РЕШЕНИЕ
№ 563
Хасково, 06.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Хасково - III състав, в съдебно
заседание на
дванадесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Съдия: |
ПЕНКА
КОСТОВА |
При секретар ГЕРГАНА ТЕНЕВА
като разгледа докладваното от съдия ПЕНКА КОСТОВА административно дело № 20237260701160 / 2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.118 от Кодекса за
социално осигуряване във вр. с чл.145 и сл. от АПК.
Образувано
е по жалба от ФСГ „А. Б.“ *,
представлявана от директора Ц.
Ц., подадена
чрез пълномощник адв. Ч., против Решение №1012-26-271-1 от 13.10.2023 г. на
директора на Териториално поделение (ТП) на НОИ – Хасково, с което е отхвърлена
жалбата на ФСГ „А. Б.“, *
срещу задължителни предписания №ЗД-1-26-01421915/14.09.2023г. на контролен
орган на ТП на НОИ – Хасково.
В
жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на оспорения акт и
потвърдените с него задължителни предписания, поради противоречието им с
материалния закон. Сочи се, че Наредба № 4/20.04.2017г. на министъра на
образованието и науката е специален нормативен акт спрямо Наредба за елементите
на възнаграждението и на доходите, върху които се правят осигурителни вноски,
поради което приложение следва да намери с предимство специалната правна уредба
пред общата такава, по аргумент от Закона за нормативните актове. Предписанията
на контролния орган не кореспондирали с разпоредбите на материалните норми и
подзаконовата нормативна уредба в сектор образование, като противоречали на
разпоредбата на чл.7, ал.2 от КСО. В случая датата на начисляване на ДТВ е през
месец 10.2022г., съответно осигурителните вноски се дължали върху всички
начислени и изплатени доходи от трудова дейност за съответния месец по
разплащателна ведомост. Моли се за отмяна на
оспореното решение и потвърдените с него задължителни предписания, като
неправилни и незаконосъобразни.
В
съдебното заседание оспорващият се представлява от процесуален представител
адв. Ч., който поддържа жалбата и подробно аргументира становището за
незаконосъобразност на обжалвания административен акт. Претендира присъждане на
разноски.
Ответникът-
Директор на ТП на НОИ – Хасково, чрез процесуалния си представител в съдебно
заседание, изразява становище за неоснователност на жалбата и моли оспорваният
административен акт да бъде потвърден като правилен и законосъобразен.
Претендира и присъждане на разноски по делото, представляващи юрисконсултско
възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.
Административен
съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията
на страните, приема за установено от фактическа страна следното:
От
доказателствата по делото е видно, а и този въпрос не е спорен, че при
първоначално извършена ревизия на ФСГ „А. Б.“, *, приключила с ревизионен акт за
начет № РА-5-26-01393870/17.07.2023г., обхващаща разглеждания и в настоящото
производство период, са издадени задължителни предписания №
ЗД-1-26-01394135/17.07.2023г., които са отменени с решение №
1012-26-207-1/09.08.2023г. на директора на ТП на НОИ – Хасково, а преписката е
върната на административния орган за ново разглеждане и произнасяне, по
същество, съобразно мотивите в решението. Като основание за отмяната на
задължителните предписания от 17.07.2023г. е посочено, че същите са
немотивирани и в тях не е посочено как следва да се изпълнят, в частност в т.21
какъв доход следва да се посочи и за кой месец.
Със
Заповед № ЗР-5-26-01409025/16.08.2023г., ръководителя на ТП на НОИ Хасково, на
основание чл.107 от КСО и чл.29, ал.1 от Инструкция №1 от 03.04.2015г. за реда
и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи
на НОИ е възложил на старши инспектор по осигуряването, извършването на
проверка по разходите на държавното обществено осигуряване на Финансово –
стопанска гимназия „А. Б.“, *.
Констатациите от извършената проверка са отразени в Констативен протокол №
КП-5-26-01421363/14.09.2023г.
С
оглед резултата от извършената проверка на основание чл.108, ал.1, т.3 от КСО и
чл.37, ал.1 от Инструкция № 1/03.04.2015г. за реда и начина за
осъществяване на контролно-ревизионната дейност от контролните органи на НОИ са
издадени процесните задължителни предписания. С тях е
наредено на осигурителя Финансово – стопанска гимназия „А. Б.“, * да подаде данни в ТД на НАП –
Пловдив, офис Хасково, декларации образец № 1 по
чл.5, ал.4 от КСО за 46 лица по приложен списък, съгласно заповед №
141/17.10.2022г. на директора на ФСГ „А. Б.“, *, с код „корекция“ за
периода от месец 09.2021г. до 08.2022г. с посочен в т.21 осигурителен доход,
съобразно изплатеното през месец 10.2022г. диференцирано заплащане за учебната
2021/2022г. Размерът на осигурителния доход за всяко лице, за всеки месец, за
които се следва корекция е отразен в приложен списък, неразделна част от
задължителните предписания.
При проверката, от констатациите, които са обусловили издаването
на предписанията, е установено, че през месец 10.2022г. на учителския персонал
заедно със заплатите е изплатено и диференцирано заплащане за учебната
2021/2022г., което се отнасяло за периода от месец 09.2021г. до месец
08.2022г., съгласно заповед № 141/17.10.2022г. на директора на ФСГ „А. Б.“,*,
за постигнати резултати от 46 лица, педагогически специалисти - по приложен
списък към заповедта. Прието е, че изплатеното през месец 10.2022г.
допълнително трудово възнаграждение е следвало да се разпредели на база
отработени дни за периода месец 09.2021г. до месец 08.2022г. В предписанието са
анализирани приложимите правни норми, като в заключение е посочено, че
осигурителят следва да подаде коректни данни съгласно чл.5, ал.4 от КСО и
Наредба № Н-13/17.12.2019г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за
подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените
при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, като в осигурителния доход
се включи и полученото допълнително възнаграждение, за месеците, за които е
положен труда.
Предписанията са оспорени от Финансово
стопанска гимназия „А. Б.“ *,
представлявана от директора Ц.
Ц., чрез адв. Ч. с жалба до директора на ТП на НОИ – Хасково, който с
оспореното в настоящото производство Решение № 1012-26-271-1 от
13.10.2023 г. е отхвърлил жалбата на Финансово стопанска гимназия „А. Б.“ * срещу задължителни предписания
№ЗД-1-26-01421915/14.09.2023г. на контролен орган на ТП на НОИ – Хасково, като
е възприел и доразвил тезата на издателя на предписанията. Посочил е, че
съгласно чл.3, ал.1 от Наредбата за елементите на възнаграждението и за
доходите, върху които се правят осигурителни вноски, осигурителният доход
включва всички доходи и възнаграждения, включително възнагражденията по чл.40,
ал.5 от КСО и други доходи на осигурения през календарната година и неможе да
бъде по-голям от сбора на максималния месечен осигурителен доход, определен със
Закона за бюджета на ДОО за съответната календарна година поотделно за всеки
един от месеците за годината. С изречение последното от разпоредбата се
регламентирало, че възнагражденията, отнасящи се за положен труд за минало
време, се разпределяли за отработени дни, през които трудът е положен. В
конкретния случай допълнителното възнаграждение за постигнати резултати, т.
нар. „диференцирано заплащане“, изплатено по реда на Наредба № 4 от
20.04.2017г. за нормиране и заплащане на труда, формирало осигурителен доход,
отнасящ се за месеците, в които е полаган трудът, и неможе да бъде по-голям от
максималния месечен осигурителен доход, определен със Закона на ДОО за
съответната година. Поради това от осигурителя се следва подаване на коректни
данни съгласно чл.5, ал.4 от КСО и Наредба №
Н-13/17.12.2019г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и
съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях
лица, както и от самоосигуряващите се лица, като в осигурителния доход се
включи и полученото на 10.2022г. допълнително възнаграждение, за месеците за
които е изплатено, а именно за периода от месец 09.2021г. до месец 08.2022г.
По
делото са представени като част от административната преписка и Заповед №
141/17.10.2022г. на директора на ФСГ „А. Б.“,* и поименна справка за лицата, на
които е изплатено допълнително трудово възнаграждение за постигнати резултати
през учебната 2021-2022г.
При
така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, подадена е при спазване на 14-дневния срок за съдебно
обжалване, срещу годен за оспорване административен акт и от надлежна страна,
за която е налице правен интерес от търсената защита.
Съдът,
като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и
законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията,
визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за неоснователна.
Съгласно
разпоредбата на чл. 107, ал. 1 от КСО, контролът по спазването на
нормативните актове по държавното обществено осигуряване във връзка с
дейността, възложена на Националния осигурителен институт, се осъществява от
контролните органи на Националния осигурителен институт, а съгласно чл. 107, ал. 2, т. 1 от КСО, контролни органи на Националния
осигурителен институт са инспекторите по осигуряване в териториалните поделения
на Националния осигурителен институт. В правомощията на последните, съобразно
разпоредбата на чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО, е даването на задължителни
предписания за спазване на разпоредбите по държавното обществено осигуряване (ДОО), подлежащи на обжалване пред
ръководителя на съответното ТП на НОИ. В случая, обжалваните задължителни
предписания №ЗД-1-26-01421915 от 14.09.2023г. са издадени именно от такъв
Р. Д. старши инспектор по осигуряването
в ТН на НОИ – Хасково, от което следва, че същите са издадени от материално и
териториално компетентен орган.
Същевременно,
съгласно разпоредбата на чл. 117, ал. 1, т. 3 от КСО, пред ръководителя на съответното
териториално поделение на Националния осигурителен институт се подават жалби
срещу задължителни предписания на контролните органи по чл. 108, ал. 1, т. 3,
като в същия смисъл, съобразно изричната разпоредба на чл. 117, ал. 3 от КСО, ръководителят на териториалното
поделение на НОИ се произнася по жалбите или исканията с мотивирано решение в
едномесечен срок от получаването им, като с решението ръководителят на
териториалното поделение на Националния осигурителен институт решава въпроса по
същество или отменя разпореждането и връща преписката за ново разглеждане от
компетентния административен орган, когато не са изяснени всички обстоятелства,
отнасящи се до издаване на разпореждането. Предвид това съдът приема, че
оспореното Решение № 1012-26-271-1/13.10.2023г., също е издадено от компетентен
орган – директорът на ТП на НОИ Хасково, в рамките на предоставените му по
закон правомощия и в рамките на неговата териториална компетентност.
Решението
е издадено в посочения едномесечен срок, при спазване на административно
процесуалните правила и при изискванията за писмена форма, съответно съдържа
всички реквизити, съгласно нормата на чл. 59, ал. 2 от АПК, приложима по силата на чл. 117, ал. 5 от КСО, включително с подробно посочени
фактически и правни основания за издаването му, което го прави
мотивиран административен акт и дава възможност да бъде преценена
законосъобразността му.
В изпълнение на специалната норма на чл. 117, ал. 5 от КСО, препращаща към общия ред по АПК
за издаване на административен акт, административният орган се е произнесъл с
решение, след като се е запознал с жалбата срещу разпореждане от вида на
посочените в чл. 117, ал. 1, т. 3 от КСО.
Спор
по фактите няма. Жалбоподателят не оспорва факта, че е изплащал допълнително
възнаграждение за постигнати резултати, т. нар. „диференцирано заплащане“,
както и че са внесени дължимите осигурителни вноски върху тези суми само за
месеца, през който са изплатени, ограничавайки ги до максималния осигурителен
доход, но счита че няма нормативно основание за указаните корекции.
Спорът
е единствено правен и се свежда до въпроса за приложението на чл. 6, ал. 2 от КСО и чл. 3, ал. 1 от Наредбата за елементите на възнаграждението
и за доходите, върху които се правят осигурителни вноски, както и до
разпоредби съдържащи се в Наредба № 4 от 20.04.2017г. на министъра на
образованието и науката, за нормиране и заплащане на труда. Поради което в
настоящото производство следва да се изясни, на първо място какъв е характерът
на т.нар. „диференцирано заплащане“ и следва ли същото да участва при формиране
на осигурителния доход, отнасящ се за месеците, за които е изплатено или е
достатъчно да бъде включено в осигурителния доход в месеца, в който е
изплатено.
Нормативният
акт, който урежда видовете трудови възнаграждения, е Наредбата
за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ). Според
изричната норма на чл. 3 НСОРЗ брутната работна заплата се състои
от а) основна работна заплата, определена съгласно действащата нормативна
уредба и прилаганата система на заплащане на труда; б) допълнителни трудови
възнаграждения, определени в Кодекса на труда, в наредбата, в друг нормативен
акт или в колективен трудов договор и в) други трудови възнаграждения,
определени в нормативен акт или в индивидуалния трудов договор и невключени в
т.1 и 2. Разпоредбата на чл. 6 от НСОРЗ посочва допълнителните трудови
възнаграждения: 1. определените с наредбата или с друг нормативен акт
възнаграждения, които се изплащат задължително; 2. договорените с индивидуален
и/или с колективен трудов договор възнаграждения, които се изплащат според
договорените условия.
В
случая, с оглед спецификата на казуса намира приложение Наредба № 4 от
20.04.2017 г. за нормиране и заплащане на труда, издадена от министъра на
образованието и науката (обн.,
ДВ, бр. 34 от 28.04.2017 г., в сила от 1.01.2017 г.), с която се урежда държавният
образователен стандарт за нормиране и заплащане на труда в институциите в
системата на предучилищното и училищното образование – детски градини, училища,
центрове за подкрепа за личностно развитие (ЦПЛР), регионални центрове за
подкрепа на процеса на приобщаващото образование – (РЦПППО), Националния дворец
на децата и Държавния логопедичен център, наричани за краткост
"институциите". В чл.2, ал.1 от Наредбата е посочено, че държавният
образователен стандарт за нормиране и заплащане на труда определя: 1. нормите
за преподавателска работа на педагогическите специалисти; 2. условията за откриване
на работно място за педагогическите специалисти; 3. реда и начина за определяне
на работните заплати на персонала в държавните и общинските институции по чл. 1; 4. условията и реда за определяне на
допълнителното трудово възнаграждение за постигнати резултати от труда на
персонала в държавните и общинските институции по чл. 1.
В
чл. 24 от Наредба № 4 от 20.04.2017 г. за нормиране и заплащане на труда е
регламентирана процедурата по изплащането на допълнително трудово
възнаграждение за постигнати резултати през учебната година. Като в ал. 4 е
посочено, че резултатите от труда на персонала в институциите се оценяват след
приключване на учебната година, но не по-късно от 1 октомври.
В
чл.25 от Наредба № 4 от 20.04.2017 г. за нормиране и заплащане на труда е
посочено, че средствата за допълнително трудово възнаграждение за постигнати
резултати от труда през учебната година на педагогическите специалисти с
изключение на директора са включени в стандартите за едно дете или ученик и се
планират в рамките на бюджетите на институциите в размер не по-малко от 4,2 % и
не повече от 5 % от годишния размер на средствата за работни заплати на педагогическите
специалисти.
С
оглед така посочените законодателни решения може да се обоснове, че изплатеното
на 46 педагози във ФСГ „А. Б.“, * допълнително възнаграждение за
постигнати резултати е с характер на допълнително възнаграждение по чл. 6 от НСОРЗ и чл.2, ал.1, т.4 от Наредба
№ 4 от 20.04.2017 г. за нормиране и заплащане на труда, тъй като произтича от
нормативен акт, има задължителен характер и размер и е с постоянен характер –
предвижда се за съответната учебна година, поради което формира осигурителен
доход, отнасящ се за месеците, в който е полаган трудът.
Доходът,
върху който се дължат осигурителни вноски (осигурителният доход) включва
най-общо всички възнаграждения и други доходи от трудова дейност - чл. 6,
ал. 2 от Кодекса за социално осигуряване.
Допълнителните
доходи от трудова дейност
(каквито са и въпросните допълнителни трудови възнаграждения за постигнати
резултати) безспорно
участват при формирането на осигурителния доход и върху тези
възнаграждения би следвало да се правят вноски за: държавното
обществено осигуряване, респективно евентуално за допълнително
задължително пенсионно осигуряване, както и за здравно
осигуряване. В тази връзка е необходимо да се отбележи, че
възнагражденията, отнасящи се за положен труд за минало време (какъвто
изглежда и конкретният случай), би следвало да се разпределят за отработените
дни, през които трудът е положен. Основание за това е
разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Наредбата за елементите на възнаграждението
и за доходите, върху които се правят осигурителни вноски и
по конкретно изречение второ от същата, съгласно която възнагражденията,
отнасящи се за положен труд за минало време, се разпределят за отработените
дни, през които трудът е положен.
С
оглед гореизложеното, настоящият състав на съда приема, че визираните
допълнителни трудови възнаграждения следва да участват при формиране на
осигурителния доход на лицата за съответните месеци от годината, през които е
полаган трудът и са постигнати упоменатите резултати. На свой
ред това означава, че за въпросните периоди осигурителят следва да извърши
корекция на подадените за лицата данни (с декларации образец
№ 1) във връзка с новоформиран по-висок осигурителен доход (който само ще
ползва осигурените лица), както и съответно
увеличаване в размера на декларираните задължения - съобразно
предвиденото с Наредба № Н-13 от 17 декември 2019 г. за съдържанието, сроковете,
начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите,
осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се
лица.
Изложеното обуславя извода, че подадените от работодателя „Данни
за осигуреното лице“ по чл.5, ал.4 от КСО за месец октомври 2022г., са
некоректни. При това положение както е посочено в задължителните предписания и
потвърдителното решение на директора на ТП на НОИ Хасково, осигурителя следва
да подаде в ТД на НАП – Пловдив, офис Хасково с декларация образец №1 данни по
чл.5, ал.4 от КСО на 46 броя лица, с код „корекция“, за периода от месец
09.2021г. до месец 08.2022г. и за месец 10.2022г., с посочен в т.21
осигурителен доход, съобразно изплатеното през месец 10.2022г. допълнително
трудово възнаграждение за постигнати резултати през учебната 2021/2022г. В
случая административният орган правилно е приложил относимите към казуса норми
на КСО и свързаните с него подзаконови нормативни актове. Като е
съобразил това в постановеното от него решение по реда на административния
контрол по чл. 117, ал. 3 от КСО,
директорът на ТП на НОИ - Хасково също е издал законосъобразен акт.
По
изложените съображения оспореният административен акт отговаря на всички
изисквания за законосъобразност по смисъла на чл. 146 от АПК, поради което
подадената срещу него жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.
При
този изход на спора основателна се явява претенцията на ответната страна за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Съобразно чл. 78, ал.8 от ГПК, вр.
с чл.144 от АПК, чл.37 от ЗПП и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната
помощ същото следва да се определи в размер на 200.00 лева, платими от
жалбоподателя.
Водим
от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Финансово стопанска гимназия „А. Б.“ *, представлявана от директора Ц. Ц., против Решение №1012-26-271-1 от
13.10.2023 г. на директора на Териториално поделение (ТП) на НОИ – Хасково, с
което е отхвърлена жалбата на ФСГ „А. Б.“, * срещу задължителни предписания
№ЗД-1-26-01421915/14.09.2023г. на контролен орган на ТП на НОИ – Хасково.
ОСЪЖДА Финансово стопанска гимназия „А. Б.“*, ЕИК *********, представлявана от директора Ц. Ц., да заплати на
Териториално поделение на Националния осигурителен институт - Хасково сумата от 200 (двеста)
лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен
съд в 14-дневен срок от съобщението до страните.
Съдия: |
|