Решение по дело №241/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 529
Дата: 26 април 2022 г. (в сила от 26 април 2022 г.)
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20227040700241
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

      529                                            26.04.2022г.                                     гр. Бургас

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският административен съд двадесети състав, в публично заседание на двадесет и осми март две хиляди двадесет и втора година, в състав

             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

при секретаря И.Л., като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов административно дело № 241 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

        

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с  чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

Административното дело е образувано по жалба от Г.Н.В., ЕГН **********, с адрес: ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0769-000063/14.01.2022 г., издадена от В.Н.С., на длъжност полицейски инспектор към ОДМВР - Бургас, Сектор „Пътна полиция“, упълномощен със заповед № 251з-3805/26.08.2021 г., с която на Г.Н.В., ЕГН **********, с адрес: ***, на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – ИЗЗЕМВНЕ НА СВИДЕТЕЛСТВО ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ВОДАЧ НА МПС, НА КОЙТО СА МУ ОТНЕТИ ВСИЧКИ КОНТРОЛНИ ТОЧКИ И НЕ Е ИЗПЪЛНИЛ ЗАДЪЛЖЕНИЕТО СИ ПО ЧЛ. 157, АЛ 4 ОТ ЗДВП.

Иска се отмяната на оспорената заповед като постановена при съществено нарушение на административно-производствените правила, в противоречие с материалния закон и при несъответствие с целта на закона. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят Г.Н.В. се явява лично и с процесуален представител адв. Д., който поддържа жалбата и моли за отмяна на оспорената заповед, като претендира присъждане на разноски.

Ответната страна - В.Н.С., на длъжност полицейски инспектор към ОДМВР - Бургас, Сектор „Пътна полиция“, редовно и своевременно призован, не се явява и не изпраща представител. Представя административната преписка по издаване на оспорената заповед, като изразява становище за неоснователност на жалбата. Не претендира разноски.

         Съдът, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено следното:

         Оспорената № 22-0769-000063/14.01.2022 г., издадена от В.Н.С., на длъжност полицейски инспектор към ОДМВР - Бургас, Сектор „Пътна полиция“, упълномощен със заповед № 251з-3805/26.08.2021 г., с която на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП свидетелство за управление на МПС на жалбоподателя Г.Н.В. е иззето, тъй като са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.

         В заповедта са изброени влезлите в сила наказателни постановления по отношение на В., с които са му отнети контролни точки, както следва: НП № 5983/10.07.2006 г. на Сектор ”ПП” Бургас, влязло в сила на 26.04.2007 г., с което са му отнети 2 контролни точки;  НП № 10890/19.10.2006 г. на Сектор ”ПП” Бургас, влязло в сила на 10.07.2007 г., с което са му отнети 12 контролни точки; НП № 11964/07.08.2008 г. на Сектор ”ПП” Бургас, влязло в сила на 05.11.2008 г., с което са му отнети 8 контролни точки; НП № 6475/30.06.2009 г. на Сектор ”ПП” Бургас, влязло в сила на 16.02.2010 г., с което са му отнети 3 контролни точки; НП № 13416/28.12.2009 г. на Сектор ”ПП” Бургас, влязло в сила на 16.02.2010 г., с което са му отнети 14 контролни точки; НП № 3997/05.05.2011 г. на Сектор ”ПП” Бургас, влязло в сила на 11.06.2011 г., с което са му отнети 8 контролни точки и НП № 4411/14.09.2012 г. на Сектор ”ПП” Бургас, влязло в сила на 06.03.2013 г., с което са му отнети 8 контролни точки.

         Заповедта била връчена лично срещу подпис на жалбоподателя Г.В. на 25.01.2022 г., който я оспорил пред Административен съд – Бургас, чрез административния орган с жалба  вх.№ 251000-2496/07.02.2022 г., във връзка с която е образувано настоящото съдебно производство.

В административната преписка са приложени заверени копия на цитираните в оспорената заповед НП /л. 13 и 16-24 от делото/, както и  справка – картон на водача Г.Н.В. с ЕГН ********** за отнетите му контролни точки, съставените му АУАН и фишове, както и за наложените му ПАМ /л. 10-12 от делото/.

Допълнително в хода на съдебното производство от административния орган бяха представени и приложени по делото протокол № 23/13.02.2010 г. и протокол № 47/01.12.2012 г. /л. 37 – 38 от делото/ за резултатите от проведено обучение на водачи на МПС, съгласно чл. 158, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.  

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество същата се явява основателна поради следните съображения:

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки/ПАМ/ по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква „а”, т. 6 и т. 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Със заповед № 251з-3805/26.08.2021 г. на директора на ОД на МВР гр. Бургас /л. 25 от делото/, издадена на основание заповед № 8121з-1524/09.12.2016г. на министъра на вътрешните работи, са определени длъжностните лица, в т.ч. и полицейски инспектор в сектор „Пътна полиция“, които могат да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки. В този смисъл процесната заповед се явява издадена от компетентен орган в рамките на неговата правомощия.

С оглед съдържанието на акта съдът счита, че е спазена установената от закона форма - чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и чл. 59, ал. 2 от АПК.

При преценка на материалната законосъобразност на заповедта, съдът взе предвид следното: Съгласно чл. 171, т. 4 от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се изземва свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.

Релевантният за приложението на  чл. 171, т. 4 от ЗДвП юридически факт е фактът на изпълнение и на двата елемента от фактическия състав, с които правната норма на чл. 171, т. 4 от ЗДвП свързва прилагането на ПАМ "изземване на СУМПС", а именно: 1) загубване на придобитата правоспособност вследствие на отнемане на всички контролни точки и 2) неизпълнение на задължението за връщане на свидетелството за управление на МПС в съответната служба на МВР. Без значение за налагане на ПАМ е наличието на съставен АУАН за извършеното нарушение.

В разпоредбата на чл. 157, ал. 1 от ЗДвП е регламентирано, че при издаване на свидетелство за правоуправление притежателят му получава контролен талон за потвърждаване валидността на притежаваното свидетелство и определен брой контролни точки за отчет на извършваните нарушения. С ал.3 на посочения член е делегирано правото на Министъра на вътрешните работи с наредба да определя максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, както и списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение. Според ал. 4 водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи. В чл. 158 от ЗДвП е уреден реда по който броят на контролните точки за отчет на извършваните нарушения се възстановява, съответно – частично след преминато допълнително обучение при определени условия и служебно, след изтичане на две години, считано от датата, на която е влязло в сила последното наказателно постановление, с което на водача са отнети контролни точки.

Съгласно разпоредбата на чл. 170, ал. 1 от АПК, административният орган е този, който трябва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в процесната заповед, тоест негова е доказателствената тежест за установяване на релевантните факти, които обосновават налагането на ПАМ. В случая органът следва да докаже, че на жалбоподателя Г.В. са отнети максималният брой контролни точки и че същият е станал неправоспособен водач, в резултат на което е имал задължението да върне свидетелството си за правоуправление съгласно чл.  157, ал. 4 от ЗДвП.

Процесните наказателни постановления, с които оспорващият е бил санкциониран, са издавани в периода 2006 – 2012 г., в който за спорното правоотношение е действала Наредба № Iз-1959 от 27.12.2007 г. за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на моторно превозно средство, условията и реда за отнемането им и списъка на нарушенията на правилата за движение по пътищата, за които се отнемат /отм. с Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, в сила от 04.02.2013 г./. По действащата за релевантния период наредба, максималният брой контролни точки е 39 и отнемането им се е извършвало само въз основа на влязло в сила наказателно постановление /чл. 2 и чл. 3 от Наредба № Iз-1959/27.12.2007 г./.

Наказателните постановления, с които се налагат законоустановените наказания, подлежат на съдебен контрол по реда на ЗАНН, съгласно препращащата разпоредба на чл. 189, ал. 6 от ЗДвП. Съответно, по този ред на контрол подлежи и точното отбелязване на контролните точки, които следва да бъдат отнети. Затова обжалването на наказателно постановление, дори и само в частта му, в която е отбелязан броят на отнетите по силата на закона контролни точки, се извършва по реда на ЗАНН, пред съответния районен съд.

По отношение на цитираните в оспорената заповед наказателни постановления, не са ангажирани доказателства за тяхната отмяна по реда на чл. 63 от ЗАНН /въпреки, че някои от тях са били обжалвани пред съда/, както и жалбоподателят не е оспорил факта на връчването им и верността на извършените вписвания относно датата на влизането им сила, поради което съдът приема, че са налице доказателства, съобразно нарочното отбелязване върху тях, че същите са връчени и влезли в сила. След като са влезли в сила, съдът е длъжен да се съобрази с отразеното в тях, а именно, че на В. са отнети общо 55 контролни точки.

Отнемането на контролните точки става автоматично с влизане в сила на съответното наказателно постановление, а възстановяването им в периода, релевантен за делото, се е извършвало по реда, предвиден в чл. 158 от ЗДвП /редакция ДВ, бр. 51/2007 г./. Според разпоредбата на чл. 158, ал. 1 от ЗДвП в приложимата редакция, броят на точките за потвърждаване валидността на свидетелството се възстановява: 1.чрез частично увеличаване с 1/3 от първоначалния брой точки след преминато допълнително обучение, но не повече от веднъж за срок от 1 година, при условие че водачът е изпълнил задължението си по чл. 190, ал. 3, което удостоверява със съответните платежни документи/ разпоредбата на чл. 190, ал. 3 от ЗДвП има отношение към заплащането на наложеното с НП наказание „глоба“/; 2.служебно, до максималния размер, след изтичане на две години, считано от датата, на която е влязло в сила последното наказателно постановление, с което на водача са отнети контролни точки. Според ал. 2 на чл. 158 от ЗДвП в приложимата редакция, броят на точките за потвърждаване валидността на свидетелството може да се възстановява само до първоначалния максимален размер. Съгласно чл. 157, ал. 5 от ЗДвП, лице, което е загубило правоспособност да управлява МПС в резултат на отнемане на всички контролни точки, има право отново да бъде допуснато до изпит пред съответните органи за придобиване на такава правоспособност, но не по-рано от 6 месеца от датата, на която е върнато свидетелството.

Граматическото, логическо и систематическо тълкуване на нормите на чл. 158, вр. чл. 157 от ЗДвП налага извод, че възстановяване на контролните точки е допустимо само при частичното им отнемане, до първоначалния максимален размер /арг.: чл. 158, ал. 2 от ЗДвП/, но не и в случаите на пълно изчерпване на определения им лимит /чл. 157, ал. 4, вр. ал. 3 и ал. 1 от ЗДвП/. В последната хипотеза водачът губи придобитата правоспособност и възстановяването й може да стане единствено по реда на чл. 157, ал. 5 от ЗДвП – с полагане на изпит за придобиване, но не и посредством някой от способите за възстановяване на частично отнети контролни точки. /В този смисъл е и Решение № 12924 от 24.10.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1730/2017 г., VII о., докладчик председателят Таня Вачева/.

В конкретния случай към датата на първото възстановяване на контролни точки на жалбоподателя с протокол № 23/13.02.2010 г., на жалбоподателя са били отнети общо 22 контролни точки с издадените му три НП /НП № 5983/10.07.2006 г.;  НП № 10890/19.10.2006 г. и НП № 11964/07.08.2008 г./ и същият е имал в наличност 17 контролни точки.   Към датата на второто възстановяване на контролни точки на жалбоподателя с протокол № 47/01.12.2012 г., на жалбоподателя са били отнети общо 25 контролни точки с издадените му три НП /НП № 6475/30.06.2009 г.; НП № 13416/28.12.2009 г. и НП № 3997/05.05.2011 г./ и същият е имал в наличност 14 контролни точки. С последното НП № 4411/14.09.2012 г. на Сектор ”ПП” Бургас, влязло в сила на 06.03.2013 г., на В. са отнети 8 контролни точки, т. е. останали са му в наличност 6 контролни точки.

         Дори да се приеме, че предвид разпоредбата на чл. 158, ал. 1, т. 1 от ЗДвП максималният брой възстановени точки с първия протокол е следвало да бъде не по-голям от 13 контролни точки, а не както е посочено в протокол № 23/13.02.2010 г. – 17, дори да извадим тези 4 контролни точки, то на В. остават 2 контролни точки след издаване на последното НП, с което му се отнемат такива. От приложената в административната преписка справка – картон на водача Г.Н.В. за отнетите му контролни точки, съставените му АУАН и фишове, както и за наложените му ПАМ /л. 10-12 от делото/, се установява, че към датите на издаване на протокол № 23/13.02.2010 г. и протокол № 47/01.12.2012 г., същият е заплатил наложените му глоби, поради което не е имало основание да не му бъдат възстановени контролните точки, предвид разпоредбата на чл. 158, ал. 1, т. 1 да изпълни задължението си по чл. 190, ал. 3 от ЗДвП.

        С оглед изложеното следва да се приеме, че оспорената заповед е издадена в противоречие с материалните разпоредби на закона и в несъответствие с негова цел, поради което жалбата срещу нея се явява основателна.

         Предвид изхода на спора и в съответствие с разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК, съдът намира за основателно искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане в негова полза на направените по делото разноски за внесена държавна такса и изплатено възнаграждение на адвокат, съобразно представения договор за правна защита и съдействие.

         Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0769-000063/14.01.2022 г., издадена от В.Н.С., на длъжност полицейски инспектор към ОДМВР - Бургас, Сектор „Пътна полиция“, упълномощен със заповед № 251з-3805/26.08.2021 г., с която на Г.Н.В., ЕГН **********, с адрес: ***, на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – ИЗЗЕМВНЕ НА СВИДЕТЕЛСТВО ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ВОДАЧ НА МПС, НА КОЙТО СА МУ ОТНЕТИ ВСИЧКИ КОНТРОЛНИ ТОЧКИ И НЕ Е ИЗПЪЛНИЛ ЗАДЪЛЖЕНИЕТО СИ ПО ЧЛ. 157, АЛ 4 ОТ ЗДВП.

ОСЪЖДА ОД на МВР – БУРГАС да заплати на Г.Н.В., ЕГН **********, с адрес: ***, направените по делото разноски, общо в размер на 310 /триста и десет/ лева.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

 

 

                                                         

СЪДИЯ: