Решение по дело №1358/2019 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 150
Дата: 27 март 2020 г. (в сила от 27 октомври 2020 г.)
Съдия: Мая Андонова Миленкова
Дело: 20191520201358
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                              №.........................

                                     гр. Кюстендил, 26.03.2020 г.

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

         Кюстендилски районен съд, III- ти състав,  в открито съдебно заседание на десети март, две хиляди и  двадесета  година, в състав :

                                                                              Председател: Мая Миленкова

 

при секретаря: Светла Христова   

Като разгледа докладваното от съдия Миленкова  АНД  № 1358 по описа за 2019 година на КРС и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          „ПЛАНИНЕЦ“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Кюстендил, ул.“Изгрев“№6, вх.А, ет.2, ап.4, представлявано от управителя  А.М.П., чрез адв. Ю.С. *** обжалва наказателно постановление № ПО-02-52/22.07.2019 г., издадено от директора на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“, с което на основание чл.200, ал.1, т.2,пр.2  от Закона за водите  е  наложена  на търговеца  имуществена санкция в размер на 2000 лева. Излагат се доводи за незаконосъобразност на атакуваното НП и се сочат допуснати нарушения на процесуалните правила. Претендират се сторени по делото разноски.

 Административно наказващият орган, чрез процесуалният си представител, твърди  законосъобразност на атакуваното НП и моли неговото потвърждаване.

         Като разгледа събраните по делото писмени и устни доказателства при условията на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:

На 19.03.2019 г. била  извършена проверка  от служители на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“, гр.Благоевград – свидетелите Е.Я. и И.Г. на  търговски обект  ресторант „Рибарника“ и прилежащата територия около него, изградени в имот № 004012, в м. „Станчилак“, землището на с. Гърляно , общ. Кюстендил.  Предмет на проверката било да се установи  начина на водоснабдяване и начина н заустване на отпадните води от горепосочения обект.

В хода на проверката, служителите на контролния орган  установили,  следното : Процесния обект представлява туристически комплекс, с подобект „Ресторант“. За въвеждането му в експлоатация за строеж от 4-та категория  било издадено Удостоверение №26/26.09.2017 г.  От съществуващ дренаж на място, с географски координати № 42° 15 07,8 и  Е 22° 32҆ 19,5  и N42° 15 07,4 и  Е 22° 32҆ 22,7, чрез тръбопровод, в момента на проверката, се извършвало водовземане, като водата постъпвала в кръгъл басейн с диаметър около 3 м., в който се съхранявала  риба за нуждите на ресторанта.  За обекта е издавано разрешително за водовземане  през 2007 г.   № 41520001/26.03.2007 г., с краен срок на действие – 26.03.2012 г.  В  това Разрешително е посочена като цел на водовземането – риборазвъждане  и  негов титуляр било дружеството „Планинец“ООД, гр. Кюстендил, с ЕИК *********.

Ползването на описаното водовземно съоръжение /дренаж/от дружеството, за извършване на водовземане, без да е издадено разрешително за водовземане , е прието от контролните органи като административно нарушение на разпоредбата на чл. 44, ал.1 от Закона  за водите.

 На мястото на проверката , на 19.03.2019 г. е съставен Констативен протокол № КД-01-146.  На проверката присъствала С. П. – съдружник в „Планинец“ООД, гр.Кюстендил.

С оглед установеното, в хода на проверката , е започнато  административнонаказателно  производство, като е съставен АУАН № КД-04-32/29.05.2019г. Според  актосъставителя, „Планинец“ООД  , гр.Кюстендил  е осъществило състава на административното нарушение по чл. 44, ал.1  от Закона за водите.

Актът е връчен на Асен Пенчев – управител на дружеството, като в графата „ възражения“ същият отразил , че „  ползва водоема само като живарник и не е знаел, че трябва отново да има разрешително  за водоползване , тъй като  през м.м. август и септември водата спира“.

Към преписката е приложено и издаваното през 2007 г. Разрешително за водоползване, с валидност до м. март. 2012 г., както и  заповед № РД-05-58/02.05.2018 г., в която е обективирана материалната  компетентност на актосъставителя .

Въз основа на АУАН на 22.07.2019г.. Директорът на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“ издал атакуваното пред съда НП№ПО-02-52. В последното е възпроизведено  описаното в акта административно нарушение и е дадена  идентична с АУАН правна квалификация на нарушението , за което на  нарушителя е наложена имуществена санкция  в размер на 2 000 лева, на осн. чл. 200, ал.1, т.2 от Закона за водите . 

В  хода на съдебното следствие са разпитани свидетелите на АНО  Я./актосъставител/, Г./свидетел при установяване на нарушението и свидетел по акта/, както и свидетелите К. и Т., свидетели при съставяне и връчване на АУАН. Показанията им съдът възприе като пълни, обективни, последователни и  съответстващи изцяло на останалия, събран по делото, доказателствен материал.

 По искане на  процесуалния представител на санкционираното дружество , до разпит са допуснати свидетелите   Ж. Т. и Г. С. , които работят  на различни длъжности в „Планинец“ООД. С техните показания , жалбоподателят цели да докаже, че процесното съоръжение не се използва за водовземане, а описаният в акта басейн се захранва с чешмяна вода. Свидетелите не отричат, че в близост до басейна  има дренаж, но той не се използва за водовземане, той като се пълни с дъждовна вода, която е недостатъчна.  Показанията на тези свидетели , съдът не  кредитира, той като  безспорно се установи, че в момента на извършване на проверката   представителите на Басейнова дирекция  лично са възприели, че  посредством изградена тръба от дренажа се е пълнел басейна с живата риба.    

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на показанията на разпитаните по делото свидетели, както и от приложените към административнонаказателната преписка и приети по делото писмени доказателства, които са безпротиворечиви, относно подлежащите на доказване факти и установяват по несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователни и логични.

 

При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът намира следното:

Жалбата е депозирана от надлежно лице в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП, поради което е допустима, а разгледана по същество - неоснователна, по следните съображения:

Обжалваното Наказателно постановление е издадено в съответствие с установената за това императивна законова процедура и от компетентен орган. При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на ЗАНН, както и сроковете по чл. 34 от същия закон.  Видно и от АУАН и от НП и в двата акта подробно, точно и ясно са посочени всички индивидуализиращи нарушителя и нарушението елементи. При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, съгласно които, за да бъде редовен актът за установяване на административно нарушение и НП трябва да включват в съдържанието си всички кумулативно посочени реквизити. Чрез изпълнение на изискванията на чл. 42 от ЗАНН органът, издал АУАН, постига пълна индивидуализация на нарушението и нарушителя, без да ограничава правото на защита на жалбоподателя. Издадения в съответствие с процесуалните норми акт е редовен и като такъв се явява правно основание за издаване на НП, в което също не се установиха  нарушения, които да налагат отмяна на НП. Същото съдържа всички изискуеми реквизити, като в обстоятелствената му част подробно, точно и ясно е изписано установеното и прието като нарушение от наказващия орган.

 В случая отговорността на жалбоподателя е ангажирана на основание чл. 200, ал. 1, т. 2 от ЗВ, съгласно която разпоредба „наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното - от 2000 лв. до 10 000 лв.“

С ангажираните по делото гласни и писмени доказателства, се установи, че жалбоподателят е осъществил вмененото му административно нарушение, от обективна страна, като  е ползвал водностопанско съоръжение /дренаж/ за водовземане .

Съгласно  цитираната за нарушена разпоредба на чл. 44, ал.1 от Закона за водите :“ разрешително за водовземане се изисква във всички случаи, освен: 1. в случаите по чл. 43, ал. 2; 2. за дейностите по защита на населението при обявено бедствено положение по реда на; 3. в случаите по чл. 58, ал. 1, т. 1 и 2“ . Съдът намира че конкретния случай не попада в изключенията предвидени от законодателя. Безспорно се установи, че при установяване на нарушението от процесното  съоръжение се е извършвало водовземане. Изхождайки от дефиницията дадена от законодателя за водовземане в &1 т.7 от ДР на ЗВ  "водовземането" обхваща всички дейности, свързани с отнемане на води от водните обекти;

Ето защо съдът намира, че от събраните по делото писмени и гласни доказателствени средства се установи, че  „Планинец“ООД, гр. Кюстендил е ползвало водностопанскох съоръжение / дренаж/  за извършване на водовземане, без да има издадено Разрешително за водовземане по реда и при условията на Закона за водите .

Не е налице нито една от хипотезите на чл. 44, ал.1 , т.т. 1-3, за които не се изисква такова разрешително, поради което е дружеството – жалбоподател е било задължено да се снабди с разрешение за водовземане.

След като правилно е квалифицирал нарушението, административнонаказващият орган правилно и законосъобразно е санкционирал   „Планинец“ООД, гр.Кюстендил с имуществена санкция в размер на 2000 лева.

При определяне размера на санкцията, съдът намира, че административнонаказващия орган е определил размера на административното наказание в предвидения в закона минимален размер, като е взел предвид, че извършеното нарушение е за първи път, поради което наказанието е законосъобразно определено.

 Неоснователно е възражението на  жалбоподателя, че в случая се касае за маловажен случай и липсата на  обсъждане  от административнонаказващия орган  приложимостта на чл. 28 от ЗАНН  представлява  основание за отмяна на НП.  В действителност  в атакуваното НП  изрично е описано защо не може да намери приложение разпоредбата на материалната норма обуславяща „маловажност на случая“.

Отделно от това , правейки собствен анализ на приложимостта на тази норма, съдът намира , че не е налице основание случаят да бъде квалифициран като маловажен. Със Закона за водите се уреждат обществени отношения, при които предвиденият контрол е засилен, съответно и отговорността за нарушения по ЗВ е по-строга. Законът определя висока степен на обществена опасност на деянията, изразяващи се в нарушаване на неговите норми и в съответствие с тази отчетена от законодателя висока степен на обществена опасност, са и предвидените относително високи размери на наказанията – глоба и имуществена санкция, високият минимален праг на същите, както и императивът този размер да бъде налаган като наказание. Следователно, специфичния характер на извършеното деяние, не може да го определи като маловажно. Нарушението е формално, такова на просто извършване, поради което не е необходимо от него да са настъпили вредни последици. С оглед горепосоченото, настоящият състав намира, че не е налице, , маловажен случай" по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК, във връзка с чл. 11 от ЗАНН, съответно липсват материалноправни предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН.

След като прие разглежданото нарушение за доказано по несъмнен начин, както и наложеното наказание за правилно определено, съдът намира обжалваното наказателно постановление за законосъобразно, което води до неговото потвърждаване.

         Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Кюстендилският районен съд

 

                                                        Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА изцяло наказателно постановление №№ ПО-02-52/22.07.2019г., издадено от директора на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“ – гр.София, с което на основание чл.200, ал.1, т.2, пр.2 от Закона за водите  е  наложена  на  „ПЛАНИНЕЦ“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Кюстендил, ул.“Изгрев“№6, вх.А, ет.2, ап.4, представлявано от управителя  А.М.П.  имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева.

         Решението подлежи  на обжалване с касационна жалба пред КАС в 14-дневен срок от съобщаването му.

                                                                                                                                                                                                     Районен съдия :