Решение по дело №912/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1398
Дата: 20 юли 2023 г.
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20237180700912
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  1398/20.07.2023 г.

 

гр. Пловдив,

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Административен съд – Пловдив, ХVI състав, в открито съдебно заседание на четвърти юли две хиляди двадесет и трета година, в състав:

СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при участието на секретаря Петя Петрова, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 912 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 118, ал. 3, във вр. с чл. 117, ал. 1, т. 3 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/, във връзка с чл. 145 и следв. от АПК.

         Образувано е по жалба на С.В.В. с ЕГН ********** ***, против Решение № 2153-15-79 от 23.03.2023 г. на директора на ТП на НОИ - Пловдив, с което е отхвърлена жалбата ѝ с вх.№ 1012-15-72/07.03.2023г., допълнена с вх.№ 1012-15-7241/16.03.2023г. срещу Задължителни предписания № ЗД-1-15-01315494/28.02.2023 г. на контролен орган при ТП на НОИ на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО.

В жалбата се поддържа, че решението е незаконосъобразно, необосновано и неправилно. Сочи се, че в същото са изложени противоречиви мотиви по отношение на факта, че жалбоподателката е регистрирана като земеделски производител и при несъобразяване с това обстоятелство административният орган неправилно е приел, че подадените за нея данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО за периода от 01.01.2022г. до 31.12.2022г. са некоректни и следва да бъдат заличени. Претендира се отмяна на решението. В представена по делото писмена защита, чрез редовно упълномощен процесуален представител - адв. П., се излагат съображения по същество и се прави искане за присъждане на направените в съдебното производство разноски.

Ответникът по жалба - директорът на ТП на НОИ Пловдив, представляван от юрисконсулт П., оспорва жалбата като неоснователна и предлага да бъде оставено в сила обжалваното решение. Представя писмено становище. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като взе предвид изложеното в жалбата и събраните по делото писмени доказателства, прие за установено следното:

Oт контролен орган при ТП на НОИ - Пловдив, е извършена проверка по разходите на държавното обществено осигуряване на С.В.В. - регистрирано като земеделски производител лице в качеството му на самоосигуряващо се такова за период 24.09.2021г. – 31.12.2022г. При проверката е установено, че същото се осигурява като самоосигуряващо се от 24.09.2021г., упражняващо дейност земеделски производител в с.Боянци с обхват на осигуряване за инвалидност, поради общо заболяване, за старост и смърт и за общо заболяване и майчинство, като са внесени осигурителните вноски за 2021г.  Пред органите на НОИ са подадени декларации Образец 1 с код за вид осигурен 13 – за регистриран земеделски стопанин и тютюнопроизводител, в които е отразено следното:

-         за месец септември 2021 г. – декларирани 5 работни дни в т. 16.1 с начало на осигуряването от 24.09.2021г.;

-         за месец октомври 2021 г. – декларирани 21 работни дни в т. 16.1;

-         за месец ноември 2021 г. – деклариран 1 работен ден в т. 16.1 и 21 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност; 

-         за месец декември 2021 г. – декларирани 20 работни дни в т. 16.2 във временна неработоспособност; 

-         за месец януари 2022 г. – декларирани 20 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност; 

-         за месец февруари 2022 г. – декларирани 20 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност;

-       за месец март 2022 г. – декларирани 22 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност; 

-         за месец април 2022 г. – декларирани 19 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност; 

-         за месец май 2022 г. – декларирани 19 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност;

-         за месец юни 2022 г. – декларирани 22 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност; 

-         за месец юли 2022 г. – декларирани 21 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност; 

-       за месец август 2022 г. – декларирани 23 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност;

-         за месец септември 2022 г. – декларирани 20 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност;

-         за месец октомври 2022 г. – декларирани 21 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност;

-         за месец ноември 2022 г. – декларирани 22 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност;

-       за месец декември 2022 г. – декларирани 19 работни дни в т.16.2 във временна неработоспособност.

Пред органите на НОИ – Пловдив за С.В. са представени болнични листове за временна неработоспособност при общо заболяване и при бременност и раждане за периодите: 02.11.2021г. – 30.11.2021г. вкл., 01.12.2021г. – 05.01.2022г. вкл.,  06.01.2022г. – 13.01.2022г. вкл.,  14.01.2022г. – 27.02.2022г. вкл., 28.02.2022г. – 09.03.2022г. вкл., 10.03.2022г. – 20.04.2022г. вкл., 21.04.2022г. – 28.05.2022г. вкл.

На 30.05.2022г. от лицето е подадено Приложение № 11 към чл. 11, ал. 2 от НПОПДОО за изплащане на парично обезщетение при бременност и раждане за остатъка от 135 до 410 календарни дни с начална дата от 29.05.2022г. до 27.02.2023г.

С.В.В. от 21.09.2021г. е регистрирана като земеделски стопанин, на основание Наредба № 3/29.01.1999г. за създаване и поддържане на Регистър на земеделските стопани, като е завявала последваща заверка на регистрацията на 21.02.2022г. В писмено обяснение в хода на проверката, извършена от контролните органи на НОИ от В. е посочено, че е започнала да упражнява дейност като земеделски производител на 24.09.2021г. и имала сключен договор за наем на земя с площ 4 дка, като още преди сключването му заедно с майка си и баща си засяли 2 дка с картофи в същия имот, от която сеитба била придобита реколта от 1,5 тона картофи, които В. продала на зеленчукова борса в с. Първенец като получените доходи от продажбата били декларирани пред ТД на НАП Пловдив.

На 02.11.2021г. В. излязла в болничен поради общо заболяване и поради бременност и раждане, след което и в майчинство. Посочва, че през 2022г. наетата от нея земя се обработвала от близките ѝ. Съгласно подадена от лицето годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2021 г., не е посочен доход от дейност като регистриран земеделски производител. Съгласно предоставена на контролните органи информация, съдържаща се в база данни на регистъра на земеделските стопани на територията на област Пловдив за 2021г. и 2022г., лицето е декларирало обща използвана площ от 0,4000 ха под наем със засети „други зеленчуци“ за всяка от тези години. За резултата от извършената от органите на НОИ проверка е съставен констативен протокол № КП-5-15-01315249 от 28.02.2023г. (л.26), който е връчен на С.В., чрез упълномощено от нея лице.

На основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО на В. са издадени Задължителни предписания № ЗД-1-15-01315483/28.02.2023г. от контролен орган на ТП на НОИ - Пловдив, съгласно които самоосигуряващото се лице да заличи данните, подадени по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО за периода от 24.09.2021г. до 31.12.2021г.  с вид осигурен 13, декларация образец № 1. Административният орган е мотивирал издадените задължителни предписания с аргумента, че осигурителят не е подал правилно данните за посочения период. При посочване на същите мотиви от контролен орган на ТП на НОИ - Пловдив на жалбоподателя са издадени и потвърдените с обжалваното в настоящото производство решение Задължителни предписания № ЗД-1-15-01315494/28.02.2023г., съгласно които самоосигуряващото се лице да заличи данните, подадени по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО за периода от 01.01.2022г. до 31.12.2022г. с вид осигурен 13, декларация образец № 1.

         Срещу Задължителните предписания № ЗД-1-15-01315483/28.02.2023г. е подаден жалба от С.В., като с Акт за прекратяване с изх. № 1040-15-28/23.03.2023г., издаден от директора на ТП на НОИ Пловдив, на основание чл. 88, ал. 2, предл. 2, във връзка с ал. 1, т. 2 от АПК е прекратено производството по жалбата. По частна жалба от В. срещу посочения Акт за прекратяване на производството е образувано адм.д. № 866/2023 г. на Административен съд Пловдив. Същият с влязло в сила Определение № 964 от 12.04.2023г. е отхвърлил частната жалба.

         Срещу задължителните предписания № ЗД-1-15-01315494/28.02.2023 г. в срок, е подадено възражение с вх. № 1012-15-72/07.03.2023г., допълнено с вх. № 1012-15-7241/16.03.2023г. от С.В., в което е изразено несъгласие с направените констатации, и е посочено, че за 2021г. лицето е подало данни и доказателства към тях в качеството му на  самоосигуряващо - земеделски стопанин с дейност, започнала на 24.09.2021г. и са внесени осигурителни вноски, а на 21.11.2021г. е започнало ползването на болничен, поради майчинство. Неправилни, според В., се явяват изводите на контролния орган, издал задължителните предписания, че липсват доказателства за извършена от нея дейност като земеделски производител и неясно в предписанията е отразен период 01.01.2022г – 31.12.2022г., с неправилно подадени данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО.

Задължителните предписания № ЗД-1-15-01315494/28.02.2023 са потвърдени с оспорваното решение № 2153-15-79 от 23.03.2023г. на директора на ТП на НОИ – Пловдив.  В същото е направен анализ на фактическата обстановка, установена с констативен протокол № КП-5-15-01315249 от 28.02.2023г., съпоставена с нормативната уредба, като решаващият орган е установил, че лицето има регистрация като земеделски производител, но не е доказало, че реално е извършвало трудова дейност – производство на земеделска продукция, предназначена за продажба и в този смисъл не може да притежава качеството на осигурено лице, независимо от подадените данни в НОИ и внасяните осигурителни вноски. В мотивите си административният орган посочва, че твърдението на В., че през 2021 г. е засяла и отгледала 2 дка картофи не е подкрепено с  доказателства за закупуването на необходими материали за сеитбата и за продажба на добитата реколта. Административният орган се е позовал на писмо вх. № 9101-15-308/17.03.2023. от Областна дирекция по безопасност на храните - Пловдив (л.84), в което е отразено, че за С.В.В. няма издадени удостоверения за регистрация по Закона за храните, няма вписване в националния регистър за бизнес оператори и лицето не фигурира в базата данни на търговците на пресни плодове и зеленчуци. С оглед на така констатираните обстоятелства административният орган е приел, че при настъпване на временната неработоспособност на лицето от 24.09.2021г. до 02.11.2021г. същото не е упражнявало трудова дейност като земеделски производител, което изключва качеството му на самоосигуряващо се лице по чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО, респ. на осигурено лице за посочения период. В тази връзка подадените данни за В. по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО за периода 01.01.2022 г. до 31.12.2022г. са приети за некоректни и издадените задължителни предписания за заличаването им са потвърдени изцяло.

С оглед на така установеното съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена в законния срок(решението е съобщено на 27.03.2023г., а жалблата е  подадена на 05.04.2023г.), от лице с активна легитимация, което я прави процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

         Съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен по смисъла на чл. 117, ал. 1, т. 3 от КСО орган(представена е Заповед № 4163/16.11.2022г.), в рамките на вменената му териториална и материална компетентност, в предписаната от закона форма и при наличие на материално правно основание за това.

Съгласно разпоредбите на чл. 107, ал. 1 и ал. 2, т. 1 от КСО, контролът по спазването на нормативните актове по държавното обществено осигуряване във връзка с дейността, възложена на НОИ, се осъществява от контролните органи на НОИ, какъвто контролен орган са и инспекторите по осигуряване в териториалните поделения на НОИ. В правомощията на последните, съобразно разпоредбата на чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО е даването на задължителни предписания за спазване на разпоредбите по ДОО, подлежащи на обжалване пред ръководителя на съответното ТП на НОИ. Издадените на жалбоподателя, на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО Задължителни предписания № ЗД-1-15-01315494/28.02.2023г. са обективирани в изискуемата писмена форма и са подписани от издателя си, поради което не са налице основания за оспорване по чл. 146, т. 2 и 3 от АПК.

Съдът по същество преценява законосъобразността на обжалвания административен акт на основата на съдържащите се в него фактически основания за издаването му - чл. 142, ал. 1 от АПК, като проверява дали те действително са се осъществили и ако са се осъществили, следват ли от тях по силата на правна норма разпоредените правни последици. Така законосъобразността на административния акт се преценява въз основа на фактите, посочени в него, които съдът не може да допълва или заменя. В настоящия случай съдът намира, че оспорваното решение на директора на ТП на НОИ е съобразено с материалния закон, поради следните съображения:

         Съгласно чл.3, ал. 1 от Наредба № 3 от 29.01.1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители на регистрация подлежат юридически лица, ЕТ и физически лица, навършили 18 години, които стопанисват земеделска земя и/или осъществяват производство на земеделска продукция. Регистрираните земеделски  стопани, подлежат на вписване в регистъра, по реда на чл. 5 от посочената наредба. Безспорно е по делото, че С.В.В. от 21.09.2021г. притежава валидна регистрация като земеделски стопанин. По смисъла на КСО обаче, наличието само на регистрация не е достатъчно, за да възникне осигурително правоотношение с произтичащите от него права на обезщетение, тъй като не е налице идентичност между качеството „земеделски производител“ и „осигурено лице“. Легална дефиниция за понятието „осигурено лице“ е дадена в разпоредбата на § 1, ал. 1, т. 3 от КСО, според която „осигурено лице“ е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1 и за което са внесени или дължими осигурителни вноски. Според чл. 10, ал. 1 от КСО, осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 или чл. 4а, ал. 1 и за който са внесени или дължими осигурителни вноски, и продължава до прекратяването ѝ. По силата на § 1, ал. 1, т. 5 от ДР на КСО регистрирани земеделски стопани са физическите лица, които произвеждат растителна и/или животинска продукция, предназначена за продажба, и са регистрирани по установения ред.

По силата на чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт са регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители, а съгласно чл. 4, ал. 4 от КСО по свой избор те могат да се осигуряват и за общо заболяване и майчинство. На основание цитираните разпоредби, се налага извод, че в кръга на задължително осигурените по КСО лица попадат само земеделски стопани, за които, на първо място, се предвижда да произвеждат продукция, предназначена за пазара, както и да бъдат регистрирани за това по установения ред. Пред контролните органи на НОИ и в настоящото съдебно производство от жалбоподателя се сочат такива твърдения, но те не са подкрепени с никакви доказателства. Не се сочат никакви данни за количества произведена и впоследствие закупена продукция, за трети лица, които са купували същата и как конкретно жалбоподателката е осъществявала дейността си на земеделски производител. Представеният в административното производство договор за наем на земеделска земя и данните по справките за дейността на С.В. в Регистъра на земеделските стопани не обосновават извод, че дейността по засаждането и обработването на посочената растителна култура „други зеленчуци“ е  свързана с реално полагане на труд от страна на жалбоподателката, или евентуално от наети от нея лица. Като регистриран земеделски стопанин В. е следвало да докаже главно и пълно в настоящото съдебно производство, че е извършвала трудова дейност, изразяваща се в производство на земеделска продукция, предназначена за продажба, каквото доказване не е направено. Независимо, че е била надлежно регистрирана като земеделски стопанин, жалбоподателката не е доказала естеството и обема на произвежданата от нея продукция, нито, че същата е била обект на продажба. Лице, за което не е доказано, че е извършвало трудова дейност, в случая - не е произвеждало растителна и животинска продукция, предназначена за продажба, не може да има качеството осигурено лице, независимо, че за него са подавани данни в НОИ и са внасяни осигурителни вноски. Изискването на законовата разпоредба  не е спазено, тъй като от страна на В. са направени само твърдения за извършвана дейност по засяване на картофи и продажбата им, а не се сочат никакви доказателства, тя реално да е осъществявала дейност като земеделски производител, макар и да се е регистрирала като такъв по определения в закона ред. Регистрацията не ѝ дава качеството на „осигурено лице“, и не води до извод че продукцията, която твърди, че е произвеждала е с предназначение за продажба на трети лица.

Поради изложеното, съдът намира, че въпреки валидната регистрация като земеделски стопанин, съгласно чл. 5, ал. 3 от Наредба № 3/29.01.1999г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители, към датата на издаване на оспорения акт, жалбоподателката не се явява самоосигуряващо се лице, тъй като не попада сред изброените в чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО, вр. с § 1, ал. 1, т. 5 от ДР на КСО лица. В случая, жалбоподателката, макар и формално да осъществява дейност като регистриран земеделски производител, следва да произвежда продукция, предназначена за продажба. Следователно, регистрацията като земеделски производител и внасянето на осигурителни вноски, които са правни действия, за които не се спори, че са извършени от В., не осъществяват фактическия състав на осигурителното правоотношение по чл. 10, ал. 1 КСО, във връзка с чл. 4 от КСО във връзка с § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО. Подадените от лицето данни като самоосигуряващо се лице, регистриран земеделски стопанин, са некоректни и следва да бъдат заличени, в какъвто смисъл са задължителните предписания, потвърдени с решението на директора на ТП на НОИ Пловдив. Ето защо същото се явява правилно, а жалбата - неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

         При този изход на спора, съдът като взе предвид своевременно направеното искане на ответника и с оглед определения в чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, размер на възнаграждението за процесуална защита по административни дела, намира, че в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Съдът,

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалба С.В.В. с ЕГН ********** ***, против Решение № 2153-15-79 от 23.03.2023 г. на директора на ТП на НОИ - Пловдив, с което е оставена без уважение жалбата ѝ с вх.№ 1012-15-72/07.03.2023г., допълнена с вх.№ 1012-15-7241/16.03.2023г. срещу Задължителни предписания № ЗД-1-15-01315494/28.02.2023 г., издадени от контролен орган при ТП на НОИ.

ОСЪЖДА С.В.В. с ЕГН ********** ***, да заплати на НОИ сумата от 100 (сто) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: