О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №
Гр. Сливен, 04.06. 2021 г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в закрито заседание на четвърти юни през две хиляди двадесет и първа година в състав:
Административен съдия: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА
Като разгледа докладваното от административния съдия Бозукова административно дело № 220 / 2021 година по описа на съда, за да се произнесе, съобрази :
Производството е по реда на чл. 156 и следващи във връзка с чл.144 от ДОПК..
Делото е образувано по жалба на А.А.А. ***. С уточняваща молба от 25.05.2021г. оспорващият сочи, че жалбата му е насочена срещу Акт за установяване на задължение по декларация № 7001-А-1864/16.09.2016 г., издаден от орган по приходите - главен инспектор в Дирекция „ Местни приходи” към Община Котел, с който по реда на чл.107 ал.3 от ДОПК и на основание чл.9б и чл.4 от ЗМДТ са определени на жалбоподателя публични задължения за 2012г. – 2015 г. в размер на 1377,70 лв., както следва: данък МПС в размер на 1094,52 лв. главница и 283,18 лв. лихва. Оспорващия иска прогласяване на нищожност на АУЗД. Претендира разноски.
С писмо вх.№ 1830/13.05.2021г. от Кмета на Община Котел по делото е представена административната преписка във връзка с оспорения акт.
Съдът, като прецени приложените към жалбата документи и тези служебно събрани от него, съобрази следното:
Жалбата на А.А.А. *** е недопустима.
За да достигне до този извод, съставът на съда съобрази следното:
В жалбата и уточнението към нея, жалбоподателят изрично заявява, че оспорва Акт за установяване на задължение по декларация № 7001-А-1864/16.09.2016 г., издаден от орган по приходите - главен инспектор в Дирекция „ Местни приходи” към Община Котел, но с оглед правилото на чл.98, ал.2 от АПК, съгласно което на оспорване пред съда подлежи първоначалния административен акт, настоящият съдебен състав приема, че предмет на съдебно производство е Актът за установяване на задължение по декларация, издаден от издаден от орган по приходите - главен инспектор в Дирекция „ Местни приходи” към Община Котел. Съгласно разпоредбата на чл.4, ал.1 от ЗМДТ установяването на местните данъци се извършва от служители на общинска администрация по реда на ДОПК, който е приложим и за обжалването на издадените във връзка с установяване на задължения за местни данъци актове. Съгласно ал.3 на същия член служителите на общинска администрация имат правата и задълженията на органи по приходите. В настоящият случай се касае за акт за установяване на задължения за местни данъци по декларация, подадена от лицето, следователно относимия по ДОПК ред е този, разписан в нормата на чл.107, ал.4 от кодекса. В текста изрично е посочено, че актът за установяване на задължение по декларация може да се обжалва в 14 дневен срок от получаването му пред Директора на териториалната дирекция. По аргумент от ал.5 на чл.4 от ЗМДТ правомощията на териториален директор се упражняват от ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община, следователно именно той е компетентния орган, който по реда на административния контрол следва да разгледа и да се произнесе по жалбата срещу акта издаден от орган по приходите - главен инспектор в Дирекция „ Местни приходи” към Община Котел, както впрочем е посочено и в оспорения акт.
Видно от материалите по преписката, оспореният акт за установяване на данъчно задължение не е обжалван по реда на чл. 152 - чл. 155 на ДОПК пред решаващия орган по смисъла на чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ – Ръководителят на звеното по местни приходи към Дирекция „Местни приходи“ в Община Котел, а вместо това е обжалван направо пред съда.
Разпоредбата на чл. 156, ал.1 и ал. 2 от ДОПК, приложима на основание чл.144 от ДОПК при обжалване и на други актове по реда на ДОПК, какъвто е процесния, предвижда, че ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред, в частта, в която не е обжалван по административен ред. Това е така, тъй като обжалването по административен ред представлява абсолютна процесуална предпоставка за съдебното оспорване на акта и то само в обжалваната по административен ред и потвърдена от решаващия орган част. След като липсва произнасяне от ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община, който съгласно чл.4, ал.5 от ЗМДТ упражнява правомощията на Териториален данъчен директор, следователно липсва разглеждане на жалбата на А.А., с която се иска обявяване на нищожност на АУАД, по административен ред от компетентния за това решаващ орган.
Ето защо, при така направеното искане в жалбата и с оглед на липсата на оспорване по реда на глава осемнадесета от ДОПК на акта за установяване на данъчни задължения по декларация, съдебното оспорване се явява недопустимо, тъй като липсва произнасяне първо на компетентния за това административен орган – Директор на Дирекция „Местни приходи“ при Община Котел, като жалбата на А.А.А. *** следва да се остави без разглеждане и съдебното производство по нея се прекрати.
Поради неизчерпване на процедурата по оспорването му по административен ред пред Директора на Дирекция „Местни приходи“ при Община Котел, съдът следва да изпрати жалбата, заедно с преписката по подведомственост на компетентния административен орган, съобразно с разпоредбата на чл. 130, ал. 4 от АПК, във вр. с § 2 от ДР на ДОПК за разглеждане и произнасяне от надлежния орган.
Водим от горните мотиви, Административен съд Сливен,
О
П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.А.А. *** срещу Акт за установяване на задължение по декларация № 7001-А-1864/16.09.2016 г., издаден от орган по приходите - главен инспектор в Дирекция „ Местни приходи” към Община Котел, с който по реда на чл.107 ал.3 от ДОПК и на основание чл.9б и чл.4 от ЗМДТ са определени на жалбоподателя публични задължения за 2012г. – 2015 г. в размер на 1377,70 лв., както следва: данък МПС в размер на 1094,52 лв. главница и 283,18 лв. лихва, с искане за обявяване на нищожност на същия.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 220 /2021 г. по описа на Административен съд Сливен.
ИЗПРАЩА жалбата и приложената към нея административна преписка по Акт за установяване на задължение по декларация № 7001-А-1864/16.09.2016 г., издаден от орган по приходите - главен инспектор в Дирекция „ Местни приходи” към Община Котел, с който по реда на чл.107 ал.3 от ДОПК и на основание чл.9б и чл.4 от ЗМДТ са определени на жалбоподателя публични задължения за 2012г. – 2015 г. в размер на 1377,70 лв., както следва: данък МПС в размер на 1094,52 лв. главница и 283,18 лв. по подведомственост на Директор на Дирекция „Местни приходи“ при Община Котел за разглеждането й по искането за обявяване на нищожност, на основание чл. 130, ал. 4 от АПК.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: