Определение по дело №307/2013 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 43
Дата: 23 януари 2014 г.
Съдия: Дианка Денева Дабкова Пангелова
Дело: 20137130700307
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 декември 2013 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

23.01.2014г., гр. Ловеч

 

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, V-ти административен състав, на двадесет и трети януари две хиляди и четиринадесета година в закрито заседание в следния състав:

                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИАНКА ДАБКОВА

разгледа докладваното от съдията административно дело № 307/2013г. по описа на ЛАС. При това, на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази следното:

             Производство на чл.156 и сл. от ДОПК, във връзка с чл.107, ал.3 от с.к. и чл.4 и чл.9б от Закона за местните данъци и такси/ЗМДТ/.

          Административното дело е образувано по жалба вх.№ 3534/03.12.2013г., подадена от името на от “Търговия - Троян” АД, ул. В.Левски №3, представлявано от Минко Димитров Минков – изпълнителен директор. Нередовностите на същата са отстранени с Молба вх. № 3774/21.12.2013г.

          Оспорва се пред съд с искане за отмяната му като незаконосъобразен Акт за установяване на задължение по декларация/АУЗД/ № АУ 000321 от 23.08.2013г., издаден от орган по приходите в отдел „Местни приходи” при Община Троян, в производство по реда на чл.107,ал.3 от ДОПК по Декларация ДК 14002082/16.08.2013г. за НИ, находящ се на адм. адрес гр. Троят, ул. „Васил Левски” №3.

          С процесния АУЗД са определени видове задължения по периоди както следва:

ДНИ за 2010 г. в размер на 15,32 лв. и лихва 4,67 лв.,

ДНИ за 2011 г. в размер на 382,97лв. и лихва 77,92 лв. ,

ДНИ за 2012 г. в размер на 382,97лв. и лихва 38,26 лв.,

ТБО за  2010 г. в размер на 134,09 лв. и лихва 40,91 лв.,

ТБО за 2011 г. в размер на 3 159,47 лв. и лихва 642,90 лв.,

ТБО за 2012 г. в размер на 3 159,47 лв. и лихва 315,60 лв.,

или общ размер на задълженията 8 354,55лв., от които главница 7 234,29лв и лихва върху същата 1 120,26лв.

На този етап, преди първото о.с.з. и разрешаване на предварителните въпроси, съдът приема, че АУЗД се оспорва в цялост. При това се оспорват задълженията като недължими изобщо, т.е. по основание, а не по размер, т.к. оплакванията са, че са определени задължения за минало време, когато оспорващото дружество не е било собственик на недвижимия имот. При това се твърди, че същите задължения за същия имот са вече платени/главницата/ от предишния собственик в срок, поради което лихва не се дължи. Иска се отмяна на АУЗД.

          Задълженията за данък върху недвижимите имоти/ДНИ/ и за такса битови отпадъци/ТБО/ представляват публични общински вземания, което е изрично регламентирано в чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 3 ДОПК. Според чл. 166, ал. 1 ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. В случая ЗМДТ. С изменението на ЗМДТ с ДВ бр.19 от 2011г., в сила от 08.03.2011г. е допълнена разпоредбата на чл.9б като е уточнено, че вече освен установяването  и обжалването на свързаните с местните такси актове се извършва по същия ред като местните данъци/вж. чл.4 от ЗМДТ/. Видно от цитираните законови разпоредби, производството по издаването и обжалването на актовете за установяване на местните данъци и такси е по реда на ДОПК, т.е. те вече се разглеждат по един и същ съдопроизводствен ред с ДНИ и могат да са предмет на едно дело. В конкретния случай установяването на вземанията за местни данъци и за местни такси е осъществено с един административен акт, т.е. съединени са по инициатива ан АО.

Обжалването по административен ред за АУЗД е положителна процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването по съдебен ред, доколкото в чл. 144 ДОПК се съдържа общо препращане към реда за обжалване на ревизионните актове, за които това изискване е безспорно установено в чл. 156,ал.2 ДОПК. Затова актовете като процесния, подлежат на обжалване по административен ред пред началника на отдел МП при община Троян, който е компетентния по-горестоящия административен орган, съгласно чл.4,ал.5 от ЗМДТ, вр. чл. 107,ал.4 ДОПК, т.к. задължението не е установено с Ревизионен акт, а с АУЗД. Процесният АУЗД № АУ 000318/23.08.2013г. на орган по приходите при община Троян е обжалван по административен ред, като с Решение № 0502-87/06.11.2013г. е изцяло потвърден от горестоящия административен орган – Началник отдел „Местни приходи” при община Троян. Като е преминал задължителния административен контрол и е потвърден, АУЗД е годен предмет на съдебен контрол.

Жалбата е в оригинал, подписана е от лице с представителна власт и подадена в преклузивния 14-дневен срок пред родово и местно компетентния съд/. Решението е съобщено на 12.11.2013г., а жалбата е депозирана на 25.11.2013г. в Общината. Внесена е дължимата ДТ. Представено е УАПС. Същата е редовна от външна страна и процесуално допустима. Оспорващото дружество като адресат на задълженията, установени с АУЗД има  надлежна процесуална легитимация и правен интерес от обжалването на същия.

Жалбата е подадена чрез административния орган и по делото е представено заверено копие от административната преписка, но същата е непълна. Следва да се изиска комплектоването на АП в пълнота като документите бъдат подредени по хронология, описани и номерирани.

Има яснота относно страните в производството. Не са налице основания за спиране или прекратяване на производството. Делото следва да се внесе за разглеждане в открито с.з., като по приемането на доказателствата съдът ще се произнесе след изслушването на страните, а с настоящото ще им укаже разпределението на доказателствената тежест в процеса.

          Жалбата е придружена с доказателствени искания, но за да гарантира на страните равни възможности да упражнят процесуалните си права, на основание чл.171,ал.5 от АПК, съдът ще се произнесе по тях в първото по делото заседание след изясняване на предварителните въпроси.

Воден от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

На основание чл.159, ал.2 от ДОПК, КОНСТИТУИРА страните по административно дело № 307/2013г. по описа на Административен съд Ловеч, както следва:

ОСПОРВАЩ – Акционерно дружество с фирма “Търговия-Троян”, вписано в Търговския регистър на Агенция по вписванията, ЕИК110015891 със седалище и адрес на управление: гр.Троян, област Ловеч, ул. „Васил Левски” №3, представлявано от Минко Димитров Минков – изпълнителен директор.

ОТВЕТНИК - Началник отдел „Местни приходи” при Община Троян.   

ДА СЕ ИЗПРАТИ, на основание чл.163, ал.1 от АПК, препис от жалбата на ответника, като му се укаже, че в 14-дневен срок от получаването на преписа може да представи писмен отговор/становище по оспорването/ и да посочи доказателства. Писмените доказателства, с които разполага, следва да са заверени копия и да се приложат към отговора.

УКАЗВА, на основание чл.171,ал.4 от АПК, във връзка с чл.170 от с.к., на оспорващия да ангажира допустими и относими доказателства/писмени, гласин и СЕ/ в образуваното съдебно-административно производство за доказване на  твърденията  в жалбата, че задълженията са платени и такива за незаконосъобразност на издаденият  административен акт, вкл. съдебно-икономическа експертиза за доказване на размера на задълженията/ако се оспорва/ и извършеното плащане.

ЗАДЪЛЖАВА „Търговия Троян” АД”, чрез неговия представител, в 7-дневен срок от получаване на препис от настоящото определение да представи по делото заверено копие от акта за собственост на имота, деклариран от него с декларация по чл.14, ал.1 от ЗМДТ вх.№14002082/16.08.2013г. и скица на същия от СГКК.

УКАЗВА на основание чл.170, ал.1 от АПК на ответника, че носи доказателствената тежест за установяване на фактическите основания и изпълнение на законовите изисквания при издаване на обжалвания административен акт – АУЗД №АУ000321 от 23.08.2013г. на орган по приходите при община Троян.

          ЗАДЪЛЖАВА Началник отдел „Местни приходи” при Община Троян   в 7-дневен срок от получаване на препис от настоящото определение да представи по делото заверено копие от пълната административна преписка, която би следвало да съдържа следното:

1.з.к. от Декларация по чл.14 от ЗМДТ, ведно с доказателства за собствеността върху НИ и скица за същия от СГКК;

2. з.к. от АУЗД и потвърждаващото го Решение на Началника на отдел МП при общината;

3. з.к. от данъчната оценка на имота и/или неговата отчетна стойност;

4. з.к. от извлечение от данъчната сметка на лицето;

5. Справка/и/или др. офиц. документ/, с посочен автор и дата на създаване, от която да е видно така определените задължения/в т.ч. главница и лихви/ как са изчислени /върху каква основа какави промили са приложении – за ДНИ и ТБО/, като ТБО да бъде представена по компоненти по чл.62 от ЗМДТ;

6. лихвен лист за изчисляване на дължимата лихва върху задълженията към момента на постановяване на АУЗД;

7.з.к. от доказателства за съобщаването на ЗЛ на задълженията по реда на чл.107,ал.3, изреч първо  от ДОПК;

8.з.к. от Наредба на ОбСъвет за определяне размера и администриране съответно на местните данъци/в т.ч.ДНИ/ и местните такси/в т.ч. ТБО/ за процесните години;

9.з.к. от Решения на ОбСъвет за определяне размера на ТБО за процесните години и План-сметка по чл.66 от ЗМДТ  към тях;

10. з.к. от Заповед на Кмета на общината по чл.63, ал.2 от ЗМДТ за определяне на границите на районите и видат на предлаганите услуги;

11. з.к. от доказателства, че услугите по сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване са реално предоставяни/доказателство, че съществува действащо депо, протоколи  за извършени работи и/или др./ ;

12.з.к. от Заповед на Кмета на общината за определяне на орган по приходите по чл.4, ал.4, във вр. с ал.3 от с.р. на  ЗМДТ;

13.служебна бележка и/или др., удостоверяваща, че лицето подписало Решение № 0502-87/06.11.2013г. има качеството на Началник на отдел «Местни приходи» при община Троян към момента на издаване на порцесния акт;

14.в случай, че не разполагат с доказателства за собствеността на НИ и скица на същия, да уведомет изрично писмено съда в съпроводителното на АП писмо;

15. освен това, евентуално, з.к. от всички други налични в отдел Местни приходи към Община Троян доказателства, представляващи част от административната преписка, поради фактическа или правна връзка с процесния акт, даващи възможност    за    осъществяване    на  съдебен    контрол    върху оспорения административен акт и имащи съществено значение за правилното решаване на правния спор /без писмените доказателства изпратени с жалбата изх. № Ж-03-61/02.12.2013г. на Община Троян.

        ОБРЪЩА ВНИМАНИЕ на ответника по оспорването, че представената на съда Административна преписка, поради многобройните документи, следва да бъде подредена по хронология, заверена и номерирана и да бъде придружена с подробен опис на документите в същата. При неизпълнение на това указание, съдът ще наложи глоби на виновните длъжностни лица по реда на чл.91,ал.2 от ГПК, във връзка с чл.89,т.2 от с.к. и чл.144 от АПК.

УКАЗВА на страните, че най-късно в първото по делото с.з. следва да представят заверени копия от всички относими по делото доказателства, по арг. от чл.150, ал.2 от АПК.

ДАВА възможност на страните най-късно в първото по делото открито съдебно заседание да направят доказателствените си искания за събиране на относими писмени и гласни доказателства, в т.ч. да представят писмено формулирани задачи за  съдебна експертиза както и да представят заверени копия от доказателствата, с които разполагат.

ПРЕДУПРЕЖДАВА страните, че при направени несвоевременно доказателствени искания, водещи до отлагане на делото, съдът ще наложи глоба на страната, станала причина за неговото отлагане по реда на процесуалния закон.

НАСРОЧВА делото за 03.02.2014г. от 11,30 часа, на основание чл.157,ал.1 от АПК, във вр.  с чл.158,ал.1 от с.к. и предвид планирания семинар за съдиите в периода от 05 до 08 февруари. За тази дата и час на страните да се изпратят призовки. В призовките да се отбележи, че на основание чл.137, ал.7 от АПК, при редовно призоваване, не се изпращат последващи призовки, освен ако делото е било отсрочено в закрито заседание или по-нататъшния му ход е бил преграден.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

Препис от определението да се изпрати на страните за сведение и изпълнение.

След изпълнение на указанията и/или изтичане на сроковете за това делото да се докладва на съдията-докладчик.

 

                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: