Решение по дело №296/2019 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 200
Дата: 3 юни 2019 г. (в сила от 21 октомври 2019 г.)
Съдия: Маргарита Пламенова Алексиева
Дело: 20191510200296
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

03.06.2019

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                      Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Н.о. II

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

28.05.

 

2019

 
 


на                                                                                                           Година

Маргарита Алексиева

 
В публично съдебно заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Райна Боянова

 
         2.

 

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

АНД

 

296

 

2019

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година.

 

М.Б.К., ЕГН ********** *** е обжалвала Наказателно постановление № 18-0348-000305 от 10.05.2018 г. издадено от Началник група КПД ГПА при ОДМВР Кюстендил, с което на основание  чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са й наложени административни наказания – „глоба“ в размер на 300 лв. и „Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

Жалбоподателката чрез процесуалния си представител адв. С. излага доводи за незаконосъобразност на наказателното постановление и моли за неговата отмяна.

            Въззиваемата страна не взема становище по жалбата.

            Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

            На 24.04.2018 г., актосъставителят  В.П. на длъжност мл. инспектор при ПК ОР РУ Дупница и свидетелят Л.П. констатирали, че жалбоподателката извършила следното нарушение: на 24.04.2018 г. около 08.15 ч. в гр. Дупница по ул. ,,Страхил войвода” в посока ,,Лидл“ в района на ,,Мотомания“ управлява лек автомобил ,,Ситроен Ц4“ с рег. № 079М409 с изтекъл срок на валидност до 12.04.2018 г., видно от разрешение за временно движение № ********* – нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП във вр. с чл. 11 от Наредба № I – 45, з което й бил съставен АУАН, предявен и подписан от нарушителката с възражения, че не е обърнала внимание, че е минал месец от временната регистрация на автомобила. Въз основа на съставения АУАН е издадено и атакуваното наказателно постановление, в което е посочено, че водачът управлява МПС с изтекъл срок на валидност до 12.04.2018 г., видно от разрешение за временно движение № *********, т.е. управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, с което е нарушил чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Към административно-наказателната преписката е приложена Заповед № 8121з – 952/20.07.2017 г., издадена от Министъра на вътрешните работи, от която е видно, че  актосъставителят е оправомощен да съставя АУАН, а началниците на РУ са оправомощени да издават НП. В хода на съдебното следствие са разпитани актосъставителят и свидетелят по акта, които изцяло поддържат установената фактическа обстановка изложена в АУАН. Съдът изцяло кредитира показанията им като обективни, логични, непротиворечиви и кореспондиращи с останалите доказателства. По делото са представени ЕР № 0471/04.03.2013 г. на Нешка Ананиева Павлова, която е с призната 100 % инвалидност с чужда помощ поради претърпян мозъчен инфаркт; епикриза издадена от МБАЛ ,,Св. Иван Рилски“ ЕООД гр. Дупница, епикриза на Нешка Павлова, издадена от Клиника по ортопедия и травматология гр. София и пълномощно, с което Нешка Павлова е упълномощила М.К. да я представлява пред различни институции.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима – подадена от легитимиран правен субект, в законовия преклузивен 7-дневен срок, като съдът притежава териториална и материална компетентност за разглеждането й. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, въз основа на АУАН, съставен от оправомощено за това лице, съгласно Заповед № 8121з-952/20.07.2017 г., приложена към преписката.

При съставянето на акта и при издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения. Актът за установяване на административно нарушение е издаден при спазване на процедурата, предвидена в чл.40 и чл.43 от ЗАНН. АУАН и наказателното постановление съдържат изискваните в чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН реквизити. Както в акта, така и в наказателното постановление пълно и точно са описани нарушението, датата и мястото на извършване, обстоятелствата, при които е било извършено и законовите разпоредби, които са нарушени.  

Не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на административнонаказателната отговорност на жалбоподателката не са били допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството.

На жалбоподателката  е наложено административно наказание за извършено  от нея административно нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП. Съгласно цитираната разпоредба по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. В обстоятелствената част на наказателното постановление, при описване на деянието, изрично е посочено, че при проверката е установено, че управляваното от жалбоподателя  моторно превозно средство лек автомобил марка „Ситроен Ц4“, с рег. №079М409 е с изтекъл срок на валидност до 12.04.2018г., видно от Разрешение за временно движение № *********, т.е. управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред.

Съгласно действащата към момента на извършването на деянието разпоредба на чл.175 ал.3 от ЗДвП водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. Посочената санкционна норма ангажира административно-наказателната отговорност на водача – лицето, което управлява процесното МПС, а не на собственика.

Приложената от АНО законова разпоредба на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП предвижда санкция именно за водача, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред и АНО правилно е приложил същата в конкретния случай, след като е установил, че на процесната дата и място жалбоподателката е управлявала процесното МПС без същото да е било регистрирано по надлежния ред. Законодателят изрично е уредил в съответните членове на ЗДвП  отговорността на собственик на МПС, който не регистрира същото по надлежния ред и отговорността на водач, който управлява МПС, което е нерегистрирано по надлежния ред – тези две отговорности са напълно самостоятелни една от друга, касаят различни деяния и различни субекти  и подлежат на различни санкции.

Съгласно разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.

В ал. 2 от същия текст е указано, че условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, се определя с Наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната. Регистрацията на МПС се извършва съобразно нормите на Наредба № I-45/24.03.2000г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторни превозни средства и ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС. 

 Не се опровергава и извода, че временните регистрационни табели на управляваното от К. МПС, са били с изтекъл срок на валидност, като подобни случаи законодателят приравнява на липса на съответната валидна регистрационна табела. Съдът не споделя твърдението на жалбоподателя, че към датата на установяване на нарушението водачът притежавал валидни, макар и с изтекъл срок регистрационни табели за МПС. Законодателят е приел, че преди изтичане на срока на временните регистрационни табели, същите следва да бъдат сменени с постоянни такива. Временните регистрационни табели не са безсрочни, а на същите, както и съпътстващите ги документи е указан техния срок на валидност. С изтичането на указания срок, временните регистрационни табели стават невалидни. Те повече не съществуват. Срочността на правото е отразена в официалния удостоверяващ правото документ, както и на самите регистрационни табели.

При индивидуализирането на наложеното наказание ,,глоба“, предвидена в чл. 175, ал. 3, т. 1 от ЗДвП, административнонаказващият орган не е преценил правилно тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, като наложеното административно наказание ,,глоба“ е несъразмерно на извършеното нарушение. Поради така установената фактическа обстановка, съдът счита, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде изменено, като бъде наложено наказание в определения от закона минимум, а именно „глоба” в размер на 200 лв., а по отношение на другото наложено наказание - „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца, НП следва да бъде потвърдено като законосъобразно. Съдът намира, че в случая е неприложим и институтът на ,,маловажен случай“ по смисъла на чл. 28, ал. 1, б. ,а“ от ЗАНН. Съгласно ТР № 1/2007 г. на ВКС преценката на административно-наказващия орган за маловажност на случая по чл. 28 ЗАНН се прави за законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. От установените по делото обстоятелства не може да се направи извода, че нарушението попада в категорията на маловажните нарушения. Съгласно чл. 28 ЗАНН за маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание. Относно понятието маловажен случай, приложима е легалната дефиниция съгласно чл. 93, т. 9 от Наказателния кодекс – "маловажен случай" е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. От данните по делото не може да се направи извода, че деянието е с по-ниска степен на обществена опасност от другите нарушения от съответния вид. Същото е формално, като настъпването на вреди не е елемент от състава му. Твърденията наведени в жалбата относно здравословното състояние на близък родственик, който жалбоподателката постоянно обгрижвала, също не обуславят приложението на чл. 28 ЗАНН, които обстоятелства съдът взе предвид, за да намали размера на административното наказание ,,глоба“.

Отнемането на контролни точки не фигурира нито сред принудителните административни мерки, нито сред наказанията по ЗДвП, което означава, че отнемането на контролни точки не е санкция, която би подлежала на самостоятелно обжалване, а фактическо действие с контролно – отчетен характер, което изпълнява предупредителна и информационно – статистическа функция. Контролните точки се отнемат само въз основа на влязло в сила наказателно постановление, а единствената възможност за тяхното възстановяване е неговото успешно обжалване и отмяна на наложеното наказание. При отнемане на контролни точки съответния административен орган действа в условията на обвързана компетентност, като поведението му се предопределя от факта на налагане на наказание за извършеното нарушение.

Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №№ 18-0348-000305 от 10.05.2018 г. издадено от Началник група КПД ГПА при ОДМВР Кюстендил, в частта в която на основание  чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП на М.Б.К., ЕГН ********** *** е наложено административно наказания – „глоба“ в размер на 300 лв. за нарушение п чл. 140, ал. 1 ЗДвП, като намалява размера на наказанието „глоба” от 300 /триста/ лв. на 200 /двеста/ лв..

 ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №№ 18-0348-000305 от 10.05.2018 г. издадено от Началник група КПД ГПА при ОДМВР Кюстендил, в частта в която на основание  чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП на М.Б.К., ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 /шест/ месеца.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Кюстендил, на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ от АПК.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: