Решение по дело №34/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 март 2021 г. (в сила от 24 март 2021 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20217190700034
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 33

 

Гр. Разград, 24 март 2021 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на шестнадесети март две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

при секретаря Ралица Вълчева  и в присъствието на прокурора …..  разгледа докладваното от съдията дело № 34 по описа за 2021г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от АПК във вр. чл.40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

Образувано е по жалба на Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“, гр.Разград  против Решение №ЗДОИ-01/13.01.2021г. на Кмета на Община Разград, с което е отказал  да предостави достъп до поискана от него информация за сключения договор и изплатените по него суми на „Г и Д електро груп“ ООД, гр.Варна във връзка с изграденото осветление на обществени сгради в центъра на града.

В жалбата и по същество се излагат доводи, че решението е незаконосъобразно, като издадено в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. Твърди се, че исканата информация е обществена по своя характер и въз основа на нея жалбоподателят ще придобие представа за начина, по който се разходват публични средства от общинския бюджет и е налице надделяващ обществен интерес, поради което не са налице пречки да се предостави, независимо от заявеното несъгласие на търговското дружество. С оглед на това моли съда да отмени постановения отказ, ведно с произтичащите от това законни последици.

          Ответникът по жалбата е депозирал писмено становище, в което сочи, че тя е неоснователна и недоказана и моли съда да я отхвърли.

          Заинтересованото лице „Г и Д електро груп“ ООД, гр.Варна е депозирало писмено становище, с което заявява, че жалбата е неоснователна и недоказана. Твърди, че исканата от жалбоподателя информация съставлява търговска тайна и не е налице надделяващ обществен интерес, поради което правилно и обосновано административният орган се е съобразил с изразеното несъгласие и е отказал достъп до нея.

          Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в законосустановения срок срещу акт, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е основателна по следните фактически и правни съображения:

Между страните няма спор по фактите. Същите сочат, че административното производство е започнало със Заявление вх. №61-00-376/18.12.2020г., подадено от Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“, гр.Разград до Кмета на Община Разград.  С него е поискан достъп до информация, отнасяща се за договор/и с фирма „ Г и Д електро груп“ ООД, гр.Варна за изграждане на ефектно осветление в гр.Разград и изплатените суми по тях. Посочена е и предпочитаната форма за предоставяне на достъпа.

Сезираният административен орган е приел, че исканата информация засяга трето лице и своевременно е уведомил търговското дружество за това,  като му е предоставил срок да заяви своето становище. В указания срок е постъпило писмено становище от „Г и Д електро груп“ ООД, в което е изразено несъгласие, като е посочено, че заявената информация съставлява търговска тайна и сериозно би увредила неговите интереси.  При тези данни с процесното  Решение №ЗДОИ-01/13.01.2021г. на основание чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ е отказан достъп до поисканата информация. В мотивите на решението е прието, че предоставянето на търсените документи не би дало възможност за заявителя да си състави информирано мнение за дейността на община Разград, тъй като резултатите от  изпълнението на договорите са публични, популяризирани и видими за общността. Също така е посочено, че правото на достъп до информация не може да засяга правата и доброто име на други лица. В случая с узнаването на търговските практики на дружеството, които са търговска тайна, може да се застрашат неговите интереси и да се доведе до нелоялна конкуренция. Това решение е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Съдът намира, че оспореното решение е валиден административен акт, като издаден в надлежна писмена форма от компетентен орган. Това решение обаче е издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми и в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. 

Правото да се търси и получава информация е сред основните права на гражданите, регламентирано в чл. 41 от Конституцията на Република България, и обхваща задължението на органите да осигуряват достъп до общественозначима информация, доколкото тя не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, са уредени в ЗДОИ. Както в Конституцията, така и в посочения закон правото на информация е въздигнато като принцип, а ограничението му е изключение от този принцип, като то е възможно и допустимо, само при  изрична законова регламентация и въз основа на изчерпателно изброени хипотези и основания.

Съгласно дефиницията на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Тя бива официална обществена информация, когато се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление, издадени при осъществяване на техните правомощия (чл. 10 от ЗДОИ) и служебна обществена информация, когато е събрана, създадена или съхранявана във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации  (чл. 11 от ЗДОИ). В казуса поисканата информация е служебна обществена информация, както е прието и от административния орган и достъпът до нея е свободен ( по арг. на чл.13, ал.1 от ЗДОИ), доколкото не са налице ограниченията по чл.13, ал.2 от ЗДОИ.

Няма спор, че исканата информация се отнася до трето лице, в които случаи ЗДОИ предвижда да се изиска съгласието на това лице. Същевременно в разпоредбите на чл. 17, ал. 2, предл. последно и чл. 31, ал. 5 от ЗДОИ е предвидено изключение от така въведеното правило в случаите на надделяващ обществен интерес. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 37,  ал. 1, т. 2 от ЗДОИ. Според нея достъп до обществена информация може да се откаже, когато тя засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес. Анализът на тези норми сочи, че за да е налице хипотезата, при която може да се откаже достъп до информация  следва да са осъществени три юридически факта - информацията засяга интересите на трето лице, то е изразило изричен отказ и тази информация не е с надделяващ обществен интерес. В случаите, когато е налице надделяващ обществен интерес, наличието на двете кумулативни предпоставки (засягане на интересите на третото лице и изразеното несъгласие от него) губят своето прекратяващо действие и за органа е налице задължение да предостави исканата информация. С тези норми е регламентирано ограничение на конституционно установеното право да се търси и получава информация, поради което следва да се тълкуват и прилагат стриктно, а не разширително. Преценката на органа налице ли е или не надделяващ обществен интерес е елемент от фактическия състав на хипотезата по чл. 37, ал. 1, т. 2 ЗДОИ и той е длъжен да изложи конкретни мотиви за това. В оспореното решение липсват мотиви в тази насока, поради което не са изпълнени изискванията на чл. 38 от ЗДОИ  и чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Излагането на мотиви е от съществено значение, тъй като само по този начин както адресатът на акта, така и съдът при провеждане на съдебен контрол, могат да разберат каква е действителната воля на административния орган, кои са конкретните факти и съответстващите им правни норми, въз основа на които той е счел, че следва да упражни предоставените му властнически правомощия. От една страна те очертават предмета на доказване в хода на съдебното производство, а от друга страна те определят и рамката на съдебния контрол. Правомощието на съда се свежда до проверка за законосъобразността на акта,  т.е. да прецени правилно ли е приложен законът по отношение на фактите, възприети и посочени от административния орган и обосновали крайния му извод. Недопустимо е да се преценява законосъобразността на един административен акт от гледище на други фактически и правни основания по издаването му, различни от тези, които е посочил административният орган. Недопустимо е и едва в съдебното решение да се излагат съображения, с които се конкретизират, изясняват или допълват  неговите мотиви.

На следващо място съдът намира, че решението е постановено и в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. Исканата информация касае договорни отношения между Община Разград, като възложител и „Г и Д електро груп“ ООД, като изпълнител. За да откаже достъп до нея административният орган е приел, че тя съставлява търговска тайна. Този извод обаче е в противоречие с въведената от закона презумпция. Съгласно разпоредбата на § 1, т. 5, б. „е“ от ЗДОИ не представляват "производствена или търговска тайна" факти, информация, решения и данни, свързани със стопанска дейност, чието запазване в тайна е в интерес на правоимащите, но е налице надделяващ обществен интерес от разкриването й. До доказване на противното обществен интерес от разкриването е налице, когато тя е свързана със страните, подизпълнителите, предмета, цената, правата и задълженията, условията, сроковете, санкциите, определени в договори, по които едната страна е задължен субект. Следователно в тези случаи наличието на надделяващ обществен интерес се предполага по силата на закона и заявителят няма задължение да го доказва. Община Разград е задължен субект по   чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ и следва да осигурява достъп до информацията, свързана със сключените от нея договори, освен ако в хода на административното производство са събрани достатъчно годни доказателства, с които по категоричен начин е оборена въведената законова презумпция. В казуса такива доказателства не са ангажирани.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът намира оспорения отказ за незаконосъобразен, като постановен при допуснати процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. Той следва да се отмени, като на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката се върне на административния орган за произнасяне по компетентност съобразно дадените от съда указания.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в тежест на ответната страна следва да се присъдят направените деловодни разноски от жалбоподателя в размер на 510 лв., които са своевременно предявени и доказани по размер. Претендираното адвокатско възнаграждение е в минималния размер по чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, съответно на фактическата и правна сложност на делото и няма основания да бъде присъдено в по-малък размер.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

Р       Е       Ш     И       :

 

ОТМЕНЯ Решение №ЗДОИ-01/13.01.2021г. на Кмета на Община Разград, с което е отказал  да предостави достъп до поискана от него информация по Заявление вх. №61-00-376/ 18.12.2020г., подадено от  Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград

ВРЪЩА преписката за ново произнасяне от административния орган в срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ  при спазване на указанията на съда по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Община Разград да заплати на Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград сумата от 510 лева (петстотин и десет).

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

СЪДИЯ : /п/