Определение по дело №71/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 април 2021 г. (в сила от 26 май 2021 г.)
Съдия: Светлозар Георгиев Рачев
Дело: 20217090700071
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 март 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 370

гр. Габрово, 29.04.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГР. ГАБРОВО в закрито разпоредително заседание на двадесет и девети април две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ

 

при секретаря ………… като разгледа докладваното от съдия Рачев адм. дело № 71 по описа за 2021 година  и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на Дял трети, Раздел 4 от Администратинопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 54, ал. 3, във вр. с чл. 202, т. 2 от АПК.

            Образувано е по жалба с вх. № 529/29.03.2021г. по описа на Административен съд – гр. Габрово на „Б* М**“ ЕООД – село И**, общ. Севлиево, ЕИК ****, представлявано от управителя на дружеството И.Е.Е., чрез адвокат Н.К.,*** против Заповед № 03-РД/481/15.02.2021г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/, с която е спряно административно производство по обработка на заявлението за подпомагане за кампания 2019г. на „БОБИ МИЛК“ ЕООД кандидат по схемите и мерките за директни плащания с УРН 359313.

            В жалбата се твърди, че атакуваната заповед е незаконосъобразна. Не била налице хипотезата на чл.54, ал.1,т.3 от АПК. Иска се отмяна на заповедта, връщане на преписката на административният орган за произнасяне по същество и присъждане на разноски.

            Ответният административен орган в представеното придружително писмо не изразява становище по жалбата.

            Съдът за да се произнесе съобрази следното:

            Дружеството-жалбоподател е регистрирано под уникален регистрационен номер (УРН) 359313 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). Подало е заявление за подпомагане за 2019г. с УИН 07/300519/49541.

            С обжалваната заповед Изпълнителния директор на ДФЗ е спрял административното производство по обработка на посоченото заявление на основание чл. 54, ал.1, т.3 от АПК. Като причина за спиране на производството е посочено, че по преписка № 2161от 2020г. по описа на Окръжна прокуратура – Велико Търново е образувано досъдебно производство, което в частта му отнасяща се до „БОБИ МИЛК“ ЕООД се разследва това че в подаденото заявление за подпомагане за 2019г. и по точно в приложенията към същото са били посочени като отглеждани в регистриран от дружеството животновъден обект № 5422-0047 животни по брой и номера, които не отговарят на действителните такива, за да бъдат получени средства от Европейските фондове.

            От изисканата от Административен съд – Габрово и представена от Окръжна прокуратура – Велико Търново справка е видно, че по посочената преписка е образувано досъдебно производство с предмет на разследване подробно описан в 13 пункта. Пункт 7 се отнася за подаденото от дружеството жалбоподател заявление за подпомагане. От справката става ясно, че към дата 5.04.2021г. по досъдебното производство няма лица привлечени в качеството им на обвиняеми.

            По делото е приложена Докладна записка относно извършена проверка във връзка с доклад на Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата на европейските земеделски фондове“ посочен в обжалваната заповед. От изложеното на стр.22 от същата е видно, че по отношение на „Б** М**“ ЕООД е извършена „100% физическа проверка на броя на животните и ушните им идентификатори“.

            При така изложените факти, съдът намира заповедта за незаконосъобразна по следните съображения:

            Нормата на  чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК установява, че административният орган спира производството, когато в хода на производството се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта.

            В правомощията на ДФЗ – РА да извършва директни плащания, когато установи, че са налице условията за това по чл. 43, ал. 1 от ЗПЗП, да проверява заявленията за подпомагане по схемите за директни плащания, да намалява размера на плащането или да отказва плащане по схемите за директни плащания, когато се установи наличието на някое от изчерпателно изброените обстоятелства. Следователно предпоставките за отпускане на средства за подпомагане, могат да бъдат установени само и единствено в самото административно производство по издаване на акта, с който се признава, се намалява или се отказва получаването на средствата за подпомагане и тази дейност е от компетентността на изпълнителния директор на ДФЗ-РА.

            В конкретния случай, ДФЗ разполага с всички данни, нужни за разрешаване на въпроса дали да бъде подпомогнат земеделския производител, да бъде намалена търсената от него помощ или да му бъде отказана такава. С оглед посоченото по-горе /съдът няма да обсъжда заключенията на доклада и докладната записка за да не засяга въпроси по същество/ 100 % от животните на дружеството-жалбоподател са били обект на физическа проверка. Следователно Изпълнителния директор на ДФЗ, разполага с необходимите данни и  следва да реши въпроса по същество, като разпореди изплащане или откаже изплащането на заявените за подпомагане средства по схемите и мерките за директни плащания за 2019 година.

            Евентуално извършено престъпление не рефлектира върху преценката за основателността на заявлението на жалбоподателя за подпомагане. Дали физическото лице ще понесе наказателна отговорност за извършено от него престъпление или не, е без значение за решаване на въпроса за подпомагането му.  Казано с други думи приключването на наказателното производство в настоящия случай не е от значение за издаването на индивидуалния административен акт по смисъла на чл.54, ал.1, т.3 от АПК.

            Предвид гореизложеното, настоящият състав на съда намира, че оспорената заповед,следва да бъде отменена.

            С оглед този изход на делото, искането за присъждане на разноски от страна на жалбоподателя е неоснователно и следва да бъде уважено в претендирания размер 550,- лева.

 

            Така мотивиран и на основание чл.200 от АПК, съдът

 

            О П Р Е Д Е Л И:

 

            ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД/481/15.02.2021г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/, с която е спряно административно производство по обработка на заявлението за подпомагане за кампания 2019г. на „Б** М**“ ЕООД кандидат по схемите и мерките за директни плащания с УРН 359313.

 

            ИЗПРАЩА преписката на Изпълнителния директор на на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/, за решаването на въпроса по същество.

 

            ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие" да заплати на „Б** М***“ ЕООД – село И**, общ. Севлиево, ЕИК ******, представлявано от управителя на дружеството И.Е.Е. сумата 550,- /петстотин и петдесет/ лева разноски по делото.

 

            Определението може да бъде обжалвано с частна жалба в седемдневен срок от съобщаването му, чрез Административен съд – Габрово до Върховен административен съд на Република България.

 

            На страните да бъде връчено копие от настоящото определение.

 

          

                     

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:     /П/ НЕ СЕ ЧЕТЕ