Решение по дело №1076/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1138
Дата: 16 юни 2022 г. (в сила от 16 юни 2022 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20227180701076
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№. 1138

 

гр. Пловдив, 16.06.2022 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХIХ състав в открито заседание на деветнадесети май през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

  ПЕТЪР КАСАБОВ

 

при секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА и участието на прокурора ЗДРАВЕНА ЯНЕВА, като разгледа докладваното от съдия ПЕТЪР КАСАБОВ к.н.а.х дело № 1076 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и становищата на страните:

1.Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от Териториална дирекция на Националната агенция за приходите – Пловдив, чрез процесуалния представител – юрисконсулт Димитър А. ,  срещу Решение № 522 от 10.03.2022 г., постановено по а.н.д № 7712 по описа за 2021 г., на Районен съд – Пловдив, XVIII – ти наказателен състав, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ №543977-F561434/27.10.2020г. на Директор на Дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП-Пловдив, с което на „Дая Маркет“ ООД, ЕИК:***, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ***, представлявано от А. Р. Б. и Я. А. Д. , на основание чл.180, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, вр. чл.180, ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание – „имуществена санкция“ в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл.180, ал.2, вр. чл.180, ал.1, вр. чл.102, ал.3, т.1, вр. чл.86, ал.1 и ал.2, вр. чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС.

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Оспорва се изводът на районния съд, че в хода на административното наказване са допуснати съществени процесуални нарушения. Твърди се, че районният съд е формирал решаващите си изводи при неправилна преценка на събраните по делото доказателства и неправилно прилагане на материалния закон и процесуалните норми. Сочи се, че извършеното административно нарушение е безспорно доказано, а релевантните за ангажиране на отговорността на деца обстоятелства се съдържали освен както в АУАН и НП, така и в съпътстващите ги протоколи от извършената проверка. Претендира се отмяна на обжалваното съдебно решение и потвърждаване на издаденото наказателно постановление. Иска се присъждане на съдебни разноски за двете инстанции.

3. Ответникът по касационната жалба – „Дая Маркет“ ООД, чрез процесуалния си представител – адв. К.,  поддържа становище за не основателността на жалбата и моли оспореният съдебен акт да бъде оставен в сила. Претендира присъждане на съдебни разноски.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

ІІ. По допустимостта на касационната жалба:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

6. Районният съд е бил сезиран с жалба предявена от „Дая Маркет“ ООД срещу НП  №543977-F561434/27.10.2020г. на Директор на Дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП - Пловдив. Наказателното постановление е издадено въз основа на АУАН № F561434 от 27.07.2020 г., съставен от С. В. К. – на длъжност старши инспектор по приходите при ТД на НАП – Пловдив.

Обективираните в акта констатации се свеждат до следното: „Дая Маркет“ ООД, в качеството си на данъчнозадължено по ЗДДС лице, не начислило ДДС в размер на 117.83 лева по получени доставки на услуги по чл.82, ал.2, т.3 от ЗДДС, със стойност 589.17 лева, за периода 01.04.2020г.-30.04.2020г., когато ДЗЛ не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация в срок, въпреки, че е било длъжно.

При извършена проверка, документирана с Протокол №**********/01.06.2020г. и Протокол №**********/22.07.2020г. било установено, че „Дая Маркет“ ООД, ЕИК: ***, в качеството на данъчнозадължено лице по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗДДС, установено на територията на страната, получава услуги с място на изпълнение на територията на страната, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя по чл.82, ал.2 от ЗДДС.

Задълженото лице не било подало заявление за регистрация по ЗДДС в ТД на НАП – гр. Пловдив в 7-дневен срок преди датата, на която данъкът за доставката става изискуем /датата на авансовото плащане или датата на данъчното събитие/, като данъчната основа на получената услуга подлежи на облагане с данък.

Първите получени услуги от Google Ireland Ltd, VAT IE6388047V, Dublin 4 Ирландия, били документирани с фактура №278596754841-4/30.09.2018г. Заявление за регистрация по реда на чл.97а, ал.1 от ЗДДС следвало да се подаде не по-късно от 25.09.2018г. включително. Заявление за регистрация било подадено на 18.05.2020г. с вх. №303912001814060/18.05.2020г. „Дая Маркет“ ООД било регистрирано по ЗДДС на 03.06.2020г. с връчване на акта за регистрация по ЗДДС №160422001927011/01.06.2020г.

През периода 29.09.2018г. /датата, следваща датата, до която е следвало да бъде издаден актът за регистрация по ЗДДС, ако лицето е подало заявлението за регистрация в срок/ до 02.06.2020г. /датата, предхождаща датата на регистрацията по ЗДДС/ лицето е следвало да бъде регистрирано по ЗДДС, да начислява данък за получени доставки на услуги /облагаеми доставки/ по чл.82, ал.2, т.3 от ЗДДС, за които данъкът е изискуем от получателя /по аргумент от разпоредбата на чл.102, ал.3, т.3 от ЗДДС/.

За данъчния период 01.04.2020г. - 30.04.2020г. задълженото лице било получило услуги с място на изпълнение на територията на страната от FACEBOOK IRELAND LIMITED с валиден ДДС №IE9692928F и Google Ireland Ltd с валиден ДДС №IE6388047V, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя по чл.82, ал.2, т.3 от ЗДДС на стойност 589.17 лева и е изискуем ДДС в размер на 117.83 лева.

Посоченият данък бил изискуем от лицето като платец по глава Осма от ЗДДС, но с оглед факта, че от момента на възникване на задължението за подаване на заявлението за регистрация, лицето е следвало да се регистрира

на основание чл.97а, ал.1 от ЗДДС и предвид изричната разпоредба на чл.70, ал.4 от ЗДДС, ДЗЛ няма право на данъчен кредит за обследвания период.

Ако през периода 01.04.2020г. – 30.04.2020г. лицето е било регистрирано по ЗДДС, за него е щяло да възникне задължение за начисляване на данъка на основание чл.86, ал.1 от ЗДДС в размер на 117.83 лв., като същото е следвало да издаде протоколи на основание чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС, не по-късно от 15 дни от датата, на която данъкът е станал изискуем, и да впише в него вида на услугата, датата на възникване на данъчното събитие по доставката, данъчната основа, ставката на данъка, основанието за начисляване на данъка и размера на данъка, отрази в дневника за продажби за данъчен период 04.2020г., получените доставки на услуги, за които данъкът е изискуем от получателя по чл.82, ал.2, т.3 от ЗДДС, посочи данъчната основа и начисления данък в справката - декларация за данъчен период 04.2020г., като справката –декларация и дневника за продажби е следвало да подаде в ТД на НАП гр. Пловдив в срок до 14-то число на месеца, следващ съответния данъчен период, а именно до 14.05.2020г. включително.

В случаите, когато не е издаден данъчен документ или такъв не е издаден в законосутановения срок, данъкът е дължим за данъчния период, през който

същият е станал изискуем.

Нарушението е извършено на 15.05.2020г., в гр. Пловдив и е установено в ТД на НАП Пловдив на 22.07.2020г. при преглед на документи в хода на проверка за установяване на наличие на основания за регистрация по ЗДДС, документирана с протоколи по чл.50 от ДОПК с №**********/01.06.2020г. и №**********/22.07.2020г.

Размерът на неначисления в срок ДДС бил определен с протокол №**********/22.07.2020г.

Нарушението е квалифицирано по чл.180, ал.2, вр. чл.180, ал.1, вр. чл.102, ал.3, т.1, вр. чл.86, ал.1 и ал.2, вр. чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС.

Описаната в АУАН фактическа обстановка е възприета изцяло от административнонаказващия орган, който на осн. чл.180, ал.2 от вр. чл.180, ал.1 от ЗДДС наложил на нарушителя имуществена санкция в размер на 500 лева.

7. В хода на съдебното производство пред районния съд е разпитан актосъставителят, който в показанията си потвърждава изложеното в акта.

8. При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че в хода на административното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, които налагат отмяна на издаденото наказателно постановление. Съдът е изложили мотиви, че в АУАН и НП липсва пълно, точно и ясно описание на нарушението и посочване на обстоятелствата, при които е извършено. Не били отразени всички факти и обстоятелства, касаещи и обосноваващи процесния период 01.04.2020г. - 30.04.2020г., в който дружеството като задължено лице е получило услуги с място на изпълнение в страната, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя.

ІV. От правна страна:

9. По отношение на въведените в обстоятелствената част на касационната жалба възражения, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, районният съд е направил обоснован изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

Обосновано при извършената служебна проверка за законосъобразност на оспореното наказателно постановление районният съд е констатирал, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, изразяващи се в нарушение на императивната разпоредба на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

Прочитът на процесните АУАН и НП действително разкрива пълна липса на индивидуализиращи данни за вид, брой, стойността и дата на извършване и конкретни доставките, за които се твърди, че са облагаеми. Това е съществено процесуално нарушение и самостоятелно основание за отмяна на НП. Изискванията относно съдържанието на АУАН и наказателното постановление са поставени императивно с цел постигане на яснота и прозрачност в обвинението както в най - ранния етап по установяване на нарушението, така и при налагане на санкцията и последващия съдебен контрол. Наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения. Значението на изискването за мотиви според Закона за административните нарушения и наказания е такова, че тяхното неизлагане към наказателното постановление съставлява съществено нарушение на закона и е основание за отмяна на акта. В този смисъл следва да бъде съобразено и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на съдиите.

Все в тази насока следва да се отбележи, че чл. 42, т. 4, съответно чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН изискват в акта и в наказателното постановление да се посочат конкретни факти и обстоятелства, които като се подведат под съответната правна норма, да осъществяват предвидения в нея състав на административно нарушение. Това, че в акта и в НП е посочено, че данъчнозадълженото по ЗДДС лице не е начислило ДДС, в никакъв случай не е достатъчно да обоснове твърдяното нарушение, тъй като за да бъде законосъобразен формирания във връзка с това твърдение правен извод, същият следва да бъде и фактически обоснован.

Изменение в съществените части на обвинението на етап съдебно производство е недопустимо, тъй като привлеченото към административнонаказателна отговорност лице не може да бъде поставяно в положение да се брани срещу факти и обстоятелства, които не са му били предявени в административната фаза на производството.

От изложеното до тук следва, че като е отменил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

V. По съдебните разноски.

10. Предвид изхода на делото и правилото на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН във вр. чл. 222, ал. 1 от АПК претенцията на ответника за присъждане на разноски се явява основателна. Същите се доказват в размера на 350 лева за адвокатска защита пред за касационната инстанция.

Ответникът е направил своевременно възражение за прекомерност на претенцията за адвокатския хонорар. Според чл.78, ал.5 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), във връзка с чл.144 от АПК, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата (ЗАдв). Според чл.36, ал.2 от ЗАдв, размерът на възнаграждението се определя в договор между адвоката и клиента; размерът на възнаграждението трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде по-нисък от предвидения в наредба на Висшия адвокатски съвет размер за съответния вид работа, каквато в случая се явява Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Съгласно чл.18, ал.4 вр. ал. 2 вр. чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредбата за процесуално представителство, защита и съдействие по административнонаказателни дела с материален интерес до 1000 лв. – минималното адвокатско възнаграждение е 300 лв. Претенцията на жалбоподателя е за присъждане на разноски за адвокатска защита в размер на 350 лева, които съдът намира за кореспондиращи на действителната правна и фактическа сложност на делото. При това положение възражението на ответника се явява неоснователно и разноските следва да бъдат присъдени в пълен размер.

Ето защо, Административен съд Пловдив, ХIХ състав,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 522 от 10.03.2022 г., постановено по а.н.д № 7712 по описа за 2021 г. на Районен съд – Пловдив, XVIII – ти наказателен състав.

ОСЪЖДА Националната агенция за приходите да заплати на „Дая Маркет“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ***, представлявано от А. Р. Б. и Я. А. Д. , сумата от общо 350 (триста и петдесет) лева, представляваща направени по делото разноски.

Решението е окончателно.

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                                   ЧЛЕНОВЕ :           1.

                       

                                                                                             

2.