Определение по дело №172/2024 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 815
Дата: 18 юни 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247090700172
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 815

Габрово, 18.06.2024 г.

Административният съд - Габрово - III състав, в съдебно заседание на двадесет и втори май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ДАНИЕЛА ГИШИНА

При секретар РАДОСЛАВА РАЙЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА ГИШИНА административно дело № 20247090700172 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление /ЗУСЕФСУ/.

Производството е образувано по жалба от „Северноцентрално държавно предприятие“ ДП – Габрово против Решение от 07.09.2023 година на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 за определяне на финансова корекция по сключен договор № 15 от 17.03.2023 година с изпълнител „Еврострой-СН“ ЕООД на стойност 261 940 лева без ДДС, и се развива след като с Решение № 4917 от 18.04.2024 година по адм. дело № 1018/2024 година състав на ВАС – Седмо отделение е отменил Решение № 106 от 13.11.2023 година по адм. дело № 198/2023 година на А. съд – Габрово и е върнал делото за ново разглеждане от друг състав на А. съд – Габрово.

В жалбата се твърди, че оспореното решение е неправилно поради нарушения на материалния закон, съществени нарушения на административнопроизводствените правила инесъответствие с целта на закона. Оспорващата страна развива доводи за немотивираност на решението, нарушение на разпоредбата на чл. 5 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ и налагане на финансовата корекция върху бъдещи суми; липса на твърдяните от административния орган нарушения. Прави се искане за отмяна на оспореното решение. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

В открито съдебно заседание оспорващата страна „Северноцентрално държавно предприятие“ ДП – Габрово се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител – юрисконсулт, поддържа се жалбата, както и искането по същество.

Ответната страна Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 не се явява в открито съдебно заседание, представлява се от надлежно упълномощен служител с юридическо образование, оспорва се жалбата, по същество се прави искане за отхвърляне на оспорването; претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 540 лева и се прави възражение за прекомерност на претендираните от насрещната страна възнаграждения при предходното разглеждане на делото.

От фактическа и правна страна съдът съобрази следното:

Обжалваното Решение от 07.09.2023 година на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 за определяне на финансова корекция по сключен договор № 15 от 17.03.2023 година с изпълнител „Еврострой-СН“ ЕООД на стойност 261 940 лева без ДДС е издадено на 07.09.2023 година. Видно от доказателствата по делото, съобщение за обжалвания административен акт е изпратено в ИСУН на същата дата - 07.09.2023 година, като съобщението е отворено от оспорващата в настоящото производство страна на 11.09.2023 година /л. 54 от делото/.

Според действащата редакция на чл. 22, ал. 3 от ЗУСЕФСУ, както и в редакцията преди допълнението от ДВ бр. 51 от 2022 година, в сила от 1.07.2022 година, когато производствата пред управляващите органи по този закон се провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни актове, издадени в тези производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до съответния кандидат или бенефициент, като към съобщението е прикачен съответния акт. Актът се счита за връчен с изпращането на съобщението в ИСУН. В същия смисъл е и разпоредбата на чл. 13, ал. 1 от Наредба за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ИСУН/ и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН. Нормата на чл. 22, ал. 3 от ЗУСЕФСУ е процесуална и е приложима от датата на влизането ѝ в сила, доколкото законодателят не е предвидил друго. Към датата на издаване на обжалваното решение, разпоредбата е в сила. Обстоятелството, че в чл. 22, ал. 3 от ЗУСЕФСУ е установен специален ред за съобщаване на актовете, издавани в производствата пред управляващите органи посредством ИСУН, не води до извод, че производството за обжалване пред съд не протича по правилата и сроковете на АПК. Първото обстоятелство е свързано със съобщаването на индивидуалните административни актове, а второто – с реда за подаване на жалба и това са различни факти. Именно преклузивният срокът по чл. 149, ал. 1 АПК намира приложение в случая. За редовното връчване на акта е ирелевантно кога е отворено съобщението за него, както и какво е работното време на адресата. В случая е определящо, че страната е имала достъп до съдържанието на индивидуалния административен акт, който я засяга, за да се осигури възможността ѝ да организира защитата си. В настоящия случай се установява, че обжалваното в настоящото производство решение е изпратено на бенефициера на 07.09.2023 година. Срокът по чл. 149, ал. 1 АПК е започнал да тече именно от деня, следващ тази дата – 08.09.2023 година, и е изтекъл на 21.09.2023 година /присъствен ден/, а жалбата срещу решението е депозирана на 25.09.2023 година, което я прави просрочена.

По изложените по-горе съображения настоящият съдебен състав намира, че процесната жалба е недопустима поради просрочие.

Установената недопустимост на съдебното производство изисква отмяна на дадения ход по същество, оставяне без разглеждане на оспорването и прекратяване на производството.

При този изход на спора, предвид разпоредбата на чл. 143, ал. 3 от АПК и своевременно направено искане от процесуалния представител на ответната страна, оспорващата страна следва да бъде осъдена да заплати на ответната страна разноски в размер на 1620 лева – по 540 лева юрисконсултско възнаграждение за всяка от съдебните инстанции, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ във връзка с чл. 25, ал. 2 от Наредбата за заплащане на правната помощ, предвид материалния интерес по делото.

Водим от горното и на основание чл. 144 от АПК във връзка с чл. 253 от Гражданския процесуален кодекс и чл. 159, т. 5 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

ОТМЕНЯ дадения ход по същество на делото в съдебно заседание на 22.05. 2024 година.

О. Б. Р. жалбата на „Северноцентрално държавно предприятие“ ДП – Габрово против Решение от 07.09.2023 година на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 за определяне на финансова корекция по сключен договор № 15 от 17.03.2023 година с изпълнител „Еврострой-СН“ ЕООД на стойност 261 940 лева без ДДС.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 172/2024 година на А. съд – Габрово.

ОСЪЖДА „Северноцентрално държавно предприятие“ ДП – Габрово с ЕИК ********* да заплати на Министерство на околната среда и водите сумата от 1620 /хиляда шестстотин и двадесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: