  на  ръководителя на ТП на НОИ – Разград,  Посочено е, че изменението на пенсията се основава на служебното заличаване в Персоналния регистър на осигурените лица на предходно зачетения  осигурителен стаж при осигурителите „ЖИВЕС” ООД от 24.04.2017 год. до 31.07.2017 год. и  „ДЕ КОНСУЛТ 13” ЕООД от 02.04.2018 год., до  31.04.2019 год.

 От доказателствата по делото безспорно се установява, че към датата на издаване на потвърдените с оспореното решение разпореждания  този осигурителен стаж е заличен от регистъра на осигурителния стаж по партидата на оспорващия по реда на чл. 4, ал. 10, т. 4 от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г.. Следва да се има предвид, че Регистърът на осигурените лица е законоустановен източник на данни за осигурителния статус на лицето, съгласно  чл.5, ал.6 от КСО.  След като данните за осигурителния стаж на оспорващия П.  при тези двама осигурители е бил заличен,  административният орган по пенсионно осигуряване е бил длъжен да вземе предвид това обстоятелство и да измени пенсията за ИОЗ на оспорващия, съобразно новите данни.

Регистърът на осигурените лица е официален удостоверителен източник на информация, който  се ползва с формална доказателствена сила, с каквато се ползват официалните удостоверителни документи и до доказване на противното съдържащата се в него информация следва да се счита за вярна.

В случая  в регистъра е вписано, че осигурителния стаж на оспорващия при посочените по-горе двама осигурители за посочения период е заличен, т.е. за този период оспорващия не е имал качество на осигурено лице. В негова тежест е да обори  това обстоятелство и да докаже, че е бил осигурено лице.

Оспорващият твърди, че е бил осигурено лице през този период като се позовава на сключения между него и ЖИВЕС” ООД от 24.04.2017 год. и  „ДЕ КОНСУЛТ 13” ЕООД от трудови договори, които са регистрирани по реда на чл. 62, ал. 5 от КТ,  както и на вписванията в трудовата му книжка. Това твърдение обаче остана недоказано.

Следва да се има предвид, че в Кодекса за социално осигуряване са разграничени съществените елементи на трудовото и осигурителното правоотношение. В съответствие с легалната дефиниция, установена в § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО, "осигурено лице" е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1 и за което са внесени или дължими осигурителни вноски. Осигуряването на лицето, което е започнало трудова дейност съгласно чл. 10 КСО, продължава и през периодите по чл. 9, ал. 2, т. 1-3 и 5 КСО. Разпоредбата на чл. 10, ал. 1 КСО изрично определя момента, от който възниква осигуряването — денят, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 и продължава до прекратяването ѝ, респективно лицето следва добросъвестно да участва в осигурителното правоотношение и обуславящото го трудово такова, за да придобие право на пенсия за ИОЗ. Наличието на валидно възникнало трудово правоотношение само по себе си не е основание за началото на осигуряването. То е предпоставка за това, но само в случаите когато лицето е започнало да упражнява трудова дейност.

В конкретния случай оспорващият П. не доказа, че е започнал и е осъществявал трудови  функции по посочените от него трудови договори при посочените работодатели, в процесните периоди от време. Напротив по делото ответникът представи писмени доказателства  - официални документи, неоспорени от П., от които е видно, че  посочените от него като осигурители дружества не са осъществявали дейност през процесните периоди. Следователно след като  П. не доказа, че е извършвал трудова дейност по сключените от него трудови договори, той не може да има качеството на осигурено лице за процесните периоди.

Ето защо съдът счита, че оспореното решение и потвърдените с него разпореждания съответстват на материалния закон

Оспорения акт съответства и на целта на закона. В случая административният орган действа при условията на обвързана компетентност. След като административният орган има една единствена възможност за произнасяне и административният акт съответства на материалния закон, то той съответства и на целта на закона.

По изложените съображения съдът намира, че оспореното решение на ръководителя на ТП на НОИ – Разград  е валиден административен акт и не са налице основанията, посочени в чл. 146 от АПК, изискващи неговата отмяна, поради което оспорването, като неоснователно, следва да се отхвърли.

Мотивиран така, съдът на основание чл. 172, ал. 2 от АПК

 

Р  Е  Ш  И  :

           

            ОТХВЪРЛЯ оспорването на В. М. П. от гр. К., ул. *****, ет. *, ап. *, срещу Решение № 1012-16-83/1 от 05.07.2021 год. на Ръководителя на Териториално поделение  на Националния осигурителен институт – Разград, с които са потвърдени разпореждания № ********** от 29.03.2021 год., №  ********** от 30.03.2021 год. и № ********** от 01.04.2021 год. на ръководителя по „Пенсионно осигуряване” при ТП на НОИ – Разград.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС в срок от 14 дни от съобщаването му на страните.

 

Съдия:   /п/