Решение по дело №5246/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 5163
Дата: 10 ноември 2023 г. (в сила от 10 ноември 2023 г.)
Съдия: Марина Евгениева Гюрова-Димитрова
Дело: 20221110205246
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 5163
гр. София, 10.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 14-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на трети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:МАРИНА ЕВГ. ГЮРОВА-

ДИМИТРОВА
при участието на секретаря ЕМИЛИЯ ЕВЛ. СТОЙЧЕВА
като разгледа докладваното от МАРИНА ЕВГ. ГЮРОВА-ДИМИТРОВА
Административно наказателно дело № 20221110205246 по описа за 2022
година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Национална лотария“ АД, *** срещу
наказателно постановление № 26-Н-142 от 09.09.2022 г., издадено от
Заместник-изпълнителния директор на НАП, с което на основание чл. 104, ал.
3 от Закона за хазарта, на дружеството е наложена имуществена санкция в
размер на 5 000 /пет хиляди/ лева за нарушение на чл. 30, ал. 8, вр. ал. 3 от
Закона за хазарта.
С жалбата се моли наказателното постановление да бъде отменено като
неправилно и незаконосъобразно. Твърди се, че в АУАН липсват дата и място
на извършване на нарушението, както и описание на нарушението. Сочи се,
че от страна на административнонаказващия орган не са събрани изисканите
с възражението срещу АУАН доказателства, като не са обсъдени и доводите
на жалбоподателя. Поддържа се, че изводите в АУАН са преповторени в НП
без да е направена задълбочена проверка на случая. Излага се, че не е
осъществено твърдяното нарушение, тъй като дружеството е изпълнило
задължението си да подаде декларация, както и да декларира стойностите,
подлежащи на деклариране. Твърди се, че неправилно е определен начинът на
формиране на държавната такса.
С решение от 25.11.2021 г., постановено по НАХД № 694/2021 г., СРС,
НО, 104 състав, е отменил наказателното постановление, като с решение №
2554 от 15.04.2022 г., постановено по КНАХД № 12748/2021 г. по описа на
АССГ, ХIII касационен състав, първоинстанционното решение е обезсилено и
делото е върнато на СРС за ново разглеждане от друг състав.
В съдебно заседание въззивникът, редовно призован, представлява се от
1
адв. Андонов, който поддържа жалбата по изложените в нея съображения.
Въззиваемата страна, редовно призована, представлява се от юрк.
Божкова, която моли наказателното постановление да бъде потвърдено.
Излага, че производството е протекло законосъобразно, като е установено
категорично извършване на нарушението. Претендира юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът като разгледа жалбата и изложените в нея съображения, и
като прецени събраните по делото доказателства намира за установено
следното от фактическа страна:
На основание Заповед № П-128/06.03.2020 г. на председателя на ДКХ и
във връзка с Докладна записка № 189/10.02.2020 г. и постъпил в ДКХ с вх. №
302/28.01.2020 г., доклад изх. № ДИД2-СФ-6/28.01.2020 г. за извършена
финансова инспекция на ДКХ от Агенция за държавна финансова инспекция
(АДФИ) на 06.03.2020 г. е извършена проверка по документи по Закона за
хазарта (ЗХ) на „НАЦИОНАЛНА ЛОТАРИЯ“ АД, организатор на моментна
лотарийна игра „НОВОЛОТО“, съгласно Удостоверение за издаден лиценз №
000030-5948/30.05.2016 г. /актуално към датата на подаване на декларация с
вх. № 000030-13126/14.10.2019 г./, за изпълнение на задължението на
организатора по чл. 30, ал. 6 rbb връзка с чл. 30, ал. 3, предложение първо от
ЗХ.
Съгласно издаденото от ДКХ Удостоверение за издаден лиценз №
000030- 5948/30.05.2016 г. посоченото дружество е организирало следната
хазартна игра: моментна лотарийна игра „НОВОЛОТО“.
При извършена проверка на подадената от организатора декларация по
чл. 30, ал. 6 от ЗХ, за месец септември 2019 г., декларираните в нея данни и
внесената държавна такса за конкретната игра по чл. 30, ал. 3 от ЗХ, е
установено, че организаторът на хазартните игри е декларирал и внесъл
държавна такса, в размер на 20 на сто върху общия размер на декларираните
комисионни за горепосочения период.
При проверката на декларираните данни в подадената от организатора
декларация за горепосочения период, постъпила в ДКХ с вх. № 000030
13126/14.10.2019 г., е установено, че в част IV на декларацията, организаторът
е попълнил стойност в лева в графи 4 /“стойност на получените такси и
комисиони“ и 5 /“дължима държавна такса в размер на 20 на сто върху
стойността на получените такси и комисиони“/, а именно:
Попълнена сума в графа 4 „стойност на получените такси и комисиони“
в размер на 538,65 лева и попълнена сума в графа 5 „дължима държавна такса
в размер на 20 на сто върху стойността на получените такси и комисиони” в
размер на 107,73 лева.
Съставен бил акт за установяване на административно нарушение на
09.03.2020 г. от К. - „главен инспектор“ в Дирекция „Лицензионна и
контролна дейност“ в Държавната комисия по хазарта за нарушение на чл. 30,
ал. 6, вр. ал. 3 от Закона за хазарта. Актът бил връчен срещу подпис на
представител на дружеството на същата дата.
Въз основа на горепосочения акт било издадено атакуваното
наказателно постановление № 26-Н-142 от 09.09.2022 г. от Заместник-
изпълнителния директор на НАП, с което на основание чл. 104, ал. 3 от
2
Закона за хазарта, на дружеството била наложена имуществена санкция в
размер на 5 000 /пет хиляди/ лева за нарушение на чл. 30, ал. 8, вр. ал. 3 от
Закона за хазарта. Препис от НП бил връчен на представител на дружеството
на 14.12.2020 г.
В съдебно заседание са събрани гласни доказателства чрез разпит на
свидетеля К..
Свидетелят поддържа фактическите констатации, отразени в АУАН,
като подробно обяснява за начина на извършване на проверката и въз основа
на какви доказателства е направил извод за извършено нарушение.
Съдът намира показанията на свидетеля за подробни, последователни и
съответстващи на останалия доказателствен материал, поради което и ги
кредитира с доверие.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз
основа на събраните по делото доказателства: показанията на свидетеля К.
и писмените доказателства по делото, приети по надлежния процесуален ред -
правила за организиране и провеждане на лотарийна игра „Новолото“,
заповед № ЗЦУ-1155 от 27.08.2020 г., удостоверение за издаден лиценз,
декларация по чл. 30, ал. 6 ЗХ, заповед № П-128 от 06.03.2020 г., справки за
продадени билети и справка за приети залози.
На основата на така изяснената фактическа обстановка съдът
намери от правна страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално
легитимирано лице и срещу акт, който подлежи на проверка, поради което
същата е допустима.
Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.
При преценката си за законосъобразност на проведеното
административнонаказателно производство съдът прие, че са допуснати
нарушения на процесуалните правила, водещи до неговото опорочаване и
ограничаващи правото на защита на нарушителя.
Спазени са сроковете за издаване на АУАН, визирани от разпоредбата
на чл. 34, ал. 1 ЗАНН. В случая АУАН е съставен на 09.03.2020 г., след като
проверката на дружеството е извършена на 06.03.2020 г. АУАН е бил
предявен за запознаване и подписан от представител на дружеството -
жалбоподател, като в 6 - месечния срок по чл. 34, ал. 3 ЗАНН е издадено и
обжалваното НП.
Спазени са предписанията на чл. 42, ал. 1, т. 1 и чл. 57, ал. 1, т. 1 ЗАНН.
Съгласно чл. 90, ал. 2 ЗХ за установяване на нарушенията по този закон се
съставят актове от органите на Националната агенция за приходите, а
съгласно ал. 3 наказателните постановления се издават от изпълнителния
директор на Националната агенция за приходите или оправомощен от него
заместник изпълнителен директор и се обжалват и изпълняват по реда
на Закона за административните нарушения и наказания. Процесният АУАН е
съставен от К. - „главен инспектор“ в Дирекция „Лицензионна и контролна
дейност“ в Държавната комисия по хазарта. НП е съставено от Пламен
Любомиров Димитров - заместник-изпълнителен директор на НАП, като със
заповед № ЗЦУ-1155 от 27.08.2020 г. на изпълнителния директор на НАП е
3
оправомощен да издава наказателни постановления.
По безспорен начин е посочена датата на извършване на нарушението -
14.10.2019 г.
Не са налице нарушения на правилата за съставянето на АУАН и
неговото връчване, уредени в чл. 40, ал. 1 и чл. 43, ал. 1 ЗАНН, доколкото
актът е съставен в присъствието на свидетел, присъствал при установяване на
нарушението и на представител на дружеството, на когото екземпляр от акта
е бил връчен.
Същевременно съдът констатира, че е налице съществено противоречие
между словесното и цифровото описание на твърдяното нарушение, както в
АУАН, така в НП.
Съгласно разпоредбата на чл. 30, ал. 3 ЗХ (ДВ, бр. 105 от 2014 г., в сила
от 01.01.2015 г., действала към датата на извършване на нарушението) за
поддържане на лиценз за организиране на хазартни игри - традиционна
лотария, томбола, моментна лотария, тото, лото, бинго, кено и техните
разновидности, игри със залагания върху резултати от спортни състезания и
надбягвания с коне и кучета, игри със залагания върху случайни събития и
със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн
залаганията, се събира държавна такса в размер на 15 на сто върху стойността
на направените залози за всяка игра, а за хазартни игри, за които се събират
такси и комисиони за участие - в размер на 20 на сто върху стойността на
получените такси и комисиони.
Според чл. 30, ал. 6 ЗХ (ДВ. бр. 105 от 19 декември 2014 г., действала
към датата на извършване на нарушението) организаторите на хазартни игри,
които заплащат таксата по ал. 3 и променливата част от таксата по ал. 4,
подават за всеки месец в Комисията до 15-о число на следващия месец
декларация по образец, утвърден от министъра на финансите, за разликата
между стойността на получените залози и изплатените печалби, а за игри, за
които се събират такси и комисиони за участие - декларация за стойността на
получените такси и комисиони.
От събраните по делото доказателства безспорно се констатира, че
дружеството е изпълнило задължението си да депозира в срок своята
декларация. От формална гледна точка не е налице неизпълнение на
задължението за представяне на изискуемата информация в срок. Това е така
и с оглед на новата разпоредба на чл. 30, ал. 8 ЗХ (чл. 3, ал. 2 ЗАНН – по-
благоприятен закон), съгласно която "организаторите на хазартни игри, които
заплащат таксата по ал. 3 и променливата част от таксата по ал. 4, подават по
електронен път за всеки месец в Националната агенция за приходите до 15-о
число на следващия месец декларация по образец, утвърден от министъра на
финансите, за основата за начисляване на таксата и дължимата такса".
Приложена е санкционната нормата на чл. 104, ал. 3 ЗХ (ДВ, бр. 1 от
2014 г., в сила от 01.01.2014 г.), съгласно която на организатор на хазартна
дейност, който не посочи или посочи неверни данни или обстоятелства в
декларацията по чл. 30, ал. 6 и 7, водещи до определяне на таксата в по-малък
размер, се налага имуществена санкция в размер на неначислената такса, но
не по-малко от 5000 лева. Неправилно административнонаказващият орган е
приел, че с подаването на декларацията от 14.10.2019 г. организаторът на
4
хазартна дейност не е посочил данни за стойността на получените залози в
лева и за размера на дължимата държавна такса в размер на 15 сто върху
стойността на получените залози в лева срещу вида на организираната от него
хазартна игра, което е довело до определяне на таксата в по-малък размер, а
вместо това бил посочил данни за стойността на получените такси и
комисионни. Съгласно чл. 30, ал. 6 ЗХ, приложима към процесния период, до
15-то число на следващия месец организаторът на хазартна дейност подава
декларация за разликата между стойността на получените залози и
изплатените печалби. В цитираната разпоредба обаче не се регламентира
задължение за попълване на данни, касаещи размера на дължимата държавна
такса по чл. 30, ал. 3 ЗХ. Посочено е единствено, че задължение да подадат
декларация по образец чл. 30, ал. 6 ЗХ имат лицата по чл. 30, ал. 3 ЗХ. В
декларацията, съгласно утвърдения образец, в част ІV има графи стойност на
получените залози, дължима държавна такса в размер на 15 на сто върху
стойността на получените залози, стойност на получените такси и
комисионни, дължима държавна такса в размер на 20 на сто върху стойността
на получените такси и комисионни. Следователно, в тази декларация се
изисква предоставянето на информация и за дължимата държавна такса.
С оглед гореизложеното, не се установява по безспорен начин кое е деянието,
прието за съставомерно по чл. 6 ЗАНН, и за което е ангажирана
отговорността на дружеството - липсата на декларация в срок или
непълното/невярно деклариране на обстоятелства, които е следвало да бъдат
декларирани.
По тези съображения съдът прие, че наказателното постановление е
незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 2 ЗАНН, Софийски
районен съд

РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 26-Н-142 от 09.09.2022 г.,
издадено от Заместник-изпълнителния директор на НАП, с което на
„Национална лотария“ АД, *** на основание чл. 104, ал. 3 от Закона за
хазарта, е наложена имуществена санкция в размер на 5 000 /пет хиляди/ лева
за нарушение на чл. 30, ал. 8, вр. ал. 3 от Закона за хазарта.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - София град на основанията, предвидени в НПК, и по
реда на Глава Дванадесета от АПК, в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5