Р Е Ш Е Н И
Е № 96
гр. Разград, 23.06.2021 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в
открито съдебно заседание на шестнадесети юни две хиляди двадесет и първа година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА
с участието на секретаря Пламена Михайлова,
като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 119 по описа за 2021 г.,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и
сл. АПК във вр. с чл. 172, ал. 5 ЗДвП.
Постъпила е жалба от С. П. С. от гр. Р.
против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
21-1075-000186 от 26.04.2021 г., издадена от Началник група към ОДМВР –
Разград, Сектор „Пътна полиция“, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ ЗДвП е наложена ПАМ прекратяване регистрацията на лек автомобил „Ауди А5“ с
рег. № ** **** ** за срок от 10 месеца. В жалбата се
твърди, че заповедта е незаконосъобразна като издадена при допуснати съществени
процесуални нарушения, в противоречие с материалния закон и при несъобразяване
с целта на закона. Иска се заповедта да бъде отменена с присъждане на
разноските по делото.
Ответникът не ангажира становище по
жалбата.
Разградският административен
съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от
фактическа страна следното:
На К. Г. Т. от гр. Р. е съставен Акт за
установяване на административно нарушение серия GA,
бл. № 337794 за това, че на 24.04.2021 г. в 17,35 ч. в гр. Разград, ул.
„Перистър“ управлява лек автомобил „Ауди А5“ с рег. № ** **** **,
собственост на С. П. С., като водачът е неправоспособен – нарушение по чл. 150а,
ал. 1 ЗДвП – управлява МПС, след като е лишен от това право по съдебен или
административен ред.
Видно от приложената заповед за
прилагане на ПАМ № 50003/2009 от 01.04.2009 г., на основание чл. 171, т. 4 ЗДвП
свидетелството за управление на МПС на К. Т. е било иззето поради отнемане на
всички контролни точки.
С оспорената Заповед за налагане на ПАМ
на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ ЗДвП спрямо жалбоподателката като
собственик на автомобила е приложена принудителна административна мярка
прекратяване на регистрацията на ППП за срок от 10 месеца и са отнети СРМПС № *********
и 2 бр. регистрационни табели № ** **** **.
Въз основа на изложеното от
фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира
следното:
Жалбата е допустима. Подадена е от лице,
което има правен интерес, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на
съдебен контрол.
Разгледана по същество,
жалбата е неоснователна.
В изпълнение на задълженията по чл. 168 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения административен акт на
всички основания по чл. 146 АПК.
Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗДвП принудителните
административни мерки по чл. 171 ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед на
ръководителите на службите за контрол или на оправомощени от тях лица. По
силата на Заповед № 8121з-1524
от 09.12.2016 г. на министъра на
вътрешните работи областните
дирекции на МВР са определени като служби за контрол по смисъла на чл. 165, ал.
1 ЗДвП. Представена е Заповед
№ 2544 от 18.09.2018 г. на директора на ОД на МВР – Разград, т. 1.4, с която
началникът на група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна
дейност“ в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Разград е оправомощен да издава
заповеди за прилагане на ПАМ по чл. 171, т. 2а ЗДвП.
Оспореният административен
акт е в установената форма и съдържа реквизитите, изискуеми по чл. 172 ЗДвП във
вр. с чл. 59, ал. 2 АПК, включително фактически и правни съображения за
издаването му.
При издаване на заповедта не
са били нарушени административнопроизводствените правила.
Заповедта не
противоречи на материалния закон. Съгласно чл. 171, т. 2а, б. „а” ЗДвП принудителна
административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца
до 1 година се налага на собственик, който управлява МПС без да е правоспособен водач, не притежава
свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада
управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право
да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или
свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или
4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на
собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са
налице тези обстоятелства. Доказано е по делото, че притежаваното от жалбоподателката
МПС е било управлявано от водач, чието свидетелство за управление на МПС е било
отнето по реда на чл. 171, т. 4 ЗДвП - поради неизпълнение на задължението по чл. 157, ал. 4 ЗДвП, съгласно който водач, на когото са отнети
всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне
свидетелството за управление в съответната служба на МВР.
При наличието на горните факти и в
условията на обвързана компетентност административният орган е бил длъжен да
наложи ПАМ прекратяване на регистрацията на превозното средство за срок от 6
месеца до 1 година. Определена е продължителност на мярката от 10 месеца, което
е около средния размер и съответства на принципа на съразмерност по чл. 6 АПК.
Неоснователно е оплакването
за липса на мотиви относно продължителността на мярката. Съгласно ТР №
16 от 31.03.1975 г. на ВС мотивите за издаване на един административен акт
могат да бъдат изложени и отделно от него, като могат да се съдържат и в друг документ,
съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт. В тази посока
са и Решение № 961 от 23.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 10633/2017 г., VII о., Решение
№ 294 от 9.01.2019 г. на ВАС по адм. д. № 3710/2018 г., VII о., Решение № 1448
от 4.02.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10198/2018 г., VIII о. и др. В разглеждания
случай административната преписка съдържа заповед за прилагане на ПАМ №
50003/2009, от която се установява, че К. Т. е загубил правоспособността да
управлява МПС още през 2009 г. Приложена е и справка картон, от която е видно,
че спрямо жалбоподателката са налагани наказания за нарушаване на правилата за
движение. Това са обстоятелства, които са били отчетени от административния
орган при определяне срока на мярката и обуславят по- продължителното й
действие.
ПАМ е съобразена и с целта на закона, а
именно да се осигури безопасността на движението по пътищата и да се осуети
възможността за извършване на други подобни нарушения.
По изложените съображения и
на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд
Р Е Ш
И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С. П. С.
от гр. Р. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
21-1075-000186 от 26.04.2021 г., издадена от Началник група към ОДМВР – Разград,
Сектор „Пътна полиция“.
Решението не подлежи на
обжалване.