Решение по дело №5169/2022 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1976
Дата: 20 октомври 2022 г.
Съдия: Зорница Николова Тухчиева Вангелова
Дело: 20225330205169
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 септември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1976
гр. Пловдив, 20.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седемнадесети октомври през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Зорница Н. Тухчиева Вангелова
при участието на секретаря Таня Д. Стоилова
като разгледа докладваното от Зорница Н. Тухчиева Вангелова
Административно наказателно дело № 20225330205169 по описа за 2022
година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН
Обжалвано е Наказателно постановление № 650944 – F476789/ 28.07.2022
г., издадено от Директора на Дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП -
Пловдив, с което на „АРТ ПЕЙНТ" ЕООД на основание чл. 179, ал. 1 ЗДДС е
наложена имуществена санкция в размер на 500,00 /петстотин/ лв. за
нарушение на чл. 125, ал.5, вр. чл. 125, ал.3 ЗДДС.
С жалбата се моли за отмяна на атакуваното наказателно постановление,
като се релевират възражения за незаконосъобразност на същото. Не се
претендират разноски.
Въззиваемата страна ангажира становище за неоснователност на жалбата.
Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално
легитимирана страна, против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред,
поради, което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по
същество.
Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди
доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на
атакуваното постановление, намери, че са налице основания за неговата
1
отмяна. Съображенията за този извод са следните:
АУАН и НП са издадени за нарушение със следните фактически
параметри:
„При извършена служебна проверка в ТД на НАП Пловдив на 17.12.2018 г.
се установи, че „АРТ ПЕЙНТ" ЕООД с БУЛСТАТ *********, регистрирано
по ЗДДС лице, не е спазило установения от Закона срок за подаване на
отчетни регистри по смисъла на чл. 124 от ЗДДС в ТД на НАП Пловдив за
данъчен период 01.11.2018 г. – 30.11.2018 г. до 14.12.2018 г. включително.
Отчетни регистри по смисъла на чл.124 от ЗДДС не са подадени в ТД на
НАП - Пловдив към момента на съставяне на АУАН.
Гореизложената фактическа обстановка не е спорна между страните, а и се
установява от събраните по делото доказателства.
Посоченото обаче не е достатъчно за законосъобразност на НП.
Това е така, доколкото при санкциониране на дееца за извършеното
нарушение на чл. 125, ал.5 ЗДДС е допуснато нарушение на материалния
закон.
В тази връзка следва да се съобрази, че според:
- чл. 125, ал.1 ЗДДС „За всеки данъчен период регистрираното по чл. 96,
97, 97а, 99 и чл. 100, ал. 1 и 2 лице подава справка-декларация, съставена въз
основа на отчетните регистри по чл. 124“
- чл. 125, ал.3 ЗДДС „Заедно със справка-декларацията по ал. 1
регистрираното лице подава и отчетните регистри по чл. 124 за съответния
данъчен период“
- чл. 125, ал.5 ЗДДС „Декларациите по ал. 1 и 2 и отчетните регистри по ал.
3 се подават до 14-о число включително на месеца, следващ данъчния период,
за който се отнасят“
- чл. 179, ал.1 ЗДДС „Лице, което, като е длъжно, не подаде справка-
декларацията по чл. 125, ал. 1, декларацията по чл. 125, ал. 2, отчетните
регистри по чл. 124 или не ги подаде в предвидените срокове, се наказва с
глоба - за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена
санкция - за юридическите лица и еднолични търговци, в размер от 500 до 10
000 лв.“
Безспорно е в теорията и съдената практика, че нарушението по чл. 125,
ал.5 ЗДДС е на просто/формално извършване, като съставомерната форма на
изпълнителното деяние се състои в бездействие да се изпълни задължението
2
да се подадат в указания в закона срок посочените в правната норма данъчни
документи.
Редакцията на нормата на чл. 179, ал.1 ЗДДС поставя въпроса, ако за един и
същ данъчен период данъчно задълженото лице не подаде повече от един от
изброените данъчни документи дали то върши няколко отделни нарушения
или едно единно нарушение, при налично усложнение от фактическа страна,
състоящо се в едновременно осъществяване на повече от една от
алтернативно предвидените форми на изпълнителното деяние.
По аргумент от мотивите на Тълкувателно решение № 13 от 20.12.2021 г.
по тълк. д. № 1/2021 г. на Върховен административен съд, Тълкувателно
решение № 6 от 22.06.2017 г. по тълк. д. № 6/2016 г. на Върховен
административен съд, Тълкувателно решение № 14 от 21.12.2021 г. по тълк.
д. № 3/2021 г. на Върховен административен съд, изводът дали деецът е
извършил едно или няколко самостоятелни административни нарушения по
смисъла на чл. 18 ЗАНН следва да се направи на база съвкупна и комплексна
преценка:
- дали в конкретния случай деецът е извършил едно или няколко
самостоятелни действия и/или бездействия като проявна форма на
изпълнителното деяние;
- дали установените противоправни действия/бездействия са относими към
неизпълнение на самостоятелни правни задължения, имащи отделен и
обособен характер и предмет.
В процесния случай задълженията за подаване на справка декларация и
отчетени регистри за един и същи данъчен период нямат самостоятелен и
обособен характер, доколкото са функционално предназначени към постигане
на една и съща цел-надлежно отчитане пред приходната администрация на
данните, относими към законосъобразно формиране на данъчния резултат за
съответния едномесечен данъчен период /ДДС за внасяне или ДДС за
възстановяване/.
Задълженията за подаване на справки декларации и на отчетни регистри
съгласно нарочната законодателна воля /чл. 125, ал.3 ЗДДС/ се изпълняват
заедно и едновременно, по един и същи начин – по електронен път при
условията и реда на ДОПК- чл. 125, ал.7 ЗДДС.
Иначе казано, законодателят е поставил задължение за своевременно
деклариране на релевантни за данъчното облагане данни, като по
3
императивен път е установил формата на деклариране и способът за това.
Така поставеното задължение не търпи частично изпълнение.
Още повече, че частично изпълнение е и технически невъзможно,
доколкото е ноторно известно, че електронната платформа на НАП, чрез
която се изпълнява задължението по чл. 125, ал. 5 ЗДДС не допуска отделно
подаване и приемане на справка декларация без отчетни регистри и на
отчетни регистри без справка декларация.
От гореизложеното следва, че изпълнението на законовото задължение за
подаване на справка декларация и на отчетни регистри се осъществява чрез
едно действие, респективно неизпълнението на това задължение представлява
единно деяние под формата на едно противоправно бездействие.
Тоест, подаването на отчетни регистри без справка-декларация или на
справка-декларация без отчетни регистри в законоустановения срок
представлява едно противоправно бездействие, в нарушение на една
материално правна норма - чл. 125, ал. 5 ЗДДС и води до един и същ
противоправен резултат - недеклариране на данък, по реда и в срока
установен от закона. Именно за това нарушение, под формата на бездействие
в санкционната норма на чл. 179, ал.1 ЗДДС е предвидена санкция от 500 до
10 000 лв. за юридическите лица.
Очертаният фактически състав обосновава извода, че нарушението може да
бъде в няколко алтернативни форми на изпълнително деяние - недеклариране
на данъка въобще или декларирането му извън законоустановения срок, но
при всички случаи се върши едно единно нарушение, за което следва на
основание чл. 18 ЗАНН да се наложи една единна санкция.
В гореизложения смисъл изрично: Решение № 2123 от 11.11.2021 г. по к.
адм. н. д. № 2112 / 2021 г. на XXVI състав на Административен съд –
Пловдив, Решение № 1855 от 15.10.2021 г. по к. адм. н. д. № 1419 / 2021 г. на
XIX състав на Административен съд - Пловдив, и др.
Именно горното правило се явява нарушено в процесния случай, доколкото
на настоящия състав е служебно известно, че по АНД № 5168/2022 по описа
на Районен съд Пловдив са издадени АУАН № F476785 и НП № 650924-
F476785/28.07.2022 г., с които същият субект е наказан за неподаване на
справка декларация за същия данъчен период 01.11.2018 г. – 30.11.2018 г.
С оглед гарантиране правата на страните, текста на посочените АУАН и
НП са надлежно приложени по делото в заверен хартиен препис на
4
оригиналния електронен първообраз, съдържащ се в ЕИСС.
С оглед всичко гореизложено следва да се приеме, че в нарушение на
материалния закон, административно наказателната отговорност на наказания
субект е незаконосъобразно мултиплицирана като за едно и също нарушение,
макар и в две алтернативни форми на изпълнителното деяние, са му наложени
две отделни санкции, в два отделни наказателни процеса.
Изрично следва да се отбележи, че в случая порока в дейността на
наказващия орган не касае нарушаване на принципа non bis in idem и в този
смисъл е изцяло ирелевантно кое НП е издадено първо и дали някое е влязло
в сила.
В случая става дума за нарушение на материалния закон и по - конкретно
на императивната норма на чл. 18 ЗАНН, според която за едно нарушение се
налага едно наказание, а при повече от едно нарушение се налага отделна
санкция за всяко от тях.
Гореизложеното влече извод за незаконосъобразност и на двете НП,
независимо от поредността на издаването и евентуално на съдебните
произнасяния по тях. Още повече, че допуснатия порок в дейността на
наказващия орган в случая е довел до влошаване на материално правното
положение на наказания субект, поради налагане на санкция в двоен размер,
без да са спазени правилата за нейната индивидуализация в зависимост от
степента на засягане на защитаваните обществени отношения.
По изложените съображения, обжалваното наказателно постановление
следва да се отмени.

По разноските:

При този изход на спора на основание чл. 63д ЗАНН, право на разноски би
имал жалбоподателят. Такива обаче, в конкретния случай не могат да се
присъдят, доколкото липсва нарочно искане за присъждане на разноски по
смисъла на т.11 от ТР 6/2012 ОСГТК на ВКС, съгласно която претенцията за
разноски следва да бъде изрично заявена и това може да стане най-късно в
съдебното заседание, в което е приключило разглеждането на делото пред
съответната инстанция.
Освен това липсват и доказателства за реално понесени разноски по
смисъла на т. 1 от ТР 6/2012 ОСГТК на ВКС, според която разноски се
5
присъждат, само ако е доказано реалното им сторване за заплатен адвокатски
хонорар или за използване на юрисконсултска защита.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 650944 – F476789/ 28.07.2022 г.,
издадено от Директора на Дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП - Пловдив, с
което на „АРТ ПЕЙНТ" ЕООД, ЕИК ********* на основание чл. 179, ал. 1
ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500,00 /петстотин/ лв. за
нарушение на чл. 125, ал.5, вр. чл. 125, ал.3 ЗДДС.

Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд
в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за
постановяването му.

Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
6