РЕШЕНИЕ
№ 80
гр.Поморие, 04.10.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Поморийски
районен съд, наказателна колегия, в открито заседание на 05 април през две хиляди и деветнадесета година в
състав:
СЪДИЯ : Ивайло Бъчваров
при участието на секретаря Йовка
Тодорова, като разгледа докладваното от районния съдия НАХД N 59 по описа за
Производството е образувано по реда на чл.59 и сл ЗАНН.
Производството е
образувано по постъпила жалба от Напоителни системи ЕАД, със седалище и адрес
на управление в гр.София, ЕИК831160078, представлявано от изп.директор
С.Д., чрез юрисконсулт А.Т. против
наказателно постановление № 28/12.02.2019 г. на Директора на Басейнова дирекция Черноморски район, с което на основание
чл. 200, ал.1 т.31 от Закона за водите на жалбоподателя е наложена имуществена
санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева
за. Нарушението е квалифицирано като такова по чл.200, ал.1, т.31, вр. с чл.155, ал.1, т.22 от Закона за водите (ЗВ)
Жалбоподателят в подадената жалба излага доводи за незаконосъобразност и неправилност на
наказателното постановление, издадено в нарушение на чл.34 от ЗАНН, а също
и поради липса на извършено нарушение.
Излага становище за приложение на чл.28 от ЗАНН поради маловажност на
извършеното нарушение. Иска се отмяна на наказателното постанвовление.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуален
представител-юрисконсулт, подържа
жалбата. Сочи доказателства.
Административно-наказващият орган ,се представлява от
процесуален представител – юрисконсулт, който намира
жалбата за неоснователна, изразява становище, че обжалваното наказателно
постановление е законосъобразно и правилно и като такова следва да бъде
потвърдено.
Жалбата е подадена от лице посочено като нарушител и
поради това активно легитимирано и имащо правен интерес от атакуване на
наказателното постановление, предявена е в предвидените процесуални срокове ,
поради което е допустима .
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства,
намира за установено следното:
Административнонаказателното производство е започнало със
съставянето на акт за установяване на извършено административно нарушение № 187/27.08.2018
г. съставен от С.Р. главен експерт в Дирекция Контрол при БДЧР, при
РИОСВ-Бургас. В обстоятелствената част на акта
се сочи , че жалбоподателят е
титуляр на разрешително №213/29.12.2004 за
водоползване на повърхностни води продължено с
решение №236/03.08.2019 г. на МОСВ и съгласно т.3 от използванеия за
напояване обем вода следва да се измерва с монтирано водомерно устройство,
отговарящо на изискванията на закона за измерванията и наредбата на средствата
за измерване, които подлежат на метрологичен контрол. Към 30.06.2018 г. БДЧР не
е уведомена за изпълнение на предписанието дадено с писмо получено от
жалбоподателя на 30.04.2018 г. в
двумесечен срок от получаване на
предписанието, да монтира на яз.Порой
водомерно устройство отговарящо на нормативните изисквания. Посочено е,
че актът е съставен в отсъствието на нарушител. АУАН е връчен на представител
на нарушителя на 18.09.2018 г. Представено е писмо изх.№ 26-00-73/14/26.04.2018
г. с което от страна на БДЧР на основание чл.155, ал.1, т.22, вр.с чл.188, ал.1, т.3 и т.4 от ЗВ е дадено писмено
предписание на жалбоподателя в двумесечен срок от датата на получаване да
монтира водомерно устройство отговарящо на изискванията на ЗИ и Наредба за
средствата за измерване, което подлежи на метрологичен контрол на яз.Порой,
като уведоми за изпълнението на даденото предписание БДЧР в тридневен срок от
изпълнението му. Писмото е получено от жалбоподателя на 30.04.2018 г., видно от
представената обратна разписка. Въз основа на АУАН е издадено обжалваното
наказателно постановление , като в обстоятелствената част на същото е посочена
фактическа обстановка идентична с тази в
АУАН. По делото са представени в препис разрешително №213/29.12.2004 за водоползване на
повърхностни води и решение №236/03.08.2019 г. на МОСВ, с което е продължено
действието на разрешителното. Представен е и препис
от констативен протокол № 153Б/04.04.2018 г., съставен от С.Р. – главен експерт
в БДЧР, съгласно който на датата на съставяне на протокола е извършена проверка
на язовир „Ахелой”, при която е констатирано, че на язовира няма монтирано
водомерно устройство, отговарящо на нормативните изисквания.
Съдът като взе предвид събраните по делото
доказателства и съобрази разпоредбите на закона направи следните правни изводи:
Не се установяват нарушения при съставянето на АУАН, досежно
формата , съдържанието и редът за съставянето му.
Обжалваното постановление е издадено от компетентен орган-
Директор на БДЧР, в рамките на неговата компетентност съгласно чл.201, ал.2 от
ЗВ и в пълно съответствие с
изискванията на чл.57 ЗАНН, поради което и същото е законосъобразно. В
обстоятелствената част на обжалваното постановление е описано извършеното
административно нарушение , констатирано с АУАН, обстоятелствата при които е
извършено нарушението и същото правилно е квалифицирано от административно
–наказващия орган като нарушение по чл.200, ал.1, т.31, вр.
с чл.155, ал.1, т.22 от ЗВ. От представените по делото доказателства се
установява, че срокът за изпълнение на даденото на жалбоподателя предписание е изтекъл на 02.07.2018 г. -съобразно с правилата за броене на срокове- чл.183, ал.4 НПК, като не се спори, че в този срок предписанието не е изпълнено. При така
установените факти съдът прие, че жалбоподателят е осъществил състава на
нарушение по чл.200, ал.1,т.31 от ЗВ, след като не изпълнил предписанието дадено от директора на БДЧР
съобразно с правомощията на последния по чл.155,ал.1,т.22 от ЗВ, в указания в
предписанието срок- 02.07.2018 г.
За извършеното нарушение в чл.200, ал.1,т.31
от ЗВ е предвидено наказание имуществена санкция от 1000 лв. до 5000 лв. В случая административно наказващият орган правилно е наложил наказание
имуществена санкция 1000 лв., като е определил размера на същото към минимума предвиден в закона, при
съобразяване тежестта на извършеното нарушение и останалите обстоятелства по
чл.27 от ЗАНН, както и при отчитане липсата на отегчаващи обстоятелства и на
установения превес на смекчаващите обстоятелства , с оглед обстоятелството ,
че нарушението е извършено за първи път
.
Съдът намира, че не са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН, доколкото не се установява по-ниска степен на обществена опасност на
деянието в сравнение с характерната за този вид деяния. Касае се за нарушение
от категорията на формалните такива ,т.е. за осъществяването от обективна
страна на състава на нарушението, не е необходимо да има вредоносен резултат,
поради което и липсата на вредни последици в случая следва да се преценя
единствено на плоскостта на смекчаващите вината обстоятелства, в каквато насока
е и преценката на административно наказващия орган който е съобразил това
обстоятелство при определяне на наказание към минимума за извършеното
нарушение. Що се отнася до твърдението, че жалбоподателят е направил искане за
удължаване на срока, същото не е основание за изключване на административно
наказателната му отговорност, още повече, че липсват доказателства искането да
е уважено, а отделно от това видно от посочения
изх.№358/31.08.2018 г. на
искането, очевидно същото е направено след съставяне на процесния АУАН и далеч
след изтичане на срока за изпълнение на даденото предписание.
Неоснователно е и възражението на
жалбоподателя, че АУАН е съставен
след изтичане на установения в чл.34, ал.1 ЗАНН, тримесечен срок. За конкретния случай, първият възможен момент, от който
може да бъде
установен нарушителят, е денят следващ деня,
който е определен като краен срок
за изпълнение на даденото задължително
предписание. След като това
предписание е следвало да бъде изпълнено
до 02.07.2018 г., първият възможен момент, от който
е могъл да се установи нарушителят,
е следващият ден – 03.07.2018 г., като за установяването
му е достатъчно от контролния орган
да се констатира
само факта на бездействието – Решение № 408/07.03.2019 г. на АдмС - Бургас
по к. а. н. д. № 233/2019 г. Предвид горното срокът по чл.34, ал.1 ЗАНН, в
случая изтича на 03.10.2018 г., а АУАН е съставен на 27.08.2018 г., в
законоустановения срок.
Поради изложеното
и на основание чл.63 от ЗАНН съдът прие , че наказателното
постановление е правилно и
законосъобразно и следва да се потвърди .
Мотивиран от изложеното, Районен съд –
Поморие
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 28/12.02.2019 г. на Директора на Басейнова
дирекция Черноморски район.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд – Бургас в 14-дневен срок от съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :