Определение по дело №1537/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1413
Дата: 5 юли 2019 г. (в сила от 21 август 2019 г.)
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20197040701537
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 4 юли 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр.Бургас, № 1413 /05.07.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на пети юли през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

СЪДИЯ: ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

като разгледа адм.д.№ 1537/2019г. на Административен съд – Бургас, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.60, ал.5 от АПК, във вр. чл.186, ал.4 от ЗДДС.

Жалбоподателят „Ер Ен Трейдинг“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, ж.к..“Лазур“, бл.153, вх.2, ет.1, представлявано от управителя Г.С.е оспорил разпореждане по чл.60, ал.1 от АПК за предварително изпълнение на заповед за налагане на принудителна административна мярка (ПАМ) № ФК-226-0310650/27.06.2019г. на началник отдел „Оперативни дейности“-Бургас в главна дирекция „Фискален контрол” в ЦУ на НАП.

Със заповедта на жалбоподателя е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект – офис на „Ер Ен ТВ“, находящ се в гр.Бургас, ж.к..“Славейков“, бл.55, вх.9, стопанисван от „Ер Ен Трейдинг“ ЕООД и е забранен достъпът до него за срок от 30 дни, на основание чл.186, ал.1, т.1, буква „б“ от ЗДДС. В заповедта е материализирано и разпореждане за нейното предварително изпълнение, основано на чл.60, ал.1 от АПК, във вр. чл.188 от ЗДДС. Жалбоподателят твърди, че разпореждането за предварително изпълнение е незаконосъобразно и иска да бъде отменено. Счита, че в случая не е налице нарушение, тъй като в проверявания обект има въведена в експлоатация Интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (ИАСУТД), а чл.7 от Наредба № Н-18/2006г. предвижда, че лицата по чл.3 са длъжни да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на започване на дейността на обекта, т.е. лицето само избира дали да има ФУ или ИАСУТД. Посочва, че съгласно § 32, ал.6 от ПР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства е предвидено, че лицата, регистриращи и отчитащи продажбите с ИАСУТД, привеждат дейността си в съответствие с изискванията на тази наредба в срок до 31.12.2019г.

Ответникът представя административната преписка и не изразява становище.

ФАКТИ:     

Съгласно представения с преписката протокол за извършена проверка серия АА №0310650 на 13.06.2019г. служители на отдел „Оперативни дейности“ - Бургас в главна дирекция „Фискален контрол” в ЦУ на НАП са извършили проверка на търговски обект – офис на „Ер Ен ТВ“, находящ се в гр.Бургас, ж.к. „Славейков“, бл.55, вх.9. В хода на проверката е установено, че задълженото лице е регистрирано по ЗДДС, но фискалното устройство (ФУ) в търговския обект не е подменено, с което задълженото лице не е спазило изискванията да подмени ФУ до 31.03.2019г. Установено е още, че ФУ е регистрирано с адрес – ж.к. „Славейков“, СП „Младост“, а се използва в търговския обект, находящ се в ж.к. „Славейков“, бл.55, вх.9, според свидетелството за регистрация. Съгласно представения с преписката АУАН № F493732 от 20.06.2019г. „Ер Ен Трейдинг“ ЕООД е нарушило изискванията на чл.7, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ, във връзка с чл.8, ал.1, т.1 и § 71 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ, във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС, тъй като дружеството е регистрирано по ЗДДС, но ФУ в търговския обект, модел DAISY perfect S-KL с ИНФУ DY350815 и ИНФП 36560572 не е подменено с ново, отговарящо на изискванията на Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ в срок до 31.03.2019г. Посочено е, че съгласно § 71 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ лицата по чл. 3, с изключение на лицата, използващи ЕСФП, ИАСУТД и софтуер за управление на продажби, които са регистрирани по ЗДДС, привеждат дейността си в съответствие с изискванията на тази наредба в срока до 31 март 2019 г.  

В заповедта за налагане на принудителна административна мярка № ФК-226-0310650/27.06.2019г. е посочено, че при извършената на 13.06.2019г. в 12.00 часа оперативна проверка на търговски обект по смисъла на §1, т.41 от ДР на ЗДДС – офис на „Ер Ен ТВ“, находящ се в гр.Бургас, ж.к. „Славейков“, бл.55, вх.9, стопанисван от „Ер Ен Трейдинг“ ЕООД е констатирано, че търговецът, в качеството си на лице по чл.3 от Наредба № Н-18 от 13 декември 2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, не е монтирал и въвел в експлоатация, регистриран в НАП ФУВАС от датата на започване на дейността в обекта.

Въз основа на тези факти административният орган е приел, че жалбоподателят не спазил реда и начина за въвеждане в експлоатация на фискално устройство, с което е нарушил чл.7, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС. Според административният орган извършеното нарушение представлява и основание за налагане на ПАМ по смисъла на чл.186, ал.1, т.1, буква „б“ от ЗДДС, за това административният орган е наложил ПАМ „запечатване на търговски обект и забрана достъпа до него“ за срок от 30 дни.

Заповедта постановява запечатването да се извърши непосредствено с връчването на заповедта в присъствието на представител на дружеството-жалбоподател. При връчването й на 02.07.2019г. като дата и час на запечатването е посочен 02.07.2019г. в 10.30 часа.

Със заповедта още е указано на търговското дружество, че изпълнението на наложената с тази заповед ПАМ ще бъде прекратено на основание чл.187, ал.4 от ЗДДС по писмена молба на задълженото лице, подкрепена с доказателства, че предвидената за извършеното нарушение глоба или имуществена санкция е заплатена изцяло.

Органът е изложил отделни мотиви за разпореждането за предварително изпълнение, които единствено са относими към настоящото производство, поради това, че негов предмет е само разпореждането по чл.60, ал.1 от АПК.

Според тези мотиви фактическите основания за издаване на това разпореждане са:

- В хода на проверката е установено, че лицето е длъжно да монтира, въведе в експлоатация и регистрира в НАП фискално устройство;

-    Задълженото лице е регистрирано по ЗДДС;

-    Има наличие на непогасени публични задължения в размер от 10 202,18 лв. към 14.06.2019г.;

-     Декларирани финансови резултати от дейността на дружеството по години, а именно: данъчна печалба за 2019г. – 11 847,71 лв., 2017г. – 15 299,08 лв., 2016г. – 14 102,36 лв. Съпоставяйки местоположението на обекта оживена главна улица в централна част с постоянен клиентопоток и средно-дневните обороти за този тип дейност, декларираният финансов резултат е нереално нисък.

Въз основа на тези факти органът е направил извод, че предварителното изпълнение е необходимо за да се защитят особено важни държавни интереси, изразяващи се в интереса на държавния бюджет за законосъобразното регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство в проверявания търговски обект и за правилното определяне на реализираните от лицето доходи и размера на неговите публични задължения, както и че съществува опасност от закъсненията на изпълнението да последват значителни или труднопоправими вреди за бюджета. Направени са изводи, че констатираното нарушение води до отклонение от данъчното облагане чрез конкретното неотчитане на извършваните продажби и препятства възможността за проследяване на оборота. Направен е извод, че с конкретното предварително изпълнение от една страна ще се предотврати възможността да се продължи допуснатото административно нарушение от същия търговец, при това такова което води до задълбочаване нарушенията на фискаланата дисциплина, а от друга страна препятства опасността незаконосъобразното поведение да се превърне в практика на конкретния субект, като представлява и превенция на непосредствено настъпващите от нарушението вреди за фиска. Органът е направил извод и че установяването на укрити приходи от продажби попадат в хипотезата „труднопоправима вреда“ по смисъла на чл.60, ал.1, предл.4 от АПК. В заключение административният орган е приел, че разпореждането за предварително изпълнение е съобразено и с характера и целта на наложената ПАМ, а именно преустановителен и превантивен характер с цел предотвратяване укриването на приходи и отклонение от данъчно облагане. Именно с оглед на това, според органа, отлагането изпълнението на ПАМ би попречило за постигане на посочените цели. Според органа превенцията срещу нежеланите резултати за фиска, а оттам и за държавата и обществото е именно разпореждането за предварителното изпълнение на ПАМ.

ПРАВНИ ИЗВОДИ:

Дружеството - жалбоподател е адресат на заповедта, в която се съдържа оспореното разпореждане за предварително изпълнение на ПАМ. Правата му са пряко и непосредствено засегнати. Обжалването на разпореждането е извършено в срок, поради което за него е налице правен интерес и може да иска отмяна на постановеното разпореждане на органа за предварително изпълнение на наложената ПАМ.

Според чл.188 от ЗДДС принудителната административна мярка по чл.186, ал.1, подлежи на предварително изпълнение при условията на АПК. С чл.188 ЗДДС не се допуска предварително изпълнение на ПАМ по ЗДДС по силата на закона. Разпоредбата само препраща към реда по АПК, а последният е общ процесуален закон и не регламентира допускане на предварително изпълнение на административен акт от конкретен вид. Единствената възможност уредена в АПК за допускане на предварително изпълнение е тази в чл.60, ал.1 – с разпореждане на административния орган. Чл.166 АПК урежда реда и условията за спиране на допуснато предварително изпълнение, но не и предпоставки за допускане на такова.

Според чл.60, ал.1 от АПК в административният акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. В последния случай административният орган изисква съответната гаранция.

Съгласно чл.60, ал.5 от АПК разпореждането, с което се допуска или се отказва предварително изпълнение, може да се обжалва чрез административния орган пред съда в тридневен срок от съобщаването му, независимо дали административният акт е бил оспорен.

Когато законодателят с норма в закона допуска предварително изпълнение на някоя категория административни актове, той предпоставя, че за тази категория актове, с оглед техния предмет и обществените отношения, които охраняват, се презумира наличието на една или няколко от предпоставките на чл.60, ал.1 от АПК. Само в тези случаи може да се обобщава, че всеки административен акт от тази категория защитава особено важни интереси – държавни и обществени и именно това налага неговото предварително изпълнение.

Във всички останали случаи административният акт влиза в сила и може да бъде изпълняван, ако не бъде обжалван в срока за неговото обжалване или ако е обжалван, след като съдът се произнесе по неговата законосъобразност, т.е. след наличие на влязъл в сила съдебен акт, с който жалбата срещу административният акт е отхвърлена.

Случаите, при които административните актове се изпълняват след като влязат в сила са принципа, а хипотезата, при която на акта е придадено предварително изпълнение със закон е изключение.

Законодателят в чл.60, ал.1 от АПК е дал възможност на административният орган, в случаите, когато законът не предвижда предварително изпълнение на съответния административен акт, при наличието на някоя от предпоставките, визирани в тази разпоредба, с разпореждане да допусне такова предварително изпълнение. В тежест на органа е да докаже наличието на сочената от него предпоставка.

От регламентираните в чл.60, ал.1 от АПК хипотези се вижда, че такова разпореждане може да бъде постановено само при наличието на една или повече от предпоставките. Приложението на чл.60, ал.1 от АПК за всеки административен акт, когато за този акт законът не предвижда предварително изпълнение, не е разума на закона вложен в тази разпоредба.

В случая при проверката на 13.06.2019г. е установено, че в обекта има ФУ, което е регистрирано в НАП, но търговецът „не е спазил изискванията за подмяна на ФУ в срок до 31.03.2019г.“. Това е констатацията описана в протокола за извършена проверка сер.АА № 0310650.

Според обжалваната заповед, при проверката на 13.06.2019г. е установено, че в обекта няма монтирано и въведено в експлоатация ФУ от датата на започване на дейността.

Очевидно е че при проверката такива факти не са констатирани.

ПАМ е наложена за това, че търговецът не е спазил реда или начина за въвеждане в експлоатация или регистрация в НАП на фискалните устройства или интегрираните автоматизирани системи за управление на търговската дейност – чл.186, ал.1, т.1, б. „Б“ от ЗДДС, въпреки, че ФУ намерено в обекта е регистрирано и въведено в експлоатация, както и въпреки фактическото основание описано в заповедта, че в обекта няма монтирано и въведено в експлоатация ФУ от датата на започване на дейността, което предпоставя налагане на ПАМ на основание чл.186, ал.1, т.3, предложение първо от ЗДДС – лице, което като е задължено, не използва фискално устройство или използва фискално устройство, което няма изградена дистанционна връзка.

В констативният протокол се твърди, че намереното в обекта ФУ, макар да е регистрирано, не отговаря на изискванията на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства (ДВ, бр. 80 от 2018 г., изм. и доп., бр. 26 от 2019 г., в сила от 29.03.2019 г.), доколкото в констатациите се съдържа твърдение, че ФУ не е подменено в срок до 31.03.2019г.

Действително съгласно §71, ал.1 от ПЗР на НИД на Наредба № Н-18 от 2006 г. (ДВ, бр. 80 от 2018 г., изм. и доп., бр. 26 от 2019 г., в сила от 29.03.2019 г.) лицата по чл. 3, с изключение на лицата, използващи ЕСФП, ИАСУТД и софтуер за управление на продажби, които са регистрирани по ЗДДС, привеждат дейността си в съответствие с изискванията на тази наредба в срока до 31 март 2019 г.

Жалбоподателят обаче твърди, че в обекта има въведена в експлоатация ИАСУТД, а съгласно §71, ал.2 от ПЗР на НИД на Наредба № Н-18 от 2006г. лицата, регистриращи и отчитащи продажбите с ИАСУТД, привеждат дейността си в съответствие с изискванията на тази наредба в срок до 31 декември 2019 г., т.е. до дата, която все още не е настъпила.

По делото няма данни, че в обекта е въведена в експлоатация ИАСУТД, но доколкото административният орган в протокола, отразяващ констатациите от проверката е материализирал едни факти, а в обжалваната заповед сочи съвсем други факти, неустановени при проверката, съдът счита, че в случая не са установени всички факти, които са необходими за преценката дали въобще е извършено нарушение, което да обоснове издаването на ПАМ. При констатираното противоречие във фактите, съдът не може да приеме, че административният орган е установил всички релевантни факти и да се довери на тези констатации. Предмет на това дело е само разпореждането за предварително изпълнение на ПАМ, но ако няма нарушение, абсолютно незаконосъобразно би било допускането на  предварително изпълнение на акт, чиито фактически основания обективно не са осъществени, което се установява от констатациите на самия орган, който в протокола сам е посочил, че регистрирано ФУ има.

По изложените съображения искането за отмяна на разпореждането за допускане на предварително изпълнение на заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-226-0310650/27.06.2019г. на началник отдел „Оперативни дейности“-Бургас в Главна дирекция „Фискален контрол” в ЦУ на НАП следва да бъде уважено.

Мотивиран от горното и на основание чл.60, ал.6 от АПК, Административен съд Бургас

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ по искане на „Ер Ен Трейдинг“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, ж.к..“Лазур“, бл.153, вх.2, ет.1, представлявано от управителя Г.С.разпореждане по чл.60 от АПК, с което е допусната предварително изпълнение на заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-226-0310650/27.06.2019г. на началник отдел „Оперативни дейности“-Бургас в Главна дирекция „Фискален контрол” в ЦУ на НАП.

Определението може да се обжалва в 7-дневен срок от съобщаването пред ВАС на РБ.

 

 

СЪДИЯ: