Определение по дело №278/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 юли 2022 г.
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20227200700278
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

гр. Русе, 05.07.2022г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Русе, V състав, в закрито заседание на 5 юли, през 2022 година, в състав:       

                                                                          СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

като сложи за разглеждане адм. дело № 278 по описа за 2022 г., съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 166 АПК.

Образувано е по молба на „ГИП-60“ ЕООД, ЕИК200273887,гр.Русе, чрезуправителя И.Г.П., с искане за спиране на допуснато по закон предварително изпълнение на решение № 18/121/06440/3/01/04/02 за налагане на финансова корекция в размер на 226 024,61 лв, издадено от изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“.

Съдът, след като се запозна с искането за спиране и доказателствата по делото намира искането за допустимо, а разгледано по същество за основателно.

Съгласно чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИВ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В ал. 4 на чл. 73 ЗУСЕСИВ е предвидено, че решението по ал. 1 може да се оспорва пред съд по реда на АПК, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл. 27, ал. 2, ал. 3 и ал. 5 – ал. 7. Според приложимата норма на  чл. 27, ал. 2 ЗУСЕСИФ оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение.

От друга страна в чл. 166, ал. 4 АПК е установено, че предварителното изпълнение на административен акт (респективно на административен договор), допуснато по силата на закона, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2 – когато би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. В молбата, като основание за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение, се сочи настъпването на такива вреди, произтичащи от високия размер на финансовата корекция, от една страна и от друга страна – „неоснователно иззетата сума, намираща се в патримониума на ответника повече от три години“ /т.е. сумата от 226 024,61лева, събрана от ответника като предварително изпълнение на АУПДВ №18/121/06440/3/01/04/0 на ИД на ДФ“Земеделие“, отменен с решение №1333/14.02.2022г. по адм.д.№2387/2021г. на ВАС, като въз основа на същите факти е издадено оспореното в настоящето дело решение за налагане на финансова корекция./ Горните обстоятелства, ведно с постоянно увеличаващите се цени на енергоносители, торове, препарати и др. ще затруднят в значителна степен изпълнението на проекта.

На съда е служебно известно, че по адм.д.№320/2020г. на АС Русе, с предмет оспорване на  АУПДВ №18/121/06440/3/01/04/0 на Изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“ е допуснато предварително изпълнение на  държавното вземане в размер 226 024,61 лв. След отмяна на АУПДВ с решение №1333/14.02.2022г. по адм.д.№2387/2021г. на ВАС сумата не е върната, поради което „ГИП-60“ ЕООД е подал иск по чл.1, ал.2 от ЗОДОВ срещу Държавен фонд „Земеделие“ за 226 024,61 лева, представляващи обезщетение за имуществени вреди от отменения административен акт, за което е образувано адм.д.№151/2022г. по описа на АС Русе. Към настоящия момент делото не е приключило с влязло в сила решение.

Като съобрази направеното искане, гореизложените факти и след извършена служебна справка на сайта на Национален статистически институт, от която се установява постоянно повишаване на инфлацията и индексите на потребителските цени за последните месеци, включително цени на енергоносители, торове, препарати  /обстоятелство, което съдът приема като ново по смисъла на чл.166, ал.2 вр. ал.4 от АПК/, съдът намира, че предварителното изпълнение на административния акт действително ще доведе до настъпване на значителни и трудно поправими вреди за търговеца, изразяващи се сериозни затруднения при изпълнение на процесния проект. В случая интересът на търговеца е непосредствено застрашен в сравнение с охранения с нормата на чл.27, ал.2 от ЗУСЕСИФ хипотетично увреден интерес на ЕС от невлезлия в сила административен акт.

Така мотивиран и на основание чл. 166, ал. 4 АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

СПИРА предварителното изпълнение на решение № 18/121/06440/3/01/04/02 за налагане на финансова корекция в размер на 226 024,61 лв, издадено от изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“.

Определението може да се обжалва, с частна жалба, пред Върховния административен съд на РБългария, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                          СЪДИЯ: