Р Е
Ш Е Н
И Е
№
В ИМЕТО НА НАРОДА
гр. Плевен,27.06.2019 г.
Плевенският районен съд, ХІV – ти наказателен състав в публично заседание на единадесети юни през
две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: РАДОСТИНА ГЕРГИЧАНОВА
при секретаря Марияна Колева, като разгледа
докладваното от съдия Гергичанова НАХД № 1057/2019 година по описа на Плевенския
районен съд, за да се произнесе съобрази следното :
ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА ЧЛ.59 И
СЛ. ОТ ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно
постановление № 85 от 19.03.2019 година на
Директора на ОДБХ – Плевен, с което на „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен,
представлявано от Н.В.И. с ЕГН ********** за извършено на 01.02.2019 година нарушение
по чл. 21а, ал. І-ва, т. 1 от ЗХ на осн. чл. 48, ал. ІІ от ЗХ е наложена
административна санкция в размер на 1 000,00 (хиляда) лева.
Недоволен от така наложеното
административно наказание е останал жалбоподателят, който в срока по чл. 59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е подал жалба до Районен съд Плевен, с която моли съда да отмени по реда
на чл. 63 от ЗАНН наказателното постановление като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят се
представлява от Управителя Н.И. и пълномощника си – адв. Т. М. от ПлАК, която
поддържа релевираните в жалбата оплаквания. Взема становще, че в от събраните в
хода на проведеното административно-наказателно производство не може да се
установи, че твърдяното в АУАН и в НП нарушение е извършено, както и че в хода
на административно-наказателното производство пред наказващия орган са
допуснати съществени нарушения на процесуални правила, които затрудняват
правото на защита на наказаното лице. Моли съда да постанови решение, с което
да омени като незаконосъобразно Наказателно постановление № 85 от 19.03.2019
година на Директора на ОДБХ – Плевен.
Ответната страна, редовно призована не
се представлява в съдебно заседание. По делото е депозирано писмено становище
от Директора на ОДБХ-Плевен – д-р **, в което са изложени твърдения за
правилност и законосъобразност на обжалваното наказателно постановление.
Отразено е искане съдът да постанови решение, с което да потвърди на осн. чл.
63, ал. І-ва от ЗАНН Наказателно постановление № 85 от 19.03.2019 година на Директора на ОДБХ – Плевен.
Съдът, като прецени събраните в хода на производството писмени и гласни
доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:
Акт за установяване на административно нарушение с номер на бланката 0000691 е съставен на 01.02.2019г. от д-р
Л.И.П. на длъжност – **в КХ при ОДБХ-Плевен против „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен,
представлявано от Н.В.И. за това, че при извършена проверка на 01.02.2019
година в 13:10 часа на Механа с кетъринг, находяща се в в **с Удостоверение за
регистрация №**година и рег. № ***, стопанисвана от „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен е установено
наличието на замразени местни заготовки и разфасовки от бяло и червено месо в
общо количество 41,480 кг. без здравна и идентификационна маркировка,
съхранявани в хладилните съоръжения в кухненски блок, като не била осигурена
възможност за проследяване на приетите в обекта храни. Констатациите на
проверяващите били отразени в Доклад № 015467/01.02.2019 година. Като нарушена
е посочена разпоредбата на чл. 18, т.1 от Регламент (ЕС) №178/2002г. и чл. 21а,
ал. І, т.1 от ЗХ във връзка с чл. 48, ал. ІІ от ЗХ.
АУАН е съставен в присъствие на представляващия „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен - Н.В.И.,
която в графа възражения вписала, че няма такива.
Въз основа на така съставения АУАН
на 19.03.2019г. е издадено обжалваното наказателно постановление, в което
изцяло е възпроизведена изложената в АУАН фактическа обстановка и на „Н.6.“
ЕООД-гр. Плевен, представлявано от Н.В.И. за извършено на 01.02.2019 година
нарушение по чл. чл. 18, т.1 от Регламент (ЕС) №178/2002г. и чл. 21а, ал. І,
т.1 от ЗХ е наложена административна санкция в размер на 1 000,00 (хиляда)
лева.
Описаната в АУАН и възпроизведена в НП фактичеста обстановка се подкрепя от
ангажираните в хода на съдебното следствие гласни доказателства чрез разпит на
актосъставителя Л.И.П. и свидетелката Д.В.А., чиито показания съдът приема с
доверие като логични и непротиворечиви. Тези свидетели пресъздават свои преки и
непосредствени впечатления относно релевантните за делото факти, които
съотватстват изцяло на изложените в АУАН. Показанията им изцяло кореспондират с
приобщените към доказателствената съвкупност по делото по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства, а именно: наказателно постановление № 85/19.03.2019
г., покана за доброволно изпълнение, акт за установяване на административно
нарушение № 0000691/01.02.2019 г., заверено копие от доклад от извършена
инспекция в обект за производство и търговия с храни, заверено копие от заповед
№ ОСПД-52/25.02.2011 г., заверено копие от заповед № ОСПД-1338/01.03.2011 г.,
заверено копие от заповед № ОСН-3/09.01.2017 година.
Съдът обсъди и показанията на свидетелката *И. *, като намери, че същите следва
да бъдат приети с доверие като непротиворечиви и дадени под страх от
наказателна отговорност. От същите се установява, че свидетелката * работела на
длъжност „*“ в проверяваната механа. Установява се също така, че към момента на
проверката върху описаното количество месни заготовки и разфасовки,
предназначени за консумация от евентуални клиенти не е имало етикети, от които
да се устянавява произхода на продукта и неговата годност. Свидетелката твърди,
че предварително прибрала етикетите на продуктите в един изключен фризер при
извършвана преди време ревизия, но поради създалата се суматоха при извършване
на проверката от контролните органи „се паникьосала“ и забравила да посочи къде
се съхраняват. Това нейно твърдение съдът намира за нелогично, неубедително и
негодно да санира констатираното нарушение при извършента на 01.03.2019г.
проверка от служители на ОДБХ-Плевен. Разпоредбата на чл. 21а, ал. 1, т.1 от Закона за
храните предвижда, че производителите и търговците на храни са
длъжни да осигурят възможност за проследяване на храните и на всички други
вещества, предназначени за влагане или за които се предполага, че ще бъдат
вложени в храни, на всички етапи на производство, преработка и дистрибуция,
като за целта изискват и съхраняват информация за всеки свой доставчик на
храни, на животни, отглеждани с цел производство на храни, и на вещества,
предназначени за влагане или за които се предполага, че ще бъдат вложени в
храни. В съответствие с цитираната правна норма са и общите принципи,
утвърдени в чл. 18, т.1 от Регламент (ЕС) №178/2002г .
Безспорно жалбоподателят - „Н.6.“
ЕООД-гр. Плевен, представлявано от Н.В.И. е търговец на храни по смисъла
на § 1, т. 61 от ДР на Закона за храните, поради което правилно е
ангажирана отговорността му за извършеното нарушение.
Правилно административно-наказващият орган е издирил и приложил съответната
санкционна разпоредба, съдържаща се в чл. 48, ал. ІІ от ЗХ, която предвижда имуществена
санкция в размер от 1000 до 2000 лева и е наложил, като е наложил такав в
минимален размер от 1000,00 лева.
Настоящият съдебен състав счита, че санкционираната
деятелност не съставлява
неизпълнение на административно задължение по смисъла, вложен в чл.28 от ЗАНН. Нарушените от жалбоподателя правни норми защитават изключително важни
обществени отношения, свързани с опазване на здравето на неограничен кръг лица,
т. е. е благо, ползващо се с особена защита от закона – аргумент от
разпоредбата на чл.1а, т.1 от ЗХ. Липсват основания да се приеме, че случая се
отличава от обичайните такива с по-ниска степен на обществена опасност.
Настоящият съдебен състав намира, че
в хода на административно-наказателното производсто пред наказващия орган не са
допуснати съществени нарушения на процесуални правила, които значително да затрудняват
правото на защита на жалбоподателя и да обуславят отмяната на обжалваното
наказателно постановление.
По изложените съображения съдът
намира, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено като
законосъобразно.
Предвид горното съдът,
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА КАТО ЗАКОНОСЪОБРАЗНО на основание чл. 63, ал. І от ЗАНН Наказателно постановление постановление
№ 85 от 19.03.2019 година на Директора
на ОДБХ – Плевен, с което на „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен, представлявано от Н.В.И. с
ЕГН ********** за извършено на 01.02.2019 година нарушение по чл. 21а, ал.
І-ва, т. 1 от ЗХ на осн. чл. 48, ал. ІІ от ЗХ е наложена административна
санкция в размер на 1 000,00 (хиляда) лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Плевенски регионален административен
съд в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: