Решение по дело №383/2019 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 91
Дата: 18 юни 2019 г. (в сила от 14 ноември 2019 г.)
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20195310200383
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 Град Асеновград, 18.06.2019г.

 

ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ с председател СТЕФКА ПАШОВА, като разгледа в открито съдебно заседание на 17.06.2019г. при участието на секретаря Стела Караманова, нахд № 383.2019г. по описа на съда, взе предвид следното:

Производство по чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е НП № НЯСС-97 от 11.04.2019г. на Председателя на ДАМТН, с което на Община Асеновград, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: град Асеновград, ****, представлявано от  Е.В.К. - кмет на общината, административно наказание - “имуществена санкция“ в размер на 5000 – пет хиляди лева, за неизпълнение на задължение по чл. 190а, ал.2 вр.чл. 190а, ал.1т.3 от „Закона за водите“.

 

По същество:

Жалбоподателят, община Асеновград, представлявана от младши експерт Г., пледира за отмяна на обжалваното НП като незаконосъобразно, алтернативно, моли за намаляване размера на  така наложената имуществена санкция от 5000 лева на 1000 лева.

Въззиваемата страна – Председателя на ДАМТН, не изпраща процесуален представител и не взима становище по жалбата.

 

По процедурата:

АУАН е съставен на 28.01.2019г. за нарушение, сочено за извършено на 13.12.2018г.,а НП за него е издадено на 11.04.2019г., поради което и съдът намери, че са спазени сроковете по чл. 34 от ЗАНН.

АУАН е съставен от компетентен орган – инспектор в регионален отдел „Южна Централна България“ - град Пловдив, за нарушение по ЗВ, компетентност, изводима от разпоредбата на чл.201 ал1 от ЗАНН, относима и към компетентността на издателя на НП също е издадено от компетентен орган, съгласно чл.201 ал.2 от ЗВ и за двете – Заповед № 517 от 12.07.2018г.

АУАН съдържа изискуемите от чл.42 от ЗАНН реквизити, а НП – тези по чл.57, ал.1 от ЗАНН.

При служебна проверка, съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения на административно – производствените правила, поради което и разгледа делото по същество.

По фактите:

След преценка на събраните в хода на съдебното производство доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, от фактическа страна, съдът намери за установено следното:

 

На 11.03.2018г. от представители на Оператора- фирма „Сет Инженеринг“еоод, е извършен технически преглед на състоянието на язовирната стена и съоръженията към нея, както и на горния и долния участък на язовир „Червен 1“, м. Ченгене дере. Проверката установила, че язовира е в землището на село Червен, има идентификационен номер № 80437.16, собствеността му е публична, със собственик – община Асеновград и характеристики, описани в съставения в хода на проверката констативен протокол.Проверката е установила, че водният и въздушният откос са силно обрасли с дървесна и храстова растителност. Има сериозни свличания и хлътвания по водния откос. Вероятно има такива и по въздушния откос, но преди да бъде почистен, не могат да бъдат установени със сигурност.Установени са и течове от три места на въздушния откос. Короната е трудно проходима, вълнообразна и по нея има образувани коловози и неравномерни слягания. На места е обрасла с храсти.В петата на стената при най - високия профил има сериозно заблатяване. Поради липса на достъп и ограничена видимост, не може да се прецени дали се дължи на филтриращи през тялото на стената в основата или изтичащите през уплътненията на основния изпускател води. Конструкцията на преливника не е в добро техническо състояние. Бетонът е подкопан и при преминаване на високи води, може да бъзе разрушен. От дясната страна на съществуващия преливник теренът е изкуствено понижен, с ок. 0,3метра ширина, около 5 метра, като образуваният по този начин канал, следва да работи като допълнителен преливник. На около 15 метра надолу по отводнящия канал има поставена мрежа, която следва да бъде незабавно премахната, за да не се нарушава проводимостта му. Основният изспускател  е в изправно състояние. В момента на огледа той е затворен и не пропуска водни количества. Спирателния кран на основния изпускател е ремонтиран и работи, но при огледа се наблюдава, че има теч през салника и камерата му е леко наводнена. Изходната шахта е с нарушена конструкция- наблюдават се механични повреди по бетона и разрушени участъци, но на този етап може да изпълнява функцията си. Зоната около изходната шахта на основния изспускател и отводнящия канал след нея, е обрасла с дървесна растителност.С оглед на добрата експлоатация и осигуряване сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея, са дадени предписания водното ниво да се поддържа на кота мъртъв обем. Да се предвиди почистване на водния откос, въздушния откос и зоната около изходната шахта на основнаия изспускател и отводнящия канал и дървесина и храстова растителност, като се осигури достъп до цялото съоръжение и по този начин се определи точно техническото му състояние. Дадено е предписание и да се предвиди подравняване на короната, както и запълване и уплътняване на коловозите по нея. Също така е предписано да се изгради контролно измерителна система с опорна геодезическа мрежа и водочетни рейки.

Язовирът е с акт за публична собственост № 282 от 28.10.1998г., като за него е издадена скица от 13.06.2016г.

За тази проверка е съставен констативен протокол от дата 11.03.2018г.

На 07.09.2018г. е извършена проверка на язовирна стена и съоръженията към нея, относно язовир „Колева Чешма“. Тази проверка е дала предписания да се почисти водния откос на язовирната стена и храстовидната растителност със срок от 30.11.2018г., както ида се почисти въздушният откос на язовирната стена от дървесината и храстовата растителност със срок до 30.11.2018г, като е посочено, че на основание чл. 190а ал.1 от „Закона за водите“, за изпълнението на всички предписания е отговорен собственикът на язовирната стена и съоръженията към нея.За тази проверка и дадените предписания, е съставен констативен протокол № 07-01-106 от 07.09.2018г.

На 14.09.2018г. е извършена от комисия съставена от фирма „Сет инженеринг“еоод, проверка на техническия преглед на състоянието на язовирната стена и съоръженията към нея, както и на горния и долния участък на язовир „Червен 1“, м.Ченгене дере, която е констатирала, че състоянието на язовирната стена спрямо предходния оглед остава непроменено – водният и въздушсният откос са силно обрасли в  дървесина и храстова растителност. Налични са и сериозните свличания и хлътвания по водния откос, както и установените, на три места, течове от възсушния откос. Короната е трудно проходима, по нея има образувани коловози и неравномерни слягания. На места е обрасла с храсти.Причина за заблатяването в петата на въздушния откос не може да бъде установена, поради липса на достъп и ограничена видимост.Комисията е установила, че конструкцията на преливника остава с непроменено техническо недобро състояние. Бетонът е подкопан и при преминаване на високи води може да бъде разрушен. От дясната страна на съществуващия преливник, теренът е изкуствено понижен с ок 0,3 метра на ширина и около 5 метра, като образуваният по този начин канал следва да работи като допълнителен преливник. Спирателния кран на основния изспускател е ремонтиран и работи, но при огледа се наблюдава, че има теч през салника и камерата му е леко наводнена.Изходната шахта е с нарушена конструкция – наблюдават се механични повреди по бетона и разрушените участъци, но на този етап може да изпълнява функцията си. Зоната около изходната шахта на основния изспускател и отводнящия канал след нея е обрасла с дървесна растителност.

Дадени са препоръки, с цел осигуряване сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея, а именно: Водното ниво да се поддържа на кота мъртъв обем. Да се предвиди почистване на водния откос, въздушния откос и зоната около изходната шахта на основния изспускател и отводнящия канал от дървесина и храстова растителност, като се осигури достъп до цялото съоръжение и по този начин се определи точно техническото му състояние. Да се предвиди подравняване на короната, както и запълване и уплътняване на коловозите по нея. Да се ремонтира изходната шахта на основния изпускател. Да се изгради контролно измерителна система с опорна геодезическа мрежа и водочетни рейки. След проведения оглед и при така констатираното състояние на обекта, може да се заключи, че цялостното техническо състояние на язовир „Червен 1“ е предаварийно.За проверката е съставен констативен протокол от 14.09.2018г.

С оглед установяване дали дадените при проверката от 07.09.2018г. предписания са изпълнени, на 13.12.2018г. е извършена проверка на язовира, която е констатирала, че предписанието със срок до 30.11.2018г. да се почисти водният откос на язовирната стена от дървестната  и храстовидната растителност не е изпълнено, както и да се почисти въздушният откос на язовирната стена от дървесната и храстовидната растителност със срок до 30.11.2018г., което също не е изпълнено. За това е съставен констативен протокол № 07-01-183 от 13.12.2018г.

Въз основа на тези протоколи, е съставен акт за установяване на административно нарушение № 07-003 от 28.01.2019г., въз основа на който е издадено и обжалваното НП.

 

По доказателствата:

Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани от показанията на свидетелите К.С., които кредитира като логични, последователни, непротиворечиви и подкрепени и от писмените доказателства по делото, а именно: констативен протокол № 07-01-183 от 13.12.2018г., констативен протокол № 07-01-106 от 07.09.2018г., констативен протокол от 14.09.2018г., констативен протокол от 11.03.2018г., акт № 282 за общинска собственост, скица от 13.06.2016г., които съдът кредитира като надлежно приобщени и достоверни.

 

От правна страна:

При законово предвидена в чл.190а, ал.1 от ЗВ обективна и безвиновна отговорност за неизпълнение на дадено предписание, чрез бездействие, при дадени такива в писмен вид, с протокол № 07-01-106 от 07.09.2018г.от орган, с разписани правомощия да дава предписания, коментар, изводим от разпоредбата на чл.190а ал.1 от ЗВ и Заповед № 517 от 12.07.2018г. на Председателя на държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

Същите имат задължителен характер и тяхното неизпълнение, в случая, при даден срок за това – 30.11.2018г., с протокол за проверка от 07.09.2018г.-осъществява, чрез бездействие, фактическия състав на административно нарушение по чл.190а,ал.2,вр.чл.190а, ал.1т.3 от „Закона за водите“., поради което и за това адм.нарушение, законосъобразно е била ангажирана неговата административно – наказателна отговорност.

Поради обективна и безвиновна отговорност, субективен състав на това административно нарушение не няма.

Преценката на административно – наказващият орган, за липса на маловажност на случая е законосъобразна, предвид на това, че нарушението е със значимо засягане на охраняваните обществени отношения, що се касае до факта, че предходната проверка на язовира сочи, че тези предписания са изключително важни да бъдат изпълнени, предвид на това, че състоянието на проверявания язовир е предаварийно.

Относно наложената имуществена санкция от 5000- пет хиляди лева, то съдът намери същата, за завишена, наложена при несъобразяване с наличието на смегчаващи отговорността обстоятелства – първо нарушение, липса на щети и на утежняващото отговорността такова – факта, че състоянието на язовира е предаварийно и се налага изпълнението на предписаните действия, с оглед безопасната му експлоатация. Предвид на това, съдът намери, че следва размерът на имуществената санкция да бъде определен при превес на смегчаващите отговорността обстоятелства, поради което и такъв от 2000 – две хиляди лева, се явява напълно съобразен с посочените по – горе обстоятелства, поради което и наложеният такъв от 5000 лева, се явява завишен и това налага изменение на обжалваното НП, поради което и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН,

РЕШИ:

 ИЗМЕНЯВА НП № НЯСС-97 от 11.04.2019г. на Председателя на ДАМТН, с което на Община Асеновград, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: град Асеновград, ****, представлявано от  Е.В.К. - кмет на общината, административно наказание - “имуществена санкция“ в размер на 5000 – пет хиляди лева, за неизпълнение на задължение по чл. 190а, ал.2 вр.чл. 190а, ал.1т.3 от „Закона за водите“, като НАМАЛЯВА размера  на наложената имуществена санкция от 5000 лева на 2000 лева и ПОТВЪРЖДАВА НП в останалата му част.

 

Решението да се съобщи на жалбоподателя и на въззиваемата страна.

 

Същото подлежи на обжалване, пред Административен съд - град Пловдив, чрез Районен съд- Асеновград, по реда на глава 12 от АПК, на касационните основания, визирани в НПК.

 

Районен съдия: