Решение по дело №45/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 май 2020 г. (в сила от 26 май 2020 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20207220700045
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е    81

 

Гр. Сливен, 26.05.2020 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на деветнадесети май две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

Административен съдия: Иглика Жекова.

 

 

при участието на прокурора ………..

и при секретаря Ваня Костова, като разгледа докладваното от Иглика Жекова административно дело № 45 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2020 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по жалба от С.Ч.Ш. и Н.Ч. *** срещу Заповед № РД 15-28/07.01.2020 г. на Кмета на Община Сливен, издадена на основание чл. 25 ал. 2 и чл. 21 ал. 1 от Закона за общинската собственост, с която е наредено да се отчужди в полза на Община Сливен сграда с идентификатор 67338.514.297.2, със застроена площ от 37 кв.м., начин на трайно ползване – жилищна сграда – еднофамилна и 11 кв.м. земя, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.514.297 по КККР на гр. Сливен, със следните характеристики: трайно предназначение на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване – ниско застрояване, като е определено дължимо парично обезщетение, както следва: на Е.Г.К. като собственик на 1/6 ид. част от поземления имот – сума в размер на 1 327 лв.; на Е. И. Т. като собственик на 1/6 ид. Част от поземления имот – сума в размер на 1 327 лв.; на С.Ч.Ш. като собственик на 1/3 ид. част от поземления имот и от сградата – сума в размер на 3 634,50 лв.; на Н.Ч.Ч. като собственик на 1/3 ид. Част от поземления имот и сградата – сума в размер на 3 634,50 лв. Оспорването намира правното си основание в чл. 27 ал. 1 от Закона за общинската собственост и се движи по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

В жалбата си оспорващите твърдят, че определеният за тях размер на сумата за обезщетяване е неточно определен. Твърдят, че отчуждителното мероприятие засягало цялата южна граница на имота с дължина 9,5 м., а в имота имало изградени масивна жилищна сграда със застроена площ от 37 кв.м., тухлена ограда, врата с бетонна козирка, стоманобетонна мивка, масивна тоалетна, които следвало също да бъдат оценени. Молят съда да измени заповедта в оспорената й част. Претендират разноски.  

В с.з. оспорващата С.Ш., редовно и своевременно призована, се явява лично и с адв. Д. Д. ***, който поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Моли да бъде присъден размер на обезщетението като определения от повторната съдебно – техническа експертиза. Претендира разноски по списък.  

В с.з. оспорващият Н.Ч.Ч., редовно и своевременно призован, не се явява. Представлява се от адв. Д. Д. ***, който поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Моли да бъде присъден размер на обезщетението като определения от повторната съдебно – техническа експертиза. Претендира разноски по списък. 

В с.з. административният орган, редовно и своевременно призован, чрез процесуален представител – юрк. Е. М. оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. Претендира разноски и юрисконсултско възнаграждение.  

В с.з. заинтересованата страна Е.Г.К., редовно и своевременно призована, не се явява.

В с.з. заинтересованата страна Е.Г.К., редовно и своевременно призована, не се явява.

Въз основа на всички събрани по делото писмени доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

Оспорващите С.Ш. и Н.Ч. са собственици на по 1/3 ид. Част от поземлен имот с идентификатор 67338.514.297 по КК на гр. Сливен с площ от 289 кв.м. и построена в същия сграда с идентификатор 67338.514.297.2. с площ от 37 кв.м., съгласно Нотариален акт № 107, том III, дело № 958/1970 г., Удостоверение за наследници от 14.12.2018 г., и видно от извадка от кадастралния регистър на недвижимите имоти. Собствеността е отразена надлежно в представена по преписката Скица на поземлен имот № 15-758935/18.10.2018 г., издадена от СГКК – Сливен. Както от цитираната скица, така и от Скица-проект за прилагане на улична регулация се установява, че старият номер на имот с идентификатор 67338.514.297 по КККР на гр. Сливен е 1782.

По възлагане от Община Сливен бил изготвен „План за улична регулация на ул. „Г. С. Раковски“ от осова точка 228 до осова точка 411 – гр. Сливен и Подробен комуникационно – транспортен план на ул. “Г. С. Раковски“ от осова точка 228 до осова точка 411 – гр. Сливен“, като окончателният проект е одобрен от Общински съвет Сливен с Решение № 1219/21.12.2006 г., влязло в сила. Съгласно графичната част към този план, за нуждите на уличната регулация е предвидено отчуждаване на част от ПИ с идент. № 67338.514.297, като се засягат терен в южната част на имота, сграда с идентификатор 67338.514.297.2 със застроена площ от 37 кв.м., тоалетна и полумасивна ограда с дължина 5,90 м. 

На 08.11.2019 г.  по възлагане от Община Сливен оценител на недвижими имоти изготвил експертна оценка за определяне справедливата пазарна стойност на процесния имот – 11/289 кв.м. от поземления имот, полумасивна ограда с дължина 6,20 м., сграда с идентификатор 67338.214.297.2 и полумасивна ограда с дължина 5,90 м.л. Съгласно изготвената експертна оценка, оценителят е приел следните пазарни стойности на отчуждаемите обекти: за отчуждаемите 11 кв.м. - пазарна стойност на земята от 1 827 кв.м., за отчуждаемата ограда – пазарна стойност от 1 540 кв.м., на отчуждаемата сграда – пазарна стойност от 4 566 лв.  

На 03.12.2018 г. на таблото на ЦАО при Общинска администрация Сливен комисия от служители поставила Обявление изх. № 9400-25302, изготвено на основание чл. 25 ал. 1 от ЗОбС за уведомяване собствениците на поземлени имоти (в т.ч. и на ПИ № 67338.514.297 по КК на гр. Сливен) за започване на процедура по отчуждаване за обект за прилагането на влезлия в сила план за регулация на ул. „Г.С. Раковски“. Обявлението било публикувано във вестник “Труд“, вестник „Сега“ и вестник „Ало-Сливен“.

На 07.01.2020 г. Кметът на Община Сливен издал Заповед № РД 15 – 28 на основание чл. 21 ал. 1 и чл. 25 ал. 1 от ЗОбС, с която наредил да се отчуждят в полза на Община Сливен сграда с идентификатор 67338.514.297.2, със застроена площ от 37 кв.м., начин на трайно ползване – жилищна сграда – еднофамилна и 11 кв.м. земя, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.514.297 по КККР на гр. Сливен, със следните характеристики: трайно предназначение на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване – ниско застрояване, като е определено дължимо парично обезщетение, както следва: на Е.Г.К. като собственик на 1/6 ид. част от поземления имот – суча в размер на 1 327 лв.; на Е. И. Т. като собственик на 1/6 ид. част от поземления имот – сума в размер на 1 327 лв.; на С.Ч.Ш. като собственик на 1/3 ид. част от поземления имот и от сградата – сума в размер на 3 634,50 лв.; на Н.Ч.Ч. като собственик на 1/3 ид. Част от поземления имот и сградата – сума в размер на 3 634,50 лв.

По делото е изготвени основна и допълнителна съдебно – технически експертизи от вещи лица от списъка на специалистите, утвърдени за вещи лица по чл. 401 ал. 1 от ЗСВ за 2019 г. за съдебен район на Административен съд Сливен, които вещи лица са с лиценз за оценка на недвижими имоти. Съгласно заключението на допълнителната експертиза, осреднената цена на 1 кв.м. дворно място е 235 лв., като отчуждаемото такова от 7 метра възлиза на стойност от 1 645 лв.; при осреднената цена на 1 кв.м. застроена площ от 204 кв.м., стойността за 39 кв.м. застроена площ вещото лице определя на  7 956 кв.м., като дава заключение, че стойността на отчуждаваната част от имота по метода на „сравнителните продажби“ е 9 601 лв.  

Въз основа на така изградената фактическа обстановка съдът формира следните изводи от правно естество:

Оспорването е направено в рамките на регламентирания от закона срок, срещу акт, който подлежи на съдебен контрол и от лица, които имат правен интерес от това производство, поради което то е допустимо.

Разгледано по същество, оспорването се явява частично основателно и като такова следва да бъде уважено.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.

Оспореният акт, в случая заповед на Кмета на Община Сливен, с която е наредено отчуждаване на част от поземлен имот в гр. Сливен и е определен размер на обезщетение, е издадена в предвидената от закона писмена и предметна форма, от компетентен орган, в кръга на неговата материална и териториална компетентност, което я прави валиден акт.

Освен валидна, оспорената заповед се преценява от настоящия съдебен състав и като процесуално законосъобразна. Предпоставка за процесуалната законосъобразност на акта е спазването на строго регламентираната от закона процедура, която в настоящия случай е изпълнена в указания обем и срокове. Съгласно разпоредбата на чл. 21 ал. 1 от ЗОбС имоти – собственост на физически лица могат да бъдат отчуждавани принудително за задоволяване на общински нужди, въз основа на влязъл в сила подробен устройствен план, предвиждащ изграждането на обекти – публична общинска собственост, след предварително и равностойно обезщетение. По смисъла на тази норма първото изискване към административния орган в хода на производството, е наличието на влязъл в сила ПУП за изграждане на обекти – публична общинска собственост. В процесния случай с влязло в сила Решение № 1219/21.12.2006 г. на Общински съвет Сливен бил одобрен окончателния проект „План за улична регулация на ул. „Г. С. Раковски“ от осова точка 228 до осова точка 411 – гр. Сливен и Подробен комуникационно – транспортен план на ул. „Г. С. Раковски“ от осова точка 228 до осова точка 411 по плана на гр. Сливен“. В хода на административното производство по издаване на обжалваната заповед са спазени и всички други административнопроцесуални изисквания. По възлагане от кмета на общината е изготвена оценка по пазарни цени на отчуждаваните 49 кв.м. от процесното дворно място. Административният орган е публикувал и обявление в централен ежедневник и местен вестник, с което са уведомени собствениците на имотите за предстоящото отчуждаване, както повелява нормата на чл. 25 от ЗОбС. Обявлението съдържа изискуемата по чл. 25 ал. 1 от ЗОбС информация. Следователно предстоящото отчуждаване е оповестено по надлежния законов ред, същото е извършено за задоволяване на неотложна общинска нужда – изграждане на обект публична общинска собственост, съгласно влязъл в сила План за улична регулация, оценката за определяне пазарната стойност на отчуждаваната част е извършена от независим експерт – оценител, възложена му по реда на чл. 22 ал. 3 от ЗОбС. Това мотивира настоящия съдебен състав да приеме, че оспореният административен акт е издаден при спазване на всички съществени административнопроизводствени правила и в т. см. се явява процесуално законосъобразен.

Наведеното в жалбата твърдение за материална незаконосъобразност на оспорената заповед е относно размера на определеното за отчуждаваната част от имота обезщетение е основателно.

Съгласно изискването на чл. 22 ал. 5 от ЗОбС, размерът на равностойното парично обезщетение за имотите, предвидени за отчуждаване, се определя съобразно конкретното им предназначение, което са имали преди влизането в сила, съответно преди одобряването на подробния устройствен план по чл. 21, ал. 1 и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот. В § 1 т. 1 от ДР на ЗОбС е дадена легална дефиниция на понятието “равностойно парично обезщетение”, която определя същото и изчерпва неговото съдържание. Съгласно тази разпоредба равностойно парично обезщетение е цената на отчуждавания имот. Тоест парично обезщетение е дължимо само за имота или частта от него, която се отчуждава и то се формира от оценката на този имот. Следователно обемът и обхватът на равностойното парично обезщетение са нормативно определени и присъждане на обезщетение извън законовите рамки би било необосновано. Едновременно с това, съгласно § 1 т. 2 от ДР на ЗОС, "пазарни цени на имоти със сходни характеристики" са осреднените цени от всички сделки с имоти, намиращи се в близост до отчуждавания имот, които имат еднакво конкретно или преобладаващо предназначение, притежават еднакъв характер на застрояване със същите или близки показатели на устройство и застрояване и/или установен начин на трайно ползване с отчуждавания имот, за: покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки между физически и/или юридически лица, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Съгласно заключението на допълнителната експертиза, приета по делото като неоспорена от страните, стойността на отчуждаваната част от имота по метода на сравнителните продажби е 9 601 лв. Съдът кредитира допълнителното заключение като изготвено компетентно, безпристрастно и неоспорено от страните и приема така определения в същото размер на СПС като обоснован и съобразен с относимите материалноправни изисквания. Оценката на частта от имота, предмет на отчуждителното мероприятие е елемент от материалната законосъобразност на административния акт, тъй като обуславя фактическите основания, представляващи материалноправните предпоставки за издаването на акта в частта относно размера на обезщетението. По изложените по – горе съображения несъответствието между установена в хода на настоящото съдебно производство справедлива пазарна стойност на отчуждаемата част от имота, собственост на оспорващите Ш. и Ч. и определената такава в оспорената заповед налага извод за незаконосъобразност на последната. Изложеното дава основание да се приеме, че обжалваният акт следва да бъде изменен, за да се постигне съответствие на неговото съдържание в частта относно определения размер на обезщетението с дължимото.

По изложените съображения настоящата съдебна инстанция намира, че Заповед № РД 15 – 28/07.01.2020 г. на Кмета на Община Сливен следва да бъде изменена в частта й относно размера на паричното обезщетение, определено на С.Ч.Ш. и Н.Ч.Ч., като последният се завиши от по 3 634,50 лв. на по 4 800,50 лв.

 

С оглед изхода на делото, направеното от оспорващата страна искане за присъждане на разноски се явява основателно и следва да се уважи. Реално извършените такива възлизат общо на 810,00 (осемстотин и десет) лева, от които 500,00 (петстотин) лева заплатено в брой адвокатско възнаграждение, 300,00 (триста) лева внесен депозит за експертиза и 10,00 (десет) лева държавна такса. Същите следва да се възложат в тежест на ответната страна.  

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ Заповед № РД 15-28/07.01.2020 г. на Кмета на Община Сливен, издадена на основание чл. 25 ал. 2 и чл. 21 ал. 1 от Закона за общинската собственост, с която е наредено да се отчуждят в полза на Община Сливен сграда с идентификатор 67338.514.297.2, със застроена площ от 37 кв.м., начин на трайно ползване – жилищна сграда – еднофамилна и 11 кв.м. земя, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.514.297 по КККР на гр. Сливен, със следните характеристики: трайно предназначение на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване – ниско застрояване, като е определено дължимо парично обезщетение, както следва: на Е.Г.К. като собственик на 1/6 ид. част от поземления имот – сума в размер на 1 327 лв.; на Е. И. Т. като собственик на 1/6 ид. част от поземления имот – сума в размер на 1 327 лв.; на С.Ч.Ш. като собственик на 1/3 ид. част от поземления имот и от сградата – сума в размер на 3 634,50 лв.; на Н.Ч.Ч. като собственик на 1/3 ид. част от поземления имот и сградата – сума в размер на 3 634,50 лв. В ЧАСТТА, с която е определено парично обезщетение на С.Ч.Ш. и Н.Ч.Ч., като УВЕЛИЧАВА размера на същото, както следва: на С.Ш. – 4 800,50 лв. и на Н.Ч. *** да заплати на С.Ч.Ш., ЕГН **********, с адрес *** и на Н.Ч.Ч., ЕГН **********, с адрес *** сумата от 810,00 (осемстотин и десет) лева, представляваща направените по делото разноски.

 

Решението е окончателно.

 

Преписи от решението да се изпратят на страните, ведно със съобщенията за изготвянето му.

 

 

 

 

Административен съдия: