Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
03.02.2021 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
26.01. |
Година |
2021 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и
следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Вергиния Еланчева |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Симона Иванова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
1384 |
по описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-165/02.11.2020 г., издадено
от заместник председател на ДАМТН, с което на основание чл.200, ал.1, т.38 от
ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 10 000
лв. на Южноцентрално държавно предприятие гр.Смолян, ЕИК/БУЛСТАТ *********, адрес
гр.Смолян, ул.„Полк. Дичо Петров“ № 1А, представлявано от Б.А.-директор, за
извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ.
Жалбоподателят Южноцентрално държавно предприятие
гр.Смолян намира атакуваното постановление за нищожно, неправилно и незаконосъобразно.
При постановяването му били допуснати
съществени процесуални и материалноправни нарушения. Наказателното
постановление било съставено при неспазени изисквания на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. АУАН бил съставен неправилно, при неспазване на изискванията на чл.42,
ал.4 от ЗАНН. Нарушението било описано формално, без да се извършат конкретни
теренни измервания и изводи. Окомерните методи, комбинирани с обобщени данни от
технически проект и общото пренебрегване на фактическата теренна обстановка,
ползвани при съставяне на АУАН, затруднявали правото на защита на
жалбоподателя. В наказателното постановление не било направено описание на
обстоятелствата, при които е извършено твърдяното от проверяващия орган
нарушение, както и доказателствата, които го потвърждават. През 2017 г. били
предприети действия от ЮЦДП гр.Смолян, чрез ТП ДЛС „Женда“, за изготвяне на
проект за подобряване на експлоатационното състояние, в частта от пасарелката
на бързотока на яз.„Болярци“. Изготвени били геотехническа експертиза и
геодезическо заснемане. Във връзка със завишените изисквания на ЗУТ бил
изготвен проект за основен ремонт на яз.„Болярци“ през май 2019 г. Изготвен бил
доклад за инвестиционно съответствие от лицензиран консултант по строителен
надзор и било издадено от Община Кърджали строително разрешение №
110/31.08.2020 г. за обект: Възстановяване на експлоатационното състояние на
компрометирания преливник от пасарелката към бързотока на язовир „Болярци“.
Изготвена била техническа спецификация за възлагане на строителството на този
обект по реда на ЗОП. За всички тези действия ТП ДЛС „Женда“ информирало
систематично и редовно писмено наказващия орган. Посочените действия отричали
категорично твърдението в акта, че имало бездействие от страна на собственика
по отношение на експлоатационното състояние на бързотока. В констативния
протокол от 10.06.2020 г., с който наказващият орган констатирал процесното
нарушение, било декларирано от него, че са му представени гореописаните
документи, които били доказателство за систематичните действия предприети от
ЮЦДП гр.Смолян за завършване на всички законови процедури за привеждане на
облекчителното съоръжение, за отстраняване на които ЗУТ и ЗОП изисквали
значително време. Наказващият орган не се произнесъл по чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, като не било посочено дали нарушението е извършено виновно. Не била
съобразена и нормата на чл.27 от ЗАНН при определяне на административното
наказание. Наказващият орган не обсъдил дали констатираното представлява
маловажен случай по реда на чл.28 от ЗАНН, не отразил факта, че нямало риск и
не настъпили вредни последици. Касаело се за първо евентуално извършено
нарушение, нямало подадени жалби, не били засегнати права на трети лица.
Наказателното постановление не съдържало минимално необходимите реквизити, не
било мотивирано. Не били обсъдени направените възражения от проверяваното лице,
както и основанията за прилагане на чл.27 и чл.28 от ЗАНН. Жалбоподателят моли
съдът да постанови решение, с което да отмени атакуваното постановление,
претендира и за присъждане на разноски в производството.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява.
Административнонаказващият орган,
редовно призован за съдебното заседание, не се представлява. Депозирал е писмено становище по
делото, в което сочи, че изложената в АУАН и процесното наказателно
постановление констатация не отговаряла на обективната действителност. От
представените от жалбоподателя документи било видно, че на 31.08.2020 г. – един
ден преди съставяне на АУАН от 01.09.2020 г., в полза на ТП ДЛС „Женда“ било издадено разрешение за строеж, по
силата на което се стартирало извършването на ремонтно-възстановителни работи
на бързотока към язовирната стена на язовир „Болярци“, собственост на
Южноцентрално държавно предприятие. Разрешението за строеж влязло в сила след изтичането на
14-дневния срок за обжалване (15.09.2020 г.) и реално към датата на издаване на наказателното
постановление, от страна на жалбоподателя били предприети необходимите действия
по отстраняване на неизправността на бързотока на язовир „Болярци“. Налагал се
изводът, както било изтъкнато и от жалбоподателя, че констатираното нарушение
попадало в хипотезата на чл.28 от ЗАНН – маловажен случай. Това било така, тъй
като конкретно проявените особености на деянието и предприетите действия от
жалбоподателя разкривали значително по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с типичната за дадения вид нарушение. Аргумент в тази посока било
обстоятелството, че получаването на разрешение за строеж за обекта по ЗУТ било
продължителен и сложен процес, който зависел от фактори, извън контрола на
съответния възложител – одобрение на инвестиционен проект, учредяване на право
на преминаване и други необходими по закон процедури. Всичко това сочело, че се
касае за маловажен случай на нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Искането на
наказващия орган е да бъде прекратено съдебното производство и отменено
обжалваното наказателно постановление.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание
на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 10.06.2020 г. свидетелите М.К. и Л.Р. – служители в РО
НЯСС „Южна България“ при ДАМТН, извършили проверка на техническото и
експлоатационно състояние на язовирната стена и съоръженията към нея и
документацията за експлоатация на язовир „Болярци“, находящ се в имот със стар номер
05325.000024 и нов идентификатор 05325.1.411, в землището на с.Болярци, общ.Кърджали.
Собственик на язовира било Южноцентрално държавно предприятие гр.Смолян съгласно
Акт № 2320 от 30.08.2010 г. за частна държавна собственост. Проверката била
извършена в присъствието на С.С., на длъжност горски стражар, и инж.Т.В., на
длъжност оператор. Свидетелите К. и Р. направили на място обход и оглед на
язовирната стена и съоръженията към нея, при което установили, че бързотокът
бил с нарушения, компрометирана била част от него с дължина 48,3 м. (съгласно данни от
технически проект), нарушена била целостта му вследствие на изкъртване на
част от бетонните стени и дъното му, поради което при високи води и преливане
през преливника имало опасност допълнително да се свлече част от бетонната
облицовка и да бъде нарушена пропускателната му способност. Това според контролните органи
означавало, че бързотокът не се подържал в техническа изправност от Южноцентрално
държавно предприятие гр.Смолян,
каквото задължение то имало като собственик на язовир „Болярци“. Констатациите
от проверката били отразени в Констативен протокол № 08-02-74/10.06.2020 г. По
този повод на 01.09.2020 г. срещу жалбоподателя бил съставен акт за
установяване на административно нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ. АУАН бил
съставен в присъствието на упълномощеното лице Н.Я., който го подписал и
получил с възражение. На 02.11.2020 г. наказващият орган издал атакуваното наказателно постановление, с което на Южноцентрално държавно предприятие гр.Смолян на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ било наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 10 000 лв. за извършено
на 10.06.2020 г. нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ.
Изложената фактическа обстановка се установява след
анализ на показанията на свидетелите М.К., Л.Р. и Ц.И.; Акт за установяване на
административно нарушение № 08-043 от 01.09.2020 г.; Заповед № А-5 от
02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН; Покана за съставяне на АУАН от 12.08.2020
г.; Констативен протокол № 08-02-74/10.06.2020 г. от проверка и контрол на
язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация; Заповед
№ А-237 от 08.06.2020 г. на председателя на ДАМТН; Заповед № А-601 от 18.09.2019
г. на председателя на ДАМТН; Писмо № 4036/15.06.2020 г. на ТП
ДЛС „Женда“; Писмо № 5702/01.09.2020 г. на ТП ДЛС
„Женда“; Снимков материал; Разрешение за строеж № 110/31.08.2020
г.; Възражение срещу акт за установяване на административно нарушение от
03.09.2020 г.; Акт № 2320 от 30.08.2010 г. за частна държавна собственост, както
и другите приети по делото писмени доказателства.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде
разгледана по същество.
Административнонаказателната
отговорност на Южноцентрално държавно предприятие гр.Смолян е ангажирана за
нарушение на разпоредбата на чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ, която гласи, че собствениците на водностопански системи и
хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията
към тях, са длъжни да осигурят поддържането
им в техническа изправност. Санкцията за посоченото
нарушение е наложена на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 10 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо
или юридическо лице, което не изпълни задължение по чл.141,
ал.1 от ЗВ. От доказателствата по делото се установява, че наказаното
предприятие формално е осъществило административно
нарушение. В качеството си на собственик на язовир „Болярци” то не е изпълнило задължението да
осигури поддържане в техническа изправност на облекчителното съоръжение към язовирната
стена. Независимо от това съдът приема, че в
конкретния случай
административното нарушение, за което е наказан жалбоподателят, следва да се квалифицира като маловажен случай. Съгласно чл.28 от ЗАНН, за маловажни
случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи
наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно
извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание. В ЗАНН законодателят не
е дал легална дефиниция на понятието маловажен случай, поради което на основание чл.11 критериите за
определяне на дадено административно нарушение като маловажен случай следва да се изведат от
разпоредбата на чл.93, т.9 от НК – „маловажен случай“ е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или
незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи
обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Видно от съдържанието на чл.93,
т.9 от НК, маловажността на случая е поставена в пряка и непосредствена зависимост не само от вредните последици, но и от наличието на
други смекчаващи обстоятелства, които следва да се преценяват от съда
конкретно и въз основа на събраните по делото доказателства, при всеки случай на административно
нарушение. В тази връзка настоящата инстанция отчете действията на жалбоподателя по отстраняване на нарушението веднага след установяването му и още преди издаване на наказателното
постановление. Видно от
приетите по делото писмени доказателства, още преди съставяне на акта за
установяване на административно нарушение ЮЦДП гр.Смолян, чрез ТП ДЛС „Женда“,
се е снабдило с Разрешение за строеж № 110/31.08.2020 г. за обект:
Възстановяване експлоатационното състояние на компрометирания преливник от
пасарелката към бързотока на язовир „Болярци“, общ.Кърджали. Това означава, че
жалбоподателят е предприел
необходимите постъпки и действия за привеждане в техническа изправност
на бързотока на язовир „Болярци“. На следващо място, нарушението е първо за жалбоподателя,
не се твърди, а и не се установява да е наказван друг път за подобно деяние. Няма
данни да се настъпили и вредни последици от нарушението. Всички тези обстоятелства обуславят по-ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното деяние в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от този вид. Санкцията по чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ е достатъчно
тежка, за да бъде налагана автоматично,
без преценка на обуславящите отговорността на нарушителя
обстоятелства. Преценката за маловажност
подлежи на съдебен контрол и тъй като в конкретния случай съдът
констатира, че са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН, но
административнонаказващият орган не го е приложил, наказателното постановление
следва да бъде отменено като
незаконосъобразно.
Не следва да
се присъждат разноски на жалбоподателя, въпреки направеното от него искане и
изхода на делото, тъй като същият не е представил доказателства да са сторени
разноски в производството.
Така
мотивиран, Съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-165/02.11.2020 г., издадено
от заместник председател на ДАМТН, с което на основание чл.200, ал.1, т.38 от
ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 10 000
лв. на Южноцентрално държавно предприятие гр.Смолян, ЕИК/БУЛСТАТ *********,
адрес гр.Смолян, ул.„Полк. Дичо Петров“ № 1А, представлявано от Б.А.-директор,
за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд-Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от
съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: