Решение по дело №772/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1925
Дата: 17 октомври 2019 г. (в сила от 6 април 2021 г.)
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20197050700772
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

 

№……………………/………………2019г.,  гр. Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Варненският административен съд, ХХVІІІ-ми състав, в публичното заседание на осемнадесети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА СТАНЕВА

 

 

 

при секретаря Оля Йорданова,

като разгледа докладваното от съдия Д. Станева адм.дело 772/2019г. по описа на Административен съд-Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството по реда на чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ), вр. чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК)

Образувано е по жалба на  К.Д.Х., ЕГН ********** *** против Заповед № ДК-11-ВН-01/ 01.02.2019г. на Началник РО НСК – Варна при РДНСК – Североизточен район, с която е отменено Разрешение за строеж № 11/15.01.2019г., ведно с одобрените инвестиционни проекти за строеж: „Промяна предназначение на СКЛАД № 1 и СКЛАД № 2 в „СПОРТЕН КЛУБ-ФИТНЕС ЗАЛА“, ул.“Т.Д.“ № 31, УПИ XVI-13, кв.625 по плана на 5-ти м.р.гр. Варна“, като незаконосъобразно. В жалбата се твърди, че заповедта е неправилна и незаконосъобразна, издадена при неправилно приложение на материалния закон, по съображения подробно изложени в жалбата; разрешението за строеж е издадено при спазване на материалния закон и не са били налице основания за неговата отмяна; не е налице необходимост от отделно разработена част „Пожарна безопасност“; не е налице и твърдяното в заповедта несъответствие между чертеж „разпределение сутерен-екзекутив“ и чертеж „Разпределение сутерен съществуващо“ към инвестиционния проект. Поради изложените съображения моли съда да отмени обжалваната заповед. В съдебно заседание и по съществото на спора, чрез пълномощника си поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Претендира присъждане на разноски по делото, съобразно представения списък.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли като неоснователна.

Заинтересованата страна Главен архитект на район „Приморски“ не изпраща представител в съдебно заседание.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

С писмо вх.№ РС-РП-80-00-134/18.01.2019г., на основание чл.149 ал.5 от ЗУТ, Регионален отдел „Национален строителен контрол“ (РО НСК) - Варна при Регионална дирекция за национален строителен контрол - Североизточен район (РДНСК-СИР) са уведомени за издаденото от главния архитект на район „Приморски“, Община Варна, разрешение за строеж № 11/15.01.2019г. за стоеж: „Промяна предназначение на склад № 1 и склад № 2 в „СПОРТЕН КЛУБ-ФИТНЕС ЗАЛА", ул. "Т.Д. “ № 31, УПИ VI-13, кв.625 по плана на 5-ти м.р., гр. Варна. Разрешението е издадено на името на К.Д.Х., съгласно нотариален акт за продажба на недвижим имот № **, том I, рег.№ ***, дело № ** от **.**.20**г., вписан в Служба по вписванията с вх.№ ***; Акт № ***, том II, дело № ***, за самостоятелен обект в сграда с идентификатор 10135.2556.106.1.21 (склад № 2) с площ 19.95кв.м и самостоятелен обект в сграда с идентификатор 10135.2556.106.1.20 (склад № 1) с площ 79.65кв.м. Строежът е категоризиран четвърта категория, съгласно чл.137 ал.1 т.4 буква “д“ от ЗУТ.

В РО НСК-Варна при РДНСК-СИР е образувано служебно производство по реда на чл.156 ал.1 от ЗУТ, във връзка с правомощията на органите на ДНСК по чл.222 ал.2 т.3 от ЗУТ, за проверка законосъобразността на разрешението за строеж. В рамките на законоустановения 14-дневен срок от съобщаването на издадения административен акт, считано от 19.01.2019г. е извършена служебна проверка по отношение законосъобразността на одобрените инвестиционни проекти и издаденото разрешение за строеж и е съставен констативен протокол на 29.01.2019г.

При проверката е установено следното:

В район „Приморски“, Община Варна, е постъпило заявление рег.№ АУ122002ПР/13.12.2018г. от К.Д.Х. с искане за съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти за смяна на предназначение на „СКЛАД № 1“ и „СКЛАД № 2“ в „СПОРТЕН КЛУБ-ФИТНЕС ЗАЛА“, ул.“Т.Д.“ № 31, УПИ VI-13, кв.625 по плана на 5-ти м.р., гр. Варна. Към молбата са приложени: нотариални актове; комплексен доклад, съставен съгласно чл.142 ал.6 т.2 от ЗУТ от „ДЕОМИД” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ул.“Никола Кънев“ бл. 11, вх. А, ап.11, представлявано от инж. Д. Т. К. - управител, на основание Удостоверение № РК-0103/14.02.2014г. на ДНСК и договор с възложителя от 07.12.2018г.; скица и издадена от главния архитект на район „Приморски“, община Варна виза за проектиране; инвестиционен проект по части: Архитектура - фаза ТП; конструктивно становище от инж. К. Г. Ч. - с ППП съгласно Удостоверение № 07410 на КИИП; ВиК-фаза Работна; Ел.-вътрешни инсталации-фаза ТП; Удостоверение изх.№ ПУПРОК-7893/24.01.2019г. на “Електроразпределение Север“ АД, съгласно което за обекта ще се ползва съществуващо електрозахранване и договор за присъединяване на новия обект не се сключва; Разрешение за ползване № 363/28.12.2002г. за въвеждане в експлоатация на строеж “Жилищна сграда с девет апартамента, два гаража, шест ателиета за лична творческа дейност, кафе-сладкарница, сладкарска работилница и два склада със сградни водопроводно и канализационно отклонения и сградно електрозахранване от ШК-4А до ГРТ“, находящ се в УПИ VI-13, кв.625, 5-ти м.р. на гр. Варна, с административен адрес гр.Варна, ул. “Т.Д.“ № 31.

Съгласно съгласувания и одобрен инвестиционен проект, съществуващи помещения склад № 1 и склад № 2 в горецитираната жилищна сграда, находящи се в сутерена, на кота -3,30м по обяснителна записка (на -2,60м по проект част Архитектура) си променят предназначението във „Спортен клуб-фитнес зала“. При промяна предназначението се изгражда още един санитарен възел (баня и тоалет). В склад № 2 се изграждат съблекални - дамска и мъжка, и се избива отвор 90х200 см, за който е изготвена конструктивна експертиза-становище. В обяснителната записка на част „Архитектура“ е вписано, че стълбището е променено по време на строителството на жилищната сграда (с екзекутив) и сградата е въведена в експлоатация с Разрешение за ползване № 363/28.12.20102г., издадено от РДНСК-Варна.

След преценка на всички факти и обстоятелства по случая, административният орган е приел, че инвестиционният проект е съгласуван и одобрен незаконосъобразно, тъй като към него не са представени следните необходими и задължителни части: ОВК, в нарушение на чл.186 ал.1 от Наредба № 15 за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане и експлоатация на обектите и съоръженията за производство, пренос и разпределение на топлинна енергия (обн. ДВ. бр.68/19.08.2005г., последно изменение и допълнение ДВ бр.6/22.01.2016г.); Пожарна безопасност, съгласно чл.4 ал.4 от Наредба № Із-1971/29.10.2009г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар (обн. ДВ бр.96/04.12.2009г., в сила от 04.06.2010г., с последно изменение и допълнение ДВ бр.1/03.01.2017г.); технологичен проект относно уредите, които ще се монтират или разположат във фитнес-залата - не е изяснено колко са уредите във фитнес залата, колко човека максимум ще ползват тези уреди и необходим ли е авариен изход от фитнес-залата; оценка на шума и вибрациите, съгласно методиките в Наредба № 4/27.12.2006г. за ограничаване на вредния шум чрез шумоизолиране на сградите при тяхното проектиране и за правилата и нормите при изпълнението на строежите по отношение на шума, излъчван по време на строителството (обн. ДВ.бр.6/19.01.2007г.); няма данни колко са необходмите места за паркиране и къде ще бъдат осигурени, което е в нарушение на чл.38 ал.9 от ЗУТ.

По тези съображения с процесната Заповед № ДК-11-ВН-01/01.02.2019г. Началникът на РО НСК-Варна при РДНДС-СИР е отменил Разрешение за строеж № 11/15.01.2019г., ведно с одобрените инвестиционни проекти за строеж: „Промяна предназначение на СКЛАД № 1 и СКЛАД № 2 в „СПОРТЕН КЛУБ-ФИТНЕС ЗАЛА“, ул.“Т.Д.“ № 31, УПИ XVI-13, кв.625 по плана на 5-ти м.р., гр. Варна“, като незаконосъобразно.

По делото е представена и приета цялата административна преписка по издаване на оспорения ИАА. От страна на жалбоподателя са представени и приети по делото: 4 броя справки по кадастралната карта на самостоятелни обекти в сграда с ид.№ 10135.2556.106.1.19, ид.№ 10135.2556.106.1.17, ид.№ 10135.2556.106.1.16, ид.№ 10135.2556.106.1.18; становище за съответствие на инвестиционен проект с правилата и нормите за пожарна безопасност рег.№ 635/16.04.2019г. по описа на Първа районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ – Варна.

По делото е допуснато изготвянето на съдебно–техническа експертиза с вещо лице арх. И.Й.. В заключението си експертът посочва, че в конкретния случай не е налице задължително представяне на отделна проектна част „технологична" към инвестиционния проект, а в част „архитектура“ към инвестиционния проект е показано оборудване на залата. С оглед изменението на Наредба № 15/28.07.2015г. за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане и експлоатация на обектите и съоръженията за производство, пренос и разпределение на топлинна енергия (в сила от 23.04.2016г.) и в частност чл.186 ал.1 от Наредбата обаче се изисква разработването на част „ОВК“ като неразделна част от инвестиционните проекти, които са основание за издаване на разрешение за строеж, тоест в конкретния случай е налице необходимост от изработването на проект по част „ОВК“. Посочил е, че в случай, че залата е предназначена за десет души, както упомената в становището на ВПД НАЧАЛНИК - гл. инспектор Валери Славков, не е необходим допълнителен авариен изход, но в конкретния случай, предвид неизяснения брой на посетители и работни места във внесените проектни части към инвестиционния проект и с цел конкретно решение за осигуряване на безопасност в случай на пожар, експертът счита, че е налице необходимост от изработването на проектна част „Пожарна безопасност". На следващо място и предвид това, че не е конкретизиран видът на шумоизолиращата облицовка и нейните параметри, неуточняването на брой посетители, брой работни места, вида на оборудването и липсата на становища от проектантите относно спазване на изискванията за недопускане на наднормено и шумово замърсяване, и липсата на проектна част „ОВК“ към инвестиционния проект, вещото лице е счело, че е неизяснено спазването на изискванията за защита от шум и мерките, които се предприемат. По отношение промяна в броя на местата за паркиране в близост до жилищната сграда, след посещение на обекта и справка в СГКК-Варна, експертът е установил, че в близост до жилищната сграда, на улиците „Т.Д.", "Брегалница" и „Полк. Свещаров" в поземлени имоти с идентификатори 10135.2556.50 и 10135.2556.38, 10135.2556.35 - публична общинска собственост, са обособени места за паркиране, които се намират на разстояние между 100 и 200 метра от конкретния обект.

При разпита си в съдебно заседание вещото лице допълва, че в проекта по част „Архитектура“ е отразена естествена вентилация на съществуваща сграда, както и вентилационна тръба в санитарните помещения. Уточнява също, че в предоставената му документация е посочено, че промени в конструктивните елементи на помещенията няма да има. Пояснява също, че настоящият проект е технически и след издаване на разрешението за строеж се изработва работен проект, в който се посочват детайлите, а разрешението за строеж е възможно да бъде издадено по технически проект. Посочва, че вътрешният двор на жилищната сграда се ползва като паркинг, но за цялата сграда, а не само за конкретния обект.

Заключението на вещото лице арх. Й. е оспорено от жалбоподателя като непълно и неаргументирано, с твърдения, че не са взети предвид част от материалите по делото, поради което съдът е назначил повторна СТЕ, неоспорена от страните. Вещото лице инж. А.А. посочва, че при огледа е установило, че съществуващите помещения, на които се променя предназначението от склад № 1 и склад № 2 в „Спортен клуб-фитнес зала” се намират в сутерена на построената и въведена в редовна експлоатация сграда, които съгласно съгласувания и одобрен инвестиционен проект се намират кота -3,30м. Същите са в завършен вид, със самостоятелно стоманобетонно стълбище с осигурен един самостоятелен вход/изход директно към вътрешния двор и с един санитарен възел. Всички конструктивни елементи на процесиите помещения се отнасят към първа степен на огнеустойчивост и са негорими. Ел. инсталацията е прокарана скрито под мазилка и е захранена от ГРТ, намиращо се извън процесните помещения, до входа на жилищната сграда. Изграден е един санитарен възел (баня и тоалет), намиращ се срещу стълбището. Няма монтирани топлопроводи и радиатори за отоплителна централна система в сградата. Посочило е също, че при промяната на предназначението, в проектите не се засягат елементи на конструкцията на сградата - носещи стени, колони, греди и шайби. Сградата, в която се намира обектът, е изпълнена като скелетна конструктивна система. Носещият скелет се състой от стоманобетонни плочи, греди и колони, които придават товарите на земната основа чрез фундаменти. Предвидено е изграждане на още един санитарен възел (баня и тоалет), а в склад № 2 е предвидено да се изградят стена, отделяща съблекалня за мъже и жени, и да се избие отвор за врата 90см.х200см., за които има приложена в делото конструктивна експертиза-становище. Дава заключение, че тези промени не променят носимоспособността, пожароустойчивостта и не натоварват допълнително конструкцията на сградата. При използване на декларираните от жалбоподателя и посочени на чертежа уреди: лежанка, стойка за клек, римско столче и лост за набиране с успоредка, които са напълно обезопасени и отговарят на всички норми за шум и безопасност, не е необходима конструктивна схема.

„Спортният клуб-фитнес зала“ според функционалната пожарна опасност се отнася към клас Ф2 и подклас 2.1-чл.8, ал.1 и табл.1 от Наредба №13-1971 за строително технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар (СТПНОБП), а съгл. чл.4 ал.4 от Наредба № 13-1971 за СТПНОБП (в сила от 04.06.2010г.), с последно изменение и допълнение в ДВ бр.1/03.01.2007г. се допуска да не се разработва част „Пожарна безопасност” за сгради от класове на функционална пожарна опасност Ф1-Ф4 (жилищни сгради и сгради за обществено обслужване) със застроена площ до 200кв.м. и до два етажа (в това число подземните етажи), но съгл. чл.4 ал.5 от същата наредба оразмеряването и изчисленията на основните характеристики и показатели, както и конкретните решения за осигуряване безопасността при пожар по ал.4 се определят със съответните части на инвестиционния проект. Посочено е също, че за предпазване от пожари и злополуки, апаратурата и ел. оборудването е съобразено с работната среда в различните помещения-санитарни, съблекални, зали и коридори. Фитнес залата не е зала за масово събиране на хора и не следва в конкретния случай да се третират като помещения за масов достъп. За част ОВК - за отопление в процесните помещения се допуска локално отопление и естествена вентилация, а в баните е предвидена и механична с два броя канални вентилатори от по 15 вата, посочени в т.17 на количествената сметка от проекта.

В заключение вещото лице е посочило, че с промяната на предназначението на склад № 1 и склад № 2 в „Спортен клуб- фитнес зала”, значително се занижава пожарното натоварване и вероятността да възникне пожар е единствено от ел. инсталация, а имайки предвид материалите в делото и от огледа на място счита, че не е налице нормативна необходимост от отделни проекти по част ОВК и пожарна безопасност и от авариен изход за конкретния случай.

В съдебно заседание вещото лице поддържа заключението си, като допълва, че за разлика от предишното предназначение на обектите - склад № 1 и № 2, в конкретния случай като фитнес зала значително е намалено натоварването на фундаментната плоча, което представя обекта в по-благоприятно състояние за сеизмична устойчивост.

Горната фактическа обстановка, съдът приема за установена въз основа на представените писмени доказателства, които са взаимно обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл. 146 от АПК, направи следните правни изводи:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.215 ал.4, вр. чл.216 ал.6 от ЗУТ, от лице с правен интерес, за което оспореният административен акт е неблагоприятен. Разгледана по същество е основателна.

Заповед № ДК-11-ВН-01/01.02.2019г. е постановена на основание и в хипотезата на чл.156 ал.3 от ЗУТ - за констатирани нарушения при извършена служебна проверка на издадени строителни книжа. Съгласно разпоредбата на чл.156 ал.3, вр. ал.2 от ЗУТ - при констатиране на нарушения при извършена служебна проверка за съответствието на издадените разрешения за строеж и одобрените инвестиционни проекти с предвижданията на действащ подробен устройствен план, както и на други нарушения, водещи до незаконосъобразност на издадените строителни книжа, началникът на ДНСК или упълномощено от него длъжностно лице отменя с мотивирана заповед разрешението за строеж и одобрените инвестиционни проекти. Обжалваната заповед е издадена от материално и териториално компетентен административен орган – Началник РО НСК-Варна при РДНДС-СИР, съобразно делегираните му правомощия по чл.156 ал.3 от ЗУТ, съгласно Заповед № РД-13-180/11.08.201. на Началника на ДНСК-София.

Оспореният административен акт е постановен в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички изискуеми реквизити по чл.59 ал.2 от АПК. Посочено е правното основание за издаването на заповедта, както и приетите за установени факти и обстоятелства, които административният орган е преценил и определил като релевантни за упражняване на делегираното му правомощие по чл.156 ал.3 от ЗУТ. С оглед изложеното, съдът приема, че са изпълнени изискванията на чл.156 ал.3 от ЗУТ и на чл.59 ал.2 т.4 от АПК за мотивиране на акта, с който се отменят като незаконосъобразни издадени строителни книжа.

Процесната заповед е издадена при извършена служебна проверка и осъществен контрол по реда на чл.156 от ЗУТ в рамките на законово регламентирания 14-дневен срок от получаването на уведомлението по чл.149 ал.5 от ЗУТ (вх.№ РС-РП-80-00-134/18.01.2019г.).

Съдебният контрол за материална законосъобразност на обжалваната заповед в случая следва да обхване преценката налице ли са установените от административния орган юридически факти (изложени като мотиви в акта) и дали тези факти и обстоятелства правилно са преценени като такива, обуславящи направения извод за несъответствие с нормативно регламентираните изисквания на одобрения инвестиционен проект и на издаденото от Главния архитект на район „Приморски“ Разрешение за строеж № 11/15.01.2019г., като основание за неговата отмяна, като незаконосъобразен.

Всъщност основният спорен по делото въпрос е дали с издаденото разрешение за строеж са допуснати посочените в оспорената заповед нарушения на изискванията, правилата и нормативите за устройство на територията и на правилата и нормите за проектиране, изграждане и експлоатация на обектите, и доколко тези нарушения релевират незаконосъобразност на одобрения инвестиционен проект и на издаденото въз основа на него разрешение за строеж.

По отношение на първото констатирано нарушение, визирано в обжалваната заповед - на чл.186 ал.1 от Наредба № 15 за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане и експлоатация на обектите и съоръженията за производство, пренос и разпределение на топлинна енергия, съдът споделя доводите на жалбоподателя. Действително в чл.1 ал.1 от Наредба № 15/2005г. е посочено, че „с наредбата се определят техническите правила и нормативи за проектиране, изграждане и експлоатация на обектите и съоръженията за производство, пренос и разпределение на топлинна енергия с топлоносител водна пара и гореща вода за битови и стопански нужди, които образуват топлоснабдителната система (ТСС)“. Видно от повторното заключение на СТЕ, в сградата, където се намира помещението, чието предназначение се променя, няма монтирани топлопроводи и радиатори за отплителна централна система. От разпита на двете вещи лица в съдебно заседание пък се установява, че в проекта по част „Архитектура“ е отразена естествена вентилация на съществуваща сграда, както и вентилационна тръба в санитарните помещения, което ще осигурява необходимата вентилация в помещението и липсва необходимост от отделен проект по част „ОВК“. Предвид изложеното, в настоящия случай посочената за нарушена разпоредба на чл.186 ал.1 от наредбата се явява неприложима.

По отношение на второто нарушение, а именно: пожарна безопасност, съгласно чл.4 ал.4 от Наредба № Із-1971/29.10.2009г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар, съдът намира следното:

По делото е представено становище за съответствие на инвестиционния проект с правилата и нормите за пожарна безопасност, изготвено от ВПД Началник на Първа районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“-Варна, от което е видно, че представеният инвестиционен проект съответства на изискванията, правилата и нормите за пожарна безопасност. Последното се потвърждава и от заключението на първоначалната СТЕ, според която за помещението не е необходим допълнителен авариен изход. Според заключението на повторната СТЕ пък, фитнес залата според функционалната пожарна опасност се отнася към клас Ф2, а съгласно чл.4 ал.4 от Наредба № 13-1971 за СТПНОБП (в сила от 04.06.2010 г.), с последно изменение и допълнение в ДВ бр.1/03.01.2007 г., се допуска да не се разработва част „Пожарна безопасност” за сгради от класове на функционална пожарна опасност Ф1-Ф4. Предвид гореизложеното, съдът намира за доказана липсата на необходимост от отделен проект по част „Пожарна безопасност", както и липса на необходимост от авариен изход.

На следващо място по отношение на изискването за технологичен проект относно уредите, които ще се монтират или разположат във фитнес-залата, на чертеж (разпределение сутерен) от одобрения проект по част „архитектура” е показано разпределението на фитнес залата и разположението уредите, които ще се използват в него – общо 4 броя. От заключенията на двете експертизи се установи, че при това положение и предвид заявлението на жалбоподателя, че фитнес-залата ще се ползва от 10 души, и двете вещи лица заявяват, че не е необходимо изготвянето на проект по част „Технологична”. Още повече и предвид изявлението на вещото лице инж. А., че използването на помещенията като фитнес зала значително ще намалят натоварването на фундаментната плоча, което представя обекта в по-благоприятно състояние за сеизмична устойчивост, спрямо използването му като склад.

По отношение липсата на оценка на шума и вибрациите, съгласно методиките в Наредба № 4/27.12.2006г., следва да се отбележи следното:

На първо място влизането и излизането от обекта се осъществява от самостоятелен вход на сградата, посредством монолитно стълбище, което е отделно от входа на блока. На следващо място, в комплексния доклад за оценка съответствието на проекта с основните изисквания към строежите е посочено, че инвестиционният проект създава условия за защита от шум съобразно чл.142 ал.5 т.3 и чл.169 ал.1 т.5 от ЗУТ. На следващо място, както посочи вещото лице арх. Й. при разпита си в съдебно заседание - настоящият проект е технически, а след издаване на разрешението за строеж ще бъде изработен работен проект, в който ще се посочат всички детайли, включително и видът на шумоизолиращата облицовка, която ще бъде положена стените на помещението. Според вещото лице инж. А. пък, фитнес-уредите, които ще се ползват в залата, отговарят на всички норми за шум и безопасност и не се нуждаят от конструктивна схема. Предвид изложеното, констатациите за липса на оценка на шума и вибрациите, също се явяват неправилни.

По отношение констатираното нарушение за неспазване изискването на чл.38 ал.9 от ЗУТ:

Съгласно тази законова разпоредба, не се допуска преустройство и промяна на предназначението на обекти по ал.1-ал.5, ако за новите обекти не могат да се осигурят необходимите гаражи или места за паркиране в съответния поземлен имот. Действително чл.38 ал.9 от ЗУТ е императивна норма, но общия принцип за съразмерност, регламентиран в чл.6 от АПК, не може да бъде дерогиран при нейното приложение. Именно принципът на съразмерността изисква административният орган да осъществява правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо, като прилага тези начини и средства, с които се засягат в най-малка степен правата и законните интереси на адресатите на акта. Прилагането на това правило към настоящия казус изисква да бъде извършена преценка необходимо ли е да се ограничи правото на собственост чрез прилагане на законовата забрана, регламентирана в чл.38 ал.9 от ЗУТ и възможен ли е друг допустим от закона начин, с който ще бъде изпълнена целта на закона.

Несъмнено целта на законодателя с въвеждане на цитираното изискване за осигуряване на гараж/място за гариране, е насочена към облекчаване проблемите с паркирането в големите градове и осигуряване на безопасна околна среда. В процесния случай не съществува спор относно обстоятелството, че в имота, в който се намира преустройвания обект липсва възможност за изграждане на паркинг или осигуряване на място за паркиране. Безспорно е установено също така, че до жилищната сграда и конкретния обект има възможности за паркиране, тъй като в близост до имота има обществен паркинг. Въз основа на тези фактически установявания настоящият съдебен състав приема, че в случая жалбоподателят е съобразил поведението си с изискването на закона. По тези съображения и с оглед на установените по делото факти, съдът приема, че в процесния казус е спазена целта на закона за преустройвания обект да бъде осигурено място за паркиране на автомобили, поради което твърдяното нарушение в оспорената заповед не може да обуслови незаконосъобразност на издадените строителни книжа.

Предвид горното, съдът намира , че не са налице твърдяните от ответника нарушения при издаване на процесното разрешение за строеж. Като го е отменил на посочените фактически основания ответникът е постановил оспорения акт в нарушение на материалноправните разпоредби, с което е осъществил отменителното основание по чл.146 т.4 АПК.

С оглед изложеното жалбата се явява основателна и следва да бъде уважена, като се отмени оспорената заповед.

Предвид изхода на спора, ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски, доказани в размер на общо 1272лв., съобразно представения списък.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172 ал.2 предл. второ от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

 

ОТМЕНЯ Заповед № ДК-11-ВН-01/01.02.2019г. на Началник РО НСК – Варна при РДНСК – Североизточен район, с която е отменено Разрешение за строеж № 11/15.01.2019г., ведно с одобрените инвестиционни проекти за строеж: „Промяна предназначение на СКЛАД № 1 и СКЛАД № 2 в „СПОРТЕН КЛУБ-ФИТНЕС ЗАЛА“, ул.“Т.Д.“ № 31, УПИ XVI-13, кв.625 по плана на 5-ти м.р., гр. Варна“, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Дирекция за национален строителен контрол - София да заплати на К.Д.Х., ЕГН ********** ***, сумата от 1272лв. /хиляда двеста и седемдесет и два/, представляваща разноски по делото.

 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                        Административен съдия: