Разпореждане по дело №340/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 990
Дата: 23 януари 2020 г.
Съдия: Генчо Колев Атанасов
Дело: 20205530100340
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 22 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е 

 

Номер                                               Година 23.01.2020                        Град Стара Загора  

Старозагорски районен съд                                                   Първи граждански състав

На 23.01.                                                                             Година две хиляди и двадесета

В закрито заседание в следния състав

 

                                                                                                Председател: Генчо Атанасов

                                                                                                Членове:

Секретар

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Атанасов

гражданско дело номер 340 по описа за 2020 година.

 

            Производството по делото е образувано по искова молба на Г.Д.Г.. В срока по чл.131, ал.1 ГПК по делото е постъпил отговор от ответника ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР, гр. Стара Загора.

            Съдът намира, че са налице процесуалните предпоставки, обуславящи правото на иск и надлежното му упражняване, поради което делото следва да бъде внесено за разглеждане в открито съдебно заседание, да бъде изготвен писмен доклад, да бъдат  приканени страните към спогодба и да им бъдат разяснени преимуществата на различните способи за доброволно уреждане на спора.    

Съдът намира, че следва да бъдат уважени доказателствените искания на страните за събиране на  доказателствата, които са относими, допустими и необходими. С оглед на това следва да назначи съдебно счетоводна експертиза, която да отговори на въпросите, поставени в исковата молба. Следва да бъде отхвърлено искането за задължаване на ответника да представи по делото удостоверение, от което да е видно за процесния период назначен ли е ищецът като държавен служител в МВР и на каква длъжност и справка за положения от от ищеца по график от 22.00 часа до 06.00 часа – нощен труд за процесния период, справка от която да е видно за процесния период кога и колко полагаем платен годишен отпуск е ползвал, както и отпуск поради временна неработоспособност, тъй като по реда на чл.190 ГПК може да бъде зъдължавана другата страна да представи находящи се у нея документи, а не да създава такива документи. Следва да бъде уважено искането за задължаване на ответника да представи заверени копия от графиците за полагане на труд от ищеца пред процесния период.

Следва да се укаже на страните, че в едноседмичен срок от връчване на препис от разпореждането могат да вземат становище във връзка с дадените указания и доклада по делото и да предприемат съответните процесуални действия, тъй като в противен случай губят възможността направят това по-късно, освен ако пропускът се дължи на особени непредвидени обстоятелства; че неявяването на някоя от страните, която е редовно призована, не е пречка за разглеждането на делото; че при неподаване в срок на писмен отговор, респ. невземане на становище по отговора, и неявяване в съдебно заседание, без да е направено искане за разглеждане на делото в отсъствие на страната, насрещната страна може да поиска постановяване на неприсъствено решение или прекратяване на делото, както и присъждане на разноските; че с писмена молба могат да заявят желание да ползват правна помощ при необходимост и право на това.

         Воден от горното и на основание чл.312, вр. с чл.157 от ГПК, съдът

 

Р А З П О Р Е Д И:

 

            ВНАСЯ делото за разглеждане в открито съдебно заседание и НАСРОЧВА същото за 12.02.2020 г. от 10,40 ч., за която дата да се призоват страните и вещото лице.

         ДОКЛАДВА ДЕЛОТО както следва:

         Ищецът Г.Д.Г. твърди в исковата си молба, че е държавен служител съм на МВР, като за процесния период съм престарал труд в група „Пътен контрол“ при РУ Казанлък към ОДМВР - Стара Загора. Назначен съм на длъжност „Младши експерт - младши автоконтрольор“. Престирал труд на смени по график с продължителност от 12 часа. Така положеният от него труд на смени бил както през светлата част на деня, така и през нощта от 20.00 часа до 08.00 часа. В този смисъл било налице полагане от него на нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа на следващия ден. Обичайното местоизпълнение на служебните му задължения било в гр. Казаналък. Служебното му правоотношение се уреждало от ЗМВР, който се явявал специален по отношение на ЗДСл по аргумент от чл. 142, ал. 2 ЗМВР. Разпоредбата на чл. 187, ал. 3 ЗМВР регламентирала, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8, 12 или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. Според чл. 187, ал. 5 ЗМВР работата извън редовното работно време се компенсирала с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за служителите, работещи на смени. С оглед характера на заеманата от него длъжност през процесния период полагал труд през нощта (22:00 - 06:00 часа), като отработеното работно време се изчислявало сумарно. Счита, че в отношенията между него и работодателя, би следвало да се уреждат съобразно разпоредбите на чл. 187, ал. 5-6 ЗМВР, предвиждащи компенсиране на работата извън редовното работно време с възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени. Счита, че в конкретния случай, следвало да приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, предвиждаща преизчисление на положения нощен труд. В тази връзка според чл. 187, ал. 9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определяли с наредба на министъра на вътрешните работи.За периода от 19.08.2014 г. до 01.04.2015 г. действала Наредба № 8121з- 407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014г, отм., бр. 40 от 02.06.2015г., в сила от 01.04.2015 г.). От 01.04.2015 г. до 29.07.2016 г. действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., която била отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г., обн. в ДВ бр. 59 от 29.07.2016 г. От 02.08.2016 г. и понастоящем действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. (обн., ДВ, бр. 60 от 02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г.). Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в трите наредби били идентични, като гласяли, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 и 6:00 ч., като работните часове не следвало да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Съобразно чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр. 40 от 02.06.2015 г., в сила от 01.04.2015 г.отм.) при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22:00 и 6:00 ч. за отчетния период се умножавали по 0,143. В следващите две Наредби № 8121з-592/25.05.2015г и № 8121з-776/29.07.2016 г., приложими към процесния период от 14.10.2016 г. до 14.10 .2019 г., липсвала изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Липсата на изрична норма обаче не следвало да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлявала празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Счита, че е налице непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, като в този смисъл следвало субсидиарно да се приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която гласяла, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, или коефициент 1,143. Във връзка с гореописаното, предвид че основното му трудово възнаграждение било в размер на 890.00 лева, а почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, счита че от страна на работодателят е налице неизплатено възнаграждение за положен от него извънреден труд, формиран след преизчисляването на положения от него нощен труд с коефициент 1.143 /8 часа нощен труд х 1.143 = 9.144 часа дневен/ и съответното му увеличаване с 50% /чл. 187, ал. 6 ЗМВР/, както и мораторна лихва за същия. Организацията и разпределението на работното време, както и неговото отчитане и компенсиране на работа извън редовното време, за процесния период се уреждали от Наредба 8121з-776/29.07.2016 г. Съгласно разпоредбата на „Раздел IV", чл. 18 ал. 3 от Наредбата „В случаите, когато служител, работещ на смени, при обичайно изпълнение на служебните си задължения надвиши нормативно установения брой часове за отчетен едномесечен период, този труд се комперсира като труд извън редовното работно време и се отчита с протокол /приложение 1/, без да се издава заповед по ал. 1, който се изготвя и утвърждава по реда на чл. 23.". Съгласно разпоредбата на чл. 24, ал. 2 „Положения труд извън редовното работно време от държавните служители, работещи на смени, се отчита в часове за месеца, през който е положен, с протокол /приложение 3/. На основание чл. 31, ал. 1 от Наредбата „Отработеното време между 22.00 часа до 06.00 часа ...се отчитат с протокол /приложение 6/„. В изпълнение на разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредбата - „"Възнаграждението за труд извън работното време се включва в месечното възнаграждение и се изплаща в месеца, следващ месеца в който е положен трудът, при своевременно предоставянето, на протокол във финансова служба. В този смисъл, счита че работодателят при едно коректно изпълнение на приравняването на отработеното от него време за периодите от 22.00 часа до 06.00 часа, е следвало да отчете и заплати отработеното от него време над редовното, като това следвало да се извърши в месеца, в който този труд бил положен и съответно следвало същия да се заплати с дължимото му възнаграждение за положен труд, през месеца следващ месеца, в който е положен извънредния труд. Счита, че работодателят е изпаднал в забава от изтичането на месеца следващ месеца, в който е положен от него труд и от първо число на следващия месец дължи обезщетение за това. Моли съда да постанови съдебно решение, с което да осъди  ответника да му заплати, неизплатени възнаграждения за положен извънреден труд и мораторни лихви по тях, ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба до окончателното им изплащане, както и направените по настоящото производство разноски, както следва – за 2016 г. - трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2016 год. в размер на 64.00 лева; за 2017 г. – Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2017 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2017 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2017 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2017 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2017 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2017 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2017 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2017 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2017 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2017 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2017 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2017 год. в размер на 64.00 лева, за 2018 г.- Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2018 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2018 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2018 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2018 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2018 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2018 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2018 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2018 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2018 год. в размер на 64.00 лева Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2018 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2018 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2018 год. в размер на 64.00 лева,; за 2019 г. – Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2019 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2019 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2019 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2019 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2019 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2019 год. в размер на 64.00 леваТрудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2019 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2019 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2019 год. в размер на 64.00 лева; Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2019 год. в размер на 64.00 лева. Претендиралото от мен общо неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд за периода 21.10.2016 год. до 31.08.2019 год. е в размер на 2240.00 лева. Претендира и Мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен труд над установеното работно време  както следва: За периода от 01.12.2016 год. до 31.12.2016 год. - мораторна лихва от 01.02.2017 год. до 30.11.2019 год. в размер на 18.37 лева, За периода от 01.01.2017 год. до 31.01.2017 год. - мораторна лихва от 01.03.2017 год. до 30.11.2019 год.в размер на 17.87 лева, За периода от 01.02.2017 год. до 28.02.2017 год. - мораторна лихва от 01.04.2017 год. до 30.11.2019 год.в размер на 17.32 лева, За периода от 01.03.2017 год. до 31.03.2017 год. - мораторна лихва от 01.05.2017 год. до 30.11.2019 год. в размер на 16.78 лева, За периода от 01.04.2017 год. до 30.04.2017 год. - мораторна лихва от 01.06.2017 год. до 30.11.2019 год. в размер на 16.23 лева, За периода от 01.05.2017 год. до 31.05.2017 год. - мораторна лихва от 01.07.2017 год. до 30.11.2019 год. в размер на 15.70 лева, За периода от 01.06.2017 год. до 30.06.2017 год. - мораторна лихва от 01.08.2017 год. до 30.11.2019 год. в размер на 15.15 лева, За периода от 01.07.2017 год. до 31.07.2017 год. - мораторна лихва от 01.09.2017 год. до 30.11.2019 год. в размер на 14.60 лева, За периода от 01.08.2017 год. до 31.08.2017 год. - мораторна лихва от 01.10.2017 год. до 30.11.2019 год. в размер на 14.07 лева, За периода от 01.09.2017 год. до 30.09.2017 год. - мораторна лихва от 01.11.2017 год. до 30.11.2019 год. в размер на 13.51 лева, За периода от 01.10.2017 год. до 31.10.2017 год. - мораторна лихва от 01.12.2017 год. до 30.11.2019 год. в размер на 12.98 лева, За периода от 01.11.2017 год. до 31.11.2017 год. - мораторна лихва от 01.01.2018 год. до 30.11.2019 год. в размер на 12.43 лева, За периода от 01.12.2017 год. до 31.12.2017 год. - мораторна лихва от 01.02.2018 год. до 30.11.2019 год. в размер на 11.88 лева, За периода от 01.01.2018 год. до 31.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.03.2018 год. до 30.11.2019 год. в размер на 11.38 лева, За периода от 01.02.2018 год. до 28.02.2018 год. - мораторна лихва от 01.04.2018 год. до 30.11.2019 год. в размер на 10.83 лева, За периода от 01.03.2018 год. до 31.03.2018 год. - мораторна лихва от 01.05.2018 год. до 30.11.2019 год. в размер на 10.29 лева, За периода от 01.04.2018 год. до 30.04.2018 год. - мораторна лихва от 01.06.2018 год. до 30.11.2019 год. в размер на 09.47 лева, За периода от 01.05.2018 год. до 31.05.2018 год. - мораторна лихва от 01.07.2018 год. до 30.11.2019 год. в размер на 09.21 лева, За периода от 01.06.2018 год. до 30.06.2018 год. - мораторна лихва от 01.08.2018 год. до 30.11.2019 год.в размер на 08.66 лева, За периода от 01.07.2018 год. до 31.07.2018 год. - мораторна лихва от 01.09.2018 год. до 30.11.2019 год. в размер на 08.11 лева, За периода от 01.08.2018 год. до 31.08.2018 год. - мораторна лихва от 01.10.2018 год. до 30.11.2019 год. в размер на 07.58 лева, За периода от 01.09.2018 год. до 30.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.11.2018 год. до 30.11.2019 год. в размер на 07.02 лева, за периода от 01.10.2018 год. до 31.10.2018 год. - мораторна лихва от 01.12.2018 год. до 30.11.2019 год. в размер на 06.49 лева, За периода от 01.11.2018 год. до 30.11.2018 год. - мораторна лихва от 01.01.2019 год. до 30.11.2019 год. в размер на 05.40 лева, За периода от 01.12.2018 год. до 31.12.2018 год. - мораторна лихва от 01.02.2019 год. до 30.11.2019 год. в размер на 05.94 лева, за периода от 01.01.2019 год. до 31.01.2019 год. - мораторна лихва от 01.03.2019 год. до 30.11.2019 год.в размер на 05.39 лева, За периода от 01.02.2019 год. до 28.02.2019 год. - мораторна лихва от 01.04.2019 год. до 30.11.2019 год. в размер на 04.89 лева, За периода от 01.03.2019 год. до 31.03.2019 год. - мораторна лихва от 01.05.2019 год. до 30.11.2019 год. в размер на 04.34 лева, За периода от 01.04.2019 год. до 30.04.2019 год. - мораторна лихва от 01.06.2019 год. до 30.11.2019 год. в размер на 03.80 лева, За периода от 01.05.2019 год. до 31.05.2019 год. - мораторна лихва от 01.07.2019 год. до 30.11.2019 год. в размер на 03.25 лева, За периода от 01.06.2019 год. до 30.06.2019 год. - мораторна лихва от 01.08.2019 год. до 30.11.2019 год.. в размер на 02.72 лева. Общият размер на мораторнате  лихва за неизплатени възнаграждения за положен от ищеца извънреден труд за периода от 14.10.2016 год. до 14.10.2019 год.  - 300.54 лева. Моли съда да осъди ответника да му заплати разноските по настоящото производство. По делото е постъпил писмен отговор от ответника, в който счита предявените  искове за допустими, но неоснователни.  През периода декември 2016 год. до октомври 2019 год. ищецът  заемал длъжността мл.автоконтрольор I ст. В група ПК на сектор ОП към РУ - Казанлък при ОДМВР - Стара Загора, т.е. бил е държавен служител по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР. През това време полагал труд на 12 - часови смени по график. При полагането на труда за периода декември 2016 год. до октомври 2019 год. по утвърдения за месеца график служителят изпълнявал служебните си задължения както от 08.00 ч. до 20.00 ч., така и от 20.00 ч. до 08.00 ч. и действително в работната му смяна б5ило налице полагане на нощен труд - от 22.00 ч. до 06.00 ч. Счита ,че в процесния случай приложение намират нормите на Закона за Министерство на вътрешните работи.  Специалните разпоредби на ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови актове за държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР изключвали приложението на общите разпоредби по отношение на посочената категория служители, не само относно работното време, но и цялостната регламентация на техния статут. В конкретният случай била относима разпоредбата на чл. 187, ал.9 от ЗМВР, която предвижда редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. От страна на министъра на вътрешните работи била издадена Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, която е приложима за държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 и по §86 от ПЗР на ЗИДЗМВР /ДВ бр. 14/2015 год./ Съгласно чл.З, ал.1 от посочената наредба за дейностите, чието изпълнение изисква непрекъсваемост на работния процес, работното време се организира в 8-, 12- или 24-часови смени, в която хипотеза попада и организацията на работното време на ищеца. В ал.З на същия текст била предвидена възможността държавните служители в МВР да полагат на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

Чрез специалния закон се въвеждала различна правна уредба спрямо общите разпоредби на КТ - чл. 140, ал.1 - нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа. Посоченият текст на чл.9, ал.2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата /НСОРЗ/, а също и в цялост същата наредба, като и нормите на КТ не били приложими по отношение на държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР. Липсвала  непълнота на нормативната уредба по смисъла на чл.46, ал.2 от ЗНА в конкретния случай. Напротив, изрично била уредена продължителността на нощния труд при работа на смени за държавните служители по ЗМВР, налице била и изрична разпоредба по отношение на полагащо се допълнително възнаграждение за положен труд през нощта, не била  налице разпоредба, даваща възможност за преизчисление на положеният нощен труд в дневен. Прилагането на разпоредби, които се отнасят до подобни случаи, според ЗНА, било допустимо само ако това отговаря на целта на непълния акт. При положение, че ЗМВР и Наредба №8121з- 776 от 29.07.2016 г. регулирали изцяло работното време на държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР, то липсата на подобна разпоредба на описаната в НСОРЗ, не означавала непълнота, а неприложимост. Правилото за преизчисляване на часовете положен нощен труд към дневни часове се прилага за работещите по трудово правоотношение, защото в КТ била регламентирана различна нормална продължителност на дневния и на нощния труд. Нормалната продължителност на работното време през деня било до 8 часа (чл. 136, ал. 3 КТ), а на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица - до 7 часа (чл. 140, ал. 1, изречение второ КТ). Съгласно специалния закон - ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР била 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица (чл. 187, ал. 1 ЗМВР). Съгласно ал. 3 на същата разпоредба при работа на смени било възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 ч. и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Спорде ответника ЗМВР правел ясно разграничение между извънреден и нощен труд. Правото на изплащане на допълнително възнаграждение за нощен труд било регламентирано в чл. 179, ал. 1 от ЗМВР. В ал. 2 на същия член било посочено, че размерът на допълнителните възнаграждения за нощен труд се определя със заповед на министъра на вътрешните работи, докато размерът на допълнителните възнаграждения за извънреден труд бил определен в чл. 187, ал. 6 ЗМВР. Според ответника, за да има извънреден труд и за да е налице право на държавния служител на заплащане на допълнително възнаграждение за извънреден труд, било необходимо служителят да е полагал дневен/нощен труд над/извън установеното работно време. Ищецът подчертавал в молбата си, че претендира възнаграждение за положен нощен труд, а размерът на последното се определял със Заповед № 81213-791/28.10.2014 г. и Заповед № 8121 з- 1429/23.11.2017 г. на министъра на вътрешните работи и е в размер на 0,25 лв. на час или за част от него положен труд между 22,00 и 6,00 ч. Положеният от ищеца през процесния период нощен труд бил правилно отчетен, полагащото му се допълнително възнаграждение било правилно определено и заплатено. От изложените в исковата молба обстоятелства се налага извода, че съдът е сезиран с искове по чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР, съгласно който към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд, и за обезщетение за забавено плащане по чл.86, ал.1 ЗЗД. Доказателствената тежест за установяване предпоставките за възникване на правото на възнаграждение за извънреден труд и за изпадането в забава на ответника се носи от ищеца.

ПРИКАНВА страните към спогодба, като им РАЗЯСНЯВА нейните предимства, както следва: със спогодбата страните доброволно уреждат спора си и десезират съда, поради което делото се прекратява; одобрената от съда спогодба не подлежи на обжалване и има значението на влязло в сила решение, като се ползва със сила на пресъдено нещо и изпълнителна сила; при спогодба се дължи заплащане на държавна такса в половин размер.       

УКАЗВА  на страните, че спорът е възможно да бъде решен чрез медиация – доброволна и поверителна процедура за извънсъдебно решаване на спорове, при която трето лице-медиатор подпомага спорещите страни да постигнат споразумение. Спорът може да бъде решен и чрез друг способ за доброволното му уреждане – извънсъдебна спогодба.

НАЗНАЧАВА съдебно счетоводна експертиза, която следв като се запознае с материалите по делото и извърши необходимите проверки да даде отговор на въпросите, поставени в исковата молба. ОПРЕДЕЛЯ първоначално възнаграждение на вещото лице в размер на 100 лева. ОПРЕДЕЛЯ за вещо лице Веселина Емилова Недялкова.

ЗАДЪЛЖАВА ответника да представи заверени копия от графиците за полагане на труд от ищеца пред процесния период.

ОХВЪРЛЯ искането за задължаване на ответника да представи по делото удостоверение, от което да е видно за процесния период назначен ли ищецът като държавен служител в МВР и на каква длъжност и справка за положения от мен ищеца по график от 22.00 часа до 06.00 часа – нощен труд за процесния период, справка от която да е видно за процесния период кога и колко полагаем платен годишен отпуск е ползвал, както и отпуск поради временна неработоспособност.

            УКАЗВА на страните, че в едноседмичен срок от връчване на препис от разпореждането могат да вземат становище във връзка с дадените указания и доклада по делото и да предприемат съответните процесуални действия, тъй като в противен случай губят възможността направят това по-късно, освен ако пропускът се дължи на особени непредвидени обстоятелства; че неявяването на някоя от страните, която е редовно призована, не е пречка за разглеждането на делото; че при неподаване в срок на писмен отговор, респ. невземане на становище по отговора, и неявяване в съдебно заседание, без да е направено искане за разглеждане на делото в отсъствие на страната, насрещната страна може да поиска постановяване на неприсъствено решение или прекратяване на делото, както и присъждане на разноските; че с писмена молба могат да заявят желание да ползват правна помощ при необходимост и право на това.

Да се връчи на ищеца препис от отговора на исковата молба.

            Да се връчи на страните препис от разпореждането.

            Разпореждането не подлежи на обжалване.

 

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ :