Решение по дело №937/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 366
Дата: 18 август 2020 г. (в сила от 8 април 2021 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20197240700937
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

  Р Е Ш Е Н И Е  347

 

      гр.Стара Загора, 18.08.2020 г.

 

     В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд в публичното  заседание                                       на         трети август

през      две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                                       Членове:           

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                        ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело  № 937  по описа  за 2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по жалба от жалба от “НЕСА“ ООД със седалище и адрес на управление гр.Севлиево, ул.“М.Михайлов“ № 8 чрез пълномощника адвокат Д.П. против Разрешение за строеж /РС/ № 19-597/ 22.11.2019г, издадено от Главния архитект на Община Стара Загора на „Лъки 9“ ООД гр.Стара Загора за строителство на „Отворен кухненски блок“ /преустройство на част от кафе-аперитив със застроена и разгъната застроена площ 21.53 кв.м./ в УПИ II-ЖС и КОО от кв.62б по плана на гр.Стара Загора в сграда с идентификатор 68850.515.123.2 по кадастрална карта с административен адрес гр.Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“ № 117. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на РС като издадено в нарушение на закона и процесуалните правила. Според жалбоподателя не съществува самостоятелен обект кафе-аперитив със застроена и разгъната застроена площ 21.53 кв.м, поради което преустройството му не може да бъде предмет на строежа. Твърди, че в обжалваното РС не са посочени фактически и правни основания за издаването му, нито условията, свързани с изпълнение на строежа, както и че при издаването му и одобряване на инвестиционния проект са допуснати нарушения на строителните правила и норми. По тези съображения моли за отмяна на заповедта и присъждане на направените по делото разноски.

 

Ответникът Главен архитект на Община Стара Загора, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Ж. изразява становище за неоснователност на жалбата. Моли да бъде отхвърлена и претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

Ответникът „ЛЪКИ 9“ ООД със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“ № 117 чрез пълномощника си по делото адвокат Н. оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Счита, че при издаване на РС са представени изискващите се по чл.148 от ЗУТ документи, съобразено е извършването на преустройство, при което не се изисква съгласие на останалите собственици, както и наличието на висящи съдебни производства. Моли жалбата да бъде оставена без уважение и да бъдат присъдени направените разноски в производството по представен списък.

 

     Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

 

Жалбоподателят “НЕСА“ ООД гр.Стара Загора е собственик на търговски обект с идентификатор 68850.515.12. 2. 1 и на самостоятелен обект в сграда /СОС/ с идентификатор 68850.514. 123. 3. 6 /намиращи се над преустройвания обект/ и на склад със ЗП 97.22 кв.м. представляващ част от СОС с идентификатор 68850.515.123.2.6 /намиращ се под преустройвания обект/, видно от представените схеми на СОС /л.133-135/. Правото на собственост се установява от нотариален акт за покупко-продажба № 90, том.3, peг. № 3140, н. д. №1016/99г. на Нотариус с рег.№ 181 на НК с район на действие PC Ст. Загора за Магазин на първи /над партерен етаж/ със ЗП 694.60кв.м и склад със ЗП 97,22 кв.м. в сутерен, заедно със съответните идеални части от общите части на двуетажна масивна сграда в гр. Ст. Загора, ул.“Цар Симеон Велики“ №117 и заедно с ид.ч. от правото на строеж върху мястото, съставляващо парцел II-1736, кв.62б по плана на гр.Ст.Загора и нотариален акт за покупко-продажба № 89 том.3 рег.№3139 н.д.№1015/99г. на Нотариус с рег№ 181 на НК с район на действие PC Ст. Загора за двуетажна масивна сграда с обща разгърната застроена площ от 672кв.м„ състояща се от клуб със ЗП 224кв м. на втори етаж и сутерен със ЗП 224 кв.м., находяща се в гр. Ст. Загора, ул.“Цар Симеон Велики“.  

 

Със заявление вх.№ 19-04-283/ 07.10.2019г от „ЛЪКИ-9“ ООД гр.Стара Загора е поискано извършване на оценка за съответствие на инвестиционен проект във фаза „Технически проект” за „Преустройство на част от кафе-аперитив в отворен кухненски блок“  в УПИ II-ЖС и КОО от кв.62б по плана на гр.Стара Загора, идентификатор 68850.515.123.2.3 по кадастрална карта /л.44/. Приложени са част „Архитектурна”, част „ОВ“, част „Технологична“, част „Електро“ и част “ВиК“, конструктивно становище и доклад за оценка на съответствие на част „Конструктивна“. Представени са схема №15-189793-05 03.2019г на АГКК на СОС с идентификатор 68850.515.123.2.3 с посочени площ от 273.24 кв.м. и собственик „Лъки 9“ ООД /л. и Разрешение за ползване № 306/ 25.09.1995г на обект „Преустройство на съществуващи помещения в заведение за бързи закуски, магазин за промишлени стоки и финансово брокерска къща“ на РИТУСК гр.Стара Загора /л.69/.

 

С Протокол № 41, т.5.5 от 09.10.2019г на ЕСУТ при Община Стара Загора е извършена оценка на инвестиционния проект за съответствие на проекта със съществените изисквания към строежите /л 39/. На база този протокол на отделните части от проекта са поставени печати с надпис „Съгласувал“ на 22.11.2019г от съответните длъжностни лица, посочени в заповед №10-00-8/03.01.2018г на Главния архитект на Община Стара Загора /л.152/.

 

Със заявление вх.№ 19-02-518/ 08.11.2019г от „ЛЪКИ-9“ ООД гр.Стара Загора е поискано съгласуване и одобряване на инвестиционен проект във фаза „Технически проект” за „Преустройство на част от кафе-аперитив в отворен кухненски блок“  в УПИ II-ЖС и КОО от кв.62б по плана на гр.Стара Загора, идентификатор 68850.515.123.2.3 по кадастрална карта и едновременно издаване на РС /л.48/.

 

         Въз основа на това заявление е издаденото обжалваното РС № 19-597/ 22.11.2019г на основание чл. 148, ал.1, ал.2, ал.4 и чл.152, ал.1 от ЗУТ за строителство на  „Отворен кухненски блок“ /преустройство на част от кафе-аперитив със застроена и разгъната застроена площ 21.53 кв.м., строеж пета категория/ в УПИ II-ЖС и КОО от кв.62б по плана на гр.Стара Загора в сграда с идентификатор 68850.515.123.2 по кадастрална карта с административен адрес гр.Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“ № 117 /л.32/.

 

         От жалбоподателя са представени и приети като доказателства по делото план за преустройство на съществуващ обект в заведение за бързо хранене от 22.09.1995г., схема №15-613087-04.12.2017г. на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 68850.515.123.2.3, схема №15-613098-04.12.2017г. на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 68850.515.123.2.4, заповед №18-1929-07.03.2018г на Началника на СГКК, обяснителна записка, скица-проект за промяна на Кадастралната карта на самостоятелни обекти в сграда с идентификатори 68850.515.123.2.3, 68850.515.123.2.4, 68850.515.123.2.5 по КККР на гр. Стара Загора, схема №15-177584-23.03.2018г. на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 68850.515.123.2.3, схема-проект №15-140578-07.03.2018г. на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 68850.515.123.2.4, схема №15-221008-11.04.2018г. на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 68850.515.123.2.5, Заповед № 1/17.01.2019г., разрешение за  строеж №19-334/30.07.2018г.; обяснителна записка към технически проект, одобрен на 06.06.2018г.; Чертеж Разпределение на кота 0 - делба на кафе-аперитив, магазин за промишлени стоки и финансово-брокерска къща – п.и. с идентификатор 68850.515.123.2.3(4,5), УПИ II –ЖС и КОО, кв.62-б гр. Стара Загора, одобрен на 06.06.2018г.

         Заповед № 18-1929/07.03.2018г на Началника на СГКК /л.139/, с която е одобрена промяна в границите на съществуващи обект в КККР на гр.Стара Загора  - СОС с идентификатори 68850.515.123.2.3, 68850.515.123.2.4, 68850.515.123.2.5,  е предмет на образуваното и неприключило адм.д.№ 298/ 2019г по описа на Административен съд Стара Загора, видно от служебно направената справка.

 

         По делото е назначена съдебно-техническа експертиза, заключението на която е прието като компетентно и безпристрастно изготвено и отговарящо напълно на поставените към вещото лице въпроси. От него и от допълнителните обяснения на вещите лица в съдебно заседание се установява, че проектираният „Отворен кухненски блок“ в сграда с идентификатор 68850.515.123.2. преди и след издаването на Заповед №18- 1929/07.03.2018г. на АГКК СК Ст.Загора попада в СОС с идентификатор 68850.515.123.2.3. Преустройваният обект „Кафе-аперитив“ съответства по площ, граници и вътрешно разпределение на проекта от 2018г /л.150/ и на СОС с идентификатор 68850.515.123.2.3. В обжалвания проект е посочена само площта на отворения кухненски блок- 21.53 кв.м. Налице е несъответствие между текстовата и графичната му част по отношение местоположението на съблекални и тоалетни /в сутерен по обяснителна записка на л.66 и на кота 0.00 по заснемане, Проект за преустройство на съществуващи помещения в заведение за бързи закуски, магазин за промишлени стоки и финансово брокерска къща, одобрен през 1995г на л.136 от делото/, но реално те се намират на кота 0.00. Според експертите не се изисква обжалваният проект да съдържа част „Противопожарна и аварийна безопасност“ като се позовават н ачл.4, ал.4 от Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009г за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар. Предвижда се продължаване на изградената водопроводна мрежа за захранване на новопроектираните водочерпни прибори, а отпадните води ще се отвеждат в съществуващ канализационен клон, преминаващ през преустройваното помещение. За обекта ще се монтира ново електрическо табло, захранвано от съществуващо чрез кабелна линия от положен открито проводник. В чертеж от инж. Ангелова за обект „Заведение за бързи закуски, магазин за промишлени стоки и финансово брокерска къща / Магазин „Китка"/ на л.70 от делото има несъответствие между текстове и графична част по отношение помещение „мазе“ и наличие на тоалетна. Вещите лица дават заключение и за несъответствие между проекта по части ОВ, ЕЛ и „Технологична“. В част ЕЛ е предвиден чадър само над електрическа скара и в него осов вентилатор. В част „Технологична“ над котлон за палачинки и тостер е отбелязан само чадър без технически параметри без вентилатор като няма скара /в обяснителната записка е дадено само затопляне на приготвени на скара продукти в друга кухня/. В част „ОВ“ не се предвижда чадър над съоръженията, а осов вентилатор на южна стена, осигуряващ трикратен обем въздухообмен на помещението като за зала, а не за  кухня. Не се изисква климатизация за частично отворени помещения.

                 

         Съдът като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл.168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

 

         Жалбоподателят          “НЕСА“ ООД гр.Севлиево е заинтересовано лице по смисъла на чл.149, ал.2, т.2 от ЗУТ като собственик на обекти в сградата на бул.“Цар Симеон Велики“ № 117 в гр.Стара Загора, разположени под и над обекта, чието преустройване се разрешава. Следователно жалбата му като подадена от лице с правен интерес и в законоустановения срок от съобщаването е процесуално допустима.

 

         Разгледано по същество, оспорването се явява основателно, но не по всички поддържани доводи.

 

Оспореното РС № 19-597/ 22.11.2019г е постановено от материално и териториално компетентния административен орган – Главен архитект на Община Стара Загора. Административният акт е постановен в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички изискуеми реквизити по чл.59, ал.2 от АПК. Посочени са възприетите от административния орган фактически и правни основания за издаването му, с оглед на което съдът приема, че са изпълнени изискванията на чл.148, ал.9 от ЗУТ и на чл.59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране на акта. Съгласно чл.148, ал.8 от ЗУТ одобреният инвестиционен проект, когато такъв се изисква, е неразделна част от разрешението за строеж и в случая в този проект /обяснителни записки, уточнение на л.51, ситуация на л.73, разпределение на кота 0.00 на л.74/  еднозначно се посочва площта на преустройвания обект е 21.53кв.м като част от кафе-аперитив и се конкретизират неговите наименование и предназначение. Изрично е посочено, че РС се издава въз основа на съгласуван и одобрен технически проект в части „Архитектурна“, „Конструктивна“, „Водоснабдяване и канализация“, „Електрическа“, „Технологична“ и „ОВ“, за който е извършена оценка за съответствие.

 

 При издаване на процесното РС не са допуснати съществени процесуални нарушения. Според чл. 148, ал.1 от ЗУТ, разрешението за строеж се издава на възложителя въз основа на одобрен технически или работен инвестиционен проект, когато такъв се изисква. Съгласно чл. 145, ал.1, т.1 от ЗУТ (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., бр. 13 от 2017 г.) техническите или работните инвестиционни проекти се съгласуват и одобряват от главния архитект на общината. По делото категорично се установява, че е налице технически проект за преустройството, надлежно съгласуван и одобрен при спазване изискванията на чл. 143, ал. 1, т. 1 – 5 и чл. 144, ал. 1, т. 1 - 6 от ЗУТ. Представеният Протокол № 41 от 09.10.2019г на ЕСУТ изцяло покрива признаците на  предварителна оценка за съответствие, изготвена по реда и при условията на чл. 142, ал. 6, т. 1 от ЗУТ – чрез приемане от експертен съвет на одобряващата администрация. В текста на чл. 145, ал, 2 от ЗУТ /в редакция ДВ бр. 13 от 2017 г/ е указано, че съгласуването на инвестиционните проекти се състои в проверка на съответствието им с предвижданията на подробния устройствен план и правилата и нормативите за разполагане на застрояването и устройствените показатели. В цитираната правна норма законодателят не е регламентирал изрична форма, посредством която следва да се обективира преценката на главния архитект за съответствието на инвестиционните проекти с предвижданията на ПУП и правилата и нормативите за разполагане на застрояването и устройствените показатели. Липсва и изричен текст, който да вменява задължение на главния архитект да подпечатва и то с определен текст всички части от инвестиционните проекти, а в случая това е направено от компетентни длъжностни лица в условията на делегация на правомощия.

 

При осъществения съдебен контрол за материална законосъобразност съдът  констатира наличие на съществени отклонения на процесния технически проект от нормативно регламентираните изисквания към тях.

 

Действително представената от жалбоподателя в хода на административното производство схема №15-189793/05.03.2019г. е  издадена въз основа на оспорената и невлязла в сила Заповед №18-1929/07.03.2018г. на Началник СГКК -Ст.Загора и не съответства на схема №15-613087/04.12.2017г. за СОС с идентификатор 68850.515.123.2.3. Но от окончателното Определение № 10164/  23.07.2020 по адм. дело № 6325/2020г на ВАС /достъпно на интернет страницата на ВАС/ е видно, че спорът по адм.д. № 298/2019г на Административен съд Стара Загора е сведен само до законосъобразността на Заповед № 18-1929/07.03.2018г. на Началник СГКК-Стара Загора относно самостоятелен обект в сграда с идентификатор 68850.515.123.2.3 по отношение контурите на посочения обект, които са променени, като в площта му е включен коридор при входа от север, осигуряващ достъп за зареждане на северната фасада на сградата и водещ към стълбище и асансьорна шахта. Тези контури нямат никакъв досег с местоположението на разрешения за изграждане обект в южната част. Дори новият обект отворен кухненски блок да не попада изцяло в СОС с идентификатор 68850.515.123.2.3 /заведение за бързи закуски/, а в съседния СОС с идентификатор 68850.515.123.3.4 /магазин за промишлени стоки/ по ККР предвид влизането в сила на изменението й със Заповед №18-1929/07.03.2018г. на Началник СГКК–Стара Загора относно СОС с идентификатор 68850.515.123.3.4, това не се отразява на законосъобразността на процесното РС. Освен това в РС обектът е посочен само като разположен в сграда с идентификатор 68850.515.123.2. Същият извод е относим към представеното към административната преписка „Архитектурно заснемане" на обект кафе-аперитив с площ от 304,81кв.м. /л.72/ и граници, различни от тези, в които е разрешено изграждането му с Проекта за преустройство, одобрен през 1995г. Нито площта, нито границите на новия обект се засягат от установените различия.

 

Неоснователно и без опора в данните по делото, включително допълнителните обяснения на вещото лице инж.Г., е оплакването, че графичните части по проекта в част ВиК и Ел и количествените сметки към тях не кореспондират помежду си относно изграждането на ВиК и електрическа инсталация за новия обект. Несъществено е несъответствието между наличните в административната  преписка обяснителна записка по част „Архитектурна“ и „Архитектурно заснемане“ относно местоположението на обслужващите новия отворен кухненски блок тоалетни. Безспорно се установи, че тоалетните реално се намират на кота 0.00, където ще се извършва и преустройството. 

 

Наличието на несъответствие между части Електрическа, Технологична и ОВ на проекта обаче е от категорията на съществените, тъй като касае пряко пригодността на предвидения кухненски блок за използването му по предназначение – за  приготвяне и продажба на бургери, палачинки, тостери, фрешове, топли напитки и безалкохолни напитки. Процесът на готвене е съпроводен от разпространението на миризми, което се получава предимно чрез потока на топлина от повърхността, върху която се приготвя храната. За прихващане на въздушните потоци, излъчвани от повърхността, върху която се приготвя храната, и за захранването им в мрежа от въздуховоди, се използват местни смукатели /чадъри/ - местни устройства за отработените газове. Общата вентилация трябва да поддържа вакуум в кухнята в сравнение с други помещения на сградата и да осигурява приемливи условия за персонала, работещ в нея. Нормативната регламентация в тази насока е дадена в глава 10 от Наредба № 15 от 28.07.2005 г. за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане и експлоатация на обектите и съоръженията за производство, пренос и разпределение на топлинна енергия и от нея следва извод, че системата за извличане чрез чадъри и общата вентилационна система са различни, но в същото време допълващи системи и между тях е необходимо да има синхрон. В случая в част „Технологична“ – графика е показан вентилационен чадър над тостер и ел котлон. Не е предвидена скара като в обяснителната записка е посочено, че такива продукти ще се пренасят от кухнята на кафе-аперитива. В част „Електро“ са предвидени осов вентилатор над тостер и електрически котлон и вентилационен чадър над скара. В част ОВ липсва вентилационен чадър, а е предвидена само вентилация чрез прозоречен осов вентилатор, осигуряващ трикратен въздухообмен като за зала с посетители по смисъла на Приложение № 18 към чл.305, ал.1 от Наредба № 15 от 28.07.2005 г. за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане и експлоатация на обектите и съоръженията за производство, пренос и разпределение на топлинна енергия, а не за кухня. Липсата на предвидени в част „ОВ“ местни устройства за отработени газове /чадъри/ противоречи на чл. 331, ал.1 от Наредба  № 15 от 28.07.2005 г, предвиждаща местна смукателна вентилация да се проектира за отстраняване на опасни вещества и топлина непосредствено от мястото им на отделяне и на чл. 343 от Наредбата, който предвижда изходните данни за местните смукатели за всеки конкретен случай да се посочват в заданието за проектиране за обекта - част "Технологична". По тези причини визираното нарушение препятства безопасната експлоатация на обекта в проектния му вид. Без правно значение е обстоятелството, че изграденото на място вероятно съответства на нормативните изисквания, тъй като в предмета на настоящото производство се включва само проверка на законосъобразността на строителните книжа.   

 

На следващо място, в част „ОВ“ е посочено, че не се разглежда климатизацията на обекта без да е отразено защо. Според заключението на съдебно-техническата експертиза преустройваният обект е отворено помещение поради наличието на гише, а климатизация не се изисква за частично отворени помещения. Видно от обяснителната записка към част „Архитектурна“, преустройството се състои в изграждане на две стени от алуминиеви рамки  и поликарбонатни плочи и оформяне на врата в едната от тях като продажбата на произведените храни ще става през отвор в стъклената стена на южната фасада, но не е отразено с какви размери е този отвор и дали ще бъде постоянно открит или ще има възможност за затваряне. Това обстоятелство не се установява и от графичната част. Съобразно чл. 202 ГПК, приложим на основание чл. 144 АПК, съдът не е длъжен да възприема заключението на вещото лице, а го обсъжда заедно с другите доказателства по делото. С оглед изложеното за техническите характеристики на преустройвания обект /стени, врата и неяснотата относно отвора в стената на южната фасада/  заключението по отношение на липсата от необходимост от климатизация не следва да се кредитира. Установената несъгласуваност между частите на проект би имала пряко проявление при експлоатацията на обекта, което я прави съществена.

 

Допуснатите  нарушения на  чл. 142, ал. 5, т. 4 във връзка с ал. 4 от ЗУТ в одобрения на 22.11.2019г технически проект водят до незаконосъобразност на обжалваното РС № 19-597/ 22.11.2019г, издадено от Главния архитект на Община Стара Загора и то следва да бъде отменено ведно с проекта.

 

При този изход на спора на основание чл.143, ал.1 от АПК на жалбоподателя се дължат реално направените разноски за държавна такса в размер на 50лв и депозит за експертиза в размер на 400лв, за заплащането на които следва да бъде осъдена Община Стара Загора /юридическо лице, в състава на което се включва главният архитект/. Адвокатско възнаграждение е уговорено по договор за правна защита и съдействие от 11.12.2019г, но няма данни да е заплатено /л.3/, поради което не се присъжда.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ от АПК,  Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

         ОТМЕНЯ по жалба на „НЕСА“ ООД със седалище и адрес на управление гр.Севлиево, ул.“М.Михайлов“ № 8 Разрешение за строеж № 19-597/ 22.11.2019г, издадено от Главния архитект на Община Стара Загора на „Лъки 9“ ООД  със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“ № 117 за строителство на „Отворен кухненски блок“ /преустройство на част от кафе-аперитив със застроена и разгъната застроена площ 21.53 кв.м./ в УПИ II-ЖС и КОО от кв.62б по плана на гр.Стара Загора в сграда с идентификатор 68850.515.123.2 по кадастрална карта с административен адрес гр.Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“ № 117,  ведно с одобрен на 22.11.2019г  технически проект, като незаконосъобразни.

 

         ОСЪЖДА Община Стара Загора със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“№117 ДА ЗАПЛАТИ на „НЕСА“ ООД със седалище и адрес на управление гр.Севлиево, ул.“М.Михайлов“ № 8 сумата 450 /четиристотин е петдесет/лв, представляваща направени по делото разноски.

 

         Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: