Решение по дело №265/2023 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 224
Дата: 1 ноември 2023 г. (в сила от 1 ноември 2023 г.)
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20237070700265
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ224

гр. Видин, 01.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

I административнонаказателен състав

в публично заседание на ддвадеседва

Двадесет и трети октомври

през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

Росица Славчева

Биляна Панталеева

 

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

 Касационно АНД №

265

по описа за

2023

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл. 63в ЗАНН във връзка с глава ХІІ от АПК.

Делото е образувано по жалба, подадена от Директора на ОД на МВР Видин, против Решение № 302/24.07.2023 г. по НАХД № 400/2023 г. по описа на Районен съд Видин, с което е отменен Електронен фиш серия К № 6383312 на ОД на МВР - Видин, с който на Б.И.Б., за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство, е наложено административно наказание "глоба" в размер на 100.00 лева на основание чл. 189, ал. 4 във връзка с чл. 182, ал. 1, т.3 от ЗДвП.

В жалбата се развиват съображения, че решението на ВРС е незаконосъобразно. Твърди се от касатора, че изводите на съда не съответстват на възприета фактическата обстановка. Иска се да бъде отменено решението на ВРС.

Ответникът по касационната жалба не е взел становище по нея.

Представителят на Окръжна прокуратура - Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна и не следва да бъде уважена.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният съд прие за установено следното:

Жалбата, като подадена в срока, е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Установено е, че на 21.09.2022г. в 16,53 ч. на път II-11 в с. Арчар, обл. Видин, при ограничение на скоростта от 50 км. ч. е установено и заснето с автоматизирано техническо, превишаване на разрешената скорост с 26 км/ч. при управление на МПС "Шкода Октавия", с рег. № СА **** СР. МПС се е движело със скорост от 76 км/ч, при разрешена скорост от 50 км/ч.

На касаторът е издаден електронен фиш и на основание чл. 189, ал. 4 във връзка с чл. 182, ал. 1, т.3 от ЗДвП му е наложено наказание "глоба" в размер на 100 лева за превишение от 26 км/ч /при отчетена допустима разлика от 3 км/ч в полза на водача/.

Въз основа на приетата фактическа обстановка въззивният съд е отменил електронния фиш като е приел, че електронния фиш не съдържа всички реквизити не е посочено мястото, където се претендира, че е налице ограничение от 50 км/ч. Приел е, че докладната записка и протокола за използване на техническо средство от 21.09.22 год. не съдържат всички необходими данни и реквизити.

Направените от районния съд извод са незаконосъобразни и не се споделят от настоящата инстанция.

Обжалваният електронен фиш е издаден при спазване на административно-производствените правила и в съответствие с материалния закон.

От събраните по делото доказателства безспорно е установено извършването на процесното административно нарушение – превишение от 26 км/ч, установено и заснето с автоматизирано техническо средство - мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение, наказуемо съгласно чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП с глоба в размер на 100.00 лв.

Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Съобразно §. 6, т. 65 от ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически средства и системи" като уреди за контрол, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган, могат да бъдат: и мобилни -прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 7 от ЗДвП/изм. ДВ бр. 54 от 05.07.2017 г. /, съобразно която контролните органи имат право да извършват контрол по спазване на правилата за движението по пътищата с автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане, като контролът се осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане.

В случая в съответствие със законовата възможност нарушението е установено с описаната в електронния фиш мобилна система за контрол и при условията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е издаден процесният електронен фиш. Същият съдържа законоустановеното в разпоредбата съдържание.

В съответствие с НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата е изготвен протокол по чл. 10 от наредбата. Видно от приложения протокол за използване на АТС, изготвен по реда на Наредбата, заснемането е извършено в с. Арчар, Мелницата. В самия електронен фиш също е записано мястото, а именно мелница Арчар. Ограничението на скоростта се въвежда с наличието на пътен знак Д11, който обозначава началото на населено място. В протокола за използване на автоматизирано техническо средство, изрично е записано, че се касае за общото ограничение от 50 км/ч за населено място и няма, пътен знак за ограничение на скоростта.

Използването на мобилната АТСС на съответното място за контрол е удостоверено с протокол /приложение към чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР, в сила от 16.01.2018 г. /, съставен от обслужващия полицейски служител. В протокола изчерпателно са посочени точното място за контрол и посоката, в която е осъществяван, въведения за контролирания участък скоростен режим, режима на измерване, началото и края на работната смяна и номерата на първия и последния запис. Данните в протокола, ведно с приобщения снимков материал от записа, извършен от мобилната АТСС, доказват, че нарушението е установено в границите на контролирания участък, при максимално разрешена скорост за същия от 50 км/ч. По делото не са представени снимки на разположението на уреда, но дори при тяхната липса, положението на уреда се установява от приложения протокол като същото е било разположено в служебен автомобил ВН **** ВЛ. На следващо място АС Видин не споделя и становището на РС Видин, че не изписването на марката на автомобила в докладната записка за заснетите нарушения е съществено нарушение. Регистрационният номер на автомобила е достатъчно ясно описание, още повече, че той е уникален такъв и е само за този автомобил, докато марката на МПС-то не конкретизира в такава степен процесният автомобил, за да води до съществено процесуално нарушение липсата й в докладната.

По тези съображения и предвид липсата на допуснати съществени нарушения на процесуални правила настоящият състав намира, че решението на Районен съд - Видин, като неправилно следва да бъде отменено, а обжалвания електронен фиш за налагане на глоба следва да бъде потвърден като законосъобразен и правилен.

С оглед изхода на спора и направеното своевременно искане от процесуалния представител на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за настоящата и въззивната инстанция, съдът намира, че такова следва да бъде присъдено. Следователно касаторът следва да бъде осъден да заплати на ОД на МВР Видин сума в размер на 80.00 лв., за всяка инстанция, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Воден от горното и на основание чл.63в от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК, Административен съд Видин

                                                 Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 302/24.07.2023 г. по НАХД № 400/2023 г. по описа на Районен съд Видин,  вместо което ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К № 6383312 на ОД на МВР - Видин, с който на Б.И.Б., за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство, е наложено административно наказание "глоба" в размер на 100.00 лева на основание чл. 189, ал. 4 във връзка с чл. 182, ал. 1, т.3 от ЗДвП.

ОСЪЖДА Б.И.Б. да заплати на ОД на МВР Вдини юрисконсултско възнаграждение в размер на 160.00 /сто и шестдесет/ лв.

Решението не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                              ЧЛЕНОВЕ:1.

 

                                                                                2.