Р
Е Ш Е Н И Е
№
29.05.2020г.,
гр. Велинград
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
РАЙОНЕН СЪД ВЕЛИНГРАД,
в съдебно заседание на петнадесети май две
хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: И. ПЕНЧЕВА
при участието на секретаря Виолета
Шаркова, като разгледа докладваното от съдията а. н. дело № 83/2020 г. по описа
на Районен съд Велинград, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН
Образувано е по жалба на "Нип
инвест" ООД ЕИК *********, чрез адв. Х.-САК, срещу Наказателно
постановление № К – 0048286 от 22.01.2020
г. на Директора на Регионална Дирекция за области Пловдив, Смолян, Пазарджик,
Хасково, Кърджали и Стара Загора, седалище Пловдив, с молба същото да бъде
отменено като незаконосъобразно и издадено при съществени нарушения на
процесуалния и материалния закон. Излага съображения в тази насока- описанието
на нарушението е непълно и неясно, не са посочени обективните обстоятелства от
неговия състав. При формиране на решаващите си изводи административнонаказащият
орган не е изследвал в обективно, всестранно и в пълнота релевантните факти и
не обсъдил възраженията на жалбоподателя. Неправилно е преценено, че по
отношение на дружеството е приложим чл. 17, ал.1, т. 2 към приложение № 3 от
ЗТ.
Излага доводи за приложимост на чл. 28 ЗАНН.
В съдебно заседание, чрез
упълномощения процесуален представител поддържа жалбата. Прилага, като
доказателство фотоснимки за находяща в прилежащия към хотела спа център
тоалетна, отговаряща на изискванията за достъп за лица с увреждания. Излага
подробни съображения в писмени бележки.
Ответникът по жалбата – Комисия за защита на
потребителите РД Пловдив, счита жалбата за неоснователна. Подробно становище
излага в писмени бележки.
Жалбата е допустима – подадена е от
лице, което има право на обжалване, в предвидения в чл. 59, ал. 2 ЗАНН срок и
срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.
Съдът, като взе предвид оплакванията в
жалбата и събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност,
прие за установено следното от фактическа страна:
На
12.11.2019г., във връзка с план програма на КЗП за м. ноември 2019г. на тема ЗТ-„Заведения за хранене и развлечения“,
служители на ЗКП актосъставителят гл. инспектор А.К.-*** и свидетелите ст. инспектор
В.Д. РД КЗП Пловдив и А.К. извършили
проверка на туристически обект лоби бар в хотел „Вела Хилс“, находящ се в гр. Велинград, бул. „Миладин
Досев“ № 24. Установили, че обектът е в работен режим и в него се предоставя
туристическа услуга ресторантьорство.
Обектът се помещавал в партерен етаж на хотела и представлявал прилежащо
към него помещение. Бил категоризиран, като на видно място била поставена
категорийна символика, включваща табела с вида и категорията на обекта и
Удостоверение № РК-19-10488 от 08.07.2016г. за утвърдена
категория „четири звезди “ за бар фоайе
с капацитет 65 места на закрито и 60 места на открито, издадено от Министъра на
туризма, със срок на валидност до 08.07.2021г.. В обекта се предлагали топли,
безалкохолни и алкохолни напитки, коктейли, бира, вино, ядки, за които имало
съставен ценоразпис-карт лист меню със съответни продажни цени на напитките и
грамажи. Цените били обявени в български
лева с включени данъци и такси, включително
ДДС с еднакъв размер за всички потребители. Менюто било съставено на
български език. В обекта имало наличен регистър на предявените рекламации. На
входа на обекта имало поставена информация за стопанисващия го търговец, име и
фамилия на управителя, работно време,
телефон за контакти на български и английски език.
След визуална проверка се установило, че в
обекта има обозначена тоалетна клетка за хора с намалена подвижност, чрез
поставен стикер. До така обозначената тоалетна се достигало през предверие. При
замерване с ролетка се установило, че вратата на предверието и вратата на
тоалетната клетка са със светла височина 70 см., като и двете се отварят
навътре; горният ръб на тоалетната чиния е на 40 см. от нивото на пода; страничната
хоризонтална ръкохватка е с дължина 65 см. Проверката е извършена в присъствието на служител
на дружеството жалбоподател-Антоанета Чешмеджиева на длъжност администратор.
Констатациите на проверяващите са
обективирани в Констативен протокол № К-2673147 от 12.11.2019г., с който на
управителя или на упълномощено лице е указано да се яви на 03.12.2019г. в КЗП гр. Пловдив и да представи копие от удостоверение
за категоризация на обект бар фоайе „Вела хилс“
Съобразно резултатите от извършената
проверка е прието, че обозначената със стикер тоалетна за хора с увреждания в
обекта, не отговаря на нормативните изисквания на Наредба
№ 4 от 01.07.2009г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в
съответствие с изискванията за достъпна среда на населението, включително за
хората с увреждания, а именно на чл. 76, ал. 3, изискващ вратата на
санитарно-хигиенното помещение да е със светла височина най-малко 80 см.; чл.
79, т. 2, изискващ горният ръб на тоалетната чиния да е с височина 50 см. от
нивото на пода; чл. 79, т. 5, изискващ страничната ръкохватка при тоалетната
чиния да е с дължина най-малко 110 см.
При проверката било установено също, че
на нивото на обекта, няма друга тоалетна, която отговаря на изискванията на Наредба
№ 4 от 01.07.2009г.. На служителите била показана намираща се в спа центъра към
хотела тоалетна, разположен две нива под проверявания обект.
Прието е, че обектът не отговаря на изискванията за определената му
категория съгласно изискванията на Наредбата за изискванията към местата за
настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на
категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на
категорията. Прието е, че по отношение на изграждането, обзавеждането и
оборудването не са спазени минималните задължителни изисквания за туристически
обект-бар фоайе от Наредбата, Приложение № 3 към чл. 17, ал. 1, т. Раздел I, категория ,,четири звезди‘‘ по т.5-
да разполага с тоалетна в. т. число и достъпна за хора с намалена подвижност.
На
„НИП ИНВЕСТ“ ООД е съставен АУАН № 0048286 от 09.12.2019г. за нарушение на чл.
114, т. 2 ЗТ. В него е отразено, че по време на проверката на 12.11.2019г. „НИП
ИНВЕСТ“ ООД предоставя туристическа
услуга ресторантьорство в туристически обект бар фоайе „Вела хилс“, находящ се
в гр. Велинград, ул. „Миладин Досев“ № 24, който не съответства на изискванията
на Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за
хранене и развлечения и реда за определяне на категория, отказ, понижаване,
спиране действието и прекратяване на категорията- не разполага с тоалетна,
достъпна за хора с увреждания.
Въз
основа на съставения акт е издадено обжалваното наказателно постановление.
При така установената фактическа
обстановка се налагат следните правни изводи:
АУАН е съставен от оправомощено лице
по смисъла на чл.
232, ал. 1 от ЗТ, във вр. със
Заповед № 397 ЛС/22.04.2015 г. /л.5 по а.н.д. 83/2020г на РС Велинград/,
с която А.К. е определена като длъжностно лице от КЗП, което има право да
съставяне АУАН за констатирани нарушения по законите и подзаконовите нормативни
актове, издадени въз основа на тях, контролът по приложението на които е
възложен на Комисията, между които е и ЗТ.
Обжалваното наказателно постановление е
издадено от компетентен орган по смисъла на чл. 232, ал. 2 ЗТ,
във вр. със представена Заповед № 676/21.08.2018 г. /л. 4 по а.н.д. 83/2020г на
РС Велинград/, с която Директорът на РД за областите Пловдив, Смолян,
Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора/ към Комисията е оправомощен да
издава НП във връзка с нарушения на конкретно посочени закони, между които и Закона за туризма.
АУАН
и НП са издадени в установените по чл. 34, ал.1 ЗАНН
срокове - три месечен срок от откриване на нарушителя, и съответно в
предвидения в чл. 34, ал.3 ЗАНН
6-месечен срок от издаване на акта за установяване на административно
нарушение.
В
хода на административнонаказателното производство не са допуснати процесуални нарушения от категорията на
съществените, които да налагат отмяна на санкционния акт. Актът за установяване
на административното нарушение и обжалването наказателно постановление съдържат
необходимите реквизити на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН, позволяващи санкционираното
лице да разбере в какво нарушение се обвинява и да организира защитата си, чрез
посочване на обективните признаци от неговия състав-време, място, начин на
извършване. Посочени са обстоятелствата, при които е извършено, нарушените и
санкционните разпоредби, включително и на препращащите такива. Съдът намира, че
описанието на нарушението и обстоятелства,
при които е извършено, чрез посочване на релевантните факти, са изложени в
степен, позволяваща жалбоподателят да разбере обвинението и да организира
защитата си. Посочени са нарушените законови норми. Няма несъответствие при
посочване на нормите, очертаващи състава на нарушението, и тези с определянето
на самата санкция. Налице е идентичност между обстоятелствената част на акта и обжалваното наказателно
постановление.
Ето защо, съдът счита неоснователни
възраженията на защитата на жалбоподателя в тази насока.
Неоснователно е възражението за
допуснати от административнонаказващия орган съществени процесуални нарушения
при необсъждане на предпоставките за приложение на чл. 28 ЗАНН. Съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. по тълк. дело
№ 1/2007г. ОСНК на ВКС, преценката за
„маловажност на случая” подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва
и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 ЗАНН. Когато съдът
констатира, че предпоставките на чл. 28 ЗАНН са налице, но наказващият орган не
го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление поради
издаването му в противоречие със закона. Неприлагането на чл. 28 ЗАНН е порок
на акта, свързан с нарушение на материалния
закон, а не на процесуалните правила и е въпрос по същество на спора.
От събрания по делото доказателствен
материал и след пълна, всестранна и обективна преценка на правно релевантните
факти, установени с относими и допустими гласни доказателствени средства, съдът
счита, че жалбоподателят "Нип инвест"ООД, е осъществил състава на
нарушението, в което е обвинен, поради
което законосъобразно и обосновано е ангажирана административнонаказателната му
отговорност на осн. чл. 208 ЗТ.
За възприемане на описаната фактическа
обстановка по делото, както и за формиране на изводите си от правна страна,
съдът кредитира показанията на служителите на Комисия за защита на
потребителите при РД Пловдив-актосъставителя К. и свидетелите Д. и Ш., а така
също и писмените доказателства по делото, приобщени към доказателствената
съвкупност. Показанията на служителите на комисията са достоверни при съпоставката
им с останалите доказателства и като последица от това са убедителни, тъй като
са последователни и непротиворечиви относно обстоятелствата, ангажиращи
административно наказателната отговорност на жалбоподателя, още повече, че
същите са дадени от позицията на незаинтересованост от изхода на делото и са
пряка последица от изпълнението на служебните им задължения.
Съгласно чл. 114, т. 2 ЗТ лицата,
извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1,
2 и 3-места за настаняване; заведенията за
хранене и развлечения (самостоятелни и прилежащи към места за настаняване) -
ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници
и барове; туристическите хижи, туристическите
учебни центрове и туристическите спални и прилежащите към тях заведения за
хранене - туристически столови, туристически бюфети и туристически столови със
сервитьорско обслужване, са длъжни да предоставят туристически услуги в
туристически обект, който отговаря на изискванията за определената му категория
съгласно Наредбата
за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и
развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на
действието и прекратяване на категорията.
Безспорно жалбоподателят е сред лицата,
извършващи туристическа дейност ресторантьорство по смисъла на § 1, т. 57 ДР на
ЗТ в проверявания обект. Проверяваният обект-прилежащ към хотел „Вела хилс“
лоби бар е туристически обект по смисъла на чл. 114, т. 2 ЗТ, във вр. чл. 127,
ал. 7, т. 5 ЗТ. Същият е с категоризация „четири звезди“ и като такъв е
следвало да отговаря на изискванията на Наредбата за изискванията към местата
за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне
на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на
категорията Приложение № 3 към чл. 17,
ал. 1, т. 2, IV, т. 5, а именно да има достъпна тоалетна за хора с
намалена подвижност.
Изискванията, на които следва да
отговарят санитарно-хигиенните помещения, за да са приспособени за достъп на
хора с намалена подвижност са нормативно определени в Наредба № 4 от
01.07.2009г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в
съответствие с изискванията за достъпна среда за населението , включително за
хора с увреждания. Съгласно чл. 76, ал. 3 от Наредба № 4 от
01.07.2009г. вратата на
санитарно-хигиенното помещение трябва да е със светла широчина най-малко 80 см.,
като отварянето й не трябва да нарушава свободното пространство за маневриране
с инвалидна количка, горният ръб на тоалетната чиния трябва да е на височина 50
см. от нивото на пода-чл. 79, т. 2, а страничната ръкохватка при тоалетната
чиния да е с дължина най- малко 110 см.-чл. 79, т. 5. Установи се от
показанията на свидетелите, че както светлата широчина на предверието, от което се стига до тоалетната
клетка, така на самата врата на тоалетната клетка, обозначена за хора с
намалена подвижност, са с размер 70 см., т.е. под предвидения нормативен
минимум. Установи се също, че горния ръб на тоалетната чиния е на височина 40
см. от нивото на пода, а страничната ръкохватка е с дължина 65 см. Това
означава, че в обекта на контрол не е имало тоалетна, приспособена за хора с намалена подвижност, съгласно
нормативните изисквания и правилно е ангажирана отговорността на жалбоподателя.
Следва да се посочи, че понятието „хора с намалена подвижност“ е легално и е
определено в § 1, т. 1 ДР на Наредба № 4 от 1 юли 2009 г. за проектиране,
изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна
среда за населението, включително за хората с увреждания, като в него не се
включват само хората с увреждания на опорно-двигателния апарат. Законът не
разграничава лицата, попадащи в тази категория според вида и степента на
увреждане, поради което дали проверената
в обекта тоалетна клетка е могла да се ползва от някоя от попадащите сред хора
с намалена подвижност лица, или както жалбоподателя сочи „от хора с по-леки
увреждания“, е без значение за съставомерността на деянието, ако същата не е изградена
и приспособена съобразно нормативните изисквания.
Законът
допуска за заведения за хранене и развлечения в места за настаняване да се
ползват други тоалетни клетки от общите части на обекта, но не се установи в
общите части на хотела, на нивото на проверявания обект да се е намирала
тоалетна, отговаряща на изискванията Наредба
№ 4 от 01.07.2009г. Показанията на свидетелите
относно обстоятелство, че в лоби бара и на ниво на рецепцията на хотела не е имало тоалетна, приспособена за
хора с намалена подвижност са непротиворечиви. Обстоятелството, че такава
тоалетна и имало в спа центъра към хотела е правноирелевантно. Спа центърът не
представлява обща част от към хотела или лоби бара, а е отделен обособен
туристически обект по смисъла на ЗТ и
същият се е намирал няколко нива под обекта на контрол.
Съдът счита, че така събраните от страна
на административно наказващия орган доказателства са напълно достатъчни и не е
било необходимо административнонаказващият орган на разпорежда последваща проверка
във връзка с подаденото от жалбоподателя възражение след съставянето на АУАН.
Установени са правно релевантните
факти за съставомерността на нарушението, същите са подведени под състава на
нарушените административно наказателни норми, посочено е правното основание на съответното
по вид на нарушението наказание.
По отношение на процесното нарушение
квалификацията маловажен случай не намира приложение. Нарушението засяга важни
обществени отношения, свързани с управлението, регулирането и контрола върху
туристическите дейности, услуги и
обекти. Установените несъответствия засягат хора в неравностойно положение,
което създава условия за дискриминацията им, поради което не може да се приеме,
че е с по ниска степен на обществена опасност от другите деяния от този вид.
Неспазването на изискванията за достъп на хора с намалена подвижност до тоалетни
в близост до обекта и неизпълнението на изискванията за наличие на условия за
достъп на такива лица, може да има за резултат подвежданите им, че обект с
такава категория отговаря на изискванията, а те не са спазени.
При определяне на размера на
административното наказание обаче административнонаказващият орган е допуснал
нарушение на чл. 27 от ЗАНН,
като е наложил наказание, което не е съобразено с тежестта на нарушението и
обстоятелствата при които е осъществено.
Не е отчетено, че нарушението е извършено
за първи път и че на контролните органи е оказано пълно съдействие, поради
което съдът счита, че в този си размер
същото е явно несправедливо и наказателното постановление следва да бъде
изменено, като се наложи предвидения в закона минимум от 1 000 лв.
Поради гореизложеното, настоящият състав
на Районен съд Велинград,
Р
Е Ш И:
ИЗМЕНЯВА Наказателно
постановление № К – 0048286 от
22.01.2020 г. на Директора на Регионална Дирекция за области Пловдив, Смолян,
Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, седалище Пловдив, с което на "Нип
инвест" ООД ЕИК *********, със седалище гр. Варна, р-н. Одесос, ул. „Братя
Шкорпил“ № 12, ет. 1, на осн. чл. 208 ЗТ е наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 1 200 лв., за нарушение на чл. 114, т. 2 ЗТ, като
НАЛАГА
на "Нип инвест" ООД ЕИК
********* със седалище гр. Варна, р-н. Одесос, ул. „Братя Шкорпил“ № 12, ет. 1,
на осн. чл. 208 ЗТ, административно
наказание имуществена санкция в размер на 1 000 лв., за нарушение на чл.
114, т. 2 ЗТ.
Решението подлежи на обжалване пред
Административен съд Пазарджик в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
И.
Пенчева