АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 224 |
||||||||||
гр.
Видин, 01.11.2023 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично заседание
на ддвадеседва |
Двадесет и трети октомври |
|||||||||
през две хиляди и двадесет и трета година в
състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Росица Славчева Биляна Панталеева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
||||||||
Касационно АНД
№ |
265 |
по описа за |
2023 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по
чл. 63в ЗАНН във връзка с глава
ХІІ от АПК. Делото е образувано
по жалба, подадена от Директора на ОД на МВР Видин, против Решение № 302/24.07.2023
г. по НАХД № 400/2023 г. по описа на Районен съд Видин, с което е отменен Електронен
фиш серия К № 6383312 на ОД на МВР - Видин, с който на Б.И.Б., за нарушение по
чл. 21, ал.
1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство, е наложено административно
наказание "глоба" в размер на 100.00 лева на основание чл. 189, ал.
4 във връзка с чл. 182, ал.
1, т.3 от ЗДвП. В жалбата се развиват
съображения, че решението на ВРС е незаконосъобразно. Твърди се от касатора, че
изводите на съда не съответстват на възприета фактическата обстановка. Иска се
да бъде отменено решението на ВРС. Ответникът по касационната
жалба не е взел становище по нея. Представителят на Окръжна
прокуратура - Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна и не следва да
бъде уважена. От събраните по делото
писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност,
доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният
съд прие за установено следното: Жалбата, като подадена
в срока, е процесуално допустима. Разгледана по същество,
жалбата е неоснователна по следните съображения: Установено е, че на
21.09.2022г. в 16,53 ч. на път II-11 в с. Арчар, обл. Видин, при ограничение на
скоростта от 50 км. ч. е установено и заснето с автоматизирано техническо, превишаване
на разрешената скорост с 26 км/ч. при управление на МПС "Шкода Октавия",
с рег. № СА **** СР. МПС се е движело със скорост от 76 км/ч, при разрешена
скорост от 50 км/ч. На касаторът е издаден
електронен фиш и на основание чл. 189, ал.
4 във връзка с чл. 182, ал.
1, т.3 от ЗДвП му е наложено наказание "глоба" в размер
на 100 лева за превишение от 26 км/ч /при отчетена допустима разлика от 3 км/ч
в полза на водача/. Въз основа на приетата
фактическа обстановка въззивният съд е отменил електронния фиш като е приел, че
електронния фиш не съдържа всички реквизити не е посочено мястото, където се претендира,
че е налице ограничение от 50 км/ч. Приел е, че докладната записка и протокола
за използване на техническо средство от 21.09.22 год. не съдържат всички необходими
данни и реквизити. Направените от районния
съд извод са незаконосъобразни и не се споделят от настоящата инстанция. Обжалваният електронен
фиш е издаден при спазване на административно-производствените правила и в съответствие
с материалния закон. От събраните по делото
доказателства безспорно е установено извършването на процесното административно
нарушение – превишение от 26 км/ч, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство - мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение,
наказуемо съгласно чл. 182, ал.
1, т. 3 от ЗДвП с глоба в размер на 100.00 лв. Съгласно чл. 189, ал.
4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство
или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния
номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното
средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата,
срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Съобразно §. 6, т. 65
от ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически средства и системи"
като уреди за контрол, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие
или отсъствие на контролен орган, могат да бъдат: и мобилни -прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
В този смисъл е и разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 7 от ЗДвП/изм. ДВ бр. 54 от
05.07.2017 г. /, съобразно която контролните органи имат право да извършват контрол
по спазване на правилата за движението по пътищата с автомобили, оборудвани със
средства за аудиозапис и видеозаснемане, като контролът се осъществява само в
обхвата на средствата за видеозаснемане. В случая в съответствие
със законовата възможност нарушението е установено с описаната в електронния фиш
мобилна система за контрол и при условията на чл. 189, ал.
4 от ЗДвП е издаден процесният електронен фиш. Същият съдържа законоустановеното
в разпоредбата съдържание. В съответствие с НАРЕДБА №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата е изготвен протокол
по чл. 10 от наредбата. Видно от приложения протокол за използване на АТС, изготвен
по реда на Наредбата, заснемането е извършено в с. Арчар, Мелницата. В самия електронен
фиш също е записано мястото, а именно мелница Арчар. Ограничението на скоростта
се въвежда с наличието на пътен знак Д11, който обозначава началото на населено
място. В протокола за използване на автоматизирано техническо средство, изрично
е записано, че се касае за общото ограничение от 50 км/ч за населено място и няма,
пътен знак за ограничение на скоростта. Използването на мобилната
АТСС на съответното място за контрол е удостоверено с протокол /приложение към
чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР, в сила от
16.01.2018 г. /, съставен от обслужващия полицейски служител. В протокола изчерпателно
са посочени точното място за контрол и посоката, в която е осъществяван, въведения
за контролирания участък скоростен режим, режима на измерване, началото и края
на работната смяна и номерата на първия и последния запис. Данните в протокола,
ведно с приобщения снимков материал от записа, извършен от мобилната АТСС, доказват,
че нарушението е установено в границите на контролирания участък, при максимално
разрешена скорост за същия от 50 км/ч. По делото не са представени снимки на разположението
на уреда, но дори при тяхната липса, положението на уреда се установява от приложения
протокол като същото е било разположено в служебен автомобил ВН **** ВЛ. На
следващо място АС Видин не споделя и становището на РС Видин, че не
изписването на марката на автомобила в докладната записка за заснетите
нарушения е съществено нарушение. Регистрационният номер на автомобила е
достатъчно ясно описание, още повече, че той е уникален такъв и е само за
този автомобил, докато марката на МПС-то не конкретизира в такава степен
процесният автомобил, за да води до съществено процесуално нарушение липсата
й в докладната. По тези съображения и предвид липсата на
допуснати съществени нарушения на процесуални правила настоящият състав
намира, че решението на Районен съд - Видин, като неправилно следва да бъде
отменено, а обжалвания електронен фиш за налагане на глоба следва да бъде
потвърден като законосъобразен и правилен. С оглед изхода на спора
и направеното своевременно искане от процесуалния представител на ответника за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение за настоящата и въззивната инстанция,
съдът намира, че такова следва да бъде присъдено. Следователно касаторът следва
да бъде осъден да заплати на ОД на МВР Видин сума в размер на 80.00 лв., за
всяка инстанция, представляваща юрисконсултско възнаграждение. Воден
от горното и на основание чл.63в от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК,
Административен съд Видин
Р Е Ш И: ОТМЕНЯ Решение № 302/24.07.2023 г.
по НАХД № 400/2023 г. по описа на Районен съд Видин, вместо което
ПОСТАНОВЯВА: ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К №
6383312 на ОД на МВР - Видин, с който на Б.И.Б., за нарушение по чл. 21, ал.
1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство, е наложено административно
наказание "глоба" в размер на 100.00 лева на основание чл. 189, ал.
4 във връзка с чл. 182, ал.
1, т.3 от ЗДвП. ОСЪЖДА Б.И.Б.
да заплати на ОД на МВР Вдини юрисконсултско възнаграждение в размер на 160.00
/сто и шестдесет/ лв. Решението не подлежи на обжалване. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2. |
||||||||||
Решение по дело №265/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 224 |
Дата: | 1 ноември 2023 г. (в сила от 1 ноември 2023 г.) |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20237070700265 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 19 септември 2023 г. |