Решение по НАХД №817/2025 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2960
Дата: 1 август 2025 г. (в сила от 1 август 2025 г.)
Съдия: Христина Ботева Гарванска
Дело: 20251110200817
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 януари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2960
гр. София, 01.08.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 23-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на десети март през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
при участието на секретаря ВЕЛИСЛАВА ЕМ. РАНГЕЛОВА
като разгледа докладваното от ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
Административно наказателно дело № 20251110200817 по описа за 2025
година
установи:
Производството е по чл. 58д и сл. ЗАНН – образувано по жалба на
П. Ф. П. срещу електронен фиш на СДВР Серия К №
10149346, с който за нарушение на чл. 21 ЗДвП , установено с
автоматизирано техническо средство, на жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в размер на 800 лв. на осн. чл. 182
ал.4 вр. ал.1 т. 4 ЗДвП - за повторност на нарушението .
С жалбата не се оспорват фактическите констатации по
електронния фиш. Претендира се отмяна на наложеното наказание
глоба, по същество , поради маловажност на нарушението, като се
твърди , че жалбоподателят по здравословни причини е допуснал
нарушението .
СДВР оспорва основателността на жалбата с писмени съображения
на представител .

Съдът, след като обсъди възраженията срещу обжалвания ел. фиш и
доказателствата по делото , прие жалбата за частично основателна .

1

По отношение на фактите по делото:

На посочените в обжалвания електронен фиш дата и час
29.12. 24 г - 10. 30 ч жалбоподателят управлявал автомобил ,
негова собственост в с. *** и в района на селото - при *** при
разрешена за населено място максимална скорост от 50 км.ч. –
автомобилът се движел със скорост от 81 км.ч . Скоростта на движение
и регистрационния номер на автомобила , мястото и точните дата и час
на нарушението са заснети и отчетени с автоматизирано техническо
средство по реда на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията
и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи
за контрол на правилата за движение по пътищата - мобилна система за
видеоконтрол с радар с удостоверени по делото техническа изправност и
одобрение за ползване като средство за измерване. Въз основа на данните
от техническото средство и на данните за регистрацията на
автомобила и за регистриран ползвател - жалбоподателят е издаден
обжалваният електронен фиш.

Според обясненията на жалбоподателя същият по здравословни
причини допуснал нарушението , тъй като изпитвал силни болки в
кръста и бързал към лекаря си .

По отношение на доказателствата по делото :

Изложеното се установява от непротиворечив доказателствен
материал - редовно съставения съгласно изискванията на чл. 189 ал.4
ЗДвП електронен фиш, справката по чл. 188 ал.1 ЗДвП , сочеща
жалбоподателя за регистриран ползвател на процесния автомобил,
приложената към преписката снимка от паметта на техническото
средство за отчетената скорост и регистрационния номер на автомобила
, представляваща съгласно чл. 189 ал.15 ЗДвП веществено
доказателствено средство в административнонаказателното
2
производство , протокола за използване на автоматизирано техническо
средство за контрол на скоростта по чл. 10 ал.1 от Наредба № 8121з-
532 , доказателство - снимка за разположението на уреда и мястото
на заснемане на нарушението по чл. 10 ал.3 от Наредба № 8121з-532 ,
удостоверението от Българския институт по метрология за
одобрението за използване на техническото средство по обжалвания
електронен фиш за измерване и удостоверението за техническата
изправност на техническото средство.
От приобщеното по делото удостоверение за техническа изправност на
техническото средство е видно, че редуцирането на скоростта от 84 км.
ч. , отчетена в паметта на техническото средство , на 81 км.ч. е в
съответствие с посочената в удостоверението допустима грешка при
измерване на скоростта с техническото средство.

Изложеното се установява също от обясненията на жалбоподателя и
представеното от него медицинско направление от лекар за изписани
на процесната дата лекарства .

По отношение на правната страна :

Съгласно чл. 189 ал.4 ЗДвП в редакцията на закона към датата на
нарушението по ел. фиш / ДВ бр. 54/17 г. / - при нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
3
сметката, начините за доброволното й заплащане..
Съгласно пар. 6 т. 63 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП и
чл. 39 ал.4 ЗАНН електронният фиш представлява електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи , а съгласно чл. 189 ал.11 ЗДвП -
влезлият в сила електронен фиш има силата на влязло в сила
наказателно постановление.

Според указанията в ТР № 1/ 2014 г. на ВАС , т. д. № 1/2013 г и
чл. 32 ал. 2 от Конституцията на РБ , чл. 39 ал.4 ЗАНН и чл. 165 ал.
2 т. 6 и т. 7 ЗДвП - използването на заснемащи технически средства при
осъществяването на контрола за спазването на правилата за движение е
позволено, то повишава сигурността при движението по пътищата и
осигурява висока степен на достоверност на резултатите на контрола ,
като за обезпечаване постигането на тези цели използването на
записващи технически средства трябва да се извършва при спазването
на определени изисквания и процедура , указващи условията за
упражняване на правомощията на контролните органи на МВР .
В съответствие с чл. 165 ал.2 т. 7 и т. 8 ЗДвП / ДВ бр. 54 от 2017 г.
, в сила от 05.07. 2017г. / към процесния по делото период за
контролните органи на МВР изрично е предвидено правото да
извършват контрол по спазване на правилата за движението по
пътищата и да установяват нарушенията на тези правила , като
използват технически средства или системи, заснемащи или записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство и автомобили, оборудвани със мобилни
средства за аудиозапис и видеозаснемане и на осн. чл. 165 ал.3 ЗДвП
условията и редът за използването на автоматизираните технически
средства и системи за контрол на правилата за движение са определени с
наредба на министъра на вътрешните работи.
Според чл. 10 от приетата на осн. чл. чл. 165 ал.3 ЗДвП Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
4
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата
за движение по пътищата за всяко използване на мобилно автоматично
техническо средство за контрол се попълва протокол съгласно
приложението към чл. 10 от Наредбата . Протоколът се попълва при
всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във
време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на
контролирания участък. При работа с временно разположени на участък
от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на
скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се
съпровожда със снимка на разположението на уреда.

Съобразно установеното по делото съдът прие, че обжалваният
електронен фиш , в частта относно движението с превишена скорост,
следва да бъде потвърден, тъй като при извършената от съда
проверка се установи, че , в тази част , електронният фиш е издаден в
съответствие с изискванията на ЗАНН и ЗДвП по отношение
необходимото съдържание на електронното изявление и сроковете за
съставянето му и при издаването му не са допуснати нарушения на
материалния и процесуалния закон, налагащи отмяна или изменение на
електронния фиш .
Съгласно чл. 21 /1/ ЗДвП - водачите на ППС са задължени да
съобразяват скоростта на движение на управляваните от тях превозни
средства с максимално разрешената за населеното място . С оглед на
това и установеното по делото, че въпреки забраната за движение в
населено място със скорост над 50 км.ч. жалбоподателят управлявал
автомобил със скорост от 31 км.ч. над допустимата –
законосъобразно с обжалвания електронен фиш е прието за
установено извършено административно нарушение по чл. 182 /1/ т.4
ЗДвП , предвиждащ към датата на извършване на нарушението
наказание глоба от 400 лв. за нарушаване в населено място на
забраната по чл. 21 ал.1 ЗДвП със скорост от 31 - 40 км.ч..


В частта относно квалифицирането на нарушението като повторно
5
електронният фиш съдът прие за необоснован , тъй като по
административнонаказателната преписка и по делото не са приобщени
доказателства за надлежното връчване и за влизането в сила на
посочения като обосноваващ повторност на нарушението предходен
електронен фиш .



За неоснователни съдът прие възраженията , по същество , за
маловажност на нарушението , поради твърдението за допускане на
нарушението поради влошено здравословно състояние на
жалбоподателя , което налагало жалбоподателят да бърза за преглед
при личния си лекар . Това , тъй като обясненията на жалбоподателя
и представеното медицинско направление от лекар не установяват
по убедителен начин такава интензивност на сочената в
обясненията на жалбоподателя болка , която да наложи извод за
невъзможност или извънредно голямо затруднение за жалбоподателя
за спазване на ограничението на скоростта .

По тези мотиви съдът прие, че няма основание за определяне на
нарушението като маловажен случай по чл. 186 ЗДвП , тъй като няма
основание да се приеме с арг. от чл. 93 т.9 НК , че случаят разкрива по -
ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи
на нарушения от този вид или както по - конкретно е посочено в т. 32
ДР ЗДвП - разкрива незначителни отклонения от нормативно
предписаното поведение на участника в движението.


По изложените съображения жалбата в тази част е неоснователна .


С оглед приетото за необоснованото квалифициране на нарушението
6
като повторно - съдът прие , че електронният фиш следва да бъде
изменен.


По отношение на разноските:

На осн. чл. 63д ЗАНН , чл. 143 ал.3 АПК и Тълкувателно
решение № 3 / 2010 г. на ВАС, т. д. № 5/2009 г ., в тежест на
жалбоподателя следва да се възложи заплащането на поисканите
разноски за възнаграждение за участие на юрисконсулт на
административно- наказващия орган по делото в съответствие с чл.
27е от Наредбата за заплащането на правната помощ - в минимален
размер 80лв. .



По изложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН съдът

РЕШИ:

ИЗМЕНЯ електронен фиш на СДВР Серия К № 10149346, с
който за нарушение на чл. 21 ЗДвП , установено с автоматизирано
техническо средство, на жалбоподателя П. Ф. П. е наложено
административно наказание глоба в размер на 800 лв. на осн. чл. 182
ал.4 вр. ал.1 т. 4 ЗДвП като КВАЛИФИЦИРА нарушението по чл. 182
ал.1 т. 4 ЗДвП и НАМАЛЯВА размера на наказанието глоба на 400 лв.

ОСЪЖДА П. Ф. П. да заплати в полза на СДВР
сумата от 80 лв. - разноски за участие на юрисконсулт по делото .

7

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за постановяването му пред Адм. съд – гр. София .

Районен съдия :


Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8