Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година
|
07.04.2021 г. |
Град
|
МЕЗДРА
|
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Мездренски
районен |
съд |
|
наказателен
|
състав |
||
|
|
|
|
|
||
На |
Дванадесети март |
|
Година
|
2021 |
||
В публичното заседание в следния
състав:
|
Председател |
ЕВГЕНИ БОЖИДАРОВ
|
|||||||||
|
Съдебни заседатели |
|
|||||||||
|
Секретар
|
Валя Каменова |
|
||||||||
|
Прокурор
|
|
|
||||||||
|
Като
разгледа докладваното от
|
Съдия БОЖИДАРОВ |
|
||||||||
АНХ |
дело номер |
87 |
по описа за |
2021
|
година. |
||||||
ЗА ДА СЕ
ПРОИЗНЕСЕ ВЗЕ ПРЕДВИД:
И.В.А. *** , обжалвала наказателно постановление № 3/ 07.01.2021 г. на Директор ОДБХ –Враца , с което на основание
чл.53 ЗАНН и чл. 131 ал.1 ЗХ е санкционирана с наложено административно
наказание глоба в размер на 2000 /две
хиляди/ лева за извършено нарушение на чл.17 ал.1 от ЗХ.
Жалбата е депозирана в срок и се явява допустима с оглед наличието на
реквизити, съдържание, срок и активно легитимиран субект. В нея се твърди в бланкетен вид незаконосъобразност и
неправилност на НП при неправилно приложен материален закон и допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила .Въз основа на това се иска
отмяна на НП.
В съдебно заседание жалбоподателката редовно призована-не се явява и не се
представлява .
Въззиваемата страна се представлява от главен юрисконсулт А.Цветанова
,която пледира за потвърждаване на НП.
Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.
Събрани са писмени доказателства. Снети са показания от актосъставителя и свидетел по акта
установил нарушението .
Съдът като прецени събраните по делото доказателства и изложените в
жалбата доводи, приема от фактическа страна за установено следното:
Представен е по делото АУАН №06-008 / 26.12.2020 г. съставен срещу И.В.А.,
за това , че на 26.12.2020 г. в хранителен магазин в с.Горна Бешовица ,
общ.Роман , на ул.“Хр.Михайлов“ №4 , са намерени 3 бр.пакети замразено месо без
етикети . Нарушението е квалифицирано по чл.17 от ЗХ .
Въз основа на съставеният АУАН
било издадено на 07.01.2021 г. обжалваното НП , в което допълнително е отразено
,че намерените пакети месо се „предлагат“ , без да е пояснено целта на
предлагането . Допълнена е и в НП правната квалификация като такава по чл.17 ал.1 от ЗХ .
Въз основа на събраните доказателства съдът установява основателност
на жалбата при следните доводи :
От показанията на свидетелите Д.Д. *** /актосъставител/ и Хр. П. като полицейски
инспектор в ОД-МВР-Враца / свидетел при АУАН по установяване на нарушението/ се
установява ,че при съвместна проверка на
26.12.2020 г. в магазин в с.Горна
Бешовица, общ.Роман се предлагат за продажба 3 бр. пакети замразено птиче месо
без етикет. В съставеният на място на 26.12.2020 г. констативен протокол и АУАН
посочили , че търговският обект представлява смесен магазин с продавач И.В.А. ,
като единствено отразили намерените пакети месо без етикети ,без да я ясно къде
точно са намерени и съответно целта на
тяхното съхранение в магазина с евентуално последващо разпореждане с тях .
По този начин в съставеният на място АУАН било отразено единствено факта
на намирането на пакетите с месо без
етикет , без да е конкретизирано в какво се състой извършеното нарушение . В НП
е допълнено , че месото е предлагано , но отново без да е ясно какво се има впредвид
под форма предлагане- дарение ,замяна , продажба и т.н . По този начин нито в АУАН , нито в НП е дадено ясно описание
на нарушението и обстоятелствата при който е извършено , което води до отмяна
на НП като незаконосъобразно поради допуснати съществени процесуални нарушения
на чл. 42 т.4 ЗАНН за АУАН и чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН за НП и грубо нарушаване
правото на защита на санкционираното лице , което е лишено от възможност да
разбере нарушението и неговите основни съставомерни признаци .
В АУАН и в НП при цифровото изписване на състава на
нарушението била посочена съответно разпоредбата на чл. 17 от ЗХ и на чл.17 ал. 1 от Закона за
храните. Съобразно тази правна норма, бизнес оператор, който
произвежда, преработва и/или дистрибутира храни, е длъжен да предлага храни,
етикетирани в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) №
1169/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 г. за
предоставянето на информация за храните на потребителите, за изменение на регламенти (ЕО) №
1924/2006 и (ЕО) № 1925/2006
на Европейския парламент и на Съвета и за отмяна на Директива 87/250/ЕИО
на Комисията, Директива
90/496/ЕИО на Съвета, Директива
1999/10/ЕО на Комисията, Директива 2000/13/ЕО
на Европейския парламент и на Съвета, директиви 2002/67/ЕО
и 2008/5/ЕО на
Комисията и на Регламент
(ЕО) № 608/2004 на Комисията (ОВ, L 304/18 от 22 ноември 2011 г.), наричан
по-нататък "Регламент
(ЕС) № 1169/2011", на този
закон и на подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Очевидно,
тази норма въвежда задължение за бизнес оператор, да произвежда, преработва
и/или дистрибутира само храни, които са етикетирани, съобразно изискванията на
изчерпателно посочените източници на вторично право на Европейския съюз, на ЗХ
и на подзаконовите нормативни актове по прилагането му. При прочит на
посоченият по-горе регламент се установява, че с него са въведени множество
общи и специфични изисквания към бизнес операторите относно задълженията и вида
етикиране . При това положение, без да са посочени в АУАН и НП конкретните задължения
за етикиране съобразно изисквания на Регламента, които са нарушени, съществено
се накърняване правото на защита на нарушителя и по-конкретно на възможността
му да разбере какво е нарушението, което му е вменено във вина и правилно и
пълноценно да организира защитата си. Нещо повече, при такова непълно и неясно
описание на нарушението, Съдът е лишен от възможност да изследва наличието или
отсъствието на съставомерните му признаци, тъй като част от тях изобщо не са
намерили отражение в предявеното административнонаказателно обвинение.
Отделно от изложеното
субект на задължението по чл.17 ал.1 от
ЗХ , която норма се счита за нарушена, е Бизнес оператор , а не Физическо лице работещо
като продавач в търговски обект. ЗХ не
съдържа определение на понятието „Бизнес оператор“ , но очевидно продавачката в
магазина не попада в тази категория . В
тази смисъл неправилно е определен по процесният АУАН и НП субекта към който е
насочена санкцията –продавача в магазина И.А. , което е друго самостоятелно
основание за отмяна на НП като неправилно.Действително тя е дистрибутирала
храни в магазина по смисъла на §1 т.6 от ДР ЗХ , която дейност включва и
търговия с храни , но както бе посочено нито в АУАН , нито в НП е посочено ,че
намерените 3 бр. пакети замразено месо без етикет са предлагани именно за
продажба като основен съставомерен елемент от възведената правна квалификация
по чл.17 ал.1 от ЗХ . В АУАН е отразено единствено само намиране на пакетите
месо , а в НП е допълнено тяхното предлагане , без да е ясно под каква форма се
изразява това предлагане и дали включва покупко-продажба като вид търговия .
Нормата на чл.17 ал.1
от ЗХ не съдържа санкция , поради което самостоятелно претенцията за нейното нарушаване не представлява административно
нарушение по смисъла на чл.6 ЗАНН. Деянието добива характеристики на
административно нарушение при приложение на съответната санкционна норма. В
случая жалбоподателката е санкционирана на основание чл.131 ал.1 от ЗХ , която
норма също е бланкетна , тъй като определя налагане на глоба или имуществена
санкция на лице което наруши разпоредбите на Регламент №1169/2011 г. за
предоставяне на информация за храните на потребителите . Бланкетният характер
на чл.131 ал.1 ЗХ следва да се изпълни от конкретни разпоредби на посоченият
регламент към който препраща , което в случая не е налице. По този начин остава
неясна волята на наказващият орган относно точното основание за наложената
санкция и дължимата от това преценка за съответствие между санкционната норма с
текстовият диспозитив на нарушението и приетата за него правна квалификация .
Това води до съществено процесуално нарушение ограничаващо правото на защита на
санкционираното лице и е самостоятелно нарушение на чл.57 ал.1 т.6 ЗАНН за НП
водещо отново до неговата отмяна като
незаконосъобразно и на това основание.
При тези доводи и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН РС-Мездра в този
съдебен състав
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ като
незаконосъобразно и неправилно наказателно
постановление № 3/ 07.01.2021 г. на
Директор ОДБХ –Враца , с което на основание чл.53 ЗАНН и чл. 131 ал.1 ЗХ И.В.А. е санкционирана с наложено
административно наказание глоба в размер на 2000 /две хиляди/ лева за извършено нарушение на
чл.17 ал.1 от ЗХ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване с касационна жалба чрез РС-Мездра пред АС-Враца в 14-дневен срок от получаване
на съобщението ,че решението е обявено.
Районен съдия: