Решение по дело №137/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 138
Дата: 9 април 2019 г. (в сила от 4 май 2019 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20197080700137
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 138

 

гр.Враца,   09.04.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, V състав, в публично заседание на 13.03.2019г. /тринадесети март две хиляди и деветнадесета година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 137 по описа на Адм.С-Враца за 2019г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 73, ал. 4, вр с чл. 26, ал. 1 и ал. 5-7 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Образувано по жалба на Община Бяла Слатина срещу Решение № РД-02-36-74/16.01.2019г. на Заместник министър на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР) 2014-2020г., с което е приключен сигнал за нередност с рег. №677, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности, във връзка с проведена обществена поръчка с идентификатор 00384-2018-0010 в АОП, установена е нередност, установено е извършено нарушение и е определена финансова корекция на бенефициента – 5% от стойността на допустимите разходи по договор №BG16RFOP001-5.001-0040-C01-S-08 от 16.07.2018г., с изпълнител ДЗЗД „АР СИ ПРОЕКТ“, в размер на 16418,40 лева.

Изложени са доводи, че оспореното решение е незаконосъобразно, поради неспазване на определената форма, противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона. Иска се отмяната му.

Ответникът – Заместник министър на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на УО на ОПРР 2014-2020г., редовно призован, представител не се явява. От процесуалния му представител - юрисконсулт Ц.Т. е депозирана молба от 12.03.2019г., в която е обективирано становище за неоснователност на жалбата, с подробно изложени съображения. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е депозирана в законоустановения в чл. 149, ал. 1 от АПК срок от надлежна страна, при което същата е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, настоящият съдебен състав я намира за НЕОСНОВАТЕЛНА.

Между Община Бяла Слатина и МРРБ, УО на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020г., е сключен административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020, процедура на директно предоставяне BG16RFOP001-5.001 „Подкрепа за деинституционализация на грижите за деца" № от ИСУН - BG16RFOP001-0109-5.001-0040-С01 (№РД-02-37-157/11.12.2017г.) (л. 20-28).

Във връзка с изпълнението на договора за безвъзмездната финансова помощ, в УО на ОПРР е регистриран сигнал за нередност под № 677. С писмо с изх. № 99-00-6-1290(1) от 21.11.2018г. (л. 68-78) ръководителят УО на ОПРР е информирал кмета на Община Бяла Слатина за получения сигнал за нередност и за становището си по него, като е приел, че сигналът за нередност е основателен, с оглед на което е стартирал процедура по реда на чл. 73 от ЗУСЕСИФ и е предоставил на Община Бяла Слатина възможност да представи възражения по констатациите и предвидената финансова корекция за тях, както и писмени доказателства в подкрепа на възраженията си.

В определеният в писмото срок, Община Бяла Слатина е представила писмено възражение (л. 80-86), което при постановяване на обжалваното решение ответникът не е приел за основателно.

За да наложи финансовата корекция Управляващият орган е приел, че при провеждането на обществена поръчка са били допуснати следните нарушения, които се квалифицират като нередност по смисъла на ЗУСЕСИФ, а именно:

Установено е нарушение при възлагане на обществена поръчка с предмет: „Инженеринг – работно проектиране, СМР и авторски надзор във връзка реконструкция и обновяване на Дневен център подкрепа на деца с увреждания и техните семейства гр.Бяла Слатина, обект на интервенция по проект „Изграждане на дневен център за подкрепа на деца с увреждания и техните семейства“, като е въведено изискване участниците в състава си да имат – Технически ръководител – строителен инженер или строителен техник, който да е изпълнявал длъжността „Технически ръководител“ на най-малко един строителен обект. Ответникът е приел, че това условие възпрепятства необосновано участието в процедурата на лица,  разполагащи с персонал – технически ръководител, различна от посочената от възложителя – напр. архитект, предвид това, че законът допуска и лица с друга квалификация да извършват техническо ръководство на строежите – чл. 163, ал. 2, т. 1-5 и чл. 163а от ЗУТ, което е в нарушение на чл. 2, ал. 2 и чл. 59, ал. 2 от ЗОП.

Следващото констатирано нарушение е, че е въведено изискване към участниците, в състава си да имат Специалист контрол на качеството (СМР), притежаващ висше образование с образователна степен „бакалавър“ или „магистър“, стаж на длъжност, свързана с контрол на качеството при изпълнение на СМР минимум 3 години. Ответникът е отчел липсата на законово изискване за минимално необходимото образование за изпълнение на съответната длъжност, а само придобита допълнителна професионална квалификация, преминат курс на обучение и е обосновал извод, че въведеното изискване е със завишен характер и е твърде ограничително, тъй като за изпълнението на тази длъжност е необходимо единствено притежание на сертификат или удостоверение за преминат курс на обучение, каквото изискване в случая не е заложено и това е в нарушение на чл. 2, ал. 2 и чл. 59, ал. 2 от ЗОП.

Последното открито нарушение е наличие на незаконосъобразна методика (л. 120-122). Изложени са мотиви, че описаният начин за оценяване на офертите по показател „Методология на работа“, включващ в себе си два подпоказателя: „Методология на работа при изпълнение на проектиране и авторски надзор“ – ОМ 1 и „Методология на работа при изпълнение на СМР“ –ОМ 2 изисква кумулативното изпълнение на заложените и в двата подпоказателя обстоятелства (степента на съответствие разделена на 3 нива по първия и на 4 нива по втория), което само по себе си е изискване за подробно описание на конкретните обстоятелства. Отчетено е, че така както са заложени, показателите са количествено неопределими и същевременно не гарантират на възложителя, че ще получи проектиране, строителство и авторски надзор при възможно най-добри условия и не допринасят за избор на най-доброто предложение - нарушение на чл. 2, ал. 1 и ал. 2, вр.  чл. 70, ал. 7, т. 2 и т. 3, б. „б“ от ЗОП и чл. 33, ал. 1, изр. 2 от ППЗОП.

С Решение № РД-02-36-74/16.01.2019г. на Заместник министър на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР) 2014-2020г., с което е приключен сигнал за нередност с рег. №677, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности, във връзка с проведена обществена поръчка с идентификатор 00384-2018-0010 в АОП и на Община Бяла Слатина е наложена финансова корекция, в размер на 16418,40 лева.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства, съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

Съгласно чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на УО, одобрил проекта.

Ръководител на УО е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира УО, или определено от него лице, като правомощия на ръководител на УО по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице, предвид разпоредбата на чл. 9, ал. 5, изр. второ и трето от ЗУСЕСИФ.

Според чл. 5, ал. 1, т. 10 от Устройствения правилник на МРРБ, министъра организира, координира и контролира дейността на управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007-2013г. и на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020г.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган - Заместник-министър на МРРБ и Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР), в кръга на неговите правомощия, съобразно разпоредбата на чл. 73, ал. 1, във връзка с чл. 69, ал. 1 от Закон за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), във връзка със заповед № РД-02-36-1179/26.09.2018г., в съответната писмена форма и необходимите реквизити, което го прави валиден акт. При издаването на решението е спазена процедурата предвидена в закона и по-конкретно разпоредбата на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ. Кметът на Община Бяла Слатина е уведомен за извършваната проверка с писмо изх. № 99-00-6-1290(1) от 21.11.2018г. на Заместник министъра на МРРБ и ръководител на УО на ОПРР, получено в общината на 23.11.2018г. и е изготвил възражение.

По същество настоящият съдебен състав намира, че оспореното решение е мотивирано, издадено при напълно изяснена фактическа обстановка, в резултат на което е постановено в съответствие с материалния закон. Съображенията за това са следните:

Съгласно разпоредбата на чл. 2, т. 36 от Регламент /ЕС/ № 1303/2013 на Европейския съюз и на Съвета легалното определение за нередност е: „нередност“ означава всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза.

С ПМС № 57 от 28.03.2017 г. е приета Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (Наредба за посочване на нередности).

Съгласно чл. 1 от Наредбата за посочване на нередности, с нея се посочват случаите на нередности, съставляващи нарушения на приложимото право, извършени чрез действия и бездействия от бенефициента, които имат или биха имали за последица нанасянето на вреди на средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) и които представляват основания за извършване на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ. В чл. 2, ал. 1 от Наредбата е посочено, че нередностите по чл. 1, ал. 1, както и приложимите процентни показатели на финансовите корекции, определяни за нередности, са посочени в приложение № 1.

В т. 9 на Раздел І от Приложение 1 е посочено следното нарушение: „Неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие“. Като пример за такова нарушение са посочени случаите, в които потенциалните участници/кандидати са възпрепятствани от участие поради неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие.

Съгласно т. 10 – „Критериите за подбор не са свързани със и/или не са пропорционални на предмета на поръчката“.

По делото не е спорно, че в Раздел III. 1. 3 „Технически и професионални възможности“ възложителят е изискал от участниците в състава си да имат Технически ръководител – строителен инженер или строителен техник, който да е изпълнявал длъжността „Технически ръководител“ на най-малко един строителен обект, както и Специалист контрол на качеството (СМР), притежаващ висше образование с образователна степен „бакалавър“ или „магистър“, стаж на длъжност, свързана с контрол на качеството при изпълнение на СМР минимум 3 години.

Разпоредбата на чл. 163а, ал. 4 от ЗУТ предвижда, че техническият ръководител е строителен инженер, архитект или строителен техник, който ръководи строителните работи и осигурява изпълнение на отговорностите по чл. 163, ал. 2, т. 1 - 5, а за строежите по чл. 14, ал. 2 от Закона за Камарата на строителите - и отговорностите по чл. 168, ал. 1 и по чл. 169б, ал. 1. Други технически правоспособни лица по ал. 2 могат да осъществяват специализирано техническо ръководство на отделни строителни и монтажни работи съобразно придобитата им специалност и образователно-квалификационна степен.

При така действащата нормативна уредба се налага и извода, че оференти разполагащи с персонал технически правоспособни лица, годни да извършват техническо ръководство на строеж, но различни от посочената от възложителя – напр. „архитект“, са възпрепятствани от участие в процедурата.

Идентичен извод следва и по отношение на изискването на възложителя към участниците в процедурата да разполагат със Специалист контрол на качеството (СМР), притежаващ висше образование с образователна степен „бакалавър“ или „магистър“. Съгласно  чл. 15, ал. 1, т. 4, б. „б“ от Закон за камарата на строителите (ЗКС), в Централния професионален регистър на строителя се вписват строители, които отговарят на посочените изисквания, между които и да разполагат с необходимия персонал, нает по трудов договор, за контрол върху качеството на изпълнение на строителството. Съгласно т. 5 и 6 на чл. 15, ал. 1 ЗКС наетият технически персонал трябва да притежава необходимата правоспособност, а наетите работници да притежават необходимата професионална квалификация за изпълнение на извършваните строителни дейности. Съгласно чл. 19, ал. 3, т. 1 от Правилника за реда за вписване и водене на Централния професионален регистър на строителя към заявлението за вписване строителят представя дипломи, удостоверяващи техническата правоспособност и квалификация на технически правоспособния персонал.

Право да осъществяват контрол на строителството имат лицата, които са придобили съответната професионална квалификация по смисъла на § 1, т. 5 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО). Квалификацията се придобива въз основа на проведено обучение, което не е нормативно ограничено от исканата от касатора образователна квалификация„бакалавър“ или „магистър“. Сочената от квалификация не е нормативно установено изискване за заемане на длъжността контрол върху качеството на изпълнение на строителството. С оглед на това, изискуемата образователна квалификация ограничават възможността за участие на потенциални изпълнители в процесната обществена поръчка, които притежават лица, назначени на трудов договор, с придобита изискуема професионална квалификация „контрол на строителството“.

С нормата на чл. 70, ал. 7 от ЗОП е въведено императивно изискване в документацията възложителят да посочва методиката за комплексна оценка и начина за определяне на оценката по всеки показател, като: 1) начинът трябва да дава възможност да се оцени нивото на изпълнение, предложено във всяка оферта, в съответствие с предмета на обществената поръчка и техническите спецификации; 2) да дава възможност да бъдат сравнени и оценени обективно техническите предложения в офертите; 3) да осигурява на кандидата достатъчно информация за правилата, по които ще се прилагат при определяне на оценката по всеки показател, като: а) за количествено определимите показатели се определят стойностите в цифри или в проценти и се посочва начинът за тяхното изчисляване; б) за качествените показатели, които са количествено неопределими, се посочва начинът за тяхното оценяване от комисията с конкретна стойност чрез експертна оценка.

Съответно, методиката по чл. 70, ал. 7, т. 3, б. „б“ от ЗОП следва да съдържа точни указания за определяне на оценката по всеки показател и за определяне на комплексната оценка на офертите, включително и относителната тежест, която възложителят дава на всеки от показателите за определяне на икономически най-изгодната оферта, така, че да се избегне възможността от субективно оценяване, като същевременно участниците да могат да се запознаят с параметрите, в рамките на които да предложат офертата си, за да постигнат най-добро класиране. Тези показатели следва да са точно определени по съдържание и с оглед степента на съответствие да са определени точни указания за тяхното оценяване.

Методиката за оценяване трябва да съдържа ясни, точни и безпротиворечиви правила как се извършва оценката. Ако в методиката за оценка се ползват неясно формулирани изрази, не може да се направи извод, че оценяването ще е обективно и дали изискването, въведено в закона за обективност, ще бъде спазено или обратното, ще е налице субективизъм при извършване на оценката на кандидатите. Според чл. 70, ал. 5 от ЗОП, показателите, включени в критерия по ал. 2, т. т. 2 и 3, не трябва да дават неограничена свобода на избор и трябва да гарантират реална конкуренция, което в случая не е спазено. В този смисъл, показателите за оценка следва да бъдат точно определени по съдържание. В случая, „надграждащите условия“ за оценяване на техническото предложение са неясни и предполагат субективна интерпретация и прилагане от членовете на комисията.

В случая с въведената методика възложителят Община Бяла Слатина не е изпълнил тези изисквания защото не дава ясни инструкции за начина на определяне на оценката на „Методология на работа“, включващ в себе си два подпоказателя: „Методология на работа при изпълнение на проектиране и авторски надзор“ – ОМ 1 и „Методология на работа при изпълнение на СМР“ –ОМ 2 - присъждането на точките по отделните показатели не е обвързано от изпълнението на обективни условия и/или предварително зададени обективни критерии и зависи от субективната преценка на членовете на комисията. Налага се извода, че липсват обективни критерии за сравнение и съпоставяне на отделните предложения на кандидатите. По този начин методиката създава условия за неравно третиране на участниците и има и разубеждаващ ефект по отношение на потенциалните участници в процедурата. Законосъобразността на методиката като нейна обективна характеристика не следва да зависи от субективните възприятия на участниците и членовете на комисията.

Ето защо, настоящият състав на съда намира, че следва да се приеме за установено, че са правилни изводите за допуснато нарушение - неправомерно формулиране на методиката за оценка, в частта „Методология на работа“, защото същото позволява да се даде предимство, каквото не се следва или необосновано да се ограничи кръгът на потенциалните участници в процедурата, като е налице нарушение на  чл. 70, ал. 7, т. т. 2 и 3 от ЗОП, във връзка с чл. 33, ал. 1 от ППЗОП. Според нормата на чл. 33, ал. 1 от ППЗОП, възложителите могат да изискват представяне на планове, графици и други документи, свързани с организацията на изпълнение на дейностите, доколкото представят изпълнението в съответствие с офертата на участника и изискванията на възложителя; Пълнотата и начинът на представяне на информацията в документите не може да се използва като показател за оценка на офертите.

Не е налице нарушение на закона от страна на ответника и при определяне на размера на финансовата корекция. Нито националното законодателство, нито законодателството на Европейския съюз и в частност - Регламент № 1303/2013 година, поставят като изискване наличието на реална вреда. Нередност може да съществува и тогава, когато е налице възможност за нанасянето на вреда на общия бюджет, като няма изискване да се докаже наличието на точно финансово изражение. Това разбиране на разпоредбата на чл. 2, т. 36 Регламент № 1303/2013 година следва от буквалното езиково тълкуване, което не оставя никакво съмнение за тази възможност – „има или би могло да има“. Тълкуването е трайно установено и в практиката на Съда на Европейския съюз.

Органът – ответник е изложил мотиви за невъзможността да бъде определена конкретна реална вреда за бюджета на Съюза. С оглед на характера на нарушението е обективно невъзможно да бъде установено конкретното финансово изражение на вредата. Няма как да се установи колко други кандидати биха участвали в конкурса и какви условия биха оферирали, за да се определи точно разликата между употребените средства при и без нарушението. За случаи като настоящия, когато финансовото изражение на вредата не може да бъде точно определено законодателят е допуснал прилагането на пропорционалния метод за определяне на размера на вредата. Това законодателно решение е в съответствие с Насоките на Европейската комисия и приетите от нея критерии за вземане на решение за приложимите ставки за корекции, както и самите ставки. Като е изчислил размера на корекцията по реда на Наредбата за посочване на нередности, ответникът е приложил правилно материалния закон и в тази му част.

С оглед на този извод и по изложените съображения, съдът намира жалбата за неоснователна и като такава  следва да се отхвърли.

Изходът от оспорването обуславя възлагане на разноските в производството върху жалбоподателя. В полза на ответната администрация следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 300,00 лева, определен по реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), чл. 37 от Закона за правната помощ (ЗПП) и чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащането на правната помощ (НЗПП), във връзка с чл. 144 от АПК.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Бяла Слатина срещу Решение № РД-02-36-74/16.01.2019г. на Заместник министър на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР) 2014-2020г.

 

ОСЪЖДА Община Бяла Слатина ДА ЗАПЛАТИ на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, сумата от 300,00 лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

Административен съдия: