Решение по дело №629/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 342
Дата: 17 октомври 2023 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20237240700629
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

                                       Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                               №342      

 

                               Стара Загора, 17.10.2023г.     

                          

                     

              В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

           

            Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на седемнадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                                              

                                      

                

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:    ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                                                                                                             ЧЛЕНОВЕ:    ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                                     МИХАИЛ РУСЕВ

       

 

 

при секретар  Ива Атанасова                                                                           и с участието

            на прокурор                                                                                                       като разгледа

            докладваното  от   съдия    Д.Драгнева   административно  дело   № 629  по  описа

за 2023г., за да се произнесе, съобрази следното:                                    

                                                                         

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.88 от Изборния кодекс /ИК/ във вр. с чл.98, ал.2 от АПК.

           

Образувано е по жалба, подадена от А.Й.Ч., Л.М.Ч. и Р.М.М., като регистрирани кандидати за общински съветници от листата на Коалиция „Граждани за Общината“ и от П.Х.П., като регистриран кандидат за общински съветник и упълномощен представител на коалицията, срещу Решение № 90-МИ/ 07.10.2023г. на Общинска избирателна комисия /ОИК/ – Гурково, потвърдено с Решение № 2642-МИ/ 11.10.2023г. на Централната избирателна комисия /ЦИК/.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното Решение № 90-МИ/ 07.10.2023г. на ОИК – Гурково, по съображения за приемането му в противоречие с материалноправни и процесуалноправни разпоредби на Изборния кодекс и на Административнопроцесуалния кодекс – глава осма, раздели І и ІІ. Жалбоподателите поддържат, че с оглед подадения от тях сигнал с данни за извършено конкретно нарушение на изборния процес (предизборна агитация), вместо да изпълни задълженията си по чл.496 от ИК, да извърши проверка и да се произнесе по основателността на сигнала, съответно да предприеме необходимите действия, ОИК – Гурково е дала указания за конкретизиране на сигнала с посочването на обстоятелства, установяването и изясняването на които е в правомощията и тежест на самата Общинска избирателна комисия. Считат, че с приемането на оспореното решение се поражда съмнение за умишлено забавяне на проверката, с което се нарушават материалноправни норми и не се спазва целта на ИК, изразена в прокламираните принципи в чл.3 от ИК. По подробно изложени в жалбата съображения, вкл. за допуснати нарушения на процесуалноправни норми при произнасянето по подадения сигнал и обявяването на решението, е направено искане Решение № 90-МИ/ 07.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Гурково да бъде отменено, като незаконосъобразно.

            Ответникът по жалбата – Общинска избирателна комисия – Гурково, представлявана от Председателя Г.Г., оспорва жалбата като частично недопустима и неоснователна. Поддържа, че обективираното в жалбата оспорване от А.Ч., Л.Ч. и Р.М., е процесуално недопустимо. Излага подробни съображения, че обжалваното решение на ОИК – Гурково е прието в съответствие и при правилно приложение на материалния закон и при липса на допуснати нарушения на административно-производствените правила. Счита, че в мотивите на решението подробно е обосновано от фактическа и от правна страна основанието за дадените с решението указания за конкретизиране на подадения сигнал с посочване на обстоятелствата, от значение за извършването на проверка и съотв. за произнасянето на ОИК по основателността на сигнала.

 

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

На 05.10.2023г., с вх. № 004/ 05.10.2023г. в ОИК – Гурково е постъпил сигнал за нарушения на предизборната кампания, подаден от представители на Коалиция „Граждани за Общината“, регистрирани за участие в изборите за общински съветници и кметове на 29.10.2023г. в Община Гурково - кандидатите за общински съветници А.Й.Ч., Л.М.Ч., П.Х.П. и Р.М.М.. Съгласно изложеното в сигнала, в нарушение на изискванията на изборния кодекс – чл.181 от същия, в град Гурково на 30.09.2023г е проведено предизборно мероприятие от страна на група политически сили, най-вероятно регистрирани за участие в предстоящите местни избори. Няма информация за реда за провеждането му из а организаторите, но това се е случило в нарушение на общественото спокойствие и на установения за тази цел ред в община Гурково. По време на самото мероприятие е организирано шествие с автомобили по улиците на село Конаре и на град Гурково с различни призиви, свързани с предизборната кампания. Продължително са използвани звукови сигнали, които са вдигнали невъобразим шум в почивния ден и са обезпокоили гражданите. Мероприятието не е проведено по установения в ИК ред, препращащ към Закона за провеждане на събранията, митингите и манифестациите. Действията се извършват от тези, които претендират за спазване на законовия ред на територията на общината и на страната. Иска се от ОИК да вземе отношение и да уведоми подателите на сигнала, включително и компетентните органи на МВР по компетентност.

В открито съдебно заседание жалбоподателя П.П., който единствен се явява, представя отговор на Кмета на община Гурково по идентичен сигнал, подаден и до този орган на местната власт, в който се изяснява, че в срока по ЗСММ е постъпило уведомление за провеждане на предизборно мероприятие – откриване на предизборна кампания, с посочени организатори, дата, час и място на провеждането. В същия срок е подадено уведомление и до участък Полиция в град Гурково, които са изпратили патрулен автомобил на предизборното мероприятие. Съгласно ЗСММ за провеждането на събрания митинги и манифестации на открито отговарят организаторите. В участък „Полиция“ в град Гурково не са постъпили сигнали за нарушения на обществения ред или за присъствието на въоръжени лица. Няма сигнали и на тел.112.

 С оспореното в настоящото съдебно производство Решение № 90-МИ/ 07.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Гурково, на основание чл. 87, ал.1, т.22 във вр. с чл. 87, ал.1, т.1 от ИК, на А.Й.Ч., Л.М.Ч., П.Х.П. и Р.М.М., в качеството им на податели на  сигнал с вх. № 004/ 05.10.2023г., е указано в тридневен срок от датата на обявяване на решението, да допълнят и конкретизират подадения сигнал, като посочат данни за имената и адресите на лицата, които биха могли да потвърдят изложените факти и обстоятелства, както и да посочат организатора, ако той е политически субект по отношение на който се твърди нарушение на правилата на Изборния кодекс.

От фактическа страна обжалваният административен акт се основава на обстоятелството, че подаденият сигнал е неясен от фактическа страна, което е пречка за изясняване в пълнота на твърдението за извършено нарушение на Изборния кодекс. Липсват конкретни данни за лицата, които могат да потвърдят или фактите посочено в сигнала, в който е указано само, че нарушението е по данни на граждани и материали, публикувани в различни сайтове. Няма и конкретен политически субект, който да е автор на нарушението, а се сочи само, че се касае за предизборно мероприятие от страна на група политически сили най-вероятно регистрирани за участие в местните изборни.

С подадена жалба от А.Й.Ч., Л.М.Ч. и Р.М.М., като регистрирани кандидати за общински съветници от листата на Коалиция „Граждани за Общината“ и от П.Х.П., като регистриран кандидат за общински съветник и упълномощен представител на коалицията, Решение № 90-МИ/ 07.10.2023г. на ОИК - Гурково е оспорено пред Централната избирателна комисия. С Решение № 2642-МИ от 11.10.2023г. на ЦИК, жалбата е отхвърлена като неоснователна и е потвърдено Решение № 90-МИ/ 07.10.2023г. на ОИК - Гурково. За да постанови този резултат ЦИК е приела, че решението на ОИК - Гурково е правилно, мотивирано и законосъобразно, като правилни са дадените указания към подателите на сигнала да представят индивидуализиращи данни за лицата, извършили нарушения на правилата за агитация в рамките на предизборната кампания,  тъй като в сигналите не е посочена конкретната фактическа обстановка на извършване на нарушението.

             

            По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в преписката по приемането на обжалваното решение на ОИК и потвърждаващото го решение на ЦИК, както и представения в съдебно заседание отговор на Кмета на община Гурково от 10.10.2023г. до жалбоподателите.

 

            Оспорването, като направено от легитимирани лица с правен интерес – адресати на обжалвания акт, в законово установения преклузивен срок и против решение на ОИК, подлежащо на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност съгласно чл.88, ал.1 от ИК във вр. с чл.98, ал.2 от АПК, е процесуално допустимо.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспореното решение на ОИК – Гурково, намира, че разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.

 

Обжалваното Решение № 90-МИ/ 07.10.2023г. е прието от материално и териториално компетентен орган – Общинска избирателна комисия – Гурково;  обективирано е в изискуемата писмена форма, при посочване както на правното основание за упражненото правомощие, така и обуславящите решението фактическите констатации.

 

            Оспореното решение е прието в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, като съображенията за това са следните:

             

            Съгласно разпоредбата на чл. 181 ал.3 от ИК, Предизборните събрания са публични. За реда при провеждането им отговарят организаторите и органите на Министерството на вътрешните работи. Събранията се организират съгласно Закона за събранията, митингите и манифестациите. Предизборното мероприятие, съгласно сигнала е било публично, но няма посочен нито един факт, от който да следва извода, че е предизборно – в полза на кой политически субект е извършвана агитация или е откривана предизборната му кампания, при какви обстоятелства, дори те да са възприети от сигнало подателите при изслушване на различни граждани и преглед на материали в електронни сайтове. Никаква конкретна информация няма, както в сигнала, така и в жалбата до съда. Сигнала е подадена на 005.10.2023г, когато според неговото съдържание, събитието представляващо нарушение на ИК вече е приключило. При това положение ОИК не може да извърши проверка на сигнал, който не съдържа конкретни данни за извършено нарушение на Изборния кодекс. По силата на чл.87 т.22 от ИК тя разглежда жалби и сигнали за нарушения на изборния процес в съответствие с правомощията си. Следователно сигналите трябва да съдържат конкретен политически субект или поне данни в чия полза е извършвана предизборна форма на агитация, за да се установи нарушение на правилата на чл.181 от Изборния кодекс. Нещо повече, в случая сигнало подателите също не са знаели дали е извършено или не, нарушение на ИК. Поискали са от ОИК да провери това, а не е същностното съдържание на правомощието й по чл.87 т.22 от ИК да съобщава на другите политически субекти дали са изпълнени задълженията за организиране на предизборни мероприятия, защото не ОИК се уведомява за тяхното провеждане под формата на събрания, митинги и манифестации – за да са публични други форми няма, а посочените в ЗСММ органи. В случая компетентния орган в лицето на Кмета на община Гурково е отговорил на въпроса на сигнало подателите има ли нарушение на 30.09.2023г или няма. Отговорът е отрицателен и онагледява извода, че сигнала до ОИК не е адресиран до компетентния да провери съмненията орган.

            С оглед на гореизложеното съдът приема, че Решение № 90-МИ/ 07.10.2023г. на ОИК - Гурково не е прието нито в противоречие с материалноправни и/или процесуалноправни разпоредби на Изборния кодекс, нито в несъответствие с целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

 

              Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК във вр. с чл.88 от Изборния кодекс, Старозагорският административен съд 

 

  Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата, подадена от А.Й.Ч., Л.М.Ч. и Р.М.М., като регистрирани кандидати за общински съветници от листата на Коалиция „Граждани за Общината“ и от П.Х.П., като регистриран кандидат за общински съветник и упълномощен представител на коалицията, срещу Решение № 90-МИ/ 07.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Гурково, потвърдено с Решение № 2642-МИ/ 11.10.2023г. на Централната избирателна комисия, като неоснователна. 

 

            Решението е окончателно.

 

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                        

    ЧЛЕНОВЕ:  1.

                              

 

     2.