Решение по дело №1057/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 юни 2019 г. (в сила от 5 декември 2019 г.)
Съдия: Радостина Ташева Гергичанова
Дело: 20194430201057
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И   Е

В ИМЕТО НА НАРОДА

             гр. Плевен,27.06.2019 г.

 

       Плевенският районен съд, ХІV – ти наказателен състав в публично заседание на единадесети юни през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ : РАДОСТИНА ГЕРГИЧАНОВА

 

при секретаря Марияна Колева, като разгледа докладваното от съдия Гергичанова НАХД  № 1057/2019 година по описа на Плевенския районен съд, за да се произнесе съобрази следното :

 

 

            ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА ЧЛ.59 И СЛ. ОТ ЗАНН.

 

  Обжалвано е Наказателно постановление № 85 от 19.03.2019 година на  Директора на ОДБХ – Плевен, с което на „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен, представлявано от Н.В.И. с ЕГН ********** за извършено на 01.02.2019 година нарушение по чл. 21а, ал. І-ва, т. 1 от ЗХ на осн. чл. 48, ал. ІІ от ЗХ е наложена административна санкция в размер на 1 000,00 (хиляда) лева. 

  Недоволен от така наложеното административно наказание е останал жалбоподателят, който в срока по чл. 59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е подал жалба до Районен съд  Плевен, с която моли съда да отмени по реда на чл. 63 от ЗАНН наказателното постановление като незаконосъобразно.  

  В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от Управителя Н.И. и пълномощника си – адв. Т. М. от ПлАК, която поддържа релевираните в жалбата оплаквания. Взема становще, че в от събраните в хода на проведеното административно-наказателно производство не може да се установи, че твърдяното в АУАН и в НП нарушение е извършено, както и че в хода на административно-наказателното производство пред наказващия орган са допуснати съществени нарушения на процесуални правила, които затрудняват правото на защита на наказаното лице. Моли съда да постанови решение, с което да омени като незаконосъобразно Наказателно постановление № 85 от 19.03.2019 година на  Директора на ОДБХ – Плевен.

       Ответната страна, редовно призована не се представлява в съдебно заседание. По делото е депозирано писмено становище от Директора на ОДБХ-Плевен – д-р **, в което са изложени твърдения за правилност и законосъобразност на обжалваното наказателно постановление. Отразено е искане съдът да постанови решение, с което да потвърди на осн. чл. 63, ал. І-ва от ЗАНН Наказателно постановление № 85 от 19.03.2019 година на  Директора на ОДБХ – Плевен.

Съдът, като прецени събраните в хода на производството писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Акт за установяване на административно нарушение  с номер на бланката 0000691 е съставен на 01.02.2019г. от д-р Л.И.П. на длъжност – **в КХ при ОДБХ-Плевен против „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен, представлявано от Н.В.И. за това, че при извършена проверка на 01.02.2019 година в 13:10 часа на Механа с кетъринг, находяща се в в **с Удостоверение за регистрация №**година и рег. № ***, стопанисвана от „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен е установено наличието на замразени местни заготовки и разфасовки от бяло и червено месо в общо количество 41,480 кг. без здравна и идентификационна маркировка, съхранявани в хладилните съоръжения в кухненски блок, като не била осигурена възможност за проследяване на приетите в обекта храни. Констатациите на проверяващите били отразени в Доклад № 015467/01.02.2019 година. Като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 18, т.1 от Регламент (ЕС) №178/2002г. и чл. 21а, ал. І, т.1 от ЗХ във връзка с чл. 48, ал. ІІ от ЗХ.     

АУАН е съставен в присъствие на представляващия „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен - Н.В.И., която в графа възражения вписала, че няма такива.

 Въз основа на така съставения АУАН на 19.03.2019г. е издадено обжалваното наказателно постановление, в което изцяло е възпроизведена изложената в АУАН фактическа обстановка и на „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен, представлявано от Н.В.И. за извършено на 01.02.2019 година нарушение по чл. чл. 18, т.1 от Регламент (ЕС) №178/2002г. и чл. 21а, ал. І, т.1 от ЗХ е наложена административна санкция в размер на 1 000,00 (хиляда) лева. 

Описаната в АУАН и възпроизведена в НП фактичеста обстановка се подкрепя от ангажираните в хода на съдебното следствие гласни доказателства чрез разпит на актосъставителя Л.И.П. и свидетелката Д.В.А., чиито показания съдът приема с доверие като логични и непротиворечиви. Тези свидетели пресъздават свои преки и непосредствени впечатления относно релевантните за делото факти, които съотватстват изцяло на изложените в АУАН. Показанията им изцяло кореспондират с приобщените към доказателствената съвкупност по делото по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства, а именно: наказателно постановление № 85/19.03.2019 г., покана за доброволно изпълнение, акт за установяване на административно нарушение № 0000691/01.02.2019 г., заверено копие от доклад от извършена инспекция в обект за производство и търговия с храни, заверено копие от заповед № ОСПД-52/25.02.2011 г., заверено копие от заповед № ОСПД-1338/01.03.2011 г., заверено копие от заповед № ОСН-3/09.01.2017 година.

Съдът обсъди и показанията на свидетелката *И. *, като намери, че същите следва да бъдат приети с доверие като непротиворечиви и дадени под страх от наказателна отговорност. От същите се установява, че свидетелката * работела на длъжност „*“ в проверяваната механа. Установява се също така, че към момента на проверката върху описаното количество месни заготовки и разфасовки, предназначени за консумация от евентуални клиенти не е имало етикети, от които да се устянавява произхода на продукта и неговата годност. Свидетелката твърди, че предварително прибрала етикетите на продуктите в един изключен фризер при извършвана преди време ревизия, но поради създалата се суматоха при извършване на проверката от контролните органи „се паникьосала“ и забравила да посочи къде се съхраняват. Това нейно твърдение съдът намира за нелогично, неубедително и негодно да санира констатираното нарушение при извършента на 01.03.2019г. проверка от служители на ОДБХ-Плевен. Разпоредбата на чл. 21а, ал. 1, т.1 от Закона за храните предвижда, че производителите и търговците на храни са длъжни да осигурят възможност за проследяване на храните и на всички други вещества, предназначени за влагане или за които се предполага, че ще бъдат вложени в храни, на всички етапи на производство, преработка и дистрибуция, като за целта изискват и съхраняват информация за всеки свой доставчик на храни, на животни, отглеждани с цел производство на храни, и на вещества, предназначени за влагане или за които се предполага, че ще бъдат вложени в храни. В съответствие с цитираната правна норма са и общите принципи, утвърдени в чл. 18, т.1 от Регламент (ЕС) №178/2002г .

Безспорно жалбоподателят -  „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен, представлявано от Н.В.И. е търговец на храни по смисъла на § 1, т. 61 от ДР на Закона за храните, поради което правилно е ангажирана отговорността му за извършеното нарушение. 

Правилно административно-наказващият орган е издирил и приложил съответната санкционна разпоредба, съдържаща се в чл. 48, ал. ІІ от ЗХ, която предвижда имуществена санкция в размер от 1000 до 2000 лева и е наложил, като е наложил такав в минимален размер от 1000,00 лева.

Настоящият съдебен състав счита, че санкционираната деятелност не съставлява неизпълнение на административно задължение по смисъла, вложен в чл.28 от ЗАНН. Нарушените от жалбоподателя правни норми защитават изключително важни обществени отношения, свързани с опазване на здравето на неограничен кръг лица, т. е. е благо, ползващо се с особена защита от закона – аргумент от разпоредбата на чл.1а, т.1 от ЗХ. Липсват основания да се приеме, че случая се отличава от обичайните такива с по-ниска степен на обществена опасност.

 Настоящият съдебен състав намира, че в хода на административно-наказателното производсто пред наказващия орган не са допуснати съществени нарушения на процесуални правила, които значително да затрудняват правото на защита на жалбоподателя и да обуславят отмяната на обжалваното наказателно постановление.

 По изложените съображения съдът намира, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено като законосъобразно.

Предвид горното съдът,

 

Р   Е   Ш    И :

 

ПОТВЪРЖДАВА КАТО ЗАКОНОСЪОБРАЗНО на основание чл. 63, ал. І от ЗАНН Наказателно постановление постановление № 85 от 19.03.2019 година на  Директора на ОДБХ – Плевен, с което на „Н.6.“ ЕООД-гр. Плевен, представлявано от Н.В.И. с ЕГН ********** за извършено на 01.02.2019 година нарушение по чл. 21а, ал. І-ва, т. 1 от ЗХ на осн. чл. 48, ал. ІІ от ЗХ е наложена административна санкция в размер на 1 000,00 (хиляда) лева. 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Плевенски регионален административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

                                                                     РАЙОНЕН  СЪДИЯ: