О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
гр.Шумен, 05.01.2023г.
Административен съд - град Шумен, в закрито заседание
на пети януари две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:
Административен
съдия: Снежина Чолакова
като
разгледа докладваното от административния съдия АД № 274 по описа за 2022г.
и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е образувано по реда на чл.73, ал.4 от Закона за
управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление
(ЗУСЕФСУ), във вр. с чл. 145 и
следващите от Административнопроцесуалния кодекс
(АПК), по жалба от М.Е.Ш., с ЕГН **********, с адрес ***, подадена чрез адвокат
С.Т.от ШАК, против Решение № 27/121/06025/3/01/04/03 за налагане на финансова
корекция с изх.№ 01-6500/1818#22 от 12.08.2022г. по описа на ДФЗ, издадено
от изпълнителния директор на Държавен
фонд «Земеделие», с което
на М.Е.Ш. е определена финансова корекция
в размер на 9828 лева за неизпълнение на заложените в бизнесплана приходи
по договор за подпомагане № 27/121/06025 от 15.08.2014г. по мярка 121 «Модернизиране на земеделските стопанства» от ПРСР
2007-2013г., с предмет «Закупуване на трактор, пръскачка и култиватор», по който на 05.12.2014г. е изплатена
субсидия в размер на 65520 лева.
С протоколно определение от 06.12.2022г. съдът е дал
възможност на ответната страна в 7-дневен срок от заседанието да формулира
въпроси във връзка с направеното от него искане за допускане и назначаване на
съдебно-икономическа експертиза, като е обявил, че ще се произнесе по искането
и ще насрочи следващото съдебно заседание по същото, в закрито заседание.
В унисон с дадената му възможност, с молба рег.№
ДА-01-3007/14.12.2022г. по описа на ШАдмС
изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ е формулирал следните въпроси по
направеното доказателствено искане за допускане и
назначаване на съдебно-икономическа експертиза, на които вещото лице да
отговори след запознаване с административната преписка, посещение в
ДФ“Земеделие“ и проверка в счетоводството на жалбоподателя:
1. В какъв размер са заложените приходи по бизнес
плана на жалбоподателя относно всяка от
проверяваните години 2015г., 2016г., 2017г. и 2018г., колко са реализираните
приходи за всяка година поотделно?
2. Какъв е процентът на изпълнение на приходите за
финансовите 2015г., 2016г., 2017г. и
2018г., към датата на извършената проверка на място и допълнително представени
доказателства от ползвателя за 02.05.2019г., съобразно заложените в приходната
част на бизнес плана, неразделна част от договора?
3. Спазени ли са „Правила за определяне размера на
подлежащата за възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени
нарушения на чл.27, ал.6 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските
производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони
2007г.-2013г.“ и в частност т.30 от същите, при определяне размера на
санкцията?
4. Правилно ли е определен размерът на подлежащото на
възстановяване публично държавно вземане според направените от административния
орган фактически установявания и изчисления съгласно посочените по-горе Правила
и всички относими към спора документи?
Цитираната молба е изпратена на оспорващата страна за
становище, като в указания двудневен срок такова не е депозирано.
Съдът, след като се запозна с доказателствата по
делото и становищата на страните по същото, намира, че за изясняване на
обстоятелствата по делото са необходими специални знания в областта на
икономиката, поради което и на основание чл.197 от ГПК, във вр.
с чл.171, ал.2, изр.първо от АПК следва да бъде допусната и назначена
съдебно-икономическа експертиза, със задача на вещото лице, след запознаване с
материалите по делото, с административната преписка по издаване на обжалваното
решение за налагане на финансова корекция, както и след посещение в
ДФ“Земеделие“ и проверка в счетоводството на оспорващата М.Е.Ш., да отговори на
въпросите, поставени с молба рег.№ ДА-01-3007/14.12.2022г. по описа на ШАдмС и прецизирани от съда в диспозитива
на настоящото определение.
Освен това, доколкото в жалбата оспорващата навежда
доводи, че през процесните финансови години е налице
произведена, но нереализирана продукция и като съобрази, че чл.171, ал.2,
изр.второ от АПК му дава възможност да назначава вещи лица и служебно, съдът
намира, че към експерта следва да бъде поставен и допълнителен въпрос с оглед
изясняване на посоченото обстоятелство.
Наред с изложеното, доколкото към настоящия момент
делото не е насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание, това следва
да бъде сторено с настоящото определение.
Водим
от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
I. НАСРОЧВА АД № 274/2022г. по описа на ШАдмС за 14.02.2023г.
от 09.30 часа, за която дата да се призоват страните и вещото лице.
II. ДОПУСКА И НАЗНАЧАВА съдебно икономическа експертиза със
задача на вещото лице, след запознаване с
материалите по делото, в т.ч. с административната преписка по издаване на
обжалваното решение за налагане на финансова корекция; след посещение в
ДФ“Земеделие“ и след проверка в счетоводството на оспорващата М.Е.Ш., да
отговори на следните въпроси:
1. В какъв размер са заложените приходи по бизнес
плана на М.Е.Ш. относно всяка от
проверяваните години 2015г., 2016г., 2017г. и 2018г.? Колко са реализираните
приходи за всяка година поотделно?
2. Какъв е процентът на изпълнение на приходите за
финансовите 2015г., 2016г., 2017г. и
2018г., към датата на извършената проверка на място и допълнително представени
доказателства от ползвателя за 02.05.2019г., съобразно заложените в приходната
част на бизнес плана, неразделна част от договора?
3. При определяне размера на санкцията съобразени ли
са изискванията, регламентирани в „Правила за определяне размера на подлежащата
за възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения на
чл.27, ал.6 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по
мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007г.-2013г.“, приети със
Заповед № 03-РД/3218 от 08.08.2019г. на изпълнителния
директор на ДФ“Земеделие“, обн. в ДВ бр.69/2019г. и в
частност - т.30 от същите?
4. Математически правилно ли е определен размерът на
подлежащото на възстановяване публично държавно вземане според направените от
административния орган фактически установявания и изчисления съгласно
посочените по-горе Правила и всички относими към
спора документи?
5. Налице ли е произведена, но нереализирана от
оспорващата продукция за всяка една от процесните
финансови години 2015г., 2016г., 2017г. и 2018г., в какво количество и каква е
нейната пазарна стойност към съответната година? В случай, че същата би била
реализирана по установените пазарни цени, какъв би бил процентът на изпълнение
на бизнес плана за съответните финансови години съобразно заложените в бизнес
плана показатели?
ОПРЕДЕЛЯ първоначален депозит за изготвяне на
експертното заключение в размер общо на
300 (триста) лева, от които 200 (двеста) лева вносими
от ответната страна Изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“, и 100 (сто) лева вносими от
оспорващата М.Е.Ш., в 5 (пет) дневен
срок от получаване на определението.
НАЗНАЧАВА за вещо лице по делото Н.Р.К.със специалност
„Счетоводство и контрол“, като указва на същия да представи експертното
заключение най-късно една седмица преди датата на съдебното заседание.
Препис от определението да се изпрати на страните и на
вещото лице на електронен адрес, а при липса на такъв – на посочен от тях
адрес.
Административен
съдия: