Решение по дело №183/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 331
Дата: 4 август 2021 г. (в сила от 4 август 2021 г.)
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20217240700183
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е     331

 

гр. Стара Загора 04.08.2021г.

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

          Старозагорският административен съд, VІII състав, в публично съдебно заседание на осми юли през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

                                          

                                                  СЪДИЯ:СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

      

при секретар: НИКОЛИНА НИКОЛОВА                                                                       

като разгледа докладваното от съдия СТИЛИЯН МАНОЛОВ административно дело №183 по описа за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Производството е с правно основание чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по жалба на „Ен Джи Ви Груп“ ЕООД – Стара Загора, срещу Заповед  №10-00-344/02.03.2021г. на Кмета на Община Стара Загора, с която е наредено да се премахнат „четири броя рекламни пана“ – РИЕ, поставени на прозорците на сграда с идентификатор №68850.516.70.1, находяща се в поземлен имот с идентификатор 68850.516.70 по кадастралната карта на гр.Стара Загора. В жалбата се сочи, че описаното нарушение в оспорената заповед е твърде общо, като липсва индивидуализация относно това кои рекламни пана са проверявали представителите на Община Стара Загора и в какво точно се състои нарушението. Сочи се, че неяснотата продължава и по отношение на правната квалификация. Излагат се съображения, че нито в констативния акт, нито в обжалваната заповед е конкретизирано в какво точно се състои отклонението при закрепяне на РИЕ към фасадата. Сочи се също, че проверката е извършена по отношение на 4 броя рекламни пана, а в заповедта е посочено, че две от тях са разположени в отклонение на одобрения проект, т.е. само две от четирите рекламни пана са неправилно поставени, като въпреки това са определени за премахване четирите рекламни пана. Заявява се, че с издадената заповед не се постига и целта на закона и защита на обществения интерес. В заключение се сочи, че е налице нарушение на разпоредбата на чл.59, ал.2, т.4 от АПК за съдържание на фактически и правни основания на оспорения акт. Моли се съда да отмени заповедта като незаконосъобразна. Претендират се направените по делото разноски.

 

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от  адв.Д.К., която заявява, че заповедта е незаконосъобразна, защото е постановена въз основа на един констативен акт, в който се твърди, че две рекламни пана са поставени върху конзолна стоманена конструкция, което е в отклонение на проект. Обосновава, че конзолната стоманена конструкция стои на фасадата на сградата и е част от нея, като същата не е поставена от жалбоподателя, нито представлява част от тези рекламни съоръжения, но въпреки това той е санкциониран за това, че е поставил тези рекламни съоръжения до съществуващата конзолна конструкция. Заявява, че в самата заповед и в предшестващия констативния акт е записано, че две от паната са в някакво отклонение от проекта - пана тип 2, а в същото време заповедта е за премахване на всичките четири рекламни съоръжения, без да е ясно защо другите две от тях, за които дори не се коментира, че има някакво нарушение или отклонение от проекта, се демонтират.

 

Ответникът – Кмет на Община Стара Загора, представляван от старши юрисконсулт Ж., оспорва жалбата на „Ен Джи Ви Груп“ ЕООД – Стара Загора, като излага съображения относно законосъобразността и правилността на оспорената заповед. Моли съда да отхвърли жалбата.

 

         Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

        

         На 16.10.2020г. от Кмета на Община Стара Загора е издадено Разрешение №25-14-171/16.10.2020г., с което на основание чл.57, ал.1 от ЗУТ и чл.28 от Наредбата за рекламната и информационната дейност на територията на Община Стара Загора, съгласно решение на ЕСУТ с протокол №36 от 30.09.2020г., е разрешено на „Ен Джи Ви Груп“ ЕООД – Стара Загора, да разположи Рекламно-информационен елемент (РИЕ) – вид: 2 броя рекламни пана с размери (3.90м х 2.90) кв.м., върху калкан на сграда, разположена на югозападния ъгъл на бул.Цар Симеон Велики и бул.Св.Патриарх Евтимий, за срок от 30.09.2020г. до 30.09.2021г.

        

         На 16.10.2020г. от Кмета на Община Стара Загора е издадено и Разрешение №25-14-172/16.10.2020г., с което на основание чл.57, ал.1 от ЗУТ и чл.28 от Наредбата за рекламната и информационната дейност на територията на Община Стара Загора, съгласно решение на ЕСУТ с протокол №36 от 30.09.2020г., е разрешено на „Ен Джи Ви Груп“ ЕООД – Стара Загора, да разположи Рекламно-информационен елемент (РИЕ) – вид: 2 броя рекламни пана с размери (3.00м х 8.00) кв.м., върху калкан на сграда, разположена на югозападния ъгъл на бул.Цар Симеон Велики и бул.Св.Патриарх Евтимий, за срок от 30.09.2020г. до 30.09.2021г.

          

         Впоследствие е изготвено становище от инж.Ж.М.– главен експерт в отдел „Контрол по строителството“, в което е посочено, че становището третира обект „Рекламни пана върху калкан на сграда“, находяща се на югозападния ъгъл на бул. „Цар Симеон Велики“ и бул. „Патриарх Евтимий“, който е одобрен с издадено разрешение за строеж от Община Стара Загора. В становището е посочено, че проектът за обекта предвижда монтажа на четири броя рекламни пана (две пана тип 1 и две пана тип 2), разположени на ъгъла на сграда. Пана 1 се монтират над пана 2. Посочено е също, че по проект конструкцията се състои от стоманени рамки, които се закрепят към фасадата на сградата. Според становището, след оглед на място са установени следните разлики при изпълнението на конструкциите на рамките и закрепването им към сградата: за рекламно пано 1 е посочено, че по проект е предвидено носещата рамка да се закрепи към фасадата на сградата чрез химически анкери през 70см. По време на огледа е установено, че разстоянието между анкерите надвишава проектното. По проект рекламното винилово пано трябвало да се закрепи с въжета към лека стоманена конструкция от профили KЗП 20.20.1,6, която от своя страна се закрепва към основната носеща рамка. Било установено, че рекламното пано е закрепено директно към носещата рамка, без да е изградена допълнителна конструкция от профили КЗП 20.20.1,6, както e по проект.

 

         За рекламно пано 2 е посочено, че по проект се състои от две рамки – горна и долна. Долната рамка трябва да бъде непосредствено закрепена към фасадата на сградата чрез крепежни елементи, предписани по проект. Закрепването на долната рамка трябва да бъде 15 точково. На място е установено, че долната рамка не е закрепена непосредствено към фасадата, a e отдалечена на разстояние от нея посредством тънки стоманени пръти, закрепени към фасадата, a някои към дървена дограма. Установено е също така, че двете пана тип 2 са поставени върху конзолна стоманена конструкция, която не е описана в проектната документация по част „Конструктивна“. Със становището е дадено заключение, че след огледа на място са установени ключови разлики от одобрения проект в изпълнението и закрепването на носещите конструкции към фасадата на сградата. Също така са установени разлики в начина на закрепване на рекламните винилови пана към носещата конструкция. Рекламните елементи не са изпълнени по одобрения проект и представляват опасност за живота, здравето и имуществото на хората.

 

         На 14.10.2019г. длъжностни лица по смисъла на чл.223, ал.2 от ЗУТ, са извършили проверка на обект: РИЕ - „Четири броя рекламни пана“, поставени на прозорците на сграда с идентификатор № 68850.516.70.1 по кадастрална карта на гр.Стара Загора, която сграда е разположена на югозападен ъгъл на бул. „Патриарх Евтимий“ и бул. „Цар Симеон Beлики“, като имотът е собственост на ТПК„ Колектив – 945“, на основание нот. акт № 115, том 1, peг.264 от 17.01.2020г., издаден от служба пo вписванията гр.Стара Загора. РИЕ е собственост на „ЕН ДЖИ BИ ГРУП“ ЕООД с управител Д. И.. При проверката е установено и е описано в Констативен акт по смисъла на чл.57а, ал.2 от ЗУТ, че се касае за „Четири броя рекламни пана“ — Рекламно информационни елементи, постановени на северната и източната фасада на четириетажна сграда, върху прозорците на 2, 3 и 4 етаж от сградата, като конструкцията е стоманена рамка, закрепена за фасадата, а сградата е разположена на възлово кръстовище. Установено е също, че в отклонение на одобрен проект е променено закрепването на рамките към сградата. Двете пана - тип 2 /пo одобрен проект/ са поставени върху конзолна стоманена конструкция, която е в отклонения с одобрен проект по част „СК“, a закрепването и конструкцията осигуряват опазване на живота, здравето и имуществото на хората. Установеното нарушение е квалифицирано по чл.57а, ал.1, т.1, предложение 4 от ЗУТ, като е указано, че съставеният Констативен акт е основание за започване на производство по реда на чл.57а от ЗУТ за премахване. Констативният акт е връчен на Д.Я. – пълномощник на дружеството.

 

         С оглед развилото се административно производство на основание чл.57а, ал.3, вр. чл.57а, ал.1, т.1 от ЗУТ е издадена и процесната заповед на Кмета на Община Стара Загора, с която е наредено да се премахнат „Четири броя рекламни пана“ - РИЕ, поставени на прозорците на сграда с идентификатор № 68850.516.70.1, находяща се поземлен имот с идентификатор 68850.516.70 по  кадастрална карта на гр.Стара Загора. Като мотиви за издаване на заповедта е посочено, че съгласно констативен акт №7/12.02.2021г., съставен от служители на Община Стара Загора, са установени „Четири броя рекламни пана“ - РИЕ, поставени на северна и източна фасада на четириетажна сграда с идентификатор 68850.516.70.1, върху прозорците на 2, 3 и 4 етаж от сградата. Конструкцията е стоманена рамка, закрепена за фасадата. Сградата е собственост на TПK „Колектив- 945“, а РИЕ са собственост на „Eн Джи Bи Груп“ ЕООД, съгласно Договор за наем от 01.09.2018г. и анекс към него от 01.04.2020г., Съгласие от TПK „ Колектив- 945“ от 23 .09.2020г. За PИE – „Четири броя рекламни пана“ е одобрен проект с Протокол № 36, т.8.3 от 30.09.2020г. на ECУT при Община Стара Загора. Издадени са Разрешения за поставяне № 25-14-171/16.10.2020г. и № 25-14-172/16.10.2020г. При проверката е установено, че в отклонение на одобрен проект е променено закрепването на рамките към сградата. Двете пана тип 2 по одобрен проект с Протокол №36, т.8.3 от 30.09.2020г. на ECУT при Община Стара Загора, разположени на прозорците, са поставени върху конзолна стоманена конструкция, която е в отклонение на одобрен проект по част „CК“.

 

         По делото са представени и приобщени писмените доказателства, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспорената заповед.

 

         Събрани са и гласни доказателства, чрез разпита на свидетеля Д.Г.Я., който сочи, че работи в „Ен Джи Ви Груп“ ЕООД и е пълномощник на управителя, като се занимава с административни въпроси и други дейности. Конкретно за рекламните съоръжения на бул. „Патриарх Евтимий“ и бул. „Цар Симеон Велики“ сочи, че той е подготвял цялата документация за представяне пред Община Стара Загора за издаване на съответните разрешения. Свидетелят сочи, че след одобряване на проекта от общинските органи, съоръженията са изцяло изпълнени по проект, като единственото отклонение се изразява в това, че там, където има прозорец, не е сложена съответната планка, но тя е добавена под прозореца, т.е. цялата конструкция е изработена по проект и както трябва. Свидетелят заявява, че конзолната стоманена конструкция е съществуваща част от сградата, още преди да се поставят рекламните съоръжения, като последните по никакъв начин не са монтирани или не са зависими от тази конструкция. Според Я. и двете съоръжения са закрепени по проект, а стоманената конструкция остава до тях, без таблата да са закрепени на нея. Сочи, че в конкретния случай от общинските органи са нямали никакви забележки по поставянето на РИЕ и им е издадено разрешение за експлоатация, като от „рекламен отдел“ към Общината са дошли на място и са приели начина, по който са монтирали съоръженията и на база това е издадено разрешението. В заключение сочи, че след поставянето на рекламните пана не е издаван документ от Общината, но твърди, че след монтажа общински органи са ходили на място, но той не е присъствал и не е издаван документ за това.

 

         По делото е изготвена и съдебно-техническа експертиза, с конкретно поставени четири въпроса, като вещото лице поради обективна невъзможност не е отговорило на първите три от тях, тъй като към момента на изготвяне на експертизата РИЕ са демонтирани. По отношение на четвъртия зададен въпрос, вещото лице е посочило, че отговорност за съдържанието на проекта, указващ начина на закрепване на РИЕ носи проектанта – конструктор. Той е представил проект в Община Стара Загора, който е съгласуван и одобрен. Възложителя на проекта и изпълнителят на закрепването на РИЕ е длъжен да изпълни, съгласно предписанията в него. В заключението е посочено, че ако в процеса на работа се появи проблем, свързан с техническите особености на сградата, изпълнителят е длъжен да уведоми проектанта и той да му предостави ново решение, което да бъде отразено в съгласуваните проекти. В съдебно заседание вещото лице пояснява, че рекламните табла са били свалени преди огледа на сградата. Конзолните конструкции са били там и се виждали на приложените към експертизата снимки, в черен цвят над синята реклама на магазина. Поради премахването на РИЕ вещото лице не може да каже как са били закрепени въпросните съоръжения и не може да коментира дали  конзолата би издържала тези четири рекламни пана.

 

         Във връзка с предварителното изпълнение на оспорения в настоящото производство административен акт и с оглед отправеното чрез жалбата нарочно искане за неговото спиране от съда, е постановено определение №140 от 24.03.2021г. по настоящото административно дело, с което определение искането на жалбоподателя е оставено без уважение.

 

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл.168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

         Заинтересовани страни в производството по оспорване на заповедта за премахване на незаконно поставени рекламни елементи по чл.57а, ал.1 от ЗУТ, са адресатите й, тъй като спрямо тях се създават задължения, рефлектиращи пряко върху правната им сфера. В този смисъл, в разглеждания случай с оспорената заповед се създават задължения спрямо жалбоподателя „Ен Джи Ви Груп“ ЕООД – Стара Загора. Той е и участник в административното производство по издаване на заповедта и спрямо него възникват разпоредените с акта задължения. Поради това разглежданата жалба се явява допустима, като подадена от страна с доказана активна легитимация, като същата е подадена и в законоустановения за това 14-дневен срок от съобщаването й. Жалбата е подадена и срещу пасивно легитимирана страна - Кмета на Община Стара Загора, който се явява и съответния материално компетентен административен орган – издател на обжалвания акт. С оглед разпоредбата на чл. 215 от ЗУТ повдигнатият правен спор е и подведомствен и местно подсъден на АС-Стара Загора.  

 

         Разгледана по същество жалбата на „Ен Джи Ви Груп“ ЕООД – Стара Загора е неоснователна.

 

         Обжалваната заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган. Съгласно чл.57а, ал.3 от ЗУТ това е кметът на общината. Заповедта е мотивирана, като в мотивите органът е посочил фактическите основания за издаването й – наличие на отклонение на одобрен проект и правното основание – разпоредбата на чл.57а, ал.1, т.1 от ЗУТ, като непосочването на конкретната хипотеза на тази правна норма не е отменително основание, защото съдът не е обвързан с правната преценка на органа.

        

         При издаване на административния акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Действително дружеството – жалбоподател не е уведомено за започване на производството, но това нарушение съдът намира за несъществено такова. Това е така, защото след извършване на проверката на място, издаденият констативния акт е връчен на изрично упълномощено от управителя на дружеството лице. В този смисъл неспазването на процедурата по уведомяване за започване на производството в случая не е ограничило правото на защита на жалбоподателя, тъй като на последния е дадена възможност да участва в това производство. В издаденият констативен акт изрично е посочено, че в 3-дневен срок, считано от получаването му, възражения срещу него могат да бъдат подавани до Община Стара Загора. В материалите на административната преписка не е приложено възражение от „Ен Джи Ви Груп“ ЕООД – Стара Загора, но в оспорената заповед е посочено, че в законоустановения срок, по връчения констативен акт е постъпило такова с вх.№10-04-72/16.02.2021г., с което възражение се изразява несъгласие относно установените нарушения, отразени в констативния акт. Следователно възможност да участие на жалбоподателя в производството пред административния орган е осигурено, като неспазения срок по чл.57а, ал.3 от ЗУТ, служебно констатиран от съда, също не е самостоятелно основание за отмяна на заповедта, тъй като този срок не е преклузивен и с изтичането му не се погасява правото на органа да издаде заповедта.

 

Оспорената заповед е и материално законосъобразна, предвид следните съображения:

 

Съдът намира, че адресатът на издадените разрешения за поставяне РИЕ не е спазил посочения в проекта, част „СК“, начин за закрепване на рекламните елементи. Този проект е изготвен за изработка и монтаж на 2 броя рекламни съоръжения – рекламни пана – условно означени с 1 и 2, които се е предвиждало да се разположат на северната и източната стена на процесния имот, едно под друго, като всяко пано представлява две равнини, разположени под прав ъгъл една спрямо друга. В проекта е посочено, че пана 1 се монтират над пана 2. По проект конструкцията се състои от стоманени рамки, които се закрепят към фасадата на сградата. След оглед на място са установени разлики при изпълнението на конструкциите на рамките и закрепването им към сградата, изразяващи се в следното: по отношение на рекламно пано 1 – по проект е предвидено носещата рамка да се закрепи към фасадата на сградата чрез химически анкери през 70см., а е установено, че разстоянието между анкерите надвишава проектното. По проект рекламното винилово пано трябвало да се закрепи с въжета към лека стоманена конструкция от профили КЗП 20.20.1,6, която от своя страна да се закрепва към основната носеща рамка, а е установено, че рекламното пано е закрепено директно към носещата рамка, без да е изградена допълнителна конструкция от профили КЗП 20.20.1,6, както e по проект. По отношение на рекламно пано 2 – по проект се състои от две рамки – горна и долна, като долната рамка трябвало да бъде непосредствено закрепена към фасадата на сградата чрез крепежни елементи, предписани по проект, а закрепването на долната рамка трябвало да бъде 15 точково. На място обаче е установено, че долната рамка не е закрепена непосредствено към фасадата, a e отдалечена на разстояние от нея посредством тънки стоманени пръти, закрепени към фасадата, a някои към дървена дограма. Според констатираното при проверките също така двете пана тип 2 са поставени върху конзолна стоманена конструкция, която не е описана в проектната документация по част „Конструктивна“. Макар последното обстоятелство да не се потвърждава от показанията на разпитания по делото свидетел, то останалите констатирани несъответствия с одобрения проект, касаещи както пана тип – 2, така и пана тип – 1, са достатъчно основание за премахване на рекламните елементи, като следва да се има предвид обстоятелството, че издадения констативен акт е официален свидетелстващ документ за съществуването на отразените в него факти, който има материална доказателствена сила и който не е оспорен по съответния ред. С оглед тези съображения се налага извод, че оспорената в настоящото производство заповед е издадена при правилно приложение на материалния закон. Доводите на жалбоподателя, че е не става ясно колко и кои рекламни пана е разпоредено да бъдат премахнати, както и че е при установено отклонение само на две от паната е разпоредено премахването на четирите пана, са неоснователни, тъй като видно от приложения по делото проект се касае за два отделни рекламно информационни елемента, всеки от които представлява по две рекламни пана, представляващи две равнини, разположени под прав ъгъл една спрямо друга.  

 

Горепосочените обстоятелства установяват по категоричен начин, че адресатът на разрешенията за поставяне на процесните рекламни елементи не е спазил одобрения начин на прикрепването им, поради което законосъобразно административният орган е приел, че е осъществена хипотезата на чл.57а, ал.1, т.1 от ЗУТ. Издаден е валиден и законосъобразен административен акт, при правилно приложение на процесуалния и материалния закон, включително съобразно целта на закона, поради което жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

 

От процесуалния представител на ответника не е направено искане за разноски по делото, поради което и такива не следва да бъдат присъждани.

        

Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно, съдът 

 

                                  Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Ен Джи Ви Груп“ ЕООД – Стара Загора, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Христина Морфова“ №1Б, представлявано от управителя Д. Х. И. - Н., против Заповед №10-00-344 от 02.03.2021г. на Кмета на Община Стара Загора, като неоснователна.

 

На основание чл.215, ал.7, т.4 от ЗУТ, решението на настоящата съдебна инстанция е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

                                                       СЪДИЯ: