Решение по дело №1066/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1466
Дата: 6 август 2020 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180701066
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№1466/6.8.2020г.

Град Пловдив, 06. 08. 2020 година

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХХІІ касационен състав, в открито заседание на 18,06,2020 година  в състав:

                                                  Председател: Анелия Харитева

                                                            Членове: Стоил Ботев

                                                                            Георги Пасков

при секретар Севдалина Дункова и с участието на прокурора Мария Тодорова, като разгледа докладваното от съдия Ботев к.н.а.д. № 1066  по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Касационно производство по чл.63 ЗАНН, във връзка с чл.208 и сл. от АПК.

С Решение № 17 от 16,01,2020г. по анд № 896/2018г. на Карловски РС , 1-ви нак. състав е потвърдено наказателно постановление № 11-01-433 от 29.11.2018 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция , с което на Д.Ф.Д. с ЕГН **********, в качеството му на Кмет на Община Сопот е наложено административно наказание на основание чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция- глоба в размер на 200 лева, за нарушение на чл.126 от Закона за публичните финанси вр. §2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ /обн. ДВ, бр. 15/2013 г., в сила от 01.01.2014 г., .. изм. Доп. ДВ, бр.43 от 07.06.2016 г./.

Касационният жалбоподател – Д.Д. моли за отмяна на съдебното решение и отмяна на оспореното НП , като в о.з.  не се представлява.

Ответникът - Агенция за държавна финансова инспекция не се представлява и не изразява становище по същество.

Прокурорът - счита  жалбата за неоснователна.

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка със соченото касационно основание констатира, че касационната жалба е подадена в предвидения законен срок и от страна по първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което същата е допустима, а разгледана по същество е основателна.

РС  от фактическа страна  установил, че с АУАН от 04.06.2018 г. било прието, че жалбоподателят в качеството му на кмет на Община Сопот и първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на Община Сопот, съгласно чл.11, ал.3 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), към 31.12.2016 г. е променил предназначението на средства в размер на 4 864,69 лева от целевата субсидия, предоставена от държавния бюджет на Общината за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища. През 2016 г. с тези средства били разплатени други дейности- снегопочистване и опесъчаване на уличната мрежа в град Сопот и други територии, като посочените средства в размер на 4 864,69 лева не били налични в неусвоените средства /преходния остатък/ към 31.12.2016 година, с което е нарушил разпоредбата на чл.126 от Закона за публичните финанси във връзка с § 2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ (обн. ДВ, бр. 15/2013 г. в сила от 01.01.2014 г... изм. и доп. ДВ, бр. 43 от 07.06.2016 г.).

С процесното наказателно постановление е прието че  Д. е осъществил нарушение на разпоредбата на чл.126 от ЗПФ вр. §2 от ДР на ЗПФ /обн. ДВ, бр. 15/2013 г., в сила от 01.01.2014 г.,  изм. Доп. ДВ, бр.43 от 07.06.2016 г./, според която се допуска временно свободните средства по бюджета на общината да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и други плащания, при условие, че не се нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата дейности в определените им размери, както и на местните дейности, и се спазват относимите за общините фискални правила по този закон, като не се променя предназначението на средствата в края на годината.

КРС е приел че  не се спори , че Д. , като кмет и първостепенен разпоредител с бюджет е променил предназначението на средства в размер на 4864,69 лв., постъпили в Община Сопот като целева субсидия, предоставена от държавния бюджет на общината за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, като с посочената сума са заплатени други дейности, а именно снегопочистване и опесъчаване на улична мрежа в гр. Сопот и други територии, извън общинските пътища.

Отделно от горното КРС е намерил и  че при съставяне на АУАН и атакуваното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушение на процесуалните правила относно тяхното съдържание.

В касационната жалба се твърди, че е налице маловажност на твърдяното нарушение., че АНО не е посочил ясно кои са  снегопочистените и опесъчени пътища , които не са пътища в обхвата на Закона за пътищата и че Д. не е бил редовно уведомен за явяване за съставяне на АУАН. За горните твърдения се цитира практика на  АС Пловдив и Бургас.

Решението е неправилно.

Като основателно настоящата касационна инстанция намира  възражението че АУАН е бил съставен в нарушение на разп. на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, т.е. бил е съставен в отсъствието на касатора.

В адм. преписка няма доказателства от които да се установи че Д. действително е бил уведомен и поканен за съставянето на АУАН.

В административната преписка е налична само едно известие за доставяне  от 21,12,201г. , касаещо процесното НП.

Същевременно в АУАН е посочено че се издава при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, както и че накрая в разписка е отразено че на 13,07,2018г. Д. получава екземпляр от АУАН.

Като основателно настоящата касационна инстанция намира  и възражението,  че АНО не  е изпълнил задължението си „ясно и точно да посочи пространствения обхват на снегопочистените  и опесъчени пътища, за които смята , че не са пътища по см. На Закона за пътищата“.

В АУАН и в процесното НП се цитира акт  за извършена работа  №1 / януари 2016 , без посочени изпълнител и възложител, по договор от 2015г. , който обаче не е приложен в админ. преписка, както и в писмените доказателства пред КРС. Пред РС е приложен акт  / л. 36/ с посочени километри на извършено опесъчаване с пясъкоразпръскване  и снегопочистване извършено с гребло , както и цена  на услугата.

Въпреки пространното описание на улици и територии на които е извършено  опесъчаване с пясъкоразпръскване и снегопочистване извършено с гребло  на съдът не става ясно кои са снегопочистените  и опесъчени пътища, за които се  смята , че не са пътища съгласно Закона за пътищата.

Въпреки цитираната съдебна практика на АС Бургас в която е приета малозначителност на нарушението ,  при 30 пъти превишаване  / 4000-127000лева/, то в случая настоящата инстанция не намира случая за маловажен.

Констатираните две съществени процесуални нарушения налагат  отмяната на оспореното съдебно решение и постановяването на друго с което се отмени оспореното наказателно постановление, поради което и на основание чл.221, ал.2 АПК, Административен съд Пловдив, ХХІІ касационен състав,

Р  Е  Ш  И  :

ОТМЕНЯ Решение № 17 от 16,01,2020г. по анд № 896/2018г. на Карловски РС , 1-ви нак. Състав   И ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВИ:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 11-01-433 от 29.11.2018 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция , с което на Д.Ф.  Д. с ЕГН **********, в качеството му на Кмет на Община Сопот е наложено административно наказание на основание чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция- глоба в размер на 200 лева, за нарушение на чл.126 от Закона за публичните финанси вр. §2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ /обн. ДВ, бр. 15/2013 г., в сила от 01.01.2014 г., .. изм. Доп. ДВ, бр.43 от 07.06.2016 г./.

Решението е окончателно.

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /п/

                                                                       

                                                                                  ЧЛЕНОВЕ: /п/

                                                                                                             /п/

            ОСОБЕНО МНЕНИЕ на съдия Анелия Харитева:

Не споделям изразеното становище от мнозинството на съдебния състав за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаване на акта за установяване на административно нарушение и на наказателното постановление. Видно от мотивите на настоящото решение, дори не е посочено защо допуснатите в административнонаказателното производство пред наказващия орган процесуални нарушения са основание за отмяна на съдебното решение на районния съд, което именно решение е предмет на касационната проверка, и не е посочено наличието на нито едно касационно основание.

Не отговаря на истината изложеното в мотивите на настоящото решение, че в административната преписка няма доказателства за уведомяване и покана на нарушителя за съставянето на акта за установяване на административно нарушение. На л.95 и л.96 от а.н.д. № 896/2018 г. на КРС се намират копие от покана и известие за доставяне (т.е., докладчикът по делото дори не си е направил труда да разгледа и прочете приложените към първоинстанционното дело писмени доказателства, приети като доказателства), от които е видно, че до нарушителя на постоянния му адрес в град Сопот, който е и адресът по жалбите до районния съд и до АС Пловдив, е изпратена покана за съставяне на акт за установяване на административно нарушение по Закона за публичните финанси, която покана е получена от Мария Дойнова, лице от адреса, чиято фамилия съвпада с фамилията на нарушителя. Т.е., напълно неоснователен и некореспондиращ с доказателствата по делото е изводът на мнозинството на състава, че е налице нарушение на чл.40, ал.2 ЗАНН.

Относно връчването на поканата напълно споделям мотивите на районния съд, че не е налице такова съществено нарушение на процесуалните правила, което да е довело до ограничаване на правото на защита на наказаното лице, още повече, че самият акт за установяване на административно нарушение е връчен лично на нарушителя и е било гарантирано правото му да направи възражения по акта. Очевидно мнозинството от касационния състав не прави разлика между нарушения и съществени нарушения на процедурата, поради което и изводите в тази насока са напълно погрешни и некореспондиращи с правната теория и съдебната практика.

Цялата цитирана от процесуалния представител на касатора съдебна практика, касаеща нарушения във връзка с изпращането на покана за съставяне на акт за установяване на административно нарушение, касае връчването на юридическо лице, т.е., случаите не са идентични. В случая са спазени изискванията на чл.180, ал.1 и 2 НПК, поради което изводът на районния съд, че не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, е напълно обоснован и правилен.

Категорично не се споделят мотивите (доста хаотични и неясни) на мнозинството на касационния състав, че наказващият орган не е изпълнил задължението си „ясно и точно да посочи пространствения обхват на снегопочистваните и опесъчени пътища, които не са пътища по смисъла на Закона за пътищата“. Такива факти няма причина да бъдат описвани в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление, макар че и актосъставителят, и наказващият орган в достатъчна степен подробно са описали дейностите по снегопочистване, защото не са елементи от фактическия състав на нарушението по чл.126 ЗПФ. Макар в мотивите на касационното решение да е цитирана нормата на чл.126 ЗПФ, очевидно това е било недостатъчно, за да се направят съответни на тази правна норма изводи, кореспондиращи с описаните в нея елементи от дължимото поведение, неспазването на които съставляват административно нарушение.

Намирам, че цялата хронология по получаване на процесната целева субсидия по сметка на Община Сопот и нейното движение, отчетени и използвани средства, има своето надлежно, изключително подробно и ясно описание в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление. Изрично е посочено, че от преведената субсидия за зимно поддържане на общинските пътища в Община Сопот са изразходвани нецелево средства в размер от 4 864,69 лева, използвани и отчетени за дейност 832 „Служби и дейности по поддържане, ремонт и изграждане на пътищата“ вместо в дейност 606 „Изграждане, ремонт и поддържане на уличната мрежа“, извършени са за сметка на целевата субсидия и към 31.12.2016 г. не са възстановени в остатъка на общината за местни дейности, като по този начин е променено тяхното предназначение в нарушение на чл.126 ЗПФ.  Т.е., с даденото описание в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление подробно, ясно и конкретно са посочени всички елементи от състава на нарушената правна норма на чл.126 ЗПФ. В този смисъл районният съд не е допуснал нарушение на материалния закон при постановяване на решението си, а мотивите на мнозинството от касационния състав в обратен смисъл са, меко казано, неясни и некореспондиращи със съдържанието на нормата на чл.126 ЗПФ.

С оглед на всичко изложено считам, че обжалваното решение е правилно и обосновано, не са налице касационни основания по чл.348, ал.1 НПК, поради което решението на Карловския районен съд следваше да се остави в сила.

 

Административен съдия: /п/