Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Кърджали, 20.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Кърджали в публично заседание на двадесет и девети юни през две хиляди
двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
АНГЕЛ МОМЧИЛОВ
ЧЛЕНОВЕ: ВИКТОР
АТАНАСОВ
АЙГЮЛ ШЕФКИ
при секретаря Мелиха Халил, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д №178 по описа на КАС за
2022 г., и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл. 185 и сл.
от АПК.
Образувано е по жалба от П.Т.З. от ***, подадена чрез пълномощник, против разпоредбата
на чл.53, ал.1, т.18 от Наредбата за определянето и администрирането на местните
такси и цени на услуги на територията на община Момчилград, приета с Решение
№23 от 17.12.2003 г. на Общински съвет-Момчилград /изм. с Решение №
123/31.10.2012 г. на ОбС-Момчилград/. Жалбоподателят обосновава правния
си интерес от оспорването с депозираното от него заявление до кмета община Момчилград
по Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/ и заплатената сумата в размер
1.59 лв., за предоставянето на търсената информация, във вид на писмена справка.
Сочи, че не е получил отговор на запитването си, отправено до кмета на община Момчилград,
дали дължи заплащане на разходи по предоставяне на търсената информация. Счита,
че оспорената разпоредба е в разрез с принципа на правовата
държава, защото по недопустим начин ответника е въвел заплащане на такса, която
няма опора в закона. В тази връзка намира оспорения текст за нищожен, поради липса
на компетентност за общинския съвет, да определя разходите по предоставяне на достъп
до обществена информация. Счита, че оспорената разпоредба противоречи и на разпоредбите
на чл. 10, ал.1 и чл.37, ал.2 от Закона за
нормативните актове /ЗНА/, както и на Наредба №Н-1/18.03.2022 г., издадена от министъра
на финансите, по делегацията на чл.20/2/ ЗДОИ. Прави искане
за обезсилване или отмяна на
оспорената разпоредба. Претендира и направените по делото разноски. В съдебно заседание,
лично и чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата по изложените
в същата съображения.
Ответникът – Общински съвет
- Момчилград,
чрез процесуалния си представител, намира жалбата за недопустима и неоснователна. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Представителят на Окръжна
прокуратура Кърджали, намира жалбата за основателна. Счита, че оспорената разпоредба, въвеждаща разходи по предоставяне на достъп до обществена
информация, е приета от некомпетентен
орган, както и че същата противоречи на Наредба №Н-1/18.03.2022 г.
Административният съд, като взе предвид събраните по делото
доказателства, намира за установено
следното:
Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги
на територията на община Момчилград е приета с Решение №23/17.12.2003 г. на Общински
съвет - Кърджали, на основание чл. 22 от ЗМСМА /в редакцията на закона към 2003
г./, във връзка с чл. 9 от ЗМДТ. Видно от приложения по делото протокол №4/17.12.2003
г. от проведеното заседание на ОбС - Момчилград, решението е прието с поименно гласуване, при необходимия
кворум и мнозинство, с 25 гласа „за“, от присъствалите на заседанието 27 общински
съветници /при общ брой на общинските съветници - 29/. По делото е приложено и предложението на кмета
на общината, за приемането на наредбата, както и становища на постоянни комисии към общинския съвет.
С
Решение №123/31.10.2012
г. на Общински съвет - Момчилград, на основание чл. 21, ал.1,
т.7, чл. 21, ал.
2, чл. 27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА, са приети
изменения и допълнения в Наредбата за определяне и администриране на местните такси
и цени на услуги на територията на Община Момчилград, в
т.ч. и изменение на оспорената разпоредба
на чл.53, ал.1, т.18. Според протокол №9/31.10.2012 г. от проведеното заседание на ОбС - Момчилград, решението е прието при наличие на
необходимия кворум и мнозинство, с 26 гласа „за“, от присъствалите при гласуването
26 общински съветници. Видно от представеното извлечение от официалния сайт на Община Момчилград,
проектът на предложените от кмета на
общината изменения и допълнения на наредбата,
е публикуван, ведно с мотивите, на
03.10.2012 г.
По делото е приложено заявление
от П.З. до кмета на община Момчилград, с което, на основание
чл. 24 от ЗДОИ, е поискано предоставянето на информация относно приходите и разходите на общината, свързани с такса битови отпадъци
за 2020 г. Към заявлението е приложена и разписка за платена
от жалбоподателя сума в размер на
1.59 лв., с посочено основание - такса съгласно чл. 53, ал.1, т. 18
от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и
цени на услуги на територията на община Момчилград.
Съгласно оспорената разпоредба на чл. 53, ал.1, т.18 от Наредбата за определянето
и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Момчилград
/изм. с Решение № 123/31.10.2012 г. на ОбС-Момчилград/, находяща се в раздел VI „Такси за административни услуги“, за предоставяне на информация
по Закона за достъп до обществена информация, според вида на носителя, се заплащат
следните такси:
1.
Дискета - 1 брой
– 0.50 лв.;
2.
CD – 1 брой – 0.50 лв.;
3.
DVD – 1
брой – 0.60 лв.;
4.
Разпечатване – 1 стр. (А4) – 0.12 лв.;
5.
Ксерокопие – 1 стр. (А4) – 0.09 лв.;
6.
Факс – 1 стр. (А4) – 0.60 лв.;
7.
(Отм. с Решение №22/28.01.2021 г. ОбС Момчилград);
8.
(Отм. с Решение №22/28.01.2021 г. ОбС Момчилград);
9.
Писмена справка – 1 стр. (А4) – 1.59 лв.
След проверка на законосъобразността на оспорените разпоредби от общинската
наредба, съобразно чл. 168, ал.1 АПК, съдът
прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена от лице, което има
правен интерес от оспорването. Съгласно разпоредбата на чл.
186, ал. 1 АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права,
свободи и законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати
от него и за които той поражда задължения. В тази връзка
като взе предвид приложените доказателства за платена сума, свързана с предоставяне
на информация по ЗДОИ, съдът намира, че жалбоподателят има правен интерес от оспорването, като това оспорване, според чл.187, ал.1 от АПК, не е ограничено
със срок.
Разгледана
по същество жалбата е основателна, по следните съображения:
Общинският съвет е орган
на местното самоуправление,
определящ политиката за изграждане
и развитие на общината,
във връзка
с осъществяването на дейностите от местно
значение,
както и на
други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл. 21, ал.2
от ЗМСМА, общинският съвет приема правилници, наредби,
инструкции,
решения,
декларации и обръщения.
Съгласно чл. 8 от Закона
за нормативните актове,
общинският съвет може да
издава наредби, с които да урежда
съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени
от тях обществени
отношения с местно значение. Наредбата
за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията
на община Момчилград е приета на основание разпоредбата на чл.9 от ЗМДТ, според
която общинският съвет приема наредба
за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги.
Спазени са и изискванията на чл. 26, ал.
2 от Закона за нормативните актове /ЗНА/,
в относимата редакция на текста
/обн.ДВ бр.46/2007
г./, приложим субсидиарно
по силата на препращащата норма на чл. 80 от АПК,
Проектът, заедно с мотивите, е публикуван на интернет страницата на общината, като на на заинтересованите
лица е предоставен законоустановения 14-дневен срок за предложения
и становища.
В
случая,
с процесната разпоредба
от общинската наредба са регламентирани
такси за предоставяне на обществена информация, в зависимост от вида на носителя.
Следва да се отбележи, че обществените
отношения, свързани с правото
на достъп до обществена информация
се определят със Закона за
достъп до обществена информация.
Съгласно чл.20, ал.2 от специалния ЗДОИ /обн., ДВ, бр.
55 от 07.07.2000
г., в сила и към момента на приемане
на оспорената разпоредба/, разходите по предоставяне на обществена информация
се заплащат по нормативи, определени от
министъра на финансите, които не могат да превишават материалните
разходи по предоставянето. В последната разпоредба законодателят
е посочил изрично органа, който има правомощието
да определи разходите по предоставяне
на обществена информация, и това
е министърът на финансите. В тази
връзка, с Наредба № Н-1 от 07.03.2022 г., издадена от
министъра на финансите са определени
нормативи за заплащане
на разходите по предоставяне на обществена информация. При така предвиденото в закона,
общинските съвети нямат правомощия
да определят разходи за предоставяне
на обществена информация, респ., такси за предоставяне на такава информация, като такова
овластяване не се съдържа и в чл.6 от ЗМДТ.
По изложените съображения съдът намира,
че оспорената разпоредба на чл. 53, ал.1, т.18 от общинската наредба е приета от некомпетентен орган и следва
на основание чл. 173, ал.
2 от АПК,
да бъде обявена за
нищожна.
При този изход
на делото и своевременно направеното искане, в полза на оспорващия
се следват деловодни разноски. Съдът намира
за основателно възражението за прекомерност на договореното и изплатено адвокатско възнаграждение в размер на 800 лв., съобразно приложения
ДПЗС от 27.04.2022 г. Предвид фактическа и правна сложност на спора
и проведеното едно открито съдебно заседание, следва ответникът да бъде осъден да
заплати на жалбоподателя, деловодни разноски в размер
на 532 лв.,
от които: 11 лв.
за внесена д.т. и такса за превод
на горната сума;
21 лв.
за внесена такса за публикация в ДВ и такса за превод
на горната сума,
както и
500 лв. адвокатско възнаграждение, съгласно чл. 8, ал. 3 от Наредба №1/2004 г.
за минималните размери
на адвокатските възнаграждения.
Водим
от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд Кърджали
Р Е Ш И :
ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА разпоредбата на 53, ал.1,
т.18 от Наредбата за определянето и администрирането
на местните такси и цени на услуги на територията на община Момчилград.
ОСЪЖДА Общински съвет - Момчилград да заплати на П.Т.З. от ***,
разноски по делото в размер на 532 лева.
Решението
може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.
След
влизането му в сила, решението подлежи на обявяване по реда, по който е обявена
Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги
на територията на община Кърджали.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.