Решение по дело №138/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 39
Дата: 24 февруари 2023 г.
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20227110700138
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

        Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                                                                                                                                                                                                39 от 24.02.2023 г., гр. Кюстендил

 

        В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесет и пети януари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                              СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 138 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 138а, ал. 3, т. 6 от Закона за водите (ЗВ).

Община Рила, с адрес: гр. Рила, пл. „Възраждане” № 1, представлявана от Г. К. – кмет, чрез адвокат Д.З., обжалва Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея –  „Смочево 000038”, Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея – „Смочево 000025” и Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея – „Рила 032006”, утвърдени от областния управител на област Кюстендил на основание чл. 138а, ал. 3, т. 6 от ЗВ, съответно с                                               рег. № РД-23-63/01.04.2022 г., рег. № РД-23-64/01.04.2022 г. и    рег. № РД-23-83/01.04.2022 г. (с определения, постановени на 30.05.2022 г.,    адм. дело № 138/2022 г., адм. дело № 139/2022 г. и адм. дело № 152/2022 г., трите по описа на Административен съд – Кюстендил, са съединени за разглеждане в едно производство под № 138/2022 г.). В жалбите са изложени доводи за незаконосъобразност на протоколите на основанията по чл. 146, т. 1 – 4 от АПК.  Претендира се отмяната им и присъждане на направените разноски по производството.

В хода на съдебното производство адвокат Д.З. поддържа жалбите. Представя списък на разноските.

Ответникътобластният управител на област Кюстендил, чрез процесуалните си представители по пълномощие юрисконсулт С. Р. и юрисконсулт К. К.-В., оспорва жалбите като неоснователни и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение, както и на направените разноски по производството съгласно представения списък.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:   

Със Заповед № ОА-РД-15-33/14.03.2022 г. областният управител на област Кюстендил, на основание чл. 32, ал. 1 от Закона за администрацията във вр. с чл. 138а, ал. 3 и чл. 141б, ал. 3 от ЗВ, е назначил междуведомствена комисия в състав: председател Я.М.П. – главен експерт, дирекция „Административен контрол, регионално развитие и държавна собственост” (АКРРДС) в Областна администрация Кюстендил, и петима членове – по един представител на Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” (РД ПБЗН) – Кюстендил, на Регионален отдел (РО) Югозападна България на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” (ГД НЯСС) към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), на Басейнова дирекция  „Западнобеломорски район” (БД ЗБР), на „Н.с.” Е**, клон   С. – М. (за язовири на територията на област Кюстендил, стопанисвани от дружеството) и на общината, на чиято територия се намира язовирът. Със заповедта на комисията е възложено, в присъствието на собственици и/или ползватели на водните обекти: 1. да извърши класификация по степен на потенциална опасност на некласифицирани до момента язовири на територията на област Кюстендил съгласно чл. 141б от ЗВ и по критериите от Приложение № 1 от наредбата по чл. 141, ал. 2 от ЗВ (Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние, обн. ДВ, бр. 9 от 31.01.2020 г. (Наредбата); 2. да анализира предоставената информация по чл. 141, ал. 6 от ЗВ и извърши проверки на място на техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях; 3. да провери създадената организация по изпълнението на изискванията и мерките, предвидени в аварийния план; 4. да провери изпълнението на дейностите по осигуряване на проводимостта на речното легло на разстояние до 500 метра от язовирните стени; 5. да даде заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира и съоръженията към него в нормални, екстремни и аварийни условия, въз основа на становището на всеки член на комисията; 6. във връзка със заключението по т. 5 да издаде предписания на собствениците на язовири за привеждане в готовност за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях в нормални, екстремни и аварийни условия на работа, в т.ч. за извършването на ремонти и други технически дейности за привеждането на язовирната стена и съоръженията към нея в изправно техническо състояние, като определи срок за тяхното изпълнение; и 7. да състави протокол за извършената проверка, съдържащ заключението по т. 5 и предписанията по т. 6, в срок до 14 дни от проверката по т. 2, който да предостави на областния управител за утвърждаване и да изпрати екземпляр от него на собственика на язовира, на ГД ПБЗН на МВР, на кмета на общината, на чиято територия се намира язовирът, на председателя на ДАМТН и на директора на съответната басейнова дирекция.  Предвидено е обследването да се извърши в периода от 22 март до 15 април 2022 г. Заповедта е изпратена на Община Рила по електронен път чрез Системата за електронен обмен на съобщения в държавната администрация, получена е в общината на 15.03.2022 г. и е регистрирана с вх. № ЗК-01-05-30. Върху разпечатания имейл, с който като прикачен файл е изпратена заповедта, е налице ръкописен текст с дата 17.03.2022 г., със следното съдържание: „За А. Г. – за участие!     В. Д. – за представяне на документи!. 

На 22.03.2022 г. е съставен Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея – „Смочево 000038”, а на 23.03.2022 г. са съставени Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея – „Смочево 000025” и Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея – „Рила 032006”, като същите са утвърдени от областния управител на област Кюстендил на основание чл. 138а, ал. 3, т. 6 от ЗВ и са съответно с  рег. № РД-23-63/01.04.2022 г., рег. № РД-23-64/01.04.2022 г. и  рег. № РД-23-83/01.04.2022 г. Видно от протоколите, в изпълнение на  Заповед № ОА-РД-15-33/14.03.2022 г. на областния управител на област Кюстендил, комисия в състав: Я.П. – главен експерт, дирекция АКРРДС в Областна администрация Кюстендил, инж. Л.Т. – главен инспектор в РО Югозападна България на ГД НЯСС към ДАМТН, инж. А. С. – началник група ПКПД към  РД ПБЗН – Кюстендил, и Е. Я. – главен инспектор в дирекция „Контрол към БД ЗБР, е извършила проверка на техническото и експлоатационно състояние на горепосочените обекти, находящи се в община Рила, област Кюстендил.

В Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея с рег. № РД-23-63/01.04.2022 г. по отношение на обект „Смочево 000038, в землището на с. Смочево, община Рила, са отразени следните констатации: експлоатационно състояние – в експлоатация; номер на имота – 000038 по КВС; Акт за публична общинска собственост (АПОС) № 354/06.06.2005 г., стопанисван от Община Рила; няма оператор на язовирната стена и съоръженията към нея. Посочено е, че язовир „Смочево 000038” не е изграден на воден обект/река, че най-близкото населено място е с. Смочево, че няма застрашени при авария населени места и инфраструктурни обекти, че уязвими от заливане при авария са земеделски площи и няма данни за висока вълна. Във връзка с техническите данни за язовирната стена, съоръженията към нея и водохранилището в т. І от протокола е вписано, че няма данни за класификация на стената по чл. 141а, ал. 1 и 2 от ЗВ, както и за залята площ, завирен обем, водосборна област и предназначение, а за типа язовирна стена е посочено, че е земнонасипна, но няма данни за височина, дължина, обем, воден напор, преливник и основен изпускател. В т. ІІ от протокола е отразено състоянието на обекта, като е посочено, че няма данни за обема на язовира, степента на завиряване е 0,05 м над кота преливен ръб, речното легло на разстояние до 500 метра от язовирната стена е непочистено. Като други констатации е отразено: корона – земна, затревена, наличие на единична храстовидна растителност; въздушен откос – наличие на храстовидна растителност; воден откос – наличие на единични храсти; основен изпускател – не е открит; преливник – челен, земен, проводим; затворен орган – не е открит; отводящ канал – проводим; начин на пълнене – безнапорна довеждаща деривация. По отношение на сигурността и техническото състояния на язовирната стена и съоръженията към нея е посочено, че няма спирателен кран и не се установяват други проблеми по сигурността. Отразено е, че при проверката не са представени техническа документация относно безопасна експлоатация на язовира, както и други документи, сведения и обяснения. Посочено е, че няма изготвен актуален авариен план за 2020 г. съгласно чл. 35 от Закона за защита при бедствия (ЗЗБ) във вр. с чл. 138а, ал. 1 от ЗВ във вр. с чл. 57, ал. 1 и 2 от Наредбата, няма авариен склад и система за оповестяване. В т. ІІІ от протокола – „Предписания за отстраняване на установени проблеми, слабости и пропуски в организацията на експлоатацията на язовира в различни условия на работа и в сигурността на техническите му съоръжения и срок за тяхното изпълнение, е вписано следното: в частта „По техническата документация, в срок до 23.06.2022 г.: т. 1. да се изготви и представи актуален авариен план съгласно структурата и изискванията, посочени в Приложение № 2 към Наредбата; т. 2. да се изготви анализ на техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея; т. 3. да се представи Инструкция за експлоатация; т. 4. да се представи програма за технически контрол; и т. 5. да се изготви и представи протокол от експертен и технически съвет; и в частта „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация, в срок до 23.06.2022 г.: т. 1. да се премахне храстовидната растителност по короната; т. 2. да се премахнат единичните храсти по водния откос;  и т. 3. да се премахне храстовидната растителност по въздушния откос. В протокола е обективирано и заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира в момента на проверката, според което язовирът е в неизправно – частично работоспособно състояние. Към тази част от протокола е Приложение № 1 към чл. 10, ал. 2 от Наредбата – „Класифициране по степен на потенциална опасност съгласно  чл. 141б от Закона за водите, в което в табличен вид са отразени критериите по степен на потенциална опасност, като комисията е отбелязала с „да само т. 4 към раздел ІІІ – засегнати гори и/или обработваеми селскостопански земи, и е направила заключение, че язовир „Смочево 000038 е с трета ниска степен на потенциална опасност. Протоколът и приложението към него са подписани от всички членове на комисията.

В Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея с рег. № РД-23-64/01.04.2022 г. по отношение на обект „Смочево 000025, в землището на с. Смочево, община Рила, са отразени следните констатации: експлоатационно състояние – в експлоатация; номер на имота – 000025 по КВС;   АПОС № 353/06.06.2005 г., стопанисван от Община Рила; няма оператор на язовирната стена и съоръженията към нея. Посочено е, че язовир „Смочево 000025 не е изграден на воден обект/река, че най-близкото населено място е с. Смочево, че няма застрашени при авария населени места и инфраструктурни обекти, че уязвими от заливане при авария са земеделски площи и няма данни за висока вълна. Във връзка с техническите данни за язовирната стена, съоръженията към нея и водохранилището в т. І от протокола е вписано, че няма данни за класификация на стената по чл. 141а, ал. 1 и 2 от ЗВ, както и за залята площ, завирен обем, водосборна област и предназначение, а за типа язовирна стена е посочено, че е земнонасипна, но няма данни за височина, дължина, обем, воден напор, преливник и основен изпускател. В т. ІІ от протокола е отразено състоянието на обекта, като е посочено, че няма данни за обема на язовира, че същият е празен, речното легло на разстояние до 500 метра от язовирната стена е почистено. Като други констатации е отразено: корона – земна, затревена, наличие на храстовидна растителност; въздушен откос – наличие на храстовидна и дървесна растителност; воден откос – наличие на храстовидна растителност; основен            изпускател – водовземна бетонова шахта, тръбен, не е открит спирателен кран на ОИ поради наличие на храстовидна и дървесна растителност; преливник – не е открит поради липса на достъп; затворен орган – не е открит; отводящ канал – проводим; начин на пълнене – безнапорна довеждаща деривация (канал). По отношение на сигурността и техническото състояния на язовирната стена и съоръженията към нея е посочено, че няма спирателен кран и не могат да се установят проблеми по сигурността. Отразено е, че при проверката не са представени техническа документация относно безопасна експлоатация на язовира, както и други документи, сведения и обяснения. Посочено е, че няма изготвен актуален авариен план за 2020 г. съгласно чл. 35 от ЗЗБ във вр. с чл. 138а, ал. 1 от ЗВ във вр. с чл. 57, ал. 1 и 2 от Наредбата, няма авариен склад и система за оповестяване. В т. ІІІ от протокола –  „Предписания за отстраняване на установени проблеми, слабости и пропуски  в  организацията на експлоатацията на язовира в различни условия на работа и в сигурността на техническите му съоръжения и срок за тяхното изпълнение, е вписано следното: в частта „По техническата документация – преди започване ползването на язовир „Смочево 000025 да се изготви анализ на техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея съгласно Наредбата, със срок – три месеца преди завиряване; и в частта „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация – преди започване ползването на язовир „Смочево 000025 язовирната стена и съоръженията към нея да се приведат в съответствие с изискванията за гарантиране сигурността на мялките язовирни стени и съоръженията към тях в условията на експлоатация съгласно Наредбата, със срок – три месеца преди завиряване. В протокола е обективирано и заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира в момента на проверката, според което язовирът е в неизправно – частично работоспособно състояние. В Приложение № 1 към чл. 10, ал. 2 от Наредбата – „Класифициране по степен на потенциална опасност съгласно чл. 141б от Закона за водите, комисията е отбелязала с „да само т. 4 към раздел ІІІ – засегнати гори и/или обработваеми селскостопански земи, и е обосновала заключение, че язовир „Смочево 000025 е с трета ниска степен на потенциална опасност. Протоколът и приложението към него са подписани от всички членове на комисията.

В Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея с рег. № РД-23-83/01.04.2022 г. по отношение на обект „Рила 032006, в землището на гр. Рила, са отразени следните констатации: експлоатационно състояние – в експлоатация; номер на имота – 032006 по КВС; АПОС № 348/06.06.2005 г., стопанисван от Община Рила; няма оператор на язовирната стена и съоръженията към нея. Посочено е, че язовир „Рила 032006 не е изграден на воден обект/река, че няма застрашени при авария населени места и инфраструктурни обекти, че уязвими от заливане при авария са земеделски площи и няма данни за висока вълна. Във връзка с техническите данни за язовирната стена, съоръженията към нея и водохранилището в  т. І от протокола е вписано, че няма данни за класификация на стената по чл. 141а, ал. 1 и 2 от ЗВ, както и за залята площ, завирен обем, водосборна област и предназначение, а за типа язовирна стена е посочено, че е земнонасипна, но няма данни за височина, дължина, обем, воден напор, преливник и основен изпускател. В т. ІІ от протокола е отразено състоянието на обекта, като е посочено, че няма данни за обема на язовира, че същият е празен и не се открива отвеждащ канал след язовирната стена. Като други констатации е отразено: корона – земна, затревена, променлива ширина, наличие на храстовидна и дървесна растителност; въздушен откос – наличие на храстовидна и дървесна растителност; воден откос – наличие на храстовидна и дървесна растителност; основен изпускател – не е открит; преливник – не е открит поради липса на достъп; затворен орган – не е открит; отводящ канал – не е открит; начин на пълнене – безнапорна довеждаща деривация (канал). По отношение на сигурността и техническото състояния на язовирната стена и съоръженията към нея е посочено, че няма спирателен кран и не могат да се установят проблеми по сигурността. Отразено е, че при проверката не са представени техническа документация относно безопасна експлоатация на язовира, както и други документи, сведения и обяснения. Посочено е, че няма изготвен актуален авариен план за 2020 г. съгласно чл. 35 от ЗЗБ във вр. с       чл. 138а, ал. 1 от ЗВ във вр. с чл. 57, ал. 1 и 2 от Наредбата, няма авариен склад и система за оповестяване. В т. ІІІ от протокола – „Предписания за отстраняване на установени проблеми, слабости и пропуски  в  организацията на експлоатацията на язовира в различни условия на работа и в сигурността на техническите му съоръжения и срок за тяхното изпълнение, е вписано следното: в частта „По техническата документация – преди започване ползването на язовир „Рила 032006 да се изготви анализ на техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея съгласно Наредбата, със срок – три месеца преди завиряване; и в частта „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация – преди започване ползването на язовир „Рила 032006 язовирната стена и съоръженията към нея да се приведат в съответствие с изискванията за гарантиране сигурността на мялките язовирни стени и съоръженията към тях в условията на експлоатация съгласно Наредбата, със срок – три месеца преди завиряване. В протокола е обективирано и заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира в момента на проверката, според което язовирът е в неизправно – частично работоспособно състояние. В Приложение № 1 към чл. 10, ал. 2 от Наредбата – „Класифициране по степен на потенциална опасност съгласно чл. 141б от Закона за водите, комисията е отбелязала с „да само т. 4 към раздел ІІІ – засегнати гори и/или обработваеми селскостопански земи, и е направила заключение, че              язовир „Рила 032006 е с трета ниска степен на потенциална опасност. Протоколът и приложението към него са подписани от всички членове на комисията.

По делото са разпитани като свидетели В.Я.Д. и М. И. П. ***, Я.М.П. – служител в Областна администрация Кюстендил, и И.Р.М. и Л. А. Т. – служители в ДАМТН. От показанията на свидетелите В.Я. и М. П. се установява механизма на движението на кореспонденцията в Община Рила, включително на тази с областния управител, както и че Заповед № ОА-РД-15-33/14.03.2022 г. е получена по електронен път в общината на 15.03.2022 г. и е предоставена на кмета, който с резолюция е определил за участие в междуведомствената комисията заместник кмета Г. и е разпоредил на В.Д. да предостави документацията за проверяваните обекти. Свидетелят Я.П. поддържа констатациите, отразени в процесните протоколи и заявява, че пред сградата на Община Рила устно е уведомил кмета на общината за предстоящите през месец март 2022 г. проверки на процесните обекти, както и че Община Рила не е изпратила представител на тези проверки. Свидетелят Л.Т. също поддържа изложеното в процесните протоколи и заявява, че те са изготвени след проверките, на база писмените констатации на всеки от членовете на комисията, направени при самите проверки. Показанията на свидетеля И.М. са неотносими към спора, доколкото същият не е присъствал на процесните проверки.

Назначена е и съдебна техническа експертиза, вещото лице по която е изготвило заключение с вх. № 4676/29.11.2022 г., неоспорено от страните. След оглед на място и проверка на документацията за процесните обекти вещото лице, съобразявайки дефинициите за повърхностно водно тяло и язовир, дадени съответно в § 1, ал. 1, т. 59 и 94 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗВ, обосновава извод, че процесните обекти са водоеми и спадат към категорията повърхностно водно тяло. Същите са оформени чрез вкопаване на естествения терен и натрупване на изкопните земни маси в ниската част му част.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбите са процесуално допустими. Подадени са в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, срещу административни актове, които подлежат на оспорване по съдебен ред и от страна с правен интерес от оспорването (протоколите са съставени на основание         чл. 138а, ал. 3 от ЗВ от комисия, назначена от областния управител на област Кюстендил, т.е. от помощен орган, но с утвърждаването им от областния управител същите придобиват характеристиката на индивидуални административни актове по     чл. 21, ал. 1 от АПК – вж. в т. см. Решение № 3103/01.04.2022 г. на ВАС по  адм. д. № 8463/2021 г., III о., Решение № 1065/07.02.2022 г. на ВАС по     адм. д. № 7430/2021 г., III о. и Решение № 12941/16.12.2021 г. на ВАС по  адм. д. № 6951/2021 г., III о.). 

Разгледани по същество на посочените в тях основания и в обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбите са основателни по следните съображения:       

Оспорените протоколи са утвърдени от компетентен орган по смисъла на  чл. 138а, ал. 3, т. 6 от ЗВ. Същите са съставени в писмена форма и съдържанието им съответства на изискванията на чл. 138а, ал. 3, т. 6 от ЗВ и чл. 115 от Наредбата. В протоколите са изложени фактическите и правните основания за издаването им.

Съгласно чл. 138а, ал. 3 от ЗВ областните управители назначават комисии, които извършват проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях. В комисиите се включват представители на ДАМНТ, ГД ПБЗН на МВР, съответната областна администрация, съответната басейнова дирекция и съответната община, на територията на която се намира язовирът (чл. 138, ал. 4 от ЗВ). Съставът на комисията, назначена със Заповед № ОА-РД-15-33/14.03.2022 г. на областния управител на област Кюстендил, е съобразен с чл. 138, ал. 4 от ЗВ. Неучастието на представител на Община Рила при извършването на процесните проверки не опорочава взетите решения на комисията до степен на невалидност. Както бе посочено по-горе, протоколите и приложенията към тях са подписани от всички останали членове на комисията. При назначаването на комисията обаче не е съобразено изискването на чл. 138а, ал. 5 от ЗВ, а именно – членовете ѝ да притежават необходимата за извършване на дейностите по ал. 3 професионална квалификация, като най-малко един от тях да има висше образование с образователно-квалификационна степен „магистър” по някоя от специалностите от професионално направление „Архитектура, строителство и геодезия”, свързана с проектиране, изграждане и експлоатация на язовирни стени и на съоръженията към тях. Видно от приетите по делото доказателства за образователната квалификация на членовете на комисията,  съставили оспорените протоколи, нито един от тях няма висше образование с образователно-квалификационна степен „магистър” по някоя от специалностите от професионално направление „Архитектура, строителство и геодезия”, свързана с проектиране, изграждане и експлоатация на язовирни стени и на съоръженията към тях. Налице е съществено нарушение на процесуалните правила при определяне на състава на комисията, доколкото липсата на професионални знания за извършване на дейностите по чл. 138а, ал. 3 от ЗВ поставя под съмнение правилността на констатациите в процесните протоколи и дадените предписания.

Оспорените протоколи не са съобразени с приложимите материалноправни разпоредби. Протоколът от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея съдържа две волеизявления с правни и фактически основания, между които има взаимна връзка и обусловеност, а именно – заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира и съоръженията към него в нормални, екстремни и аварийни условия, и предписания на собственика на язовира. В този смисъл са изискванията на чл. 138а, ал. 3, т. 1 – 6 от ЗВ, от анализа на които следва, че надлежни обекти на проверка са язовирите, а надлежни адресати на предписанията – собствениците на язовирите. Община Рила е собственик на процесните три обекта, видно от     АПОС № 354/06.06.2005 г., АПОС № 353/06.06.2005 г. и АПОС № 348/06.06.2005 г.  За да бъде допустимо всеки от тях да подлежи на проверка по реда на чл. 138а, ал. 3 от ЗВ, същият следва да има характеристиките на язовир по смисъла на § 1, т. 94 от ДР на ЗВ (водностопанска система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации, както и земята, върху която са изградени). Съдът намира, че класифицирането на процесните обекти като язовири е неправилно, поради което и при неправилно приложение на материалния закон са дадени предписания на Община Рила. Като съобрази понятието за язовир по § 1, т. 94 от ДР на ЗВ и заключението по назначената по делото съдебна техническа експертиза, което кредитира като обективно и компетентно изготвено, съдът приема, по отношение на процесните обекти не се установяват елементите на водностопанска система, които да ги определят като язовири. Всеки от тях представлява водоем, поради което е „повърхностно водно тяло” по смисъла на § 1, т. 59 от ДР на ЗВ (отделен и значим елемент от повърхностните води, като езеро, водоем, поток, река или канал, част от поток, река или канал, преходни води или пространство от крайбрежните води). Заключението на вещото лице не се опровергава от констатациите в процесните протоколи, доколкото нито един от членовете на комисията не притежава необходимата съгласно чл. 138а, ал. 5 от ЗВ образователно-квалификационна степен „магистър” по някоя от специалностите от професионално направление „Архитектура, строителство и геодезия”, свързана с проектиране, изграждане и експлоатация на язовирни стени и на съоръженията към тях. Неоснователно е твърдението на ответника, че видът на процесните водни обекти като язовири се доказва чрез вписването им като такива в регистър. Регистър на язовирите не съществува и няма нормативно правило, което да предвижда създаването на такъв. Приложената по делото извадка от регистър е извадка от Информационната система за техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, предоставена от ДАМТН. Същата е създадена по реда на Наредба № РД-04-02 от 25.11.2016 г. за условията и реда за използването на информационна система за техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, предоставена от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (Наредба № РД-04-02/25.11.2016 г.). Съгласно чл. 2 от посочената наредба информационната система е електронна база от данни за техническото състояние при експлоатацията на язовирните стени и на съоръженията към тях, и осъществявания контрол на техническото състояние на язовирните стени и на съоръженията към тях (ал. 1), като осигурява информация за техническата експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществявания контрол върху тях, свободен достъп до данните в публичната част на информационната система, еднократно попълване на едни и същи данни, които се използват многократно и въвеждане на данни само от надлежно оправомощени лица (ал. 2). В чл. 6 и 7 от Наредба № РД-04-02/25.11.2016 г. са посочени лицата, които въвеждат данни в информационната система, а съгласно чл. 8 от същата собствениците на язовирните стени и/или съоръженията към тях и лицата по чл. 6, ал. 14 и чл. 7 отговарят за достоверността и пълнотата на предвидените за въвеждане в наредбата данни и последвалите промени. Посочените в Наредба № РД-04-02/25.11.2016 г. правила относно реда за въвеждане на данни и източниците на данни, както и целта на създадената информационна система изключват доказателствената сила на вписаните в последната обстоятелства относно вида на процесните водни обекти. Определянето на същите като язовири в тази информационна система е произволно.

По изложените съображения съдът намира, че оспорените протоколи са незаконосъобразни и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 от АПК следва да бъдат отменени.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК Областна администрация Кюстендил следва да заплати на Община Рила направените от последната разноски по производството в размер на 683,40 лв. (300 лв. за адвокатско възнаграждение и 383,40 лв. за възнаграждението на вещото лице).

Воден от гореизложеното, съдът

 

                                                                Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея – „Смочево 000038”, Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея – „Смочево 000025” и Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея – „Рила 032006”, утвърдени от областния управител на област Кюстендил на основание чл. 138а, ал. 3, т. 6 от ЗВ, съответно с рег. № РД-23-63/01.04.2022 г., рег. № РД-23-64/01.04.2022 г. и    рег. № РД-23-83/01.04.2022 г.

ОСЪЖДА Областна администрация Кюстендил, с адрес: гр. Кюстендил, ул. „Демокрация” № 44, да заплати на Община Рила, с адрес: гр. Рила,  пл. „Възраждане”  № 1, сумата в размер на 683,40 лв. (шестстотин осемдесет и три лева и четиридесет стотинки) – разноски по производството.

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                                  СЪДИЯ: