Решение по дело №1752/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2409
Дата: 22 декември 2023 г.
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20237180701752
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2409

 

гр. Пловдив,22.12.2023 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Пловдив, ХVІ-ти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и девети ноември, две хиляди двадесет и трета година в състав:

СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря Таня Златева, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 1752 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с 94, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация /ЗГР/.

Производството е образувано по жалба и нейно уточнение на П.Н.Ц. *** срещу мълчалив отказ на кмета на Район Южен при Община Пловдив за извършване на адресна регистрация на настоящ адрес ***, по подадено от нея заявление с вх. № 23-Ю-ГНА-45 от 05.04.2023г. В жалбата и уточнението й са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт(отказ) и се иска неговата отмяна. Поддържа се становище, че сградата е жилищна, правото на лицето е да има адресна регистрация по Закона за гражданската регистрация, представено е архитектурно заснемане и доказателства, че имотът се използва за жилищни нужди. Жалбата се поддържа от адвокат К., редовно упълномощен, който представя подробни аргументи в съдебно заседание.

Ответникът - кмет на район "Южен" при Община Пловдив, чрез процесуалния си представител - юрисконсулт Абрашева, поддържа становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

От преписката се установява, че П.Н.Ц. е подала Заявление с вх. № 23Ю-ГНА-45/05.04.2023г. до район Южен, Община Пловдив, за адресна регистрация на настоящ адрес ***. Приложила е НА № 80, рег. № 5225, дело 75 от 17.09.2019г., вписан в СВ Пловдив с дв.вх.№ 26226/2019г., с който е продала: 1. имот самостоятелен обект в сграда с идентификатор 56784.530.977.4.2 по КККР на гр. Пловдив, с адрес на имота гр. Пловдив,ул. „Д-р Иван Кесяков“ № 17, ет. 2, ателие 2, самостоятелен обект на ет. 2 в сграда с идентификатор 56784.530.977.4, с брой етажи 6, с предназначение жилищна сграда – многофамилна, с предназначение на самостоятелния обект : ателие за творческа дейност, брой нива на обекта 1, с посочена в документа площ 23,15 кв.м. и 2. имот самостоятелен обект в сграда с идентификатор 56784.530.977.4.3 по КККР на гр. Пловдив, с адрес на имота гр. Пловдив,ул. „Д-р Иван Кесяков“ № 17, ет. 2, ателие 3, самостоятелен обект на ет. 2 в сграда с идентификатор 56784.530.977.4, с брой етажи 6, с предназначение жилищна сграда – многофамилна, с предназначение на самостоятелния обект: ателие за творческа дейност, брой нива на обекта 1, с посочена в документа площ 18,41 кв.м., заедно с 3,337% идеални части от общите части на сградата, равняващи се на 2, 57 кв.м. , заедно с 2,62/268 идеални части от дворното място, върху което е построена сградата и което е поземлен имот с идентификатор 56784.530.977.

П.Н.Ц. запазва в своя ползва пожизнено и безвъзмездно правото на ползване върху имотите, предмет на продажбата.

По повод постъпилото заявление кметът на район Южен, Община Пловдив е изпратил писмо с изх. № 23Ю-ГНА-45-1/04.05.2023г., с което уведомява г-жа Ц., че заявеният от нея адрес се отнася за самостоятелен обект в сграда и е с предназначение ателие за творческа дейност, поради което на основание чл. 94, ал. 1 от ЗГР, във вр. с чл. 40, ал. 1 от ЗУТ, следва да представи допълнителни доказателства, че обектът е жилище съгласно чл. 40, ал. 1 от ЗУТ  - за установяване фактически че задоволява жилищни нужди.

Госпожа Ц. е подала заявление с № 23Ю-ГНА-45-2/09.05.2023г., с което посочва, че сградата е жилищна, въведена в експлоатация и одобреният проект, част Архитектура, се съхранява в администрацията на район Южен, община Пловдив. Представени са четири броя снимки – на кухня, стая, тоалетна с баня, входна врата.

Зам.-кмет на Район Южен, Община Пловдив е изпратил писмо до заявителката с изх. № 23Ю-ГНА-45-3/12.05.2023г., с посочване на нормативни разпоредби от ЗУТ и Наредба № 5/28.12.2005г., както и че техническите характеристики следва да бъдат доказани с архитектурно заснемане. Даден е тридневен срок за отстраняване на нередовностите по заявлението, като е предупредена, че при неизпълнение административното производство, че бъде прекратено.

П.Ц. е подала заявление с вх. № 23Ю-ГНА-45-4/17.05.2023г., с което е представила архитектурно заснемане на ателието.

С писмо с изх. № 23Ю-ГНА-45-5/01.06.2023г. зам.-кмет на район Южен е уведомил жалбоподателката, че следва да започне административно производство по промяна предназначението на обекта в жилище-апартамент, след приключване на което може да бъде извършена адресна регистрация на адреса на същото.

Недоволна от отговора г-жа Ц. е подала жалба/сигнал и иска регистрирането й на адреса на обекта.

С писмо с изх. № 23Ю-ГНА-45-7/20.06.2023г. зам.-кмет на Район Южен уведомява П.Ц., за реквизитите на жалба срещу акт, като й дава възможност за отстраняване на нередовностите по жалбата в 7-дневен срок.

Подадена е жалба от Ц. с вх. № 23Ю-ГНА-45-8/26.06.2023г.  чрез кмета на Район Южен, чийто текст съдържа искане за изпращане на жалбата й до Административен съд Пловдив за решаване на въпроса с адресна регистрация, което е нейно задължение за извършване като гражданин на Република България.

Жалбата е изпратена до съда и е образувано настоящото съдебно производство. В уточнение към жалбата, г-жа Ц. посочва, че е налице мълчалив отказ на кмета на район Южен за адресна регистрация по нейно заявление с вх. № 23Ю-ГНА-45/05.04.2023г., който оспорва като незаконосъобразен и иска неговата отмяна.

Съгласно чл. 25, ал. 1 от АПК датата на започване на производството е датата на постъпване на искането в компетентния административен орган, в който то е подадено. В случая е подадено заявление за адресна регистрация на 05.04.2023г.

Съгласно чл. 30, ал. 3 от АПК срокът за произнасяне започва да тече от датата на отстраняване на нередовностите.

Съгласно чл. 57, ал. 1 от АПК административният акт се издава до 14 дни от датата на започване на производството, а съгласно ал. 2 от същата норма административният акт по чл. 21, ал. 2 и 3 се издава до 7 дни от датата на започване на производството.

Последното писмо за отстраняване на нередовностите по заявлението на г-жа Ц. е от 01.06.2023г., което е получено на 13.06.2023г. от адресата. С писмо по делото с изх. № № 23Ю-ГНА-45-11/05.10.2023г. пълномощникът на кмета на район Южен, Община Пловдив заявява, че не е издаден изричен отказ за адресна регистрация, както и акт за прекратяване на производството.

Съгласно чл. 149 от АПК административните актове могат да се оспорят в 14-дневен срок от съобщаването им. Мълчаливият отказ или мълчаливото съгласие може да се оспори в едномесечен срок от изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се произнесе.

След 13.06.2023г. до 05.10.2023г. кметът на район южен не е извършил адресна регистрация на лицето. Седемдневният срок за произнасяне от последното писмо и съобщаването му на 13.06.2023г. е изтекъл, след което в едномесечният срок за оспорване, чрез депозиране на жалба на 26.06.2023г. лицето е оспорило формирания мълчалив отказ за адресна регистрация, с жалба в преклузивния срок по чл. 149, ал. 2 от АПК.

Съдът приема, че жалбата е подадена в предвидения процесуален срок при наличието на правен интерес срещу акт – мълчалив отказ, подлежащ на съдебен контрол, поради което се явява допустима.

Обжалваният административен акт представлява мълчалив отказ да се извърши административна услуга по смисъла на § 1, т. 2, буква "а" от Допълнителната разпоредба (ДР) на Закона за администрацията (ЗА), във връзка с чл. 21, ал. 3 от АПК.

Съгласно чл. 92 от ЗГР, адресната регистрация се извършва от кмета на общината, на района или на кметството или от определени от тях длъжностни лица при заявяване от лицето. По правилото на ал. 13 от същата норма, актовете на органите по ал. 1, с които се отказва извършване на адресна регистрация или промяна на адрес, подлежат на оспорване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Обжалваният отказ е формиран от материално и териториално компетентения орган – кмет на район Южен, Община Пловдив.

Обществените отношения, свързани с адресната регистрация на лицата, пребиваващи на територията на Република България са уредени в Закона за гражданската регистрация и Наредба №РД-02-20-9 от 21.05.2012г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация /обн., ДВ, бр. 43 от 8.06.2012 г./.

Съгласно чл. 89, ал. 1 от ЗГР "адресът" е еднозначното описание на мястото, където лицето живее или където го получава кореспонденцията си, като постоянен е адресът, където лицето избира да бъде вписано в регистъра на населението (чл. 93, ал. 1 от ЗГР). Постоянният адрес на гражданите е адрес за кореспонденция с органите на държавната власт и органите на местното самоуправление (чл. 93, ал. 1 от ЗГР) и той служи на гражданите за упражняване или ползване на права или услуги в случаите, определени в закон или друг нормативен акт.

Съгласно чл. 92, ал. 1 от ЗГР адресната регистрация се извършва от кмета на общината, на района или кметството или от определени от тях длъжностни лица при заявяване от лицето. Съгласно чл. 92, ал. 2, т. 1 от ЗГР, за извършване на адресна регистрация лицата представят, наред с другото - документ за собственост. В конкретния случай, заявителката за вписване на настоящ адрес е представила документ за пожизнено право на ползване относно имота, който е избрала за настоящ адрес - нотариален акт.

Целта на адресната регистрация е да отрази действителното фактическо положение на мястото, на което гражданите са се установили да живеят и съответно където да получават кореспонденция и да ползват произтичащите от това права и услуги.

Съгласно чл. 90, ал. 1 от ЗГР, всяко лице, подлежащо на гражданска регистрация по този закон, е задължено да заяви писмено своя постоянен и настоящ адрес, който трябва да съответства на адрес по чл. 89, ал. 5 от ЗГР, т. е. да е определен от кмета като адрес, на който може да се извърши регистрацията и да е включен в НКНПА. Задължение на администрацията е да поддържа и актуализира данните в този класификатор.

В чл. 121, ал. 4 от Наредба № РД-02-20-9/21.05.2012г. изрично е посочено, че кметът на общината определя адреси за включване в НКНПА когато в тях има жилищна сграда, общежитие, хотел, мотел, почивен дом или друго място за подслон и същите са годни за обитаване.

Според отразеното в КККР на гр. Пловдив, сграда 56784.530.977.4, в която се намира процесното ателие, с адрес: гр. Пловдив, район Южен, ул. „Д-р Иван Кесяков“№17, е с предназначение "Жилищна сграда - многофамилна, брой етажи 6. Тоест, сградата е "жилищна сграда" по смисъла на § 5, т. 29 от ДР на ЗУТ - сграда, предназначена за постоянно обитаване, и се състои от едно или повече жилища, които заемат най-малко 60 на сто от нейната разгъната застроена площ, като при определяне предназначението на сградата ателиетата се считат за жилища. Легално определение на понятието "жилищна сграда", следва да се извлече от смисъла, даден от § 5, т. 29 от ДР на ЗУТ и процесната сграда следва да се приеме за жилищна сграда, поради което същата попада в категорията обекти, изброени в чл. 121, ал. 4 от Наредба № РД-02-20-9/21.05.2012г. В цитираната норма няма изчерпателно изброяване на обектите и не е въведено императивно изискване това да са само жилищни имоти, а е достатъчно посоченият имот да е годен за обитаване и да задоволява жилищните нужди на лицето, като от значение е как фактически се ползва, а не неговото предназначение според устройствените планове и кадастралната карта. Аргумент в тази насока са и разпоредбите на чл. 92, ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗГР, които предвиждат, че освен документ за собственост заявителят може да приложи и други документи, които установяват, че имотът се ползва за жилищни нужди. В случая по преписката са представени достатъчно доказателства, в подкрепа на обстоятелството, че жилището(ателие) се ползва за жилищни нужди.

Съгласно легалното определение на §1, т. 2 от ДР на ЗМДТ "основно жилище" е имотът, който служи за задоволяване на жилищните нужди на гражданина и членовете на неговото семейство през преобладаващата част от годината. Следователно отново определящо е дали имотът фактически служи за задоволяване на жилищните нужди на лицето.

Заявителката Ц. е подала адресна карта за настоящ адрес, в която изрично е отразила желанието си да бъде регистрира на адреса. Разпоредбите на чл. 89, ал. 1 и ал. 2 ЗГР не съдържат императивно изискване постоянният и настоящ адрес на гражданите да съвпада единствено и само с адрес на жилища по смисъла на § 5, т. 30 от ДР на ЗУТ. Законодателят не въвежда с понятието за адрес задължение за лицето да посочи за свой адрес само "жилище" по смисъла на ЗУТ. Същото може да посочи и друг обект на собственост, годен фактически да се ползва за жилищни нужди, което по граматическо тълкуване се извежда от употребата на съюза "или" в разпоредбата на чл. 89, ал. 1 ЗГР /така решение № 5361/02.06.2022 г., постановено по адм. дело № 1739/2022 г. на ВАС; решение № 2596/24.02.2021 г., постановено по адм. дело № 8838/2020 г. на ВАС/. Отделно, разпоредбата на § 5, т. 29, изр. второ от ДР на ЗУТ, гласи, че при определяне предназначението на сградата, ателиетата се считат за жилища, което е достатъчно ясно и не дава основание за противоречиво тълкуване.

Съдът намира, че оспореният мълчалив отказ за адресна регистрация е в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което следва да бъде отменен. Преписката следва да бъде върната на административния орган за произнасяне при съобразяване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона и да извърши адресна регистрация на заявителката.

Предвид изхода на делото на жалбоподателя следва да се присъдят сторените съдебни разноски, които се доказват в размер на 310 лева, от които 10 лева заплатена държавна такса и 300 лева за адвокатска защита(по договор на л. 32 от делото).

На основание чл. 143, ал. 1 във вр. § 1, т. 6 от ПЗР на АПК разноските следва да бъдат поставени в тежест на юридическото лице, в структурата на което е ответният административен орган.

Воден от гореизложеното, Административен съд Пловдив, ХVІ състав

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на кмета на Район Южен при Община Пловдив за извършване на адресна регистрация по подадено от П.Н.Ц. заявление с вх. № 23-Ю-ГНА-45 от 05.04.2023г.

ВРЪЩА преписката на кмета на район Южен при Община Пловдив по заявление с вх. № 23-Ю-ГНА-45 от 05.04.2023г. за ново произнасяне при съобразяване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати на П.Н.Ц. ***, сумата от 310 (триста и десет) лева за направените по делото разноски.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването.

 

СЪДИЯ: