Р Е Ш
Е Н И Е
№791
гр.
Хасково, 10.10.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Хасково
в открито съдебно заседание на осми октомври две хиляди и
деветнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: АНТОАНЕТА
МИТРУШЕВА
при участието на секретаря Ангелина Латунова
прокурор Николай Гугушев от Окръжна прокуратура - Хасково,
постави за разглеждане докладваното от съдия А.Митрушева
исково адм.д. № 842/2019г. по
описа на Административен съд - Хасково
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.203 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс(АПК) във връзка с чл.1, ал.1 от Закона за
отговорността на държавата и общините за вреди(ЗОДОВ).
Образувано е по искова молба, предявена от А.В.М. ***, чрез адв.В.Ч. ***, срещу Областна
Дирекция на МВР – Х., за присъждане на обезщетение в размер на 200
лева за претърпени имуществени вреди, изразяващи се в
направени разноски – платен адвокатски хонорар по АНД № 811/2018г. по описа на
Районен съд - Хасково, с решението по което е отменено Наказателно
постановление № 17-1253-002505/11.05.2018г., издадено от началник сектор ПП към
ОД на МВР - Хасково.
В депозираната искова
молба ищецът твърди, че му било издадено Наказателно постановление № 17-1253-002505/11.05.2018г.
от началник сектор ПП към ОД на МВР - Хасково, което било отменено като
незаконосъобразно с влязло в законна сила на 02.01.2019г. Решение № 419/22.11.2018г., постановено по АНД № 811/2018г. по
описа на Районен съд - Хасково. Ищецът претърпял вреди от незаконосъобразното
наказателно постановление в размер на 200 лева, произтичащи от заплатен
адвокатски хонорар за процесуално представителство по АНД № 811/2018г. на РС – Хасково. С оглед на
така изложеното моли съдът да постанови решение, с което да осъди ответника
да му заплати сумата от 200 лв., заплатен
адвокатски хонорар за процесуално представителство, представляващи претърпени
имуществени вреди от незаконосъобразен административен акт - Наказателно постановление № 17-1253-002505/11.05.2018г.
на началник сектор ПП към ОД на МВР - Хасково, отменено като незаконосъобразно с Решение № 419/22.11.2018г., постановено по АНД № 811/2018г. по
описа на Районен съд – Хасково, ведно със законната лихва върху тази сума,
считано от влизане в сила на съдебното решение – 02.01.2019г. до окончателното
ѝ изплащане, като му бъдат присъдени и направените в
настоящото производство разноски.
ОТВЕТНИКЪТ ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ на МВР -
ХАСКОВО, депозира по делото писмен отговор, в който посочва, че предявеният иск
е допустим, а разгледан по същество – основателен.
ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – ХАСКОВО, чрез
представителя си в съдебно заседание, изразява становище, че исковата претенция
е основателна.
Съдът, като прецени доводите на
страните и събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
С Решение № 419 от 22.11.2018г.,
постановено по АНД № 811/2018г. по описа на Районен съд - Хасково, влязло в законна
сила на 02.01.2019г., е отменено Наказателно постановление № 17-1253-002505/11.05.2018г.,
издадено от началник сектор ПП към ОД на МВР - Хасково, с което на А.В. М. за
нарушение на чл.25 ал.1 от ЗДвП на основание чл.179 ал.1 т.5 от същия закон е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 150 лева.
Видно от АНД № 811/2018г. по
описа на РС - Хасково, приложено като доказателство по делото, в съдебното
производство по обжалване на наказателното постановление ищецът е бил
представляван от адвокат В.Ч.,***, упълномощен с пълномощно – л.31 от АНД № 811/2018г.
по описа на РС - Хасково. За процесуалното представителство по делото ищецът е
платил договорен хонорар в размер на 200 лева, която сума е получена от
адвоката в брой на 23.05.2018г., видно от отразеното в Договора за правна
защита и съдействие.
Така установената фактическа
обстановка налага следните правни
изводи:
Съгласно разпоредбата на чл.203 от АПК,
гражданите и юридическите лица могат да предявяват искове за обезщетение за
вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на
административни органи и длъжностни лица. Исковата защита е възможна при
условията на чл.1 от ЗОДОВ, като исковете се разглеждат по реда на чл.203 и сл.
от АПК, към който препраща и изричният текст на чл.1, ал.2 от ЗОДОВ. Според
чл.4 от ЗОДОВ, държавата в лицето на своите органи дължи обезщетение за всички
имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от
увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното
лице. Поради това отговорността се характеризира като обективна, безвиновна, а
възникването на право на обезщетение предполага установяване на
незаконосъобразни актове, действия и/или бездействия. Във фактическия състав на
отговорността на държавата се включват следните елементи: незаконосъобразен
акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или
общината, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по
съответния ред; вреда от такъв административен акт; причинна връзка между
постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия
вредоносен резултат. При липсата на който и да е от елементите на посочения
фактически състав, не може да се реализира отговорността на държавата или
общината по реда на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.
В случая от доказателствата по делото се
установява наличието на всички предпоставки за ангажиране на отговорността на
ответната страна – Областна дирекция на МВР – Хасково. Налице е
незаконосъобразен акт – наказателно постановление, който е отменен с влязло в
законна сила Решение № 419/22.11.2018г., постановено
по АНД № 811/2018г. по описа на Районен съд - Хасково. Съдебният акт е в
законна сила от 02.01.2019г., тоест преди датата на подаване на настоящия иск.
Незаконосъобразният акт е издаден от орган в структурата на ответната страна -
Областна дирекция на МВР – Хасково, която е юридическо лице съгласно чл.37,
ал.2 от Закона за Министерството на вътрешните работи и следователно е пасивно
легитимирана да отговаря по така предявения иск, съгласно чл.205 от АПК.
Налагането на административни наказания от
органите на администрацията за извършени административни нарушения е
санкционираща управленска дейност, израз на държавната наказателна репресия. Тя
непротиворечиво се определя като форма на административна(изпълнителна)
дейност, както въз основа на властническия метод на правно регулиране, прилаган
от административно наказващите органи, така и с оглед административната
правосубектност на последните. Независимо че наказателното постановление не е
административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК, определящо обстоятелство
за правното основание на иска за обезщетение за вреди от незаконосъобразните
наказателни постановления като такъв по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ е, че той е издаден
от административен орган и представлява властнически акт на органите на администрацията,
въпреки че поражда наказателно-правни последици. Неговото издаване е резултат
от изпълнението на нормативно възложени задължения, от упражняването на
административна правосубектност, което по своето съдържание представлява
изпълнение на административна дейност. Административната дейност е изпълнителна
дейност и наред със съдебната и законодателната дейности е основна проява на
държавната власт. Дейността по налагане на административните наказания,
свързана с издаване на наказателно постановление, както и извършените в нейните
рамки действия или бездействия, се отличава от правозащитната дейност, вредите
от която подлежат на обезщетение по реда на чл.2 от ЗОДОВ, именно по
упражнената от административните органи в този конкретен случай изпълнителна
(административна) функция в рамките на държавната власт. Административният
характер на дейността по издаване на наказателните постановления, както и на
действията или бездействията по налагане на административните наказания, при
или по повод на която са причинени вреди на гражданите или юридическите лица,
определя правното основание на иска за вреди от незаконосъобразните наказателни
постановления, действия или бездействия като такова по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.
В този смисъл е и Тълкувателно постановление
№ 2 от 19.05.2015г. на ВКС по т.д. № 2/2014г., ОСГК и Първа и Втора колегия на
ВАС. В нормата на чл.130, ал.2 от ЗСВ е указано, че тълкувателните решения и
тълкувателните постановления са задължителни за органите на съдебната и
изпълнителната власт, за органите на местното самоуправление, както и за всички
органи, които издават административни актове. С оглед на това, съдът приема, че
исковата претенция за обезщетяване на имуществени вреди, претърпени вследствие
на незаконосъобразното Наказателно постановление № 17-1253-002505/11.05.2018г.,
издадено от началник сектор ПП към ОД на МВР - Хасково, е процесуално
допустима.
По отношение доказването на елементите от
фактическия състав на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, съдът приема, че безспорно в случая е
налице незаконосъобразна дейност на административен орган, претърпени от ищеца
имуществени вреди и наличие на причинно-следствена връзка между
незаконосъобразната административна дейност и настъпилия вредоносен резултат,
тоест имуществената щета.
Влязлото в сила решение на Районен съд - Хасково, с което се отменя
наказателното постановление, следва да се приеме като безспорно доказателство
за наличието на незаконосъобразна дейност на административния орган.
По отношение на претендираното обезщетение за
имуществени вреди в размер на 200 лева, съставляващи заплатената от ищеца сума
за правна защита и съдействие и за процесуално представителство по АНД № 811/2018г.
по описа на Районен съд – Хасково в полза на адв.Ч., съдът намира, че от
събраните доказателства действително се установява заплащането на тази сума от
страна на ищеца. Фактът на плащането не се оспорва и от страна на ответника,
който признава иска по основание и размер.
В приложения по делото договор изрично е
вписано, че същият се сключва за защита и представителство по АНД № 811/2018г.
на РС - Хасково, като договорът е неразривно свързан с Пълномощното от 23.05.2018г.(съставен
на гърба на бланката на същото), представено в оригинал по делото, с
отбелязване „да представлява(защитава) по АНД № 811 по описа за 2018г. на РС –
Хасково“ подписания А.В.М.. Това дело е образувано по повод на подадена жалба
против Наказателно постановление № 17-1253-002505/11.05.2018г., издадено от
началник сектор ПП към ОД на МВР - Хасково, от името на настоящия ищец, поради
което следва да се приеме, че договарянето и заплащането на сумата от 200 лева
касае точно това дело. От данните по АНД № 811/2018г. се удостоверява също
така, че от страна на адв.Ч. действително има ефективно реализирана дейност в
насока осъществяване на процесуално представителство в полза на ищеца по
настоящото дело.
В случая е налице отмяна по съдебен ред на
наказателно постановление, претърпени от ищеца имуществени вреди в размер на 200
лева, съставляващи заплатеното адвокатско възнаграждение за процесуално
представителство по образуваното АНД № 811/2018г. по описа на РС - Хасково,
като безспорно тази вреда е пряка и непосредствена последица от постановеното
незаконосъобразно наказателно постановление. В този смисъл е и Тълкувателно
решение № 1 от 15.03.2017г. на ВАС по т.д. № 2/2016г., ОСС, I и II колегия, с
което се постановява, че при предявяване пред административните съдилища на
искове по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни
наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в
производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и
непосредствена последица по смисъла на чл.4 от този закон.
Ето защо, съдът приема, че е налице и третата
кумулативно изискуема предпоставка от фактическия състав на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, а именно наличие на причинна връзка между постановения незаконосъобразен
акт и настъпилия вредоносен резултат.
В този смисъл и доколкото бе установено
кумулативното наличие на предпоставките за реализиране на отговорността на
държавата по реда на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, исковата претенция се явява изцяло
основателна и доказана и следва да се уважи, като ответникът бъде осъден да
заплати на ищеца обезщетение за имуществени вреди в размер на 200 лева,
представляващи направени разноски за адвокатско възнаграждение, в резултат на
отмененото като незаконосъобразно с влязло в сила съдебно решение Наказателно
постановление № 17-1253-002505/11.05.2018г., издадено от началник сектор ПП към
ОД на МВР - Хасково, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 02.01.2019г.
- датата на влизане в сила на съдебното решение за отмяна на наказателното
постановление, до окончателното изплащане на сумата.
При този изход на спора, основателно се явява
и своевременно направеното искане за присъждане на направените в настоящото
производство разноски, поради което ответникът следва да бъде осъден да заплати
на ищеца такива в общ размер от 310 лева, от които 10 лева - внесена държавна
такса и 300 лева - заплатено в брой възнаграждение за един адвокат.
Водим от изложеното и на основание чл.203 и
сл. от АПК, съдът
Р Е
Ш И :
ОСЪЖДА
ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР – ХАСКОВО гр.Х. бул.“Б.“ № .., да заплати на А.В.М.
с ЕГН : ********** ***, сумата в размер на 200 лева(двеста
лева) - представляваща обезщетение за
причинени на ищеца имуществени вреди в резултат от незаконосъобразно
Наказателно постановление № 17-1253-002505/11.05.2018г., издадено от началник сектор
ПП към ОД на МВР - Хасково, отменено с влязло в сила
Решение № 419/22.11.2018г., постановено по АНД № 811/2018г. по описа на Районен
съд - Хасково, изразяващи се в заплатено адвокатско възнаграждение в съдебното
производство по обжалване на наказателното постановление, ведно със законната
лихва върху тази сума, считано от 02.01.2019г. до окончателното ѝ
изплащане.
ОСЪЖДА
ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР – ХАСКОВО гр.Х. бул.“Б.“ №.., да заплати на А.В.М.
с ЕГН : ********** ***, деловодни разноски в размер на 310.00 лева(триста
и десет лева), от които държавна такса – 10 лв. и
адвокатско възнаграждение – 300 лв.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС в
14-дневен срок от получаване на съответното съобщение.
Решението да се съобщи на страните чрез
изпращане преписи от същото.
СЪДИЯ: