Решение по дело №1111/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 482
Дата: 21 юли 2023 г.
Съдия: Мария Белева Хубчева
Дело: 20227150701111
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

   482/21.7.2023г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – VІІ-и състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети юли две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:          МАРИЯ ХУБЧЕВА

 

при секретаря Димитрина Георгиева, изслуша докладваното от съдия Хубчева административно дело № 1111 по описа на съда за 2022 год., взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалба, наименована „възражение“ от А.Г.Т., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу Заповед № ДК-11-ПЗ-2 от 16.11.2022 год. на Началника на РДНСК – Пазарджик, с която е отменено Разрешение за строеж № 312 от 25.10.2022 год. на Главния архитект на Община Пазарджик и одобрените на 13.10.2022 год. инвестиционни проекти, послужили за издаването му, за строеж „Жилищна сграда“, с местонахождение поземлен имот с идентификатор № 06149.501.749, съставляващ УПИ XX-749, кв. 64, по плана на с. Братаница, Община Пазарджик, област Пазарджик и административен адрес: с. Братаница, Община Пазарджик, област Пазарджик е наредено Главният архитект на Община Пазарджик, в петдневен срок от влизане в сила на заповедта да изиска и отрази отмяната върху всички екземпляри на строителните книжа, в това число и предоставените от възложителя.

Жалбоподателят излага твърдения за незаконосъобразност на обжалвания административен акт, като счита, че същият е издаден в противоречие с материалноправните разпоредби – отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК. В допълваща молба от 29.12.2022 год. се излагат още аргументи, обосноваващи неправилността на процесната заповед. Твърди се, че тя не отговаря на изискванията на чл. 156, ал. 5 от ЗУТ, във връзка с чл. 156, ал. 2 и ал. 3 от същия. Моли се за отмяна на обжалвания акт и присъждане на направените по делото съдебно-деловодни разноски. Представя документ за собственост – Нотариален акт № 142 от 22.08.2018 год. за покупко-продажба на недвижим имот, № 81, том. 23, нот. дело № 3994 от 2018 год. (л. 55 от настоящото дело) и скица на поземлен имот с идентификатор № 06149.501.749 (л. 56).

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Л.М., който поддържа доводите изложени в жалбите и искането за отмяна на оспорената заповед. Оплакванията за незаконосъобразност ги подкрепя, като се позовава на приетото по делото заключение на вещото лице, установяващо, че за процесния УПИ ХХІ-749 в кв. 64 по регулационния план на с. Братаница, е одобрено със Заповед № 102 от 12.05.2022 год. на заместник-кмета на Община Пазарджик, сключено, наричано още свързано на калкан застрояване, както и че инвестиционният проект и разрешението за строеж на жилищната сграда отговорят на предвиденото в одобрения ПУП за сключено застрояване. От експертизата се установява, че са изработени две графични части на план за застрояване, като подписът на одобряващия орган е върху скицата със свързано застрояване, както и че е налице действащ и одобрен, от заместник-кмета на Община Пазарджик, ПУП, предвиждащ свързано застрояване на калкан на ниско жилищно строителство в двата новообразувани УПИ ХХ-749 и УПИ ХХІ-750, в кв. 64 по регулационния план на с. Братаница. Също така сочи, че проектантът по част строителни конструкции, инж. В. Ч. М. е извършила оценка на съответствие на инвестиционния проект и е собственик на „Еммар Проджектс“ ЕООД, което е в нарушение на разпоредбата на чл. 166, ал. 4 от ЗУТ, началникът на ДНСК или оправомощено от него длъжностно лице отменя с мотивирана заповед разрешението за строеж при констатиране на нарушение по ал. 2 и ал. 3 на чл. 156 от ЗУТ, но не и при констатиране на нарушение по чл. 166, ал. 4 от ЗУТ. Представя списък по чл. 80 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК (л. 93 от делото), фактура и платежно нареждане за изплатена сума (л. 94 и л. 95), с оглед на които претендира присъждане на сторените по делото съдебно-деловодни разноски.

Ответникът – ДНСК – София, не се представляват в последното по делото открито съдебно заседание. В представена по делото писмена защита процесуалният представител юрисконсулт Д. оспорва жалбата и моли за отхвърлянето й. Излага подробни съображения. Отбелязва, че процесната заповед е издадена при установено нарушение при служебната проверка на чл. 156 от ЗУТ, при която проверка от Община Пазарджик е изпратена процесната скица, копието от подробния устройствен план (ПУП), която предвижда свободно застрояване между двата имота. На следващо място сочи, че актът, предмет на настоящия спор, е издаден в нарушение на чл. 166, ал. 4 от ЗУТ, според който лице, което е свързано с фирмата, извършила оценка на съответствието, не може да бъде проектант, строител и т.н. по същия проект, който се одобрява, респективно се издава разрешение за строеж. Претендира присъждане на съдебно-деловодни разноски по делото, представляващи заплатено възнаграждение за вещо лице, както и юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на заплатеното от страна на жалбоподателя адвокатско възнаграждение. Представя писмена защита и допълнение към нея.

Конституираната заинтересована страна – Главният архитект на община Пазарджик, редовно уведомен, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Съдът, като обсъди становищата на страните и доказателствата по делото приема за установено следното от фактическа страна:

Във връзка с подадени искане за разрешение за изработване на изменение на ПУП по чл. 134 от ЗУТ с вх. № УТ-165-001 от 02.03.2022 год. (л. 111) и заявление с вх. № УТ-165-002 от 08.04.2022 год. (л. 112), от А.Г.Т., собственик на УПИ XX-65, в кв. 64 (поземлен имот с идентификатор 06149.501.716 по КК и КР) по действащия план на с. Братаница, Община Пазарджик (видно от нотариален акт за покупко-продажба № 142, том I, рег. № 1993, нот. дело № 129 от 2018 год. на недвижим имот – л. 55 от настоящото дело) заместник-кметът на Община Пазарджик, оправомощен със Заповед № 823 от 09.05.2022 год. (л. 45 от делото), е издал Заповед № 102 от 12.05.2022 год. (л. 12 от настоящото дело), с която е одобрил проект за изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ XX-65, в кв. 64 (поземлен имот с идентификатор 06149.501.716 по КК и КР) по действащия план на с. Братаница, Община Пазарджик. С проекта за изменение на плана на регулация е предвидено разделянето на УПИ XX-65, в кв. 64, по плана на с. Братаница, Община Пазарджик на два нови УПИ XX-749 (проектен ПИ 06149.501.749) и УПИ XXI-750 (проектен ПИ 06149.501.750) и обособяване на транспортна алея за достъп (проектен ПИ 06149.501.748) за обслужване на новопроектираните УПИ. Посочено е, че с плана за застрояване на новообособените УПИ XX-749 и УПИ XXI-750, в кв. 64, по действащия план на с. Братаница се предвижда свързано застрояване при показатели, отговарящи на устройствената зона „Жм“, съгласно означенията на приложената скица – проект за изменение на ПУП – ПРЗ.

Главният архитект на Община Пазарджик е издал Разрешение за строеж № 312 от 25.10.2022 год. (л. 20 – л. 21), с което е разрешил на А.Г.Т., в качеството му на собственик на поземлен имот с идентификатор 06149.501.749 по КК и КР, находящ се в УПИ XX-749, в кв. 64, по плана на с. Братаница, Община Пазарджик, да извърши строеж „Жилищна сграда“, представляващ пета категория, съгласно чл. 137 от ЗУТ. Разрешението за строеж е издадено въз основа на молба вх. № УТ-4124 от 25.10.2022 год. и одобрените по архитекта на Община Пазарджик, по чл. 144 от ЗУТ и чл. 142, ал. 6, т. 2 от ЗУТ, инвестиционни проекти: одобрена част „Архитектурна“ на 13.10.2022 год., съгласувани инженерни части на проекта (по части – „Конструктивна“ – 12.10.2022 год.; „ПБЗ“ – 12.10.2022 год.; „В и К“ - 13.10.2022 год.; „Електрическа“ – 11.10.2022 год.; „Геодезическа снимка“; „ЕЕ“ – 13.10.2022 год.), както и комплексен доклад за извършване на оценка на съответствието на инвестиционния проект със съществените изисквания за строежите, изготвен от „Еммар Проджектс“ ЕООД, инж. Р. Г. – рег. № 0574. Разрешението за строеж е издадено на основание чл. 148, ал. 2 от ЗУТ.

Разрешението за строеж, придружено с копие от визата за проектиране (л. 22 от делото) и извадка от текстовата и графичната част на ПУП (л. 23 от същото), са изпратени с писмо изх. № 577 от 28.10.2022 год. (л. 19 от делото), по реда на чл. 149, ал. 5 от ЗУТ, от Главния архитект на Община Пазарджик до РДНСК – Пазарджик.

В рамките на правомощията на длъжностни лица при РДНСК – Пазарджик, по реда на чл. 156 от ЗУТ, е извършена проверка на така издаденото Разрешението за строеж № 311 от 25.10.2022 год. Констатациите са отразени, по реда на чл. 156, ал. 4 от ЗУТ, в Констативен протокол № 1722 от 16.11.2022 год. от инж. Н. П. – главен инспектор в РДНСК – Пазарджик и инж. А. С. – старши инспектор в РДНСК – Пазарджик (л. 24 от делото). В т. 4 от него е прието, че за строежа не са спазени изискванията на чл. 144, ал. 1, т. 4 от ЗУТ: инвестиционният проект се съгласува и одобрява след писмено заявление на възложителя и след представяне на инвестиционен проект – два екземпляра на хартиен носител и един екземпляр на електронен носител, като форматът на записа на електронния носител на инвестиционния проект и на документите и данните към него се определят с наредбата по чл. 139, ал. 5 от ЗУТ. На следващо място в т. 5 е установено несъответствие на съгласувания технически инвестиционен проект с предвижданията на действащия ПУП по чл. 145, ал. 2 от ЗУТ, като в т. 5.1, в графичната й част, е посочено, че се касае за нискоетажно жилищно строителство с височина (Н) до 10,00 м., плътност на застрояване до 60%, коефициент на интензивност на застрояване до 1,2 и минимално озеленяване 40%, начинът на основното застрояване е свободно на отстояние 3,00 м. от съседния имот. В т. 6 е записано, че издадената виза на 14.07.2022 год. от Главния архитект на Община Пазарджик, на осн. чл. 140 от ЗУТ, е за проучване и проектиране на нискоетажна жилищна сграда – сключено застрояване. В т. 6.3 е отбелязано, че издадената визата не съответства с действащия ПУП. В заключителната част е посочено, че оценката за съответствие на инвестиционния проект с изискванията на чл. 142, ал. 5, т. 1, т. 2, т. 3, т. 4, т. 7, т. 8 и т. 9 от ЗУТ (предвижданията на подробния устройствен план; правилата и нормативите за устройство на територията; изискванията на нормативните актове по всяко от основните изисквания към строежите по чл. 169, ал. 1 и изискванията по чл. 169, ал. 3 от ЗУТ; взаимната съгласуваност между частите на проекта, други специфични изисквания към определени видове строежи съгласно нормативен акт, ако за обекта има такива; изискванията на влезли в сила административни актове, които в зависимост от вида и големината на строежа са необходимо условие за разрешаване на строителството по Закона за опазване на околната среда, Закона за биологичното разнообразие, Закона за културното наследство или друг специален закон, както и отразяване на мерките и условията от тези актове в проекта; националните изисквания за влагане на строителните продукти в строежите на предвидените в проекта експлоатационни характеристики на строителните продукти), отразена комплексния доклад, съставен от консултанта, е извършен в несъответствие с разпоредбите на ЗУТ. На следващо място, посочена като т. 5 от заключението към констативния протокол е установена още една незаконосъобразност при извършената служебна проверка на разрешението за строеж, а и именно, че инж. В. Ч. М. – проектант по част: „Строителни конструкции“ с ППП и рег. № 26101 в Камарата на инженерите и инвестиционното проектиране (КИИП) е и собственик на фирмата, извършила оценка за съответствие на проекта – „Еммар Проджектс“ ЕООД.

Въз основа на отразеното в констативния протокол и на основание чл. 156, ал. 5 от ЗУТ, във връзка с чл. 156, ал. 2 и ал, 3 от ЗУТ и установените нарушения по чл. 108, ал. 1 от ЗУТ, чл. 142, ал. 5, т. 1 от ЗУТ и чл. 166, ал. 4 от същия, началникът на РДНСК – Пазарджик е издал, оспорената в настоящото производство, Заповед ДК-11-ПЗ-2 от 16.11.2022 год. (л. 13 от делото), с която е отменено Разрешение за строеж № 312 от 25.10.2022 год. и одобрените на 13.10.2022 год. инвестиционни проекти, послужили за издаването му и е наредено на Главния архитект на Община Пазарджик, в петдневен срок от влизане в сила на заповедта, да изиска и отрази върху всички екземпляри на строителните книжа, в това число и на представените на възложителя.

Административният орган е отменил разрешението за строеж и одобрените на 13.10.2022 год. инвестиционни проекти като издадени в нарушение на материалноправните разпоредби и административно-производствените правила, като в мотивно-съобразителната част е преповторил установеното в констативния протокол и е допълнил, че издадената от него на 14.07.2022 год. виза за проучване и проектиране на нискоетажна сграда е за сключено застрояване, поради което не отговаря на действащия ПУП, одобрен със Заповед № 102 от 12.05.2022 год. Мотивирал се е, че в нея не е спазено отстояние от 3,00 м. от застройката до вътрешната регулационна линия между и УПИ XXI-750 (с идентификатор ПИ 06149.501.750) и УПИ XX-749 (с идентификатор ПИ 06149.501.749), в кв. 64, по плана на с. Братаница, Община Пазарджик. По отношение на установеното несъответствие на проектното решение с действащия ПУП е посочил за нарушение неспазване на определените с него отстояния, поради което е нарушение на разпоредбата на чл. 108, ал. 1 от ЗУТ.

Заповедта е връчена на жалбоподателя на 22.11.2022 год., видно от известието за връчване (л. 17 от делото) и в срока по чл. 215, ал. 4 от ЗУТ е оспорена по съдебен ред с жалба вх. № РС-ПЗ-1406-02-835 от 24.11.2022 год.

В хода на съдебното производство е допусната и приета като неоспорена съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице инж. С.Г.Б. (л. 88 – л. 90). Към нея е приложена цветна скица на УПИ ХХ-749 и ХХI-750, в кв. 64, по плана на с. Братаница, с одобрения, със Заповед № 102 от 12.05.2022 год., ПУП (л. 91) Съгласно поставените й въпроси от оспорващия и от ответната страна е отговорила, че за процесния УПИ XXI-749 (с идентификатор ПИ 06149.501.749), в кв. 64, по плана на с. Братаница, Община Пазарджик, е одобрено със Заповед № 102 от 12.05.2022 год. на зам.-кмета на Община Пазарджик, сключено, още свързано/на калкан застрояване, показано върху скица – проект на л. 10 от делото. Посочила е, че инвестиционният проект е изработен по дадена виза на Главния архитект на Община Пазарджик, с която е разрешено проектиране на жилищна сграда в УПИ ХХI-749 сключено застрояване със застройката в съседния УПИ ХХ-750, т.е. визата, по която е изработен проектът, отговаря на предвиждането на одобрения ПУП за сключено застрояване. По отношение на обжалваното разрешение за строеж за процесния имот също е констатирала, че отговаря на одобрения ПУП за сключено застрояване. Установила е, че са изработени две графични части на План за застрояване: едната със свободно застрояване в двата нови парцела – с отстояние 3,00 м от регулационната линия между тях (л. 23 от делото) и друга със свързано застрояване – застройки в двата парцела на калкан (л. 10 от делото), но подписът на одобряващия орган е върху скицата със свързаното застрояване. От извършената справка в Община Пазарджик е установила, че е налице действащ, одобрен със Заповед № 102 от 12.05.2022 год. на зам.-кмета на Община Пазарджик, подробен устройствен план, който предвижда свързано застрояване/на калкан на ниско жилищно строителство в двата новообразувани УПИ: ХХ-749 и ХХІ-750, в кв. 64, по регулационния план на с. Братаница, Община Пазарджик – скица на л. 10 от делото.

По делото са представени и приети като доказателства: цветна извадка от текстовата и графичната част на ПУП – ПР от 02.2022 год. – на л. 10 и л. 116 от делото, с посочени, в лявата й долна част, застроителни параметри, установяващи: етажно застрояване до 3,00 м; плътност на застрояването – макс. до 60%, кинт – макс. до 1,2; минимално озеленена площ – до 40 %; свързано застрояване в два съседни имота, върху която е положен печат за утвърждаването му на 12.05.202 год. и влязъл в сила на 12.05.2022 год.; на л. 11 и л. 122 от делото е налична цветна извадка от проектното изменение за ПУП – ПР от 03.2022 год., върху която е положен печат за утвърждаването му на 12.05.2022 год. и влязъл в сила на 12.05.2022 год.; на л. 23 от делото е приложено черно-бяло копие от проект от текстовата и графичната част на ПУП – ПР от 02.2022 год., с посочени, в лявата й долна част, застроителни параметри, установяващи: етажно застрояване до 3,00 м; плътност на застрояването – макс. до 60%, кинт – макс. до 1,2; минимално озеленена площ – до 40 %; свободно застрояване в двата съседни имота: УПИ: ХХ-749 и ХХ1-750, в кв.64, по регулационния план на с. Братаница, Община Пазарджик, утвърден на 12.05.2022 год. и влязъл в сила на 12.05.2022 год. Също така част от приобщения доказателствен материал са: Комплексен доклад № 007 от 06.10.2022 год. за оценка на съответствието на проектната документация със съществените изисквания към строежа, изготвена на осн. чл. 142, ал. 1 и ал. 6, т. 2 и чл. 154, ал. 1 от ЗУТ (л. 124). На л. 69 от делото е представено удостоверение за актуално състояние към 19.01.2023 год. на „Еммар Проджектс“ ЕООД.

При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав на Административен съд – Пазарджик, обосновава следните правни изводи:

Жалбата е допустима, тъй като е подадена от надлежна страна – адресат на заповедта и в преклузивния срок по чл. 215, ал. 4 от ЗУТ. Насочена е срещу акт, който съставлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и подлежи на оспорване съгласно разпоредба на чл. 215 от ЗУТ, във връзка с чл. 156, ал. 7 от ЗУТ, съгласно който заповедите на началника на Дирекцията за национален строителен контрол по ал. 5 могат да се обжалват по реда на чл. 215 от ЗУТ. Разгледана по същество е основателна. Съображенията за това са следните:

При преценка на законосъобразността на атакувания административен акт на основание чл. 168 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК. Съдът е длъжен да осъществи проверка издаден ли е същият от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните предпоставки за издаването му и съобразен ли е с целта на закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Предмет на оспорване е Заповед № ДК-11-ПЗ-2 от 16.11.2022 год. на началника на РДНСК – Пазарджик, с която на основание чл. 156, ал. 5 от ЗУТ е отменено Разрешение за строеж № 312 от 25.10.2022 год. на Главния архитект на Община Пазарджик и одобрените на 13.10.2022 год. инвестиционни проекти, послужили за издаването му, за строеж „Жилищна сграда“, с местонахождение поземлен имот с идентификатор № 06149.501.749, съставляващ УПИ XXI-749, кв. 64, по плана на с. Братаница, Община Пазарджик, област Пазарджик, административен адрес: с. Братаница, Община Пазарджик, област Пазарджик, ул. „Трета“ и е наредено Главният архитект на Община Пазарджик, в петдневен срок от влизане в сила на заповедта, да изиска и отрази отмяната върху всички екземпляри на строителните книжа, в това число и предоставените от възложителя.

Процесната заповед е издадена от компетентен административен орган, на основание чл. 156, ал. 5 от ЗУТ, в сроковете по чл. 156 от ЗУТ и е в изискуемата за това писмена форма, но в хода на осъщественото административно производство са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да са довели до незаконосъобразност на крайния административен акт.

С нормата на чл. 156, ал. 1 от ЗУТ е предвидено, че в 14-дневен срок от уведомяването им по реда на чл. 149, ал. 5 органите на Дирекцията за национален строителен контрол извършват служебна проверка за законосъобразност на издадените разрешения за строеж и заповедите за допълването им по чл. 154, ал. 5 заедно с одобрените инвестиционни проекти, както и разрешенията за строеж в случаите по чл. 147, ал. 1. В ал. 2 на чл. 156 от ЗУТ е прието, че органите на Дирекцията за национален строителен контрол проверяват служебно съответствието на издадените разрешения за строеж и одобрените инвестиционни проекти, когато такива се изискват, с предвижданията на действащия подробен устройствен план, а в следващата ал. 3 от посочената разпоредба – органите на Дирекцията за национален строителен контрол едновременно със служебната проверка по ал. 1 извършват и проверка на оценката за съответствие на инвестиционния проект с изискванията на чл. 142, ал. 5, т. 1, т. 2, т. 3, т. 4, т. 7, т. 8 и т. 9, отразена в комплексния доклад, съставен от консултанта. Обстоятелствата по ал. 1, 2 и 3 се установяват с констативен протокол, съставен от органите на Дирекцията за национален строителен контрол, а при констатиране на нарушения по ал. 2 и 3, както и на други нарушения, водещи до незаконосъобразност на издадените строителни книжа, отразени в констативния протокол, съставен по ал. 4, началникът на Дирекцията за национален строителен контрол или оправомощено от него длъжностно лице отменя с мотивирана заповед разрешението за строеж или заповедта за допълване по чл. 154, ал. 5, заедно с одобрените инвестиционни проекти, с изключение на издадените и одобрени от министъра на регионалното развитие и благоустройството - по арг. на чл. 156, ал. 4 и ал. 5 от ЗУТ.

Анализът на нормата сочи, че задължителна предпоставка за отмяна на издадено разрешение за строеж е наличието на нарушение по чл. 156, ал. 2 и ал. 3 от ЗУТ. Съгласно тези разпоредби органите на Дирекцията за национален строителен контрол проверяват служебно съответствието на издадените разрешения за строеж и одобрените инвестиционни проекти, когато такива се изискват, с предвижданията на действащия подробен устройствен план, и едновременно със служебната проверка по ал. 1 извършват и проверка на оценката за съответствие на инвестиционния проект с изискванията на чл. 142, ал. 5, т. 1, 2, 3, 4, 7, 8 и 9, отразена в комплексния доклад, съставен от консултанта.

В разглеждания случай, Главният архитект на Община Пазарджик с Придружително писмо изх. № 577 от 28.10.2022 год., входирано на 02.11.2022 год. в РДНСК – Пазарджик, е изпратил процесното разрешение за строеж, ведно с визата за проектиране и извадка от ПУП за извършване на служебна проверка от РДНСК – Пазарджик (л. 19). Въз основа на така представена административна преписка Началникът на РДНСК – Пазарджик е отменил разрешението за строеж и одобрените с него инвестиционни проекти досежно строеж „Жилищна сграда“, с местонахождение поземлен имот с идентификатор № 06149.501.749, съставляващ УПИ XXI-749, кв. 64, по плана на с. Братаница, Община Пазарджик, област Пазарджик, като е установил, че същото е незаконосъобразно, като издадено в нарушение на чл. 108, ал. 1 от ЗУТ, чл. 142, ал. 5, т. 1 и чл. 166, ал. 4 от ЗУТ.

Административният орган е пристъпил към издаване на обжалваната заповед само въз основа на съставения констативен акт, без да събере и изясни всички релевантни факти и обстоятелства по случая, както го задължават разпоредбите на чл. 35 и чл. 36, ал. 1 от АПК. В резултат на така допуснатите съществени нарушения на административно-производствените правила се е стигнало до издаване на административен акт при непълнота на доказателствата, неизяснена фактическа обстановка и оттам и нарушение на материалния закон.

Установените в хода на настоящото съдебно производство обстоятелства опровергават основния правен извод, послужил като основание за издаване на оспорената заповед, а именно, че проектното решение за строеж не съответства на действащия ПУП, тъй като не са спазени определените с него отстояния и констатираното основно нарушения на разпоредбата на чл. 108, ал. 1 от ЗУТ.

Пред настоящата съдебна инстанция безспорно се установи, включително и от неоспорената по делото съдебно-техническа експертиза, че жалбоподателят А.Т. е поискал Главният архитект на Община Пазарджик частично изменение на действащия ПУП като е подал две заявления: с № УТ-165-001 от 02.03.2022 год. и с № УТ-165-002 от 08.04.2022 год. С второто заявление 08.04.2022 год. е поискал корекция на първоначалното заявление от 02.03.2022 год. относно Плана за регулация и Плана за застрояване (л. 112). Въз основа на тях са изработени две графични части на ПУП – ПЗ: едната е за свободно застрояване в двата нови парцела, а другата – за свързано застрояване – двете застройки на калкан. Върху графичната част за свързаното застрояване е поставен печат за утвърждаване на проекта за проекта за изменение на ПУП – ПЗ и подпис от заместник-кмета на Община Пазарджик.

По делото е установено, че на 12.05.2022 г. е утвърден проект за изменение на ПУП – ПРЗ досежно имотите на А.Т., предвиждащ свързаното застрояване. Също така издадената виза за изготвяне на инвестиционния проект за сключено застрояване, каквото установяване е направил и началникът на РДНСК – Пазарджик в оспорената заповед и отговаря на одобрения проект за изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ XX-65, в кв. 64, по плана на с. Братаница, Община Пазарджик, област Пазарджик, предвиждащ изменение на ПУП – ПРЗ, касаещо разделянето на процесния имот на два нови имота УПИ XXI-750 и УПИ XX-749 и обособяването на транспортна алея за достъп за обслужване на новопроектираните имоти. Ето защо, след като се установява наличие на виза за проектиране, инвестиционен проект, заповед на заместник-кмета на община Пазарджик, одобряваща ПУП и графична част на ПУП – ПРЗ, всички предвиждащи свързано застрояване, то неправилни са констатациите на Началника на РДНСК – Пазарджик, че издаденото разрешение за строеж не съответства на действащия ПУП. Издателят на оспорената заповед не е събрал всички относими документи към случая в хода на осъщественото административно производство.

По изложените съображения, съдът приема, че обжалваната заповед е незаконосъобразна като издадена при допуснати съществени нарушения на правилата на административното производство и в частност на чл. 35 и чл. 36 АПК, а именно при неизяснени факти и обстоятелства от значение за спора и без да е изпълнено задължението за служебно събиране на относимите доказателства, при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на ЗУТ. Предвид основателността на жалбата, следва да се отмени оспореният административен акт.

Настоящият състав намира, че не може да изследва във фазата на съдебното производство несъбрани и необсъдени релевантни за случая факти и доказателства, поради което съдът е възпрепятстван да осъществи контрол върху законосъобразността на акта по същество, което налага освен отмяната на обжалваната заповед и да върне делото като административна преписка на началника на РДНСК – Пазарджик за ново произнасяне при съобразяване с мотивите в настоящото решение, като на осн. чл. 174 от АПК определя едномесечен срок за новото произнасяне, след влизане в сила на съдебното решение.

При този изход на правния спор своевременно направеното искане от оспорващия за присъждане на разноски следва да се уважи. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК, съдът намира, че на жалбоподателя следва да се присъдят сторените по делото съдебно – деловодни разноски, обективирани в списък по чл. 80 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК (л. 93) – държавна такса в размер на 10,00 (десет) лева, 200,00 (двеста) лева – депозит за съдебно – техническа експертиза и 1500,00 (хиляда и петстотин) лева за адвокатско възнаграждение, заплатено, предвид приложената фактура и платежно нареждане за извършен банков превод (л. 94 и л. 95), всичко в размер на 1710,00 (хиляда седемстотин и десет) лева. Възражението на процесуалния представител на ответната страна за прекомерност на заплатеното от страна на жалбоподателя адвокатско възнаграждение е неоснователно. С разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 год. за минималните размери на адвокатските възнаграждения е определен минимален праг за заплащане на адвокатско възнаграждение за дела по ЗУТ и той е посочен в размер на 1250,00 (хиляда двеста и петдесет) лева, а по делото жалбоподателят е заплатил адвокатско възнаграждение в размер на 1500,00 (хиляда и петстотин) лева, което съдът не може да определи за прекомерно, тъй като превишава нормативно определения минимум с 250,00 (двеста и петдесет) лева.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Пазарджик, в настоящия съдебен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на А.Г.Т., ЕГН **********, с адрес: ***, Заповед № ДК-11-ПЗ-2 от 16.11.2022 год. на Началника на РДНСК – Пазарджик.

ВРЪЩА делото като административна преписка на началника на РДНСК – Пазарджик за ново произнасяне при съобразяване с мотивите в настоящото решение.

ОПРЕДЕЛЯ едномесечен срок за новото произнасяне, след влизане в сила на съдебното решение, съгласно чл. 174 от АПК.

ОСЪЖДА РДНСК – Пазарджик да заплати на А.Г.Т., ЕГН **********, с адрес: ***, съдебно-деловодни разноски по делото в размер на 1710,00 (хиляда седемстотин и десет) лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.

 

 

 

 

 

 

                                                                СЪДИЯ: (П)