РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1555/20.6.2023г.
гр. Пловдив, 20 юни 2023 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, I отделение, XI с.,
в закрито заседание на двадесети юни през две хиляди двадесет и
трета година, в състав:
Председател: Милена Несторова - Дичева
като разгледа адм. дело № 1218 по описа за 2023 г., взе предвид
следното:
Производството е образувано по жалба, подадена от Н.М.П. с ЕГН ********** и М.И.Р. с ЕГН ********** и
двете с адрес ***, срещу Решение № 74 по протокол № 7 от 06.04.2023 г. на ОбСПловдив, т.2.
Оспореното Решение
№ 74 по протокол № 7 от 06.04.2023 г. на общински съвет гр. Пловдив е за
разрешаване продажбата на недвижим имот частна общинска собственост и
определяне цена на продажбата.
Жалбоподателките
оспорват решението в частта за определената продажна цена.
Съгласно чл. 47, ал. 1, т. 3 от Закона за общинската
собственост общинските
жилища, предназначени за продажба, могат да се продават след решение на
общинския съвет на други лица, отговарящи на условията за закупуване на
общински жилища, определени в наредбата по чл. 45а, ал. 1", като съгласно
ал. 2 "Цените на жилищата, предназначени за продажба, се определят от
общинския съвет по критерии, установени в наредбата по чл. 45а, ал. 1. Продажбата
не може да се извърши на цена, по-ниска от данъчната оценка на имота.
Посочено е
също така в ал. 3, че "Условията и редът за продажба на общински жилища се
определят от общинския съвет в наредбата по чл. 45а, ал. 1".
В
оспореното решение на ОбС - Пловдив като основание за
неговото приемане са визирани именно цитираните текстове на чл. 47 ЗОС.
Безспорно е
в случая, че административното производство е започнало по заявление на Г. с
вх. № 21 П-2493(3) от 23.04.2021 г. до Кмета на Общината, с искане за
закупуване на описаното общинско жилище, в което жалбоподателките
са настанени.
По този
молба се е развило производството като с оспорваното решение органът на местно
самоуправление разрешава продажбата на имота.
Решението
на ОбС – Пловдив в частта, в която се определя цената
на продавания имот, няма характер на индивидуален административен акт. Същият
представлява волеизявление на собственик, предложил на правоимащо
лице да закупи общински имот на посочена от собственика цена.
Административноправният елемент от смесения фактически състав на продажбата по чл. 47 от ЗОС се изчерпва с признаване правото на правоимащото лице по чл. 47, ал. 1 от ЗОС да закупи общинския имот.
Определянето
на цената за имота не административноправен елемент
от фактическия състав. Нормативно определен е само минимумът, под който на
Общината е забранено да продава имотите си.
Начинът на
определяне на цената, не се извършва с индивидуален административен акт и
същият не подлежи на контрол за законосъобразност по реда на чл. 145 и сл. от АПК.
Тук липсват
отношения на власт и подчинение между страните. Освен това с този акт не се
създават права и задължения за жалбоподателките, нито
се засягат непосредствено нейни права, свободи или законни интереси. Действието
и последиците на решението в тази му част са насочени не към отделни граждани
или организации, а към друг административен орган - кмета на общината.
Последният се овластява и задължава да извърши
определени дейности. Административни актове биха били евентуалните актове на
кмета на общината, издадени по силата на упълномощаването, и при условие че са
налице характеристиките по чл. 21 АПК.
Самото
решение всъщност се явява част от процедурата по продажба на имот общинска
собственост, но то не е завършващият я акт и на това основание също не подлежи
на самостоятелно обжалване. Поради това не е налице основание да се приеме, че процесното решение на ОбС Пловдив
подлежи на обжалване и с оглед разпоредбата на чл. 8, ал. 11 от ЗОбС, която изрично предвижда, че подлежат на
контрол и могат да бъдат оспорвани по реда на чл. 45 ЗМСМА, актовете на общинския съвет и кмета за придобиване,
управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост. Само по себе
си възлагането на кмета на общината да предприеме действия по разпореждането с
имота - частна общинска собственост, не съставлява окончателен акт, засягащ
правата и интересите на заявилия закупуването на общинския имот.
Освен това,
определената цена е предложение от собственика на общинския имот. Дали
купувачът ще приеме така оформеното предложение на общината за продажба е
въпрос на негова свободна преценка като гражданскоправен
субект. Задължение на кмета е да издаде заповедта, която да съответства на
решението на общинския съвет, наредбата и разпоредбата на чл. 47, ал. 2 от ЗОС.
По тези
съображения жалбата на Н.М.П. и М.И.Р. подлежи на оставяне без разглеждане –
като недопустима на основание чл. 159, т. 1 АПК, а образуваното въз основава на нея производство
следва да бъде прекратено.
Ето защо и на основание
чл.158, т.1 от АПК, Съдът
О П Р
Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата, подадена от Н.М.П. с ЕГН ********** и М.И.Р. с ЕГН **********
и двете с адрес ***, срещу Решение № 74 по протокол № 7 от 06.04.2023 г. на ОбС Пловдив, в частта му по т.2.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1218/2023 год. по описа
на Административен съд Пловдив.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред
ВАС в 7-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.
Административен
съдия: