Решение по дело №2870/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2373
Дата: 9 декември 2019 г.
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20197050702870
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

 №……………………        2019г.        гр.Варна

 

 

                        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            

Варненският административен съд, ІХ-ти касационен състав, в публичното заседание на двадесет и осми ноември две хиляди и деветнадесета  година в състав:

             

 

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДАНИЕЛА СТАНЕВА

                        ЧЛЕНОВЕ: КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА

                                  МАРИЯ ИВАНОВА-ДАСКАЛОВА

 

 при секретаря Мая Вълева

в присъствието на прокурор Александър Атанасов

като разгледа докладваното от съдия Д.Станева к.адм.нак.дело № 2870/2019г. по описа на Административен съд Варна, за да се произнесе, взе предвид:

 

 

      Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Г.Г.Ф. ***, чрез адв. В.П. срещу Решение № 1672/18.09.2019г. постановено по НАХД  № 1914/2019г. по описа на ВРС, с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 2169508/13.07.2018г. Касаторът счита решението за неправилно и незаконосъобразно, постановено при допуснати нарушения на материалния закон. Моли съда да отмени обжалваното решение, както и електронния фиш. В съдебно заседание касаторът редовно призован не се явява, не се представлява. В депозирана по делото молба, чрез пълномощника си поддържа жалбата.

Ответната страна, редовно призована не изпраща представител в съдебно заседание.

Представителят на ВОП изразява становище за неоснователност на жалбата.

Варненският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Касационната жалба, по която е образувано настоящото съдебно производство е постъпила от легитимирано лице, в законния срок поради което е допустима за разглеждане.

Съгласно разпоредбата на чл.63 ал.1 от ЗАНН  първоинстанционното решение подлежи на касационно оспорване на основанията, предвидени в НПК, като в чл.348 ал.1 от НПК са изброени 3 касационни основания: нарушен е закона, допуснато е съществено  нарушение на процесуалните правила или наложеното наказание е явно несправедливо. Съгласно чл.218 от АПК касационният съд обсъжда само посочените в жалбата пороци на решението, като за неговата валидност, допустимост и съответствие с материалния закон следи и служебно. От тук по аргумент на противното следва, че за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила от първоинстанционния съд и за явна несправедливост на наложеното наказание съдът ще следи, само ако са били изложени в жалбата като касационни основания.

С обжалваното решение ВРС е потвърдил Електронен фиш серия К № 2169508/13.07.2018г. на ОД МВР Варна, с който на Г.Г.Ф. е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 300лв., на основание чл. 189 ал.4, вр. чл. 182 ал.2 т.4 от ЗДвП.

От фактическа страна, районният съд е приел, че на Г.Г.Ф. е съставен електронен фиш серия К № 2169508 от ОД на МВР Варна за това, че на 13.07.2018г. в 11.22часа, в обл.Варна, по път първи клас № 9(извън населено място) в посока на движение към к.к. „Златни пясъци“ до автобусна спирка „Майстор Манол“, при въведено ограничение на скоростта с пътен знак В-26 от 60км/ч. с МПС л.а. „Хюндай Гетц“ с рег. № В****РХ е извършено нарушение за скорост като автомобилът бил управляван със скорост 95км./час или превишение 35км./час. Нарушението било установено с АТСС (ARH CAM S1) № 11743c9. Като собственик/ползвател на бил вписан именно Ф. като законен представител на „Технокар“ ЕООД. Посочено, било че е нарушена нормата на чл. 21 ал.2, вр. ал.1 от ЗДП и е наложена глоба в размер на 300лв. на основание чл. 182 ал.2 т.4 от ЗДП. Описаната фактическа обстановка съдът приел за установена въз основа на събраните в хода на делото доказателства. За нарушението е изготвена снимка, на която ясно са отразени посоката на движение на автомобила, номера на същия, скоростта и мястото на нарушението.

За да потвърди ел.фиш, районният съд е приел, че   нарушението е безспорно установено. Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. В случая ЕФ отговаря на формалните изисквания описани по-горе.

 ЕФ съдържа предвидените в закона реквизити. Неправилно се приравнява ЕФ на НП и на фиш за установено пътно нарушение, за съдържанието на който са налице други изисквания, разширително тълкува закона като прави изводи за наличието и на други реквизити в ЕФ, като дата на издаване, издател и подпис на същия и т.н.

Така постановеното решение е правилно.

Въззивната инстанция е дала отговор на всички възражения в жалбата на Ф., които настоящата инстанция не следва да преповтаря. Разпоредбата на чл. 165 ал.2 т.8 ЗДвП е отменена към датата на нарушението с ДВ, бр. 54 от 05.07.2017г. Действително Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., в чл. 7 ал.1 постановява, че местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи се обозначават с пътен знак Е24 и се оповестяват чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи, респ. не е била отменена към датата на нарушението. При тази нормативна уредба следва да се приложи чл.15 ал.3 от ЗНА - ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт, т.е. настоящата съдебна инстанция приема, че следва да се приложи ЗДвП и мястото на поставяне на АТС не следва да бъде предварително обозначено със знак Е24 и оповестено чрез средствата за масово осведомяване, тъй като новото положение на чл.165 ал.2 т.8 от ЗДвП, противоречи на действащата Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., в чл. 7 ал.1, поради което ЕФ е правилен и законосъобразен, както и решението на ВРС.

С Наредба № 8121з – 532/12.05.2015г. на Министъра на ВР са регламентирани условията и реда за използване на автоматизираните технически средства и системи за контрол, като по този начин се отстранява празнината в закона, довела до липса на регламентация на реда за установяване на нарушенията на движението с автоматизираните технически средства и системи. Санкционираното превишаване на скоростта е осъществено след приемането на Наредбата и към този момент не е съществувала законова празнота, а и не е установено използването на системата да е в нарушение на утвърдените с Наредбата правила.

С разпоредбата на  чл. 189, ал. 4 ЗДвП се изключва изискването за съставяне на АУАН и издаване на НП. Тази процедура е различна от установената в ЗАНН, като началото на производството е поставено със заснемане на извършеното нарушение, посредством техническо средство. Специалният начин на установяване на административно нарушение е в съответствие с разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 6 ЗДвП, при който съответните контролни служби имат право за установяване на нарушенията да използват технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, часа на нарушението и рег. № на автомобила. Съгласно чл.189, ал. 15 ЗДвП в административно-наказателното производство са годни веществени доказателства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи от посочения вид.

В конкретния случай няма приложена декларация по реда на чл. 189, ал. 5 ЗДвП, която да променя данните за авторството на деянието, а и на практика това обстоятелство не се оспорва.

Съдържанието на електронния фиш е уредено в  чл. 189, ал. 4 ЗДвП, като съгласно параграф 6, т. 63 ДР на ЗДвП, същия представлява електронно изявление, което като такова има безспорно авторство, поради което не е необходимо посочването на конкретното лице, издало този фиш. Както е отразено по-горе авторството не е оспорено, като съдът намира, че от представените по делото писмени и веществени доказателства се доказва извършването на административно нарушение от страна на ответника, т. е. от същите се установява по безспорен и категоричен начин, както от обективна, така и от субективна страна, че Ф. е осъществил нарушение по чл. 21, ал. 2 ЗДвП, неспазвайки забраната скоростта на превозното средство да превишава установените в тази норма стойности. В случая става въпрос за движение при установено ограничение в скоростта от 60 км/ч., въведено с пътен знак В-26.

Предвид гореизложеното не се установяват основания по чл.348 ал.1 т.1 и т.2 от НПК за отмяна на решението на ВРС, наведени от представителя на касатора. Решението на ВРС следва да бъде оставено в сила, поради което и на основание чл.221 ал.2 от АПК във връзка с чл.63 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ в сила Решение  № 1672/18.09.2019г., постановено по НАХД № 1914/2019г. по описа на Варненски районен съд.

 

 

 Решението е окончателно.

 

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:                  ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

 

                                         2.