Решение по дело №275/2018 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 декември 2018 г. (в сила от 6 януари 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20187220700275
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 септември 2018 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 209

 

гр. Сливен, 20. 12. 2018 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет  и  девети  ноември,  две  хиляди  и  осемнадесета  година,  в  състав:

             

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  Галя  Иванова

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 275 по описа на съда за  2018 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 19а, ал. 2 от Закона за гражданската регистрация /ЗГР/.

Образувано е по жалба от С.Т.Т. с постоянен адрес: ***, подадена против Решение № РД 15-2330 от 31.08.2018 г., издадено от Кмета на Община Сливен, с което е отказано възстановяване името на С.Т.Т. по заявление Вх. № 9400-17219 от 20.08.2018 г.

В жалбата оспорващият твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно, тъй като е издадено в нарушение на материалния закон и не съответства с целта на закона. Изложени са съображения, че: по неизвестни за оспорващия причини, без негово знание и съгласие, рожденото му фамилно име е променено от К. на Т.; не е подавал молба, заявление или друго искане за промяна на фамилното му име; не му е известно съдържанието на цитираната в оспореното решение молба и не знае да е подавал такава; тъй като не е искал и не е желаел промяна на фамилното си име, това се е случило принудително; налице са основанията на чл. 19а от ЗГР за възстановяване на фамилното му име. Заявено е искане за отмяна на оспореното решение и връщане преписката на административния орган за ново произнасяне, както и за присъждане на направените по делото разноски.

            В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

            Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и счита, че следва да бъде отхвърлена. Устно и в писмени бележки излага съображения за законосъобразност на оспорения акт, като издаден при спазена процедура и при наличие на материалноправните предпоставки на закона. Счита, че е доказано по делото, че имената на оспорващия не са били променяни насилствено. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Производството пред административния орган е образувано въз основа на подадено от оспорващия до Кмета на Община Сливен заявление/молба по образец Вх. № 9400-17219 от 20.08.2018 г. по описа на Община Сливен, с което оспорващият на основание чл. 19а от ЗГР е изразил желание да възстанови името си, тъй като е принудително променено. Подписът на оспорващия е нотариално заверен. Към заявлението са приложени: Акт за раждане, Удостоверение за граждански брак и Декларация за идентичност на имена.

Видно от Акт за раждане № 56, съставен на 15.12.1958 г. от длъжностно лице по гражданско състояние при Кметство с. С., община С, оспорващият е роден на *** ***, записан е с имена: С.Т. К., от родители: майка по баща – П. Т. У., и баща – Т. Т. К.. В графа „Бележки“ на Акта за раждане е вписана следната бележка: „На основание молба вх. № 171 от 29.04.1992 г. фамилното име да се чете: Т. Дл. лице:“

Оспорващият е сключил граждански брак на 19.09.1987 г. в гр. В., като в Удостоверение за граждански брак № 010165 от 19.09.1987 г. на Община В. е вписан с имената С.Т.Т..

С Декларация за идентичност на имена от 20.08.2018 г., с нотариално заверен подпис, от оспорващия е декларирано, че имената С.Т. К. по Акт за раждане № ** от ******** и имената С.Т.Т. по Удостоверение за граждански брак № 010165 от 19.09.1987 г., са имена на едно и също лице.

По подаденото заявление към преписката са приложени и копия от личните регистрационни картони на оспорващия, и на неговите родители, всички с дата на съставяне: 24.12.1977 г. Видно от личния регистрационен картон /ЛРК/ на оспорващия, същият е записан с имена: С.Т.Т., месторождение: с. С., община С, дата на раждане: *** г., Акт за раждане № ** от ********, в графа „Изменени данни“ липсват отбелязвания. Видно от ЛРК на майката на оспорващия, същата е записана с имена: П. Т. К. Видно от ЛРК на бащата на оспорващия, същият е записан с имена: Т. Т. К..

По заявлението е налице произнасяне – Решение № РД 15-2330 от 31.08.2018 г., издадено от Кмета на Община Сливен, с което Кметът, на основание чл. 44, ал. 1, т. 14 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ във връзка с чл. 42а, ал. 11 от Наредба № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация и чл. 59 от АПК, е отказал да възстанови името на С.Т.Т.. В мотивите на решението е изложено, че: в заявлението не е посочено кое име следва да бъде възстановено; видно от акта за раждане, по желание на заявителя с молба вх. № 171 / 1992 г. е променено единствено фамилното му име от К. на Т.; имената на заявителя не са променяни принудително, поради което не е налице една от предпоставките на чл. 19а, ал. 1 от ЗГР, а именно – принудителна промяна на имена.

Решението е съобщено на оспорващия на 07.09.2018 г. Жалбата срещу него е подадена чрез изпращане по пощата на 14.09.2018 г.

Към жалбата са приложени и копия от: Диплома за завършено от оспорващия средно образование, издадена на 29.06.1977 г., в която е записан с имена: С.Т. К.; Военно-отчетна книжка на оспорващия, издадена през м. ноември 1979 г., в която е записан с имена: С.Т. К.; Диплома за завършено от оспорващия висше образование, издадена на 27.03.1989 г., в която е записан с имена: С.Т.Т..

В хода на съдебното дирене, в изпълнение разпореждане на съда, е представено Писмо Изх. № ОРД 04-279 от 17.10.2018 г. по описа на Община Сливен, в което е посочено, че след направена проверка в регистъра за раждане от 1958 г. на Кметство с. С., който е предаден за ползване и съхранение в Община Сливен на 24.01.2013 г., липсва молба с вх. № 171 от 29.04.1992 г., посочена в графа „Бележки“ на Акт за раждане № ** от ********

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи: 

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения от закона преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореният отказ е индивидуален административен акт, издаден е от компетентен административен орган и в предписаната от закона писмена форма, но е постановен в противоречие с относимите материалноправни разпоредби.

Съгласно разпоредбата на чл. 19а, ал. 1 от ЗГР, българските граждани, на които принудително са променени имената, могат по свое желание да възстановят предишните си имена. А в ал. 2 на чл. 19а от ЗГР е предвидено, че възстановяването на имената по ал. 1 се извършва с решение на длъжностното лице по гражданското състояние по писмено заявление на молителя след нотариална заверка на подписа му. Редът за възстановяване и промяна на имената на българските граждани, на които принудително имената са променени, е регламентиран в Глава втора, Раздел Vа от Наредба № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация /чл. 42а/.

Процесното заявление за възстановяване на име е подадено по реда, предвиден в чл. 42а от горепосочената Наредба. За да постанови отказ, административният орган е приел, че: в заявлението не е посочено кое име се иска да бъде възстановено и че имената на заявителя не са променяни принудително, за което се е позовал на отбелязване в акта за раждане относно молба на заявителя. При условие че административният орган е счел, че са налице недостатъци относно подаденото заявление, същият е следвало да укаже на заявителя да отстрани тези недостатъци и едва след това да се произнася по заявлението. Наред с изложеното, административният орган се е произнесъл по заявлението, без да извърши изискуемата от чл. 42а от цитираната Наредба пълна проверка в регистрите на актове за гражданско състояние и регистъра на населението, и в резултат е стигнал до неправилен извод, че по желание на заявителя е променено фамилното му име от К. на Т..

От събраните по делото доказателства е установено, че имената на оспорващия, вписани в акта му за раждане, съставен на 15.12.1958 г., са С.Т. К., а в личния му регистрационен картон, съставен на 24.12.1977 г., същият е записан с имената С.Т.Т.. Следователно е налице промяна на фамилното му име от К. на Т. към дата 24.12.1977 г. В ЛРК на оспорващия, в графа „Изменени данни“, липсват отбелязвания. Налице е единствено вписана бележка в графа „Бележки“ на Акта му за раждане, че „На основание молба вх. № 171 от 29.04.1992 г. фамилното име да се чете: Т. Дл. лице:“. Молбата не е съхранена в регистъра за раждане. С оглед на така посочената дата, относима за периода е Наредбата за гражданското състояние, обн., ДВ, бр. 75 от 30.09.1975 г., отм., ДВ, бр. 41 от 18.05.2004 г., в сила от 18.05.2004 г. Съгласно, чл. 70, ал. 1 от същата Наредба, измененията в имената на лицата се отразяват чрез вписване на бележка в акта за раждане въз основа на документа, който установява изменението, като бележката се датира, подписва и подпечатва от длъжностното лице по гражданското състояние. Очевидно е, че вписаната в акта за раждане на оспорващия бележка не отговаря на посочените изисквания: налице е неяснота относно подателя на молбата, бележката не е датирана, не е посочен издателят й, не е подписана и не е подпечатана от длъжностното лице по гражданското състояние. Наред с изложеното, отразената в бележката дата - 29.04.1992 г., е много по-късна спрямо датата 24.12.1977 г., към която рожденото фамилно име на оспорващия е променено.

С оглед липсата на представени по делото доказателства за заявено от оспорващия желание за промяна на фамилното му име от К. на Т., както и с оглед липсата на доказателства за изменение на фамилното му име на друго основание /въз основа на друг документ, който да установява изменението/, следва да се приеме, че фамилното му име е променено без негово съгласие и следователно е налице предвидената в чл. 19а, ал. 1 от ЗГР предпоставка, а именно: принудителна промяна на име. Налице са и останалите нормативно регламентирани условия: желание за възстановяване на предишното фамилно име, така както е вписано в акта за раждане към датата на съставяне на акта за раждане; подадено до компетентния орган писмено заявление/молба по образец, съгласно Приложение № 2а към чл. 42а, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация; нотариално заверен подпис на заявителя.

От изложеното следва, че Кметът на Община Сливен незаконосъобразно е отказал да възстанови фамилното име на оспорващия. Издаденият административен акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

С оглед разпоредбата на чл. 173, ал. 2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на изложените в мотивите на съдебното решение указания по прилагането на закона.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което Община Сливен следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия направените от него по делото разноски в размер на 410 лева, от които: 10 лева- платена държавна такса, и 400 лева - договорено и внесено адвокатско възнаграждение.  

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Решение № РД 15-2330 от 31.08.2018 г., издадено от Кмета на Община Сливен, с което е отказано възстановяване името на С.Т.Т. с ЕГН: ********** по заявление Вх. № 9400-17219 от 20.08.2018 г.

ИЗПРАЩА преписката на Кмета на Община Сливен за ново произнасяне по подаденото от С.Т.Т. Заявление/молба Вх. № 9400-17219 от 20.08.2018 г. по описа на Община Сливен, в 14-дневен срок от влизане на решението в сила и УКАЗВА на административния орган при новото произнасяне да се съобрази с мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на С.Т.Т. с ЕГН: **********,***, сумата от 410 /четиристотин и десет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

          

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: