Решение по дело №814/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 755
Дата: 11 ноември 2019 г. (в сила от 11 ноември 2019 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20197150700814
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 755/11.11.2019г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Пазарджик, VІ-ти състав, в открито съдебно заседание на десети октомври, две хиляди и деветнадесета година в състав:

                            СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 814 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл. 197 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/. Образувано е по жалба на "Диамант - 91" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пещера, ул. „Георги Кьосеиванов“ № 52, представлявано от управителя Стоянка Иванова Глушкова, чрез адвокат С., против Решение № 226/26.06.2019 г. на Директора на Териториална дирекция на Националната агенция по приходите /ТД на НАП/ - гр. Пловдив, с което са потвърдени Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки изх. № С190013-023-0001439/03.05.2019 г. и Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки изх. № С190013-139-0001244/13.06.2019 г. , издадени от публичен изпълнител при ТД на НАП - гр. Пловдив, офис Пазарджик. В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на административния акт, като се посочва, че актът за налагане на мярката и решението на контролния орган не съдържат мотиви и конкретна преценка за съразмерността на наложените обезпечителни мерки. Иска се отмяна на акта, отмяна на постановленията и присъждане на разноски по производството.

Директорът на ТД на НАП - гр. Пловдив, чрез процесуалния си представител юрисконсулт С., е на становище, че жалбата е неоснователна и иска да бъде отхвърлена. Претендира се съответното юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е подадена в срок от лице с правен интерес от оспорването и срещу акт подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което е процесуално допустима.

От представената административна преписка се установява, че са издадени Заповед за възлагане на ревизия № Р-16001318007011-020-1/16.11.2018г. и Заповед за изменение на ЗВР № Р-16001318007011-020-003/25.02.2019г. на началник сектор при ТД на НАП Пловдив, по образувано ревизионно производство срещу „Диамант - 91“ООД.  Въз основа на искане по чл. 121, ал. 1 от ДОПК с изх. № Р-16001618007011-039-001/08.04.2019г. е издадено Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки изх. № С190013-023-0001439/03.05.2019г. от публичен изпълнител при ТД на НАП – Пловдив, офис Пазарджик, за обезпечаване на публичните вземания по предходни ревизионни производства, по влезли в сила РА, които не са погасени в срок, както и по установени данни за приспадане на данъчен кредит по ЗДДС, без да е извършена реална доставка или данни за отклонение от данъчното облагане, както и задължения към трети лица – доставчици. Очакваният размер на задълженията, които ще бъдат допълнително установени с ревизионни акт са за ДДС главница 45329, 21 лева и 5585 лв. лихва; корпоративен данък 11556, 56 лева главница и 1197, 48 лева лихва. Издадено е Постановления за продължаване действието на наложените предварителни обезпечителни мерки на основание чл. 121, ал. 6 от ДОПК с № С190013-139-0001244/13.06.2019г.

Представена е по делото справка за притежавани от ревизираното лице активи (недвижими имоти, превозни средства, машини и техника).

Съгласно приложените към преписката документи се установява, че дружеството има непогасени задължения към трети лица и непогасени задължения, които са присъединени към изпълнително дело по описа на ТД на НАП Пловдив, офис Пазарджик. Всички задължения са обобщени в подробна справка, представена от ответника по делото.

По жалба на "Диамант - 91" ООД, директорът на ТД на НАП - гр. Пловдив е издал Решение № 226/26.06.2019 г., с което е потвърдил постановлението за налагане на обезпечителни мерки и постановлението за продължаване на срока на тези мерки. В мотивите си контролният административен орган е приел, че обжалваните постановления са законосъобразни и отговарят на изискванията на ДОПК, при съществуване на обезпечителна нужда. Обсъдено е възражението на оспорващия за несъразмерност на обезпечението, като е прието, че от значение е не само стойността на имуществото, но и ликвидността и възможността за бързо осребряване. Контролният административен орган е посочил, че имотът е единствен на дружеството и е единствената гаранция за обезпеченост на задълженията. Налице са задължения към кредитори, както и задължения към персонал на дружеството.

Пред съда, жалбоподателят не предоставя обезпечение в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа, за да бъде отменена наложената предварителна обезпечителна мярка при условията на чл. 197, ал. 3 от ДОПК

Съгласно чл. 121 ал.1 от ДОПК, в хода на ревизията или при издаване на ревизионния акт органът по приходите може да поиска мотивирано от публичния изпълнител налагането на предварителни обезпечителни мерки с цел предотвратяване извършването на сделки и действия с имуществото на лицето, вследствие на които събирането на задълженията за данъци и задължителни осигурителни вноски ще бъде невъзможно или значително ще се затрудни. Кодексът регламентира възможност, която при осъществяване следва да е обоснована с целта на мерките в съответствие с фактите и обстоятелствата по случая. Привременният характер на предварителните обезпечителни мерки е с предназначение гаранция събирането на публичните вземания, като се предотврати извършването на сделки и действия с имуществото на длъжника, които биха осуетили събирането на задълженията за данъци и осигурителни вноски, но при доказана обезпечителна нужда. Предварителните обезпечителни мерки се налагат по реда на чл. 195 от ДОПК с постановление на публичния изпълнител. Предварителните обезпечителни мерки се налагат върху активи, обезпечаването върху които не води до сериозно възпрепятстване на дейността на лицето. Ако това не е възможно, наложените обезпечителни мерки следва да не спират извършваната от ревизираното лице дейност. Според чл.195, ал. 7 от ДОПК обезпеченията трябва да съответстват на вземанията на държавата или общините, установени или установяеми по реда на чл. 195, ал. 5 от ДОПК. Постановлението за налагане на обезпечителни мерки се издава в писмена форма и следва да съдържа изброените в чл. 196, ал. 1 от ДОПК реквизити. Съгласно чл. 197, ал. 3 от ДОПК - Съдът отменя обезпечителната мярка, ако длъжникът представи обезпечение в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа, ако не съществува изпълнително основание или ако не са спазени изискванията за налагане на предварителни обезпечителни мерки по чл. 121, ал. 1 и чл. 195, ал. 5. По правното си естество обезпечаването на публични вземания, уредено в чл. 195 и сл. от ДОПК, в хипотезата на чл. 121, ал. 1 от ДОПК означава предприемане на конкретни процесуални действия от страна на приходната администрация, чиято цел е да се гарантира събирането на едно установено по основание и размер предполагаемо публично вземане. Основателността на тези процесуални действия пряко зависят от наличието на годно основание - образувано ревизионно производство и надлежно искане от публичния изпълнител за обезпечаване на публично вземане в предполагаем размер. Налагането на предварителни обезпечителни мерки пряко засяга правната сфера на длъжника, поради което трябва да е спазен принципът на съразмерност, закрепен в нормата на чл. 195, ал. 7, вр. чл. 121, ал. 3 от ДОПК, както и уредбата според чл. 6, ал. 2 - 5 АПК, приложим в настоящото производство по препращане от § 2 от ДОПК, административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава, а когато с административния акт се засягат права или се създават задължения за граждани или за организации, прилагат се онези мерки, които са по-благоприятни за тях, ако и по този начин се постига целта на закона. Органът е длъжен от две или повече законосъобразни възможности при спазване на изброените правила да избере тази възможност, която е осъществима най-икономично и е най-благоприятна за държавата и обществото, като всички административни органи трябва да се въздържат от актове и действия, които могат да причинят вреди, явно несъизмерими с преследваната цел. От установената по делото фактическа обстановка, отнесена към приложимите правни норми, се установява, че процесната обезпечителна мярка е наложена в предвидената от закона писмена форма, от снабдения с правомощията за това орган на приходна администрация, при спазване на производствените правила. Възраженията на жалбоподателя в тази насока са неоснователни, с оглед представените по делото доказателства за компетентност.

Редът за налагане на обезпечителната мярка е спазен, предвид наличието на висящо ревизионно производство и поставено искане от орган по приходите, извършващ ревизията.

На следващо място се констатира наличието на материалната предпоставка - предполагаеми публични вземания, установени в хода на ревизионно производство, и такива по влезли в сила ревизионни а ктове. Необходимостта от издаване на процесните постановления се основава на безсъмнени факти, задължения на ревизирано лице. Преписката съдържа достатъчно данни, за да се направи анализ на имущественото състояние на длъжника и да се формира обоснованият извод, че събирането на публичните задължения ще бъде невъзможно или значително ще се затрудни. Наложената обезпечителна мярка върху имот на длъжника освен необходима се явява и единствена гаранция за събирането на публичното вземане.

Що се отнася до съразмерността на наложената обезпечителни мерки съдът счита, че същата надхвърля стойността на установените с ревизирания акт задължения, но не многократно, а в приблизително двоен размер. Следва да се има предвид, че това е недвижимо имущество, което действително е зависимо от критерия възможност за осребряване и ликвидност, което не прави несъразмерни наложените обезпечителни мерки.

Оспорващият не твърди да притежава други материални активи, върху които би могло да бъде насочено обезпечението, нито предоставя обезпечение в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа. При това положение съдът намира, че наложената обезпечителна мярка е законосъобразна и необходима, без да е налице противоречие с принципа за "съразмерност" установен в чл. 6 от АПК.

С оглед изхода на делото, в полза на ответната администрация следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение. Тъй като производството по чл. 197 от ДОПК е специално, различно от производството по обжалване на ревизионните актове, разпоредбата на чл. 161 от ДОПК е неприложима, включително и по аргумент от тълкуване нормата на чл.144, ал. 2 от ДОПК. Последната предвижда прилагане на разпоредбите само на глава ХVІІ от ДОПК в производствата по обжалване, уредени и в други дялове на ДОПК, но не и прилагане на разпоредбите на глава ХІХ, където се намира разпоредбата на чл. 161 от ДОПК. Съдът определя юрисконсултското възнаграждение в размер на 100 лева, по реда на реда на § 2 от ДР на ДОПК, във вр. с чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодексчл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за правната помощ. При конкретната фактическа и правна сложност на делото и предвид приключването му в едно открито съдебно заседание, съдът счита, че дължимият размер на възнаграждението следва да е 100лв.

Водим от горното, Административен съд Пазарджик, VI състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на "Диамант - 91" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пещера, ул. „Георги Кьосеиванов“ № 52, представлявано от управителя Стоянка Иванова Глушкова, чрез адвокат С., против Решение № 226/26.06.2019 г. на Директора на Териториална дирекция на Националната агенция по приходите /ТД на НАП/ - гр. Пловдив, с което са потвърдени Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки изх. № С190013-023-0001439/03.05.2019 г. и Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки изх. № С190013-139-0001244/13.06.2019 г. , издадени от публичен изпълнител при ТД на НАП - гр. Пловдив, офис Пазарджик.

ОСЪЖДА "Диамант - 91" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пещера, ул. „Георги Кьосеиванов“ № 52, представлявано от управителя Стоянка Иванова Глушкова, да заплати на Териториална дирекция на Националната агенция по приходите - гр. Пловдив съдебни разноски в размер на 100 /сто/ лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

СЪДИЯ:/п/