РЕШЕНИЕ
№ 2107
град Пловдив, 23.11.2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Десети състав, в открито заседание на двадесет и шести октомври през две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА като разгледа
докладваното от съдия ЯНКО АНГЕЛОВ административно дело № 2255 описа за 2023
година, взе предвид следното:
Производството е по
реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от АПК, във връзка с чл.40 от
Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.
Делото е образувано по жалба от А.И.Г. *** срещу мълчалив отказ за предоставяне на обществена информация от
Кмета на Община Девин по заявление за достъп до обществена информация от 21.08.2023 г. подадено на електронния
адрес на Община Девин / ********@*****.**/
Недоволен от така постановения мълчалив
отказ, оспорващият счита същия за незаконосъобразен и настоява за отмяната му,
респ. връщане на преписката на сезирания Кмет – за произнасяне.
В съдебно заседание А.И.Г. не се
явява, не се представлява. Постъпила е молба-становище по делото, с която се
иска да бъде отменен мълчаливия отказ като недопустим по ЗДОИ, претендират се
разниски по списък.
Ответникът – Кмет на Община Девин, чрез юрк. Ш. оспорва
жалбата, претендира разноски.
Пловдивският Административен Съд – Второ
отделение, десети състав, след като прецени поотделно и в
съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за
установено следното.
Не е спорно между страните, че А.И.Г. е входирала на електронната страница на
Община Девин заявление с вх.№ ДОИ-18 от 21.08.2023г. за достъп до обществена информация
Съгласно
чл. 58, ал. 1 от АПК, непроизнасянето в срок, се счита за мълчалив отказ да се
издаде актът. Мълчаливият отказ е бездействие на администрацията в случаите,
когато административният орган има задължение да се произнесе по направено пред
него искане. Следователно, за да се приеме, че такъв отказ е налице, е необходимо
компетентният административен орган да не изпълни задължението си за
произнасяне, въпреки сезирането му.
Редът
и условията за предоставяне на достъп до обществена информация са подробно
регламентирани в Глава трета на ЗДОИ. Разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ
задължава органите или изрично определените от тях лица, да се произнесат с
решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата
обществена информация и уведомят писмено заявителя за своето решение.
Следователно единствената призната от закона възможност за процедиране по
заявление за достъп до обществена информация е задълженият субект да постанови
изричен акт- решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до
исканата информация. Изискването за писмено мотивирано произнасяне е гаранция
за законосъобразност на акта. Неспазването на формата, в която следва да се
произнесе задълженият субект е достатъчно основание за отмяната на оспорения
акт. Органите са длъжни винаги да се произнесат по подадените до тях заявления,
вкл. да искат уточнения и прецизиране на същите, ако считат, че са нередовно
направени /чл. 29, ал. 1 от ЗДОИ/, респ. да мотивират отказа при преценка за
основания за това.
Отказът
за предоставянето на информация следва да бъде формулиран в изричен акт, с
изложени мотиви относно същността на исканата информация. Този извод се налага
от текста на разпоредбата на чл. 38 от ЗДОИ, съгласно която в решението за
отказ за предоставяне на достъп до обществена информация се посочват правното и
фактическото основание за отказ по този закон, датата на приемане на решението
и редът за неговото обжалване.
В
случая, акт не е постановен и административното производство не е прекратено.
При липсата на волеизявление за оставяне на заявлението без разглеждане,
сезираният орган дължи произнасяне по същество, а непроизнасянето в срок
формира мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК, който подлежи на
съдебно оспорване по реда на АПК. При депозирано заявление, което отговаря на
изискванията на чл. 25, ал. 1 от ЗДОИ, органът дължи произнасяне с мотивирано
решение, както когато удовлетворява искането /чл. 28, ал. 2, вр. с чл. 34 от ЗДОИ/, така и когато отказва да
предостави информация /чл. 38 от ЗДОИ/.
Следователно,
бездействието на органа представлява мълчалив отказ по смисъла на 58, ал. 1 от
АПК, който е в противоречие с разпоредбите на чл. 28, ал. 2 и чл. 38 от закона и
на това основание подлежи на отмяна. Мълчалив отказ в производството по ЗДОИ е
недопустим, поради което само на това основание оспореният акт следва да бъде
отменен. Това е така, тъй като, специален закон, ЗДОИ, дерогира нормите на
общия такъв АПК и в частност - на чл. 27, ал. 2, т. 1 от него. Обстоятелството,
че исканата информация може да не представлява обществена по смисъла на ЗДОИ не
освобождава задължения субект от задължението за издаване на акт. Съображенията
му за отказ следва да бъдат изложени в решение, по реда на чл. 38 от ЗДОИ.
Съдът
не споделя доводите на ответника, че развивайки производство по чл.29 от ЗДОИ и
изпращайки писмо до постоянния адрес на заявителката, срока по чл.28 от ЗДОИ не
е започнал да тече.
Съгласно
Чл. 25, ал.1 от ЗДОИ (в приложимата редакци) Заявлението за предоставяне на достъп
до обществена информация съдържа: 1. трите имена, съответно наименованието и
седалището на заявителя; 2. описание на исканата информация; 3. предпочитаната
форма за предоставяне на достъп до исканата информация; 4. адреса за
кореспонденция със заявителя.
Изрично
в тази насока А.Г. е посочила електронния си адрес: *************@*****.*** като такъв за кореспонденция. След като не е съобразил
това обстоятелство, задълженият субект е нарушил административнопроизводствените
правила и е формирал мълчалив отказ.
С
оглед изложеното, жалбата се явява основателна и следва да бъде уважена, а
мълчаливият отказ за предоставяне на обществена информация на Кмета на Община
Девин да бъде отменен. Тъй като издаването на решение по ЗДОИ изисква оценка от
страна на административния орган, включително и на обстоятелствата,
представляващи основание за отказ за предоставяне на информация, преписката
следва да бъде върната на компетентния орган за произнасяне по същество.
След
преценка на вида и характера на исканата информация, и на реда, по който тя
може да се предостави, задълженият субект следва да постанови писмено
мотивирано решение по заявлението, с което да предостави или да откаже да
предостави исканата информация, ако са налице законови пречки за това,
включително и тези, посочени в чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ.
В
полза на жалбоподателката следва да се присъдят разноските в доказан размер общо
от 1010 лв. за адвокатско възнаграждение и държава такса.
Така
мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 АПК, Административен
съд Пловдив, Второ отделение, 10 състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ мълчалив отказ за предоставяне на обществена информация от Кмета на
Община Девин по заявление за достъп до обществена информация от 21.08.2023 г.
подадено А.И.Г. ***, на електронния адрес на Община Девин / ********@*****.**/
ВРЪЩА преписката на Кмета на Община Девин за произнасяне, съобразно дадените
в мотивите в решението указания по тълкуването и прилагането на закона, в
14-дневен срок от съобщаването му.
ОСЪЖДА Община Девин да заплати на А.И.Г., с ЕГН **********,***, разноските по делото в размер от 1010 лв. /хиляда и
десет лева/ за адвокатско възнаграждение и държава такса
Решението,
съгласно чл. 40, ал. 3 ЗДОИ, е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: