Решение по дело №196/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 август 2021 г.
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20217200700196
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 215

гр.Русе, 12.08.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Русе, в публично заседание на двадесет и първи юли, през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДИАН ВАСИЛЕВ

ЧЛЕНОВЕ:

ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

при секретаря МАРИЯ СТАНЧЕВА и с участието на прокурора ДИЛЯН МИХАЙЛОВ като разгледа докладваното от съдия АГУШ КАН дело 196 по описа за 2021 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е  по чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Касаторът Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) – София, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Р.П., обжалва Решение № 260008/02.02.2021 г., постановено по АНД № 285/2020 г. по описа на РС – Бяла, с което е изменено Наказателно постановление № 6995/08.10.2020 г., издадено от началника на Отдел „Контрол по РПМ“ в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при АПИ – София. В жалбата се излагат доводи, че решението на районния съд е правилно и напълно обосновано в частта, с която съдът е приел за напълно доказано и безспорно установено административното нарушение, за което е наложена санкция на наказаното лице. В тази част се иска решението на РС – Бяла да бъде оставено в сила. Като оспорвана част на решението на въззивния съд се сочи, частта, с която е намален размерът на наложената административна – санкция – глоба от 3 000 на 1 000 лв. и в частта, с която са присъдени разноски в полза на ответника по касационната жалба. Излагат се подробни аргументи относно определения от административно-наказващия орган размер на наложеното с наказателното постановление наказание, както и доводи относно недоказаност на претендираните и присъдени на жалбоподателя във въззивното производство разноски Във връзка с това се иска от касационната инстанция да отмени решението на РС – Бяла в тази част и да потвърди изцяло оспореното пред въззивния съд наказателно постановление.

Претендира и присъждане на юрисконсултско възнаграждение за представителството пред касационната инстанция.

Ответникът по касационната жалба – Ж.К.Ж., в депозирано по делото писмено възражение и в хода на делото по същество, излага становище за неоснователност на жалбата. Иска от съда, решението на РРС да бъде оставено в сила.

Окръжна прокуратура Русе, представлявана от прокурор Михайлов, поддържа становище за неоснователност на подадената касационна жалба. Представителят на прокуратурата предлага на касационната инстанция да потвърди като правилно и законосъобразно атакуваното решение, постановено от Русенския районен съд.

Настоящият касационен състав на Административен съд – Русе, като взе предвид събраните по делото доказателства от РРС и наведените от касатора възражения, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, оспорва невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава трета Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

По същество жалбата е неоснователна.

За да постанови оспореният в настоящото производство съдебен акт въззивната инстанция е приела, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения. Нарушението е установено по несъмнен и безспорен начин. Съдът е обсъдил всички възражения на жалбоподателя като подробно е обосновал защо ги намира за неоснователни. На последно място съдът е приел, че наказанието, наложено на жалбоподателя не е индивидуализирано правилно, при спазване на изискванията на чл. 12 и чл. 27 от ЗАНН. Според въззивния съд неправилно АНО е отчел отегчаващите отговорността обстоятелства и наказанието следва да бъде намалено до минималния предвиден в закона размер, в какъвто смисъл съдът е изменил оспореното пред него наказателно постановление. С решението си районният съд е присъдил разноски в полза на жалбоподателя във въззивното производство, съобразно уважената част на жалбата (т.е. намалението на наложеното наказание) и по компенсация.

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН проверка, настоящият съд не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт, както и на пороците, твърдяни в касационната жалба, поради което същата следва да бъде оставена без уважение, а обжалваното решение, постановено от първоинстанционния съд – като правилно – да бъде оставено в сила. Съображенията на съда за това са следните:

Според касационния съд подадената от АПИ – София касационна жалба е непрецизно формулирана. По същество тя съдържа две искания – искане за оставяне в сила на решението на районния съд, в частта, с която е прието за безспорно установено процесното административно нарушение и искане за отмяна на решението на районния съд в частта, с която се изменя наложеното наказание и се присъждат разноски. Първото искане всъщност не съставлява касационна жалба срещу решението на въззивния съд, на първо място, поради това, че решението не съдържа произнасяне (диспозитив) с описаното от касатора съдържание („наказателното постановление е законосъобразно и правилно“).

Всъщност касаторът е коментирал мотивите на въззвиния съд, които не подлежат на самостоятелно оспорване, а освен това са и в полза на тезата на касатора, поради което за него не е налице интерес от такова оспорване. При липса на жалба от страна на наказаното лице, въпросът за установеността на административното нарушение не е предмет на разглеждане пред касационния съд.

С оглед на това спорен пред настоящата инстанция е единствено въпросът относно определянето на размера на наложеното наказание и дали районният правилно е преценил смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства и съобразно тях правилно е определил размера на административното наказание.

Касационният съд напълно споделя изложените от въззивната инстанция съображения по този въпрос, поради което на основание чл. 221, ал. 2 от АПК не намира за нужно да ги преповтаря.

От съдържанието на издаденото наказателно постановление е видно, че при определяне на наложеното на касационния ответник административно наказание административнонаказващият орган е отчел „степента на надвишение на нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, неизпълнението (подчертано) на условията на чл. 37, ал. 3 от Наредбата след акта и продължаване на движението на ППС в нарушение на забраната, въведена с чл. 26, ал. 2, т. 1, буква А от Закона за пътищата, което се отчита като утежняващо вината обстоятелство“. В наказателното постановление е посочено, че нарушението е извършено за първи път, но видно от цитираните по-горе съображения на АНО, това обстоятелство не е обсъждано при определяне на наложеното наказание.

В касационната жалба касаторът развива много подробно съображения (аргументи), свързани с наличието на посочените в наказателното постановление две отегчаващи отговорността обстоятелства. Част от тези съображения имат характер на допълнителни мотиви към издаденото вече наказателно постановление, като такова допълване на мотивите на оспорвания акт едва в съдебна фаза е недопустимо.

На първо място е разгледана степента на надвишаване на нормите за натовареност на Наредба № 11 от 2001 г. на МРРБ. Посочва се, че превишението е значително и това обуславяло висока степен на обществена опасност на този вид нарушения. Високата степен на обществена опасност на нарушението е обвързана от касатора и с важността на обществените отношения, обезпечаващи рационалното и безопасно движение по пътищата, отворени за обществено ползване.

Тук следва да се посочи, че Административният съд намира за неоснователни аргументите на касатора, обосновани с важността на засегнатите обществени отношения и високата степен на обществена опасност на този вид нарушения. Законодателят е този, който е определил степента на обществена опасност на административните нарушения от един вид, спрямо други видове, определяйки различни санкции за всеки отделен вид нарушение. В случая, предвиждайки в нормата на чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата санкция в диапазон от 1 000 до 5 000 лв. законодателят вече е отчел, че нарушенията на чл. 26, ал. 2 от Закона за пътищата са дотолкова значими (високо обществено опасни), че следва да се наказват със значителна по размер санкция.

В случая както правилно е посочил въззивния съд, след като АНО е приел, че размера на надвишеното натоварване на ППС е обстоятелство, което характеризира конкретното административно нарушение като немаловажно, но повторното използване на това обстоятелство като отегчаващо е недопустимо.

Не могат да бъдат споделени и доводите на касатора досежно „неизпълнението на условията на чл. 37, ал. 3 от Наредба № 11“. Целта на посочената норма действително е максимално бързо да се преустанови констатираното нарушение, което безспорно може да се отчете като смекчаващо обстоятелство, но не може по аргумент от противното да се счита, че неизпълнението му е отегчаващо такова. Още повече, че в конкретния случай не се спори, че изпълнението на това условие е обективно невъзможно на мястото на проверката. Районният съд правилно е посочил, че продължаването на движението на ППС без необходимото разрешително съставлява ново нарушение, което подлежи на самостоятелно санкциониране и не намира отражение при определяне на санкцията по предходно констатирано нарушение.

В заключение настоящата съдебна инстанция намира, че обосновано въззивният съд е изменил оспореното пред него наказателно постановление като е намалил размера на наложеното административно наказание от 3 000 на 1 000 лв.

По отношение на възражението на касатора досежно присъдените във въззивното производство разноски, настоящият съдебен състав намира, че въззивният съд правилно е определил дължимите на касационния ответник разноски, отчитайки сумата на претендираните разноски, за които са налице доказателства и размера на уважената част от жалбата. Неоснователно в тази връзка е възражението, изложено в касационната жалба, че разноски не следва да се присъждат на жалбоподателя във въззивното производство поради непредставяне на списък с разноските. Съгласно чл. 84 от ЗАНН, доколкото в този закон няма особени правила за призоваване и връчване на призовки и съобщения, извършване на опис и изземване на вещи, определяне разноски на свидетели и възнаграждения на вещи лица, изчисляване на срокове, както и за производството пред съда по разглеждане на жалби срещу наказателни постановления, на касационни жалби пред административния съд и предложения за възобновяване, се прилагат разпоредбите на Наказателно-процесуалния кодекс. В НПК липсва изискване за представяне на списък на разноските. Но дори и по реда н ГПК непредставянето на списък на разноските по чл. 80 от ГПК не е пречка за присъждането им, а е пречка само за евентуално оспорване на присъдения размер от поискалата ги страна.

В касационната жалба се твърди, че размерът от 500 лв. за адвокатско възнаграждение е прекомерен. Това възражение обаче е недопустимо пред касационната инстанция, а такова не е било направено своевременно от касатор в хода на въззивното дело, поради което именно районният съд е приел, че липсва основание за намаляване на претендираното от жалбоподателя във въззивното производство адвокатско възнаграждение.

Противно на твърденията на касатора, заплащането на уговореното от жалбоподателя и неговия пълномощник адвокатско възнаграждение е надлежно доказано пред въззивния съд. Представеният пред районния съд документ всъщност представлява инкорпорирано в един писмен документ пълномощно и договор за правна помощ, като по отношение на уговореното възнаграждение, изрично е вписано, че същото е заплатено на адвоката и това е удостоверено с подписите на двете страни по договора за правна помощ. В случая съгласно трайно установената съдебна практика договорът за правна помощ изпълнява функцията на разписка за заплатената на пълномощника сума и доказва извършеното плащане.

По изложените до тук съображения, настоящият касационен състав на Административен съд - Русе намира, че постановеното от Районен съд – Бяла решение не страда от пороци, които да обосновават неговата неправилност. Атакуваното решение е постановено при правилно приложение на материалния закон, като не са допуснати посочените в касационната жалба нарушения, поради което решението следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, Административен съд - Русе

 

Р   Е   Ш   И :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260008/02.02.2021 г., постановено по АНД № 285/2020 г. по описа на РС – Бяла, с което е изменено Наказателно постановление № 6995/08.10.2020 г., издадено от началника на Отдел „Контрол по РПМ“ в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при АПИ – София.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  

 

 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

2.