Решение по дело №323/2018 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 53
Дата: 1 март 2019 г. (в сила от 22 октомври 2020 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20187120700323
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 01.03.2019 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в открито заседание на четиринадесети февруари  през  две хиляди и деветнадесета  година в състав:

                                                СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д. № 323 по описа за 2018 г. на АС-Кърджали  и  за да се произнесе, взе предвид следното :

 Производството е по чл.215, ал.1 Закона за устройство на територията /ЗУТ/, във вр. с чл.145 и сл. от АПК.

          Образувано е по жалба от Ш.М.Р. от ***, чрез пълномощник, против Заповед № 826/12.07.2018 г., издадена от  кмета на община Кърджали, с която е одобрено изменение на ПУП-ПРЗ на  УПИ ***; УПИ ***; УПИ *** и УПИ *** в кв.*** по плана ***, ***. Жалбоподателят твърди, че е собственик на ПИ с пл.сн.38, кв.*** и кв.*** и ПИ с пл.сн.*** в кв. *** и кв.*** по плана на ***, ***. Намира оспорената заповед за незаконосъобразна, тъй като с предвиденото изменение на плана, правото му на собственост се засягало по недопустим начин. В с.з., чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата, като излага съображения за нарушение на материалния закон и съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Счита, че при издаване на процесната заповед, органът не е съобразил, че по отношение на собствения му УПИ ***, предвидената по плана регулация е приложена, поради което, извършеното със заповедта разместване на собствеността е незаконосъобразно. Твърди и липса на относимо правно основание за издаване на заповедта, както и  на надлежни мотиви. Иска отмяна на оспорения акт и претендира направените по делото разноски.

Ответната страна – Кмет на община Кърджали, не изразява становище по жалбата. 

Заинтересованата страна – С.А.Ю., чрез процесуалния си представител, намира жалбата за недопустима, респ. за неоснователна.

Заинтересованите страни – С.Д.М., Д.М.Т. и А.М.М., не изразяват становище по жалбата.

          Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Видно от представения разписен лист /л.42/, ПИ №***, кв.*** по плана на ***, от който е образуван УПИ ***, е записан като собствен на  жалбоподателя Ш.М.Р. /Щ. М. Р./, съгласно НА №***/***г., д. ***/***г.  на КРС,  приложен на л.33 от делото. Съгласно НА №***/***г. жалбоподателят е придобил и 231 кв.м., придадени по регулация към собствения му ПИ №***, кв.***, като в нотариалния акт изрично е отбелязано изплащането на сумата в размер на *** лв. на лицата Б.М. и М.М., с квитанция***/*** г. Горната сума е определена с протоколно решение от 07.12.1992 г.  на  комисия  по чл.265 от ППЗТСУ /л.48/. С Разрешение за строеж***/*** г. изд. от гл.архитект на община Кърджали, на Ш.Р. е разрешено изграждането на двуетажна еднофамилна жилищна сграда в имот ***, кв.*** по плана на ***, съгласно одобрени проекти от *** г.

По силата на НА за покупко-продажба на недвижим имот №***/*** г. и НА за покупко-продажба на недвижим имот №***/*** г., с първия НА С.А.Ю. е придобил собствеността върху 500/650 ид.ч., а с втория върху 160/660 ид.ч., т.е, върху целия ПИ №***, кв.*** по плана на ***, с площ 660 кв.м., ведно с построените в имота сгради и извършени подобрения.

          Със Заявление вх.№ ***/*** г., С.А.Ю., като собственик на имот с пл.сн. ***, в кв.*** по плана на ***, от който са  образувани УПИ *** и част от УПИ ***, поискал от кмета на община Кърджали, да му разреши изработването на проект за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ *** и УПИ ***, в кв.*** по плана на ***, при условията на чл.135, ал.1 и ал.2 ЗУТ и §8, ал.2, т.2 и т.3 от ПР на ЗУТ и съгласно представена скица по чл.125 ЗУТ, за поставяне на регулационните линии по имотни граници. Към заявлението не се установи да е приложена скица на предлаганото изменение на ПУП-ПРЗ. 

Със Заповед №***/*** г., кметът на община Кърджали, на основание чл.134, ал.2, т.2 и чл.135, ал.2 от ЗУТ и въз основа на постъпилото заявление вх.№ ***/*** г., разрешил изработването на проект за  изменение на ПУП-ПРЗ, на поземлени имоти ***; ***; *** и *** в кв.*** по плана ***, ***. Няма данни за съобщаване на последната заповед на заинтересованите лица, засегнати от предлаганото изменение на плана.

По делото е приложено и становище на гл.архитект, без отбелязана дата на издаване, за законосъобразност на заявеното искане, като отговарящо на хипотезите на чл.134, ал.2, т.2 и чл.135, ал.2 от ЗУТ.

            На 12.03.2018 г., С.А.Ю., е подал молба с вх.№***, за изменение на ПУП-ПРЗ на УПИ ***; УПИ ***; УПИ *** и УПИ *** в кв.*** по плана ***, ***, като към молбата е приложен проект за изменение на плана в частта му, относно горните имоти.

С Решение*** от протокол***/*** г., ЕСУТ при община Кърджали, обсъдил предложения проект и взел решение за съгласуването му с отдел „Общинска собственост“ при общинска администрация Кърджали.  С писмо изх. ***/ *** г., кметът на община Кърджали, уведомил заявителя, че Община Кърджали дава съгласие за процедиране на преписка за изменение на ПУП-ПРЗ, съгласно предложението.  

          С обявление, публикувано в бр.***/*** г. на вестник „Родопи“, /л.12 от делото/, на основание чл.61, ал.3 АПК, общинската администрация е съобщила за изработения проект за изменение на ПУП-ПРЗ, на заинтересованите лица: А.М.М. - собственик на имот №***, за който е отреден УПИ *** и С.Д.М., като собственик на имот №***, за който е отреден УПИ ***. На 14 от делото са приложени 3 бр. известия за доставяне на писма, получени от жалбоподателя Ш.М.Р. и заинтересованите лица Д.М.Т. и С.А.Ю., от които известия не става ясно, да са съдържали съобщение за предложеното изменение на ПУП-ПРЗ. 

          Със Заповед № ***/*** г., предмет на настоящия спор, на основание чл.129, ал.2, чл.134, ал.2, т.2 и чл.135, ал.2 от ЗУТ, кметът на община Кърджали е одобрил изменение на  ПУП-ПРЗ на  УПИ ***; УПИ ***; УПИ *** и УПИ *** в кв.*** по плана ***, ***. В мотивите към заповедта е посочено обособяване на транспортна територия с пл.сн.№***, с цел по-добро обслужване на имотите, както и изменение на регулационните линии на горните имоти, с цел привеждането им по съществуващите имотни граници и обособяване на четири нови УПИ, отредени за жилищно застрояване, както следва: УПИ ***,***  с площ 378 кв.м.; УПИ ***, с площ 387 кв.м.; УПИ ***,*** с площ 590 кв.м. и УПИ ***, с площ 654 кв.м.  Предвидено застрояването  на имотите да е свободно, с височина до 10 м., плътност 60% и Кинт. -1,2 % и озеленяване- 40 %.  За издадената заповед е изготвено съобщение №***/*** г., като видно от известие за доставяне на л.11 от делото, съобщението е връчено на жалбоподателя на 19.07.2018 г.

Според неоспореното заключение на вещото лице, арх.С., по назначената СТЕ, както и поясненията, дадени в с.з., процесният ПУП-ПРЗ е изработен върху извадка от КРП на ***, одобрен със Заповед №***/*** г., като за селото няма изработен застроителен план, нито одобрена кадастрална карта. Нанесените в извадката сгради отразяват застрояването към момента на одобряване на КРП на ***, през *** г. и не носят информация за сградите, съществуващи към момента на изготвяне на процесния ПУП-ПРЗ, т.е, основата използвана за изработване на процесния ПУП не е актуална, липсва геодезическо заснемане на територията, за попълване на настъпилите изменения относно съществуващи законни строежи, както и за приложената регулация за УПИ ***. С процесното изменение е предвидено образуване на нов УПИ  ***,***, като се заличават УПИ *** и УПИ ***. В тази си част планът не съобразява приложената дворищна регулация по отношение на УПИ ***. Предвиденото изменение на регулационните граници не съответства и на имотните граници по кадастрален план, послужил за изработването на действащия КРП. Така, регулационната граница към новообразуван имот УПИ ***,  не е съобразена със съществуващата имотна граница, а е изместена в източна посока. Не е спазена и северната имотна граница на УПИ ***, като същата следва регулационата такава, въпреки липсата на данни за приложената регулация за УПИ ***. Вещото лице сочи, че ПИ №***, респ. УПИ ***, кв.***, не попада в обхвата на предвиденото изменение на плана. С изменението се предвижда ново застроително решение в обхвата на УПИ ***; УПИ ***; УПИ *** и УПИ ***, посочено с ограничителни линии на застрояване.

Въз основа на така установените факти и след като прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима, като подадена в предвидения срок и от заинтересовано лице по смисъла на чл.131, ал.2, т.1 ЗУТ. Жалбоподателят е собственик на УПИ ***, засегнат от изменението на плана, поради което е  легитимиран да го обжалва.

            Разгледана по същество, жалбата е и основателна.

Оспорената заповед е валиден административен акт, като издаден от компетентен административен орган - кмета на общината, който по силата на  чл.129, ал.2, вр. с чл.136, ал.1 ЗУТ, е оправомощен да одобри изменение на ПУП в обхват до един квартал. При издаването й обаче, съдът констатира допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, както и нарушения на материалния закон.

Съдът констатира, че административното производство е започнало по заявление за изменение на ПУП, при условията на §8, ал.2, т.2 и т.3 от ПР на ЗУТ. Хипотезата на §8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ е самостоятелно основание за изменение на плана, извън случаите по чл. 134, ал.1 и ал.2 от ЗУТ. В конкретния случай обаче одобреният проект за изменение на ПУП-ПРЗ с обжалваната заповед предвижда изменение както на дворищната регулация, така и на плана за застрояване, поради което е приложим е общия ред на чл. 134 от ЗУТ, след изпълнение на процедурата  по чл. 135 и 136 от ЗУТ.

В случая, оспорената заповед е издадена въз основа на Заповед №***/*** г., с която кметът на община Кърджали е разрешил изработването на проект за изменение на плана. Последната заповед е индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване, тъй като по силата на чл. 135, ал.6 от ЗУТ, спира прилагането на действащите устройствени планове по отношение на засегнатите части. По тази причина, и предвид разпоредбата на чл. 136, ал.1 от ЗУТ, последната заповед следва да бъде съобщена на всички заинтересовани лица, като в този смисъл е и практиката на ВАС. По делото няма доказателства, от които да е видно, че административният орган е изпълнил задължението си да съобщи заповедта по чл.135, ал.3 ЗУТ на заинтересованите лица по чл.131, ал.1 ЗУТ. С оглед обхвата на одобреното изменение, такива заинтересовани лица са собствениците на УПИ ***; УПИ ***; УПИ *** и УПИ ***, засегнати от изменението на плана, на които последната заповед не е надлежно съобщена. На горните лица не е била осигурена възможност за възражения и предложения по него, довело до лишаването им от възможността да участват в административното производство, приключило с издаването на заповед за изменението на ПУП-ПРЗ, като последното е основание за отмяна на административния акт. Освен това, при липсата на такова съобщаване на всички заинтересовани лица, заповедта по чл.135, ал.3 ЗУТ, не е влязла в сила, съответно процедурата по чл.135 от ЗУТ не е приключила, поради което не са били налице и предпоставките за издаване на заповед за изменение на ПУП. 

Наред с изложеното, от приложените по делото доказателства не се установява наличието на някоя от хипотезите на чл.134 и чл.135 ЗУТ. Единственото конкретно правно основание, посочено в заповедта – това по чл.134, ал.2, т.2 ЗУТ е неприложимо към предвиденото застрояване. Видно от приложената скица изх.№***/*** г. /л.20/, за УПИ ***; УПИ *** няма данни за уредени регулационни сметки, а уличната регулация не е приложена, като северната граница на УПИ ***, също не отразява имотната такава. Съгласно заключенията на вещите лица арх.С. и арх.П. обаче, предвиденото изменение на регулационните граници не съответства на имотните граници по кадастрален план, послужил за изработването на действащия КРП, каквато възможност е предвидена в §8, ал.2, т.3 ДР ЗУТ. Въпреки, че в мотивите към заповедта е посочено именно изменение на регулационните линии, с цел привеждането им в съответствие със съществуващите имотни граници, предвиденото в графичната част изменение на плана, касаещо УПИ ***; УПИ *** и УПИ ***, не изпълнява това изискване.

От друга страна, с оспорената заповед е предвидено образуване на нов УПИ  ***,***, в обхвата на който са включени УПИ *** и част от УПИ *** по действащия план. В тази си част, планът не съобразява приложена дворищна регулация по отношение на УПИ ***, което обстоятелство е отразено и в НА  ***/*** г. Процесният план не отразява и законно изградената, въз основа на РС №***/*** г., двуетажна масивна жилищна сграда в горното УПИ ***. Последните пропуски са резултат от допуснато нарушение на чл.125, ал. 5 ЗУТ, както и от липсата на актуална геодезическа основа при процедиране на изменението на плана, респ., нарушения на императивните разпоредби на чл.47, т.7, чл.48, ал.2, т.1, б.“ж“ и чл. 49, ал.1, т.1 от Наредба №8/ 14.06.2001г. за обема и съдържанието на устройствените схеми и планове. Последните разпоредби предвиждат, при проектиране на ПРЗ да се ползват изходни данни за състоянието на наличния сграден фонд, техническата инфраструктура и комуналните дейности, като графичните материали към предварителния проект на ПРЗ включват заварените сгради, които се запазват и включват в системата на застрояването, а окончателният проект на ПРЗ следва да съдържа план за застрояване с обем и съдържание съгласно чл. 48, ал. 2, т. 1.

 

 

 

 

По горните съображения, съдът намира оспорената заповед за незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закон и при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, поради което следва да бъде отменена.

С оглед изхода на спора и искането за деловодни разноски,  съдът намира, че следва да бъде осъдена Община Кърджали да заплати на жалбоподателя,  направените по делото разноски в размер на 910 лв., от които: 10 лв. д.т. за образуване на делото; 250 лв. за внесения от жалбоподателя депозит за възнаграждение на вещо лице, както и 650 лв., за договореното и заплатено адвокатско възнаграждение по представените договори за правна защита и съдействие.

           Водим от горното и на основание чл.172, ал.2, вр.  чл.173, ал.2  АПК, съдът

  

Р Е Ш И:

                                                                 

          ОТМЕНЯ  Заповед № 826/12.07.2018 г., издадена от кмета на община Кърджали. 

ОСЪЖДА Община Кърджали да заплати на Ш.М.Р от ***, разноски по делото в размер на 910 лева.   

Решението подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок от съобщаването му, пред Върховен административен съд.

 

 

 

 

 

                                                                       СЪДИЯ: