Решение по дело №5011/2022 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 236
Дата: 22 март 2023 г.
Съдия: Пламена Николова Събева
Дело: 20222120205011
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 декември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 236
гр. Бургас, 22.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XXI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и втори февруари през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:ПЛАМЕНА Н. СЪБЕВА
при участието на секретаря КАЛИНА К. СЪБЕВА
като разгледа докладваното от ПЛАМЕНА Н. СЪБЕВА Административно
наказателно дело № 20222120205011 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 58д-63д ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от Д. Н. Н. ЕГН ********** с адрес гр. Бургас, ж.к
************************ срещу Наказателно постановление № 11-01-449/15.11.2022 г.,
издадено от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция в гр. София, с което
на жалбоподателя за извършено нарушение на чл. 42, ал.2 от Постановление №381 на
Министерски съвет от 30.12.2019 г. за изпълнението на държавния бюджет на Република
България за 2020 г. (Обн. ДВ. Бр. 2 от 07.01.2020г.) и на основание чл. 32, ал.1, т.1 от Закона
за държавната финансова инспекция, във връзка с чл. 35, ал.1 от Закона за държавната
финансова инспекция, във вр. с чл. 53, ал.1 от ЗАНН му е наложено административно
наказание ГЛОБА в размер на 200 (двеста) лева.
Жалбоподателят оспорва НП като незаконосъобразно и иска неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно уведомен не се явява. Представлява се
от адв. К.Г., който поддържа изложеното в жалбата и доразвива изложените в нея доводи.
Излага твърдения, че наказателното постановление е издадено в нарушение на разпоредбата
на чл. 34, ал. 2 и ал.3 от ЗАНН, поради което е незаконосъобразно и следва да бъде
отменено. С жалбата се претендират разноски.
Административнонаказващият орган, редовно уведомен, не изпраща представител.
Постъпило е становище от ю.к. Р.К., с което се иска потвърждаване на наказателното
постановление, като правилно и законосъобразно. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.

1
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази доводите и
възраженията на жалбоподателя, намира за установено следното:
От фактическа страна:
Със Заповед ФК №10-295/23.03.2022 г. на директора на Агенцията за държавна
финансова инспекция е било възложено извършването на финансова инспекция на Община
Бургас в периода от 25.03.2022г. до 11.05.2022г. вкл., с допълнителна заповед е удължен
срокът за приключването й до 09.06.2022г.
Проверката е със задача за законосъобразност на разходването на средствата,
предоставени от централния бюджет за компенсации и субсидии за автомобилния
транспорт, в съответствие с изискванията, определени в Наредбата за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени
за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните
актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози
по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в
планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите
(Наредбата) за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 година.
При извършване на проверката на място се е установило, че Община Бургас е
бюджетна организация и попада в обхвата на проверки на държавната финансова
инспекция.
Като орган на изпълнителната власт в общината, кметът съгласно чл. 44, ал. 1, т.1, т.2,
т.5 от ЗМСМА ръководи цялата изпълнителна дейност, организира изпълнението на
дългосрочните програми и бюджета на общината. Също така на основание чл. 7, ал. 5 от
ЗПФ, организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на
бюджета на общината. Кметът на Община Бургас е първостепенен разпоредител с бюджет
съгласно чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси (ЗПФ).
Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Наредбата средствата се предоставят под
формата на целеви трансфери от централния бюджет чрез Системата за електронни
бюджетни разплащания (СЕБРА). В Наредбата са определени и условията и редът за
представяне на предвидените в централния бюджет средства за компенсиране и субсидиране
на превозвачите, изпълняващи задължения за извършване на обществени услуги за
безплатни и по намалени цени пътнически превози и за вътрешноградски и междуселищни
пътнически превози в слабонаселени планински и други райони в страната. В Наредбата
също така е определено, че неусвоените в края на годината средства от предоставени целеви
трансфери по бюджетите на общините могат да бъдат прехвърлени по бюджетна сметка на
общината и се разходват за същата цел до 31 януари на следваща година.
Съгласно чл. 42, ал. 2 от ПМС № 381 от 30.12.2019 г. за изпълнението на държавния
бюджет на Република България за 2020 г., неусвоените до 31 декември 2019 г. трансфери за
други целеви разходи, предоставени по бюджетите на общините за 2019 г. и предходни
години по реда на наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за
2
автомобилните превози, следва да се възстановяват по сметка на централния бюджет в срок
до 31 януари 2020 г.
Бюджетът за 2020 г. на Община Бургас е приет от Общински съвет - Бургас с Решение
по т. 25, взето на заседание № 6 проведено на 28.01.2020 г., след Докладна записка от Кмета
на Община Бургас. В приетия бюджет е одобрено разпределение на преходния остатък от
2019 г. съгласно Приложение № 4 по функция „Образование“, дейност 389 „Други дейности
по образованието“ в размер на 24 287 296 лв. При извършената проверка по отчетни данни
на ЕБК за изпълнението на бюджета на общината към 31.12.2019 г. се установило, че в
дейност 389 „Други дейности по образованието” е налице преходен остатък (разлика между
уточнен план и разходвани средства) в общ размер на 24 287 296 лв.
Съгласно представената от кмета на Община Бургас справка изх. № 13-00-
236/20.04.2022 г., неизразходените към 31.12.2019 г. целеви трансфери, предоставени на
общината за 2019 г. за компенсиране на стойността на безплатния транспорт на деца и
ученици по чл. 19, т. 8 от Наредбата, отразени като преходен остатък по дейност 389 „Други
дейности по образованието“ са в размер на 33 882 лв. Проверката установила, че отчетеният
към 31.12.2019 г. преходен остатък от предоставени през 2019 г. целеви трансфери от
централния бюджет за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за
пътуване е в размер на 33 882 лв. Сумата 33 882 лв., заложена като лимит в СЕБРА е
прехвърлена по бюджетната сметка на Община Бургас ********************* с 2 бр.
бюджетни платежни нареждания: на 20.12.2019 г. - 30 534 лв. и на 23.12.2019 г. - 3 348 лв.
Преходният остатък в размер на 33 882 лв. е бил разпределен в бюджета на Община Бургас
за 2020 г. по функция „Образование“, дейност 389 „Други дейности по образованието“.
Общият преходен остатък към 31.12.2019 г. от целеви трансфери от централния бюджет за
компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за пътуване в размер на 33
882 лв. е разходен през 2020 г. от бюджетната разплащателна сметка на общината.
Обстоятелствата са обективирани в съставен по време на финансовата инспекция
констативен протокол от 27.04.2022 г. До 31.01.2020 г. вкл., неусвоеният от Община Бургас
целеви трансфер за компенсиране стойността на безплатните и по намалени цени пътувалия
по автомобилния транспорт в страната на правоимащите по чл. 19, т. 8 от Наредбата е в
размер на 28 463,86 лева., който е предоставен на общината за 2020 г. по реда на Наредбата,
и не е възстановен по сметка на централния бюджет.
По време на финансовата инспекция с платежно нареждане на 28.04.2022 г.
неусвоените до 31.01.2020 г. трансфери за други целеви разходи, предоставени по бюджета
на Община Бургас за 2019 г. в размер на 28 463,86 лв. са възстановени на Централния
бюджет от Община Бургас.
С оглед на така установеното, на 27.05.2022г. бил съставен срещу кмета на Община
Бургас АУАН за извършено нарушение на чл. 42, ал.2 от Постановление №381 на
Министерски съвет от 30.12.2019 г. за изпълнението на държавния бюджет на Република
България за 2020 г. (Обн. ДВ. Бр. 2 от 07.01.2020г.), а впоследствие на 15.11.2022 г. било
издадено и обжалваното в настоящото производство наказателно постановление.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по
3
делото доказателства. Показанията на актосъставителя св.К. са последователни, логични и
безпротиворечиви. Доказателствата по делото са непротиворечиви и допълващи се, поради
което съдът ги кредитира изцяло. По делото не се събра доказателствен материал, който да
поставя под съмнение така установените факти.

От правна страна:
Жалбата е депозирана в рамките на срокa за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, видно
от обратната разписка приложена по АНП, подадена е от легитимирано да обжалва лице
срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява
процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата основателна по следните
съображения:
Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган -
Директорът на АДФИ. При издаване на АУАН и наказателното постановление са спазени
императивните разпоредби на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. Давностните срокове при издаване на
акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление по
смисъла на специалната разпоредба на чл. 34, ал. 2 и ал.3 от ЗАНН са спазени. Съгласно
Тълкувателно решение № 4 от 29.03.2021 г. на ВАС по т. д. № 3/2019 г. за да може
компетентният орган да установи нарушението и да идентифицира извършителя, трябва да
разполага с необходимите за това материали и/или информация да са налични в съответната
администрация, защото от тогава фактически и юридически съществува възможност
овластеният за това орган да определи субекта на нарушението, времето и мястото на
извършването му, ведно със съществените му признаци от обективна и субективна страна по
определен състав. Затова следва да се приеме, че шестмесечният срок за издаване на
наказателно постановление ще тече от момента в който за овластения орган съществуват
условия на база на получените данни да установи нарушението и авторството му. Видно от
материалите по делото за административния орган този срок започва да тече от 27.04.2022
г., от който момент е имал всички необходими данни за съставяне на акта. АУАН е издаден
на 27.05.2022 г., а НП на 15.11.2022 г., с оглед това настоящият състав приема, че същите са
издадени в сроковете по чл. 34, ал. 2 и ал.3 от ЗАНН.
Община Бургас е бюджетна организация с ЕИК ********* и адрес на управление: ул.
*************** и попада в обхвата на държавната финансова инспекция, като бюджетна
организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/.
Съгласно чл. 44, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА кметът на общината като орган на
изпълнителната власт организира изпълнението на общинския бюджет. Условията и редът
за предоставяне на предвидените в централния бюджет средства за компенсиране и
субсидиране на превозвачите, изпълняващи задължения за извършване на обществени
услуги за безплатни и по намалени цени пътнически превози и за вътрешноградски и
междуселищни пътнически превози в слабонаселени планински и други райони в страната
са уредени в Наредба, приета с ПМС № 163 от 29.06.2015 г. (Наредбата, обн. ДВ,
4
бр.51/07.07.2015 год.. изм. и доп. ДВ. бр. 53/04.07.2017 г.). Съгласно разпоредбите на чл. 2,
ал. 1 и чл. 3, ал. 1 от Наредбата, средствата се предоставят на общините под формата на
целеви трансфери от централния бюджет чрез Системата за електронни бюджетни
разплащания (СЕБРА) чрез залагане на лимити (за съответното тримесечие на текущата
година) и до размера, определен със Закона за държавния бюджет за съответната година.
Съгласно чл. 42, ал. 2 на ПМС № 381 от 30.12.2019 г. за изпълнение на Държавния
бюджет на Република България за 2020 г., неусвоените до 31 декември 2019 г. трансфери за
други целеви разходи, предоставени по бюджетите на общините за 2019 г. и предходни
години по реда на наредбата по § 4. ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за
автомобилните превози, се възстановяват по сметка на централния бюджет в срок до 31
януари 2020 г., като неусвоените до края на годината могат да бъдат прехвърлени по
бюджетна сметка на общината и да се разходват за същата цел до 31 януари на следваща
година.
По делото безспорно се установи от събраните писмени и гласни доказателства-
справки за предоставени и за усвоени целеви средства за 2019г., справки за длъжностни
лица, както и показанията на актосъставителя, че Д. Н. Н. с ЕГН **********, не е
възстановил в централния бюджет неусвоените до 31.01.2020 г. целеви трансфери,
предоставени на Община Бургас за предходната 2019 г. по реда на наредбата по § 4, ал. 3 от
заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози (приета е ПМС № 163 от
29.06.2015г.) в размер на 28 463,86 лв., представляващи целеви средства, предоставени на
общината за компенсиране на стойността на безплатния транспорт на деца и ученици по чл.
283, ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование.
Неусвоените до 31.01.2020 г., средства от целеви трансфер за компенсиране
стойността на безплатните превози през 2019 г. на деца и ученици по чл. 283, ал. 2 от ЗПУО
в размер на 28 463,86 лв., ведно с всички останали налични средства на общината през
месец декември 2019г. са били прехвърлени за следващата година. Установява се, че сумата
в размер на 28 463,86 лв., представляваща неусвоени целеви трансфери от предоставените
на Община Бургас през 2019 г. по реда на Наредбата са били възстановени на финансиращия
орган - Министерството на финансите, не е била разходвана от общината за други цели.
Тези средства в размер на 28 463,86 лв., са били възстановени в централния бюджет по
време на извършването на финансовата инспекция, като са преведени на МФ с платежно
нареждане от 28.04.2022г., преди съставянето на АУАН.
Несъмнено е извършено деяние от жалбоподателя Д. Н., което се изразява в
бездействие за това, че до 31.01.2020г. вкл., не е възстановил в централния бюджет
неусвоените целеви трансфери, предоставени на Община Бургас за предходната 2019 г. по
реда на наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните
превози (приета с ПМС № 163 от 29.06.2015 г.) в размер на 28 463,86лв., представляващи
целеви средства, предоставени на общината за компенсиране на стойността на безплатния
транспорт на деца и ученици по чл. 283, ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното
образование /ЗПУО/, съставлява нарушение по чл. 42, ал. 2 от Постановление № 381 на
5
Министерския съвет от 30 декември 2019 г. за изпълнението на държавния бюджет на
Република България за 2020 г.
Преди да приложи санкционната норма на чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция, вр. чл. 35, ал. 1 от Закона за държавната финансова инспекция, АНО е
извършил преценка на обстоятелствата и фактите, при които е било извършено нарушението
и е намерил, че в случая не е приложима нормата на чл.28 ал.1 от ЗАНН, който извод обаче
не се споделя от настоящия съдебен състав. В случая на първо място следва да се отчете, че
от нарушението не са настъпили никакви вредни последици за държавния бюджет-
неусвоените целеви средства в размер на 28 463,86 лв. не са били разходвани за други цели,
същите са били налични в бюджета на общината по съответната сметка и са били
възстановени в държавния бюджет още по време на проверката, като са били преведени на
МФ с платежно нареждане от 28.04.2022 г., т.е. нарушението е било отстранено веднага след
откриването му, преди съставяне на АУАН и не са настъпили вредни последици за
държавния бюджет.
На следващо място следва да се отчете, че по делото липсват данни жалбоподателят
да е бил наказван с влезли в сила НП за извършени нарушения на финансовата дисциплина
по ЗДФИ, което сочи на ниска степен на обществена опасност на дееца. Тези обстоятелства
и факти характеризират нарушението като „маловажен случай“ по смисъла на §1 ал.1 т.4 от
ДР на ЗАНН (нова - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) , съгласно който
"Маловажен случай" е този, при който извършеното нарушение от физическо лице или
неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо лице към държавата
или община, с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на
други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на нарушение или на неизпълнение на задължение от
съответния вид, поради което АНО е следвало да приложи разпоредбата на чл. 28 ал.1 от
ЗАНН и да не издава НП, а да предупреди извършителя, че при повторно нарушение, ще му
бъде наложено наказание. Още повече, че Законът за държавната финансова инспекция
също не изключва приложното поле на чл.28 ал.1 от ЗАНН. Така в чл.18 ал.1 т.1 от ЗДФИ е
предвидено, че в зависимост от резултатите от извършената инспекционна дейност,
директорът на агенцията или упълномощено от него лице дават писмени указания на
ръководителя на проверяваната организация или лице за преустановяване извършването на
нарушения и/или за отстраняване на вредните последици от тях. В случая безспорно се
установи, че процесните неусвоените целеви средства не са били разходвани за други цели,
както и за каквито и да е било, средствата са били възстановени в държавния бюджет още в
хода на проверката, т.е. нарушението е било отстранено веднага след установяването му и
няма настъпили вредни последици.
Така установените обстоятелствата, при които е извършено нарушението дават
основание за приемане на по-ниска степен на обществена опасност на деянието и на дееца в
сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид, поради което АНО е следвало
да приложи разпоредбата на чл.28 ал.1 от ЗАНН и да не издава НП, а да предупреди
6
извършителя, че при повторно нарушение, ще му бъде наложено наказание.
Предвид изложеното, наказателното постановление следва да бъде отменено, като на
основание чл. 63, ал. 4, вр. ал. 2, т. 2 ЗАНН съдът следва да предупреди жалбоподателя.
Относно направеното искане с жалбата за присъждане на разноски в полза на
жалбоподателя, съдът приема, че такива не се следват, тъй като не са ангажирани
доказателства за заплатено адвокатско възнаграждение на адв. Кръстю Георгиев.

Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-449/ 15.11.2022 г. на Директора на
АДФИ, с което на Д. Н. Н. с ЕГН **********, с адрес гр. Бургас, ж.к
************************, за нарушение на чл. 42, ал.2 от Постановление №381 на
Министерски съвет от 30.12.2019 г. за изпълнението на държавния бюджет на Република
България за 2020 г. (Обн. ДВ. Бр. 2 от 07.01.2020г.) и на основание чл. 32, ал.1, т.1 от Закона
за държавната финансова инспекция, във връзка с чл. 35, ал.1 от Закона за държавната
финансова инспекция, във вр. с чл. 53, ал.1 от ЗАНН му е наложено административно
наказание ГЛОБА в размер на 200 (двеста) лева, като вместо това ПОСТАНОВЯВА:
ПРЕДУПРЕЖДАВА Д. Н. Н. ЕГН ********** с адрес гр. Бургас, ж.к
************************, че при извършване на друго административно нарушение от
същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила на
настоящото съдебно решение, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Бургас в 14-дневен
срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
7