Решение по дело №627/2024 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 248
Дата: 11 ноември 2024 г.
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20241420200627
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юли 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 248
гр. Враца, 11.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на шести ноември през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Искра П. Касабова
при участието на секретаря Цветелина Ст. Цекова
като разгледа докладваното от Искра П. Касабова Административно
наказателно дело № 20241420200627 по описа за 2024 година
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №24-0243-000324
от 07.05.2024г., издадено от Началник група в ОДМВР Монтана, РУ -
**********, с което на М. Г. К. от гр.**********, общ.**********,
обл.Монтана, ул.„**********” №**********, с ЕГН **********, на
основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание
ГЛОБА“ в размер на 200 лева и ШЕСТ МЕСЕЦА лишаване от
правоуправление, за извършено нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДВП, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО, на основание чл.63 ал.3 т.2 вр. ал.2 т.1 от
ЗАНН.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
1

Съдържание на мотивите


МОТИВИ:
М.Г.К. от гр.**********, общ.**********, обл.Монтана, ул.
„**********”, №**********, с ЕГН **********, е обжалвала НП №24-0243-
000324 от 07.05.2024г., издадено от Началник Група в ОДМВР Монтана,
РУ-**********, с което на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е
наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 200 лева и
ШЕСТ МЕСЕЦА лишаване от правоуправление, за извършено нарушение
на чл.140, ал.1 от ЗДВП.
В жалбата, се излагат доводи за незаконосъобразност на обжалваното
наказателно постановление. Твърдят се и допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила и се иска отмяна на издаденото Наказателно
постановление.
Ответната страна, редовно призована, не изпраща представител и не
депозира становище по допустимостта и основателността на жалбата, като
единствено в придружително писмо предлага Наказателното постановление
да бъде потвърдено.
Производството по делото е по реда на чл.58д – 63д от ЗАНН.
Съдът след преценка и анализ – поотделно и в съвкупност на събрания
по делото доказателствен материал, доводите и становищата на страните,
намира за установено следното от фактическа и правна страна:
Настоящият жалбоподател М.Г.К. живее в гр.**********.Семейството
на жалбоподателката притежавало лек автомобил марка “**********“ модел
„**********“, с peг. № **********, собственост на съпруга и
******************.
На 21.02.2024г. следобед жалбоподателката М.Г.К. предприела
пътуване с посока на движение от гр.Монтана към гр.София управлявайки л.а.
марка “**********“ модел „**********“,, с peг. ****************** По
същото време и на същата дата - 21.02.2024г. служители на РУ-**********
при ОДМВР-Монтана - Св.****************** и Св.****************** се
намирали, на установъчен пункт находящ се на път II - 81, км. 86+176 при
разклон за с.Боровци, когато около 16.10 часа, спрели за проверка движещото
се моторно превозно средство - л.а. марка “**********“ модел „**********“,
с peг. ****************** управлявано от жалбоподатеката **********.
При извършената проверка от свидетелите полицейски служители
****************** и ****************** установили, че спреният от тях за
проверка л.а. марка “**********“ модел „**********“, с peг.
******************се управлява от водача М.Г.К. от гр.**********, както и
че установеното МПС, не е регистрирано по надлежния ред, тъй като
регистрацията му е служебно прекратена на 03.01.2024г. по чл.143 ал.10 от
ЗДВП. При проведеният с водача разговор полицейските служители
установили, че последната няма представа, че регистрацията на МПС е
1
служебно прекратена.
След констатиране на горното полицейските служители съставили на
лицето водач АУАН серия GA №********** от 21.02.2024г. за извършено от
нея нарушение но чл.140 ал.1 от ЗДВП. Във връзка със случая било
образувано ************** по описа на РУ - **********, пр.пр. №
***********по описа на РП – Монтана ТО- ********** за престъпление по
чл.345, ал.2 от НК.
Анализирайки събраните по производство доказателства и отчитайки
степента на обществена опасност на дееца и деянието, степента на засягане на
обществените отношения, с прокурорското ПОСТАНОВЛЕНИЕ от
22.04.2024г. за отказ да се образува досъдебно производство на РП –
Монтана ТО - ********** било прието, че действително на процесната дата
21.02.2024г. около 16.10 часа, правоспособния водач М.Г.К. от
гр.**********, е управлявала л.а.марка “**********“ модел „**********“, с
peг. ******************по път II - 81, км. 86+176 при разклона за
с.Боровци, както и че МПС е било без валидна застраховка ГО, поради което
и регистрацията му е била прекратена служебно, но че въпреки това не е
осъществила състав на престъпление по смисъла на чл.345, ал.2 от НК, тъй
като, за да е налице състава на извършеното престъпление следвало
регистрацията на автомобила да е прекратена изначално.
Възприето било и че нереализирането на наказателна отговорност по
чл.345, ал.2 от НК спрямо М.Г.К. от гр.**********, не изключва по никакъв
начин търсеното на административно наказателна такава, за което
прокуратурата указала изпращането на материалите по производство по
компетентност на РУ - гр.********** за ангажиране на
административнонаказателна отговорност на посоченото лице.
След получаване на материалите от РП – Монтана ТО - ********** и
Постановление от 22.04.2024г. за отказ да се образува досъдебно
производство по *********** по описа на РУ - гр.**********, пр.пр. №
************по описа на РП – Монтана ТО- ********** за престъпление по
чл.345, ал.2 от НК последвало издаването на НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ №**************от 07.05.2024г., издадено от
Началник група в ОДМВР Монтана, РУ -**********, с което за това че:
„На 21.02.2024 г. в 16:10 часа, в община **********, на път ВТОРИ
КЛАС №81 на км. 86+176 при разклон за с.Боровци с посока на движение от
гр.Монтана към гр.София, като водач на лек автомобил, л.а.марка
“**********“ модел „**********“, с peг.******************управлява
посоченият лек автомобил собственост на ****************** с ЕГН
**********, като автомобила не е регистриран по надлежния ред и
регистрацията служебно е прекратена на 03.01.2024 г. по чл.143 ал.10 от
ЗДВП, с Постановление от Районна прокуратура - Монтана
№**********и УРИ №****************** се постановява отказ да се
образува досъдебно производство и се прекратява преписка вх.
2
№*************** по описа на РП-Монтана, както и налагане на адм.
наказание по АУАН серия GA №**********/24г. по описа на РУ-**********.“
С визираното НП - на жалбоподателя М.Г.К. от гр.********** за
извършеното нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП, било наложено
административно наказание на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП -
„ГЛОБА“ в размер на 200 лева и ШЕСТ МЕСЕЦА ЛИШАВАНЕ ОТ
ПРАВОУПРАВЛЕНИЕ. Недоволна от наложените санкции
жалбоподателката обжалвала визираното НП.
Горната фактическа обстановка се установява от приложените по
делото с адм.наказателната преписка писмени доказателства: Жалба, Справка
за нарушител, Заверено копие на Заповед на МВР с рег.№8121з-
515/14.05.2018г.на Министъра на вътрешните работи, Заверено копие на
Заповед №************** На Директора на ОДМВР-Монтана, Справка за
нарушител по ЗДВП, Наказателно постановление №****************от
***********, издадено от Началник група в ОДМВР Монтана, РУ -
**********, ПОСТАНОВЛЕНИЕ от **************** за отказ да се
образува досъдебно производство по ************ по описа на РУ -
гр.**********, пр.пр. № ***********по описа на РП – Монтана ТО-
********** за престъпление по чл.345, ал.2 от НК, /изискано и приложено по
делото за послужване/, в която е приложено възражение от водача настоящ
жалбоподател, и др. документи и както и от останалите писмени
доказателствата приложени по делото.
Съдът намира жалбата за подадена в законоустановения срок по
чл.59, ал.2 ЗАНН и изхождаща от легитимирана страна в процеса,
разгледана по същество същата е процесуално допустима и основателна по
следните съображения:
Въз основа на установеното от фактическа страна, съдът намира от
правна страна, че обжалваното НП е незаконосъобразно и необосновано, при
следните съображения: Административно-наказателният процес е строго
нормирана дейност, която съгласно правилата на чл.36 ал.1 ЗАНН започва по
правило със съставяне на АУАН, който акт има едновременно констативна,
обвинителна и сезираща функции, тоест чрез съставянето на АУАН
едновременно се установява административно нарушение, повдига се
официално обвинение за извършване на правонарушение и се сезира
съответен държавен орган, разполагащ с правомощия да реализира
административно-наказателна отговорност чрез налагане на предвидено в
закона административно наказание.
Именно поради тези функции на АУАН, към издаването му са въведени
точно определени изисквания, свързани с издаване в писмена форма,
конкретно съдържание и задължителни реквизити по чл.42 ЗАНН и др.
Едновременно с това и поради установеното законодателно, в т.ч. и в
чл.6 от ЕКЗОПСЧ основно право на защита всяко лице, да узнае в какво е
3
обвинено и какво наказателно съответно административно-наказателно
обвинение е повдигнато спрямо него, за да организира защитата си в пълен
обем, са въведени и последващи законодателни изисквания относно
съставянето и връчването на АУАН по чл.43-44 ЗАНН, обезпечаващо правото
на излагане на възражения, представяне на доказателства и др.
В чл.36, ал.2 от ЗАНН се въвежда изключение от общото правило на
ал.1, допускайки издаване на НП, без съставен АУАН, в изрично уредените
случаи на прекратено друго наказателно производство със съответен съдебен
или прокурорски акт или в случай на отказано от прокурора образуване на
друго наказателно производство за същото деяние, с препращане на
материалите на компетентния наказващ орган.
В този смисъл, АНО може да издаде директно НП по реда на чл.36, ал.2
ЗАНН, без съставяне на АУАН само в случаите, когато е сезиран със
съответно прокурорско постановление - за прекратяване на образувано ДП
или за отказ за образуване на ДП, но само когато тези прокурорски актове
съдържат изрични констатации за надлежно извършено правонарушение
откъм време, място начин, субект, предмет и средство на извършване, степен
на обществена опасност на извършеното и съответна форма или липса на
вина, както и изрични констатации за това, че макар и да не представлява
престъпление по НК, констатираното правонарушение осъществява състав на
административно нарушение по съответния закон, за което следва да се
реализира отговорност по реда на ЗАНН.
С други думи, съдържанието на прокурорското постановление следва да
покрива в достатъчна степен, поне минимално задължителните реквизити на
редовен АУАН, съгласно чл.42, ал.1 от ЗАНН, доколкото го замества като
иницииращ и правопораждащ административно - наказателното производство
акт, в отклонение на редовната процедура по чл.36, ал.1 ЗАНН.
В случая обаче не е на лице, нито една от хипотезите предвидени с
чл.36, ал.2 ЗАНН, това е така защото спрямо жалбоподателя не е било
образувано ДП, а само преписка за това, че е управлявала МПС
нерегистрирано по надлежният ред, но в същото време по това
************ по описа на РУ - **********, пр.пр. № ************** по
описа на РП – Монтана ТО- ********** за престъпление по чл.345, ал.2 от
НК, настоящият жалбоподател ********** е имала само качеството на
свидетел, но не и на обвиняем, на който е повдигнато обвинение за
извършено престъпление по чл.345, ал.2 от НК.
Тоест при липсата на издадено Постановление от страна на РП –
Монтана ТО- **********, с което да е имало ПОВДИГНАТО
ОБВИНЕНИЕ за извършено престъпление по чл.345, ал.2 от НК, спрямо
настоящият жалбоподател, то и органите на МВР, не биха могли да се ползват
от разпоредбата на чл.36 ал.2 ЗАНН, защото изначално е следвало да
съставят на НОВ АУАН за това, понеже спрямо жалбоподателя не е имало
повдигнато обвинение за управление на нерегистрирано МПС с посоченият
4
прокурорски акт послужил за образуване на административното
производство.
В конкретният случай и според горецитираното съдържание на
прокурорското постановление, същото не представлява годен титул за
иницииране на административно – наказателно производство по обвинение -
за управление на нерегистрирано МПС, по реда на чл.36, ал.2 от НК,
поради което и АНО е следвало да започне административно – наказателното
производство по реда на редовната процедура на чл.36, ал.1 ЗАНН, щом като
е счел, че има основания за ангажиране отговорността на конкретното лице
– жалбоподател.
Тоест Административно наказващият орган, като не е издал на ново
АУАН за претендираното нарушение, а е издал въз основа на издадения
прокурорски акт директно обжалваното НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ №********* от ************** издадено от
Началник група в ОДМВР Монтана, РУ - ********** - е допуснал
съществено процесуално нарушение от категорията на „абсолютните“ и
неотстраними чрез друг способ, освен чрез отмяна на НП, само на това
формално основание.
Недопустимо е едва за първи път чрез НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ да се повдига административно обвинение спрямо
жалбоподателя, защото това нарушава правото му на защита.
При това НП следва да се отмени като неправилно и незаконосъобразно,
тъй като както се посочи и по-горе, са допуснати съществени процесуални
нарушения, ограничили значително правото му на защита. НП е строго
формален акт, реда за издаването на който, и производството досежно същият
са строго регламентирани в ЗАНН.
За това неспазването от страна на административнонаказаващия орган
на изискването на нормите на ЗАНН и издаването на Наказателно
постановление в противоречие на същите води до ограничаване правото на
защита на жалбоподателя, а също така прави невъзможно упражняването на
съдебен контрол за законосъобразност на обжалваното НП, доколкото РС в
производство по обжалване на НП по реда на чл.59-63 ЗАНН, следва да
установи съществуването или несъществуването на описаното в НП
административно нарушение и съответно съпоставянето на фактически
установеното действие или бездействие на жалбоподателя със съответната
законова норма, регламентираща същото като административно нарушение.
Установяването в хода на съдебното производство на съществуването
или не на описаното в НП административно нарушение предпоставя
индивидуализация на съответното административно нарушение съобразно
всички изисквания на чл.57 от ЗАНН. И макар, че законът в чл.53, ал.2 от
ЗАНН дава възможност на административнонаказващия орган да издаде НП,
дори и в акта за установяване на административното нарушение да е
5
допусната нередовност, стига да е установено по безспорен начин
извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата
вина, то това положение не се отнася до издаденото НП, при което
административнонаказващият орган е следвало да спази всички изисквания на
нормите на ЗАНН, включително и тези по чл.36 ал.1 по чл.42 и по чл.57 ал.1
от ЗАНН, като неспазването на тези изисквания води до
незаконосъобразност на НП и същото следва да бъде отменено само на това
процесуално основание.
Затова и съдът ОТМЕНИ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ
№************* от **************., издадено от Началник група в
ОДМВР Монтана, РУ -**********, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО, на
основание чл.63 ал.3 т.2 вр. ал.2 т.1 от ЗАНН.
По гореизложените съображения съдът постанови решението си.


РАЙОНЕН СЪДИЯ:



6