Определение по дело №54/2019 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 62
Дата: 5 март 2019 г. (в сила от 27 март 2019 г.)
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20197090700054
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№164

гр. Габрово, 5.03.2019 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от пети март, две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа материалите по адм. дело № 54 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /ГАС/ жалба с вх. № СДА-01-317 от 26.02.2019 г., подадена от Народно читалище „Надежда-1925“, с. Туркинча, общ. Дряново чрез председателя М.П., против Заповед № 76 от 19.02.2019 г. на кмета на Община Дряново, с искане за нейната отмяна като незаконосъобразна.

С процесния административен акт на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 23, ал. 1 от Закона за народните читалища /ЗНЧ/ се назначава временна комисия в посочен състав, на която се възлага разпределение на предвидените средства по бюджета на общината за дейност „Читалища“ за 2019 г. и се фиксира заседание, като се определят място, дата и час на провеждането му.

Така оспорената Заповед не съставлява административен акт, тъй като не притежава белезите на такъв, съобразно разпоредбата на чл. 21 от АПК. С нея не се въздейства пряко върху правната сфера на жалбоподателя и изобщо на читалищата от общината. Не се създават права и задължения, нито възникват тежести за тях, не се засягат непосредствено техни права, свободи и законни интереси, не се декларират или констатират вече възникнали техни права и задължения. Заповедта не съставлява волеизявление за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения. Освен това процесната Заповед не съставлява акт, който се поставя край на административно производство, а е част от такова производство и по-специално от производството по чл. 23 от ЗНЧ, чрез което предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община, на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление. Крайният акт, подлежащ на оспорване, е този, с който се разпределят съответните средства, а не заповедта, с която се назначава такава комисия. Затова и жалбата против него следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати на основание чл. 159, т. 1 от АПК, поради недопустимост на производството.

Аналогично: „На обжалване подлежат решенията на комисията по чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ, не и заповедта, с която същата е назначена.“ - Определение № 6294 от 1.06.2015 г. на ВАС по адм. д. № 3614/2015 г., III о.;  „…защото решението ... е част от административното производство по издаване на друг административен акт, с който вече ще бъде засегнато субективно право същото не представлява индивидуален административен акт и не подлежи на самостоятелен контрол. Читалището е следвало да обжалва решението, с което се разпределя годишната субсидия.“- Определение № 10968 от 9.11.2007 г. на ВАС по адм. д. № 10626/2007 г., III о.; „Както заповедта на кмета, така и действията на определените в нея длъжностни лица са част от процедура, поради което не подлежат на отделен самостоятелен съдебен контрол, такъв не е предвиден с разпоредбите на ЗНЧ. Законосъобразността на всички актове и действия, осъществявани в рамките на една административна процедура по издаване на административни актове, подлежащи на съдебен контрол, се преценяват от гледна точка на спазването на административнопроизводствените правила от органа, издаващ финализиращия акти в случай, че е той е обжалван.“ - Определение № 9393 от 1.08.2016 г. на ВАС по адм. д. № 7684/2016 г., III о.; „…на съдебен контрол подлежат решенията на комисията по чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ за разпределение на бюджетните средства, не и заповедта, с която същата е назначена. Неоснователно е възражението на частния жалбоподател, че в производството по обжалване на решението за разпределение на средствата от бюджета не е допустимо извършването на контрол за законосъобразност по създаването на комисията.“ - Определение № 6259 от 26.05.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5935/2016 г., I о. и други.

 

С оглед на гореизложеното и на така посоченото основание Административен съд Габрово

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба с вх. № СДА-01-317 от 26.02.2019 г., подадена от Народно читалище „Надежда-1925“, с. Туркинча, общ. Дряново чрез председателя М.П.П., против Заповед № 76 от 19.02.2019 г. на кмета на Община Дряново, като недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 54 по описа за 2019 година на Административен съд – Габрово.

 

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от получаване на съобщението за неговото изготвяне с частна жалба, подадена чрез Административен съд Габрово до Върховен административен съд.

 

Препис от Определението да се изпрати на жалбоподателя.

 

    СЪДИЯ:    

                                                  /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/