Присъда по дело №1833/2023 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 149
Дата: 16 ноември 2023 г. (в сила от 1 декември 2023 г.)
Съдия: Радостина Ташева Гергичанова
Дело: 20234430201833
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 24 август 2023 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 149
гр. Плевен, 16.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XIV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на шестнадесети ноември през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Радостина Т. Гергичанова
при участието на секретаря ДЕСИСЛАВА В. МАЧОРСКА
и прокурора Д. Н. М.
като разгледа докладваното от Радостина Т. Гергичанова Наказателно дело
от общ характер № 20234430201833 по описа за 2023 година
И на основание данните по делото и закона

ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия К. В. Б. – роден на ***г. в гр.Плевен, живее в
с***, обл.Плевен, ***, *** гражданин, със средно образование, работи,
разведен, неосъждан, ЕГН ********** за ВИНОВЕН в това, че на
08.02.2023г. в село***, област Плевен, ул. «***», при управление на моторно
превозно средство - лек автомобил марка «***» модел «***» с peг.№ ***,
нарушил правилата за движение по пътища, както следва:
Чл. 5. (1) от ЗДвП Всеки участник в движението по пътищата:
1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за
движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да
причинява имуществени вреди;
Чл. 5. (2) от ЗДвП Водачът на пътно превозно средство е длъжен:
1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в
движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни
превозни средства;
Чл. 6. от ЗДвП Участниците в движението:
1
1. съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица,
упълномощени да регулират или да контролират движението по
пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната
маркировка;
2. изпълняват разпорежданията на лицата, упълномощени да регулират или
да контролират движението по пътищата, независимо от светлинните
сигнали, пътните знаци, маркировката на пътя и правилата за движение.
Чл. 20 от ЗДвП (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от
26.04.2002 г.)
1. Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни
средства, които управляват.
3. Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране
скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа
на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с
превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с
конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред
всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в
случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.
Чл. 25 (1) от ЗДвП Водач на пътно превозно средство, който ще
предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на
паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони
надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в
друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или
в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да
създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него,
преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се
съобразява е тяхното положение, посока и скорост на движение.
Чл. 42. (1) Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен:
1. преди да подаде сигнал, да се убеди, че не го изпреварва друго пътно
превозно средство и че движещото се след него пътно превозно средство или
това, което ще изпреварва, не е подало сигнал за изменение на посоката си на
движение наляво;
Чл. 43. Изпреварването на моторни превозни средства, с изключение на
мотопеди и мотоциклети без кош, е забранено:
1. когато разстоянието на видимост, ограничено поради характера на пътя
или намалено поради мъгла, снеговалеж и други подобни, е по-малко от
необходимото за изпреварването при избраната скорост на движение;
и по непредпазливост причинил на К. Д. П. от село*** средна телесна
повреда, изразяваща се в двустранно счупване на ребра - три десни /2-ро, 3 -
то 5-то/ осем леви /от 3-то до 10-то/, пневмоторакс и хемохидроторакс,
довело до трайно затрудняване движението на снагата за срок 1,5-2 месеца,
при нормално протичане на оздравителния процес - престъпление по чл. 343
ал. 1 б «Б» във вр. чл. 342 ал. 1 от НК, като на основание чл. 78А от НК го
2
ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОНГОВОРНОСТ и му НАЛАГА
АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ – ГЛОБА в размер на 2000,00 лева.
ОСЪЖДА на основание чл.189, ал.3 от НПК подсъдимия К. В. Б. със
снета по-горе самоличност, ДА ЗАПЛАТИ направените деловодни разноски в
размер на 1362,40 лева, които да се преведат по сметка на ОД на МВР –
Плевен.
ПРИСЪДАТА подлежи на обжалване и протест пред Плевенски
Окръжен съд в 15-дневен срок от днес.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
3

Съдържание на мотивите

МОТИВИ към Присъда №149 от 16.11.2023г., постановена по НОХД №
1833/2023г. по описа на Районен съд – Плевен:

Районна прокуратура-Плевен и повдигнала обвинение против
подсъдимия К. В. Б. - роден на ***г. в гр.Плевен, живее в с***, обл.Плевен,
***, *** гражданин, със средно образование, работи, разведен, неосъждан,
ЕГН ********** за ВИНОВЕН в това, че на 08.02.2023г. в село ***, област
Плевен, ул. «***», при управление на моторно превозно средство - лек
автомобил марка «***» модел «***» с рег.№ ***, нарушил правилата за
движение по пътища, както следва:
Чл. 5. (1) от ЗДвП Всеки участник в движението по пътищата:
с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за
движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да
причинява имуществени вреди;
Чл. 5. (2) от ЗДвП Водачът на пътно превозно средство е длъжен:
1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в
движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни
превозни средства;
Чл. 6. от ЗДвП Участниците в движението:
съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица,
упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата,
както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка;
изпълняват разпорежданията на лицата, упълномощени да регулират
или да контролират движението по пътищата, независимо от светлинните
сигнали, пътните знаци, маркировката на пътя и правилата за движение.
Чл. 20 от ЗДвП (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.)
1. Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни
средства, които управляват.
Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране
скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа
на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с
превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с
конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред
всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в
случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.
Чл. 25 (1) от ЗДвП Водач на пътно превозно средство, който ще
предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на
паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони
надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в
друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или
1
в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да
създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него,
преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се
съобразява е тяхното положение, посока и скорост на движение.
Чл. 42. (1) Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен:
1. преди да подаде сигнал, да се убеди, че не го изпреварва друго пътно
превозно средство и че движещото се след него пътно превозно средство или
това, което ще изпреварва, не е подало сигнал за изменение на посоката си на
движение наляво;
Чл. 43. Изпреварването на моторни превозни средства, с изключение на
мотопеди и мотоциклети без кош, е забранено:
1. когато разстоянието на видимост, ограничено поради характера на
пътя или намалено поради мъгла, снеговалеж и други подобни, е по-малко от
необходимото за изпреварването при избраната скорост на движение;
и по непредпазливост причинил на К. Д. П. от село *** средна телесна
повреда, изразяваща се в двустранно счупване на ребра - три десни /2-ро, 3 -
то 5-то/ осем леви /от 3-то до 10-то/, пневмоторакс и хемохидроторакс,
довело до трайно затрудняване движението на снагата за срок 1,5-2 месеца,
при нормално протичане на оздравителния процес - престъпление по чл. 343
ал. 1 б «Б» във вр. чл. 342 ал. 1 от НК.
Представителят на РП – Плевен поддържа изцяло повдигнатото срещу
подсъдимия Б. обвинение за извършено престъпление по чл. 343 ал. 1 б. „б”
във вр. с чл. 342 ал. 1 от НК. Счита същото за доказано по несъмнен начин въз
основа на всички събрани по делото доказателства. Моли съда да постанови
присъда, с която да признае подсъдимия К. В. Б. за виновен по повдигнатото
му обвинение, като на основание чл. 78а от НК го освободи от наказателна
отговорност като му наложи административно наказание – глоба в минимален
размер.
Защитникът на подсъдимия К. В. Б. – адв. Г. П. от ЛАК взема
становище, че подзащитния му се признава за виновен по повдигнатото му
обвинение и направеното от него самопризнание се подкрепя от
доказателствения материал по делото. Твърди, че в случая са налице
продпоставките на чл. 78а от НК, поради което моли подсъдимият да бъде
освободен от наказателна отговорност като му бъде наложено
административно наказание – глоба.
Подсъдимият К. В. Б. в правото си на лична защита заявява, че поддържа
изразеното от защитника му становище. При осигуреното му от съда право на
последна дума заявява, че съжалява.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства – поотделно и в
тяхната съвкупност, взе предвид становищата на страните и разпоредбите на
закона прие за установено следното:
2
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
Подсъдимият К. В. Б. е роден на ***г. в гр.Плевен, живее в с***,
обл.Плевен, ***, *** гражданин, със средно образование, работи, разведен,
неосъждан, ЕГН **********.
Подсъдимият К. Б. живеел в с***, обл.Плевен. Същият работел във
„***ско ***“ ЕООД. Част от служебните му задължения включвали
управлението на лек автомобил марка «***» модел «***» с per. ***.
На 08.02.2023 г., около 8.15 часа в село ***, област Плевен, по ул. „***“
подсъдимият Б. управлявал лекия автомобил марка «***» модел «***» с per.
***. Преди него по същата улица се движел лек автомобил „***“ с ДКН ***,
управляван от свидетеля К. П.. По ул. „***“ в с***, по която се движели двата
автомобила било забранено изпреварването на автомобили, за което бил
поставен пътен знак Б 24. На около 200 метра от сградата на Кметство с***,
свидетелят П. решил да извърши ляв завой /същият бил разрешен/, като подал
звуков сигнал с мигача на управлявания от него лек автомобил „***“.
Свидетелят П. започнал да предприема маневра завиване на ляво, в този
момент обвиняемият К. Б. решил да предприеме маневра за изпреварването
му /въпреки забранителния знак за това/, като се движел и с несъобразена
скорост, която би му позволила да спре. Подсъдимият Б. не успял да овладее
автомобила и ударил управлявания от свидетеля П. автомобил „***“ в
областта на предната лява врата. В резултат на удара от автомобила на
обвиняемия Б. свидетеля П. получил силни болки в областта на гърдите, като
започнал да храчи кръв. Същият бил преведен в ЦНСМ Плевен, където му
била указана медицинска помощ. Последствие свидетеля П. бил приет за
лечение в МБАЛ „***“ - гр.Плевен, където било установено, че му е
причинено счупване на 11 ребра в резултат на ПТП.
На 24.02.2023 г. свидетелят П. депозирал жалба по РП - Плевен, която
станала повод за образуване на настоящето наказателно производство.
В хода на разследването била назначена съдебно-медицинска
експертиза, от заключението на която е видно, че на св.К. П. е причинено
счупване на 11 броя ребра, което е довело до трайно затрудняване
движението на снагата за срок от около 2 месеца — средна телесна повреда
по смисъла на чл.129 от НК.
В хода на разследването била назначена и съдебно-автотехническа
експертиза, от заключението на която е видно, че причина за настъпване на
ПТП е нарушаване правилата на движение от страна на подсъдимия К. Б., а
именно: движение с несъобразена скорост, предприемане на изпреварване на
участък от пътя на който е забранено изпреварването на леки автомобили,
както и предприемане маневра за изпреварване без да се е уверил, че това
няма да създаде опасност за останалите участници в движението.
ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Горната фактическа обстановка, съдът прие за установена по несъмнен
3
и категоричен след анализ на ангажираните в хода на проведеното
наказателно производство доказателства и доказателствени средства, а
именно: Констативен протокол за ПТП с пострадали лица №1772р-3008 от
03.02.2023г.; АУАН №874436/08.02.2023г.; Протокол за разпит на свидетеля
П.Г.Т.; Протокол за разпит на свидетеля Х. И. Х.в; Протокол за разпит на
свидетеля К. Д. П.; Протокол за разпит на свидетеля С.П.Б.; Протокол за
доброволно предаване от 17.02.2023г.; Протокол за оглед на
местопроизшествие от 22.04.2023г.; Протокол за оглед на ПТП при условията
на чл. 212, ал.2 от НПК; Епикриза на К. Д. П.; Заключение по назначената и
изготвена съдебно-медицинска експертиза; Заключение по назначената и
изготвена съдебна авто-техническа експертиза; Протокол за извършена видео-
техническа експертиза, който изцяло подкрепя направеното от подсъдимия
самопризнание.
ОТ ПРАВНА СТРАНА:
При тази установеност на фактите, съдът намери, че подсъдимият К. В.
Б. е осъществил, както от обективна, така и от субективна страна състава на
престъплението по чл. 343 ал. 1 б. „б” пр. 2 във вр. с чл. 342 ал. 1 от НК. От
обективна страна: на 08.02.2023г. в село ***, област Плевен, ул. «***», при
управление на моторно превозно средство - лек автомобил марка «***» модел
«***» с рег.№ ***, нарушил правилата за движение по пътища, както следва:
Чл. 5. (1) от ЗДвП Всеки участник в движението по пътищата:
с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за
движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да
причинява имуществени вреди;
Чл. 5. (2) от ЗДвП Водачът на пътно превозно средство е длъжен:
1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в
движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни
превозни средства;
Чл. 6. от ЗДвП Участниците в движението:
съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица,
упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата,
както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка;
изпълняват разпорежданията на лицата, упълномощени да регулират
или да контролират движението по пътищата, независимо от светлинните
сигнали, пътните знаци, маркировката на пътя и правилата за движение.
Чл. 20 от ЗДвП (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.)
1. Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни
средства, които управляват.
Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране
скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа
4
на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с
превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с
конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред
всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в
случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.
Чл. 25 (1) от ЗДвП Водач на пътно превозно средство, който ще
предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на
паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони
надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в
друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или
в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да
създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него,
преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се
съобразява е тяхното положение, посока и скорост на движение.
Чл. 42. (1) Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен:
1. преди да подаде сигнал, да се убеди, че не го изпреварва друго пътно
превозно средство и че движещото се след него пътно превозно средство или
това, което ще изпреварва, не е подало сигнал за изменение на посоката си на
движение наляво;
Чл. 43. Изпреварването на моторни превозни средства, с изключение на
мотопеди и мотоциклети без кош, е забранено:
1. когато разстоянието на видимост, ограничено поради характера на
пътя или намалено поради мъгла, снеговалеж и други подобни, е по-малко от
необходимото за изпреварването при избраната скорост на движение;
и по непредпазливост причинил на К. Д. П. от село *** средна телесна
повреда, изразяваща се в двустранно счупване на ребра - три десни /2-ро, 3 -
то 5-то/ осем леви /от 3-то до 10-то/, пневмоторакс и хемохидроторакс,
довело до трайно затрудняване движението на снагата за срок 1,5-2 месеца,
при нормално протичане на оздравителния процес.
От субективна страна деянието е осъществено по непредпазливост, тъй
като подсъдимият Б. не е желаел настъпването на общественоопасните
последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.
За престъплението по чл. 343 ал. 1 б. „б” пр. 2 във вр. с чл. 342 ал. 1 от
НК, законодателят е предвидил наказание лишаване от свобода до три години
или пробация.
Видно от приетите по делото доказателства деецът е пълнолетен, не е
осъждан за престъпление от общ характер; не представлява лице с висока
обществена опасност; не е освобождаван от наказателна отговорност с
налагане на административно наказание по реда на Раздел ІV на Глава осма
от НК и от престъплението не са причинени съставомерни имуществени
вреди.
5
Изложеното обосновава извод, че са налице предпоставките на чл.78 А
от НК за освобождаване на К. В. Б. от наказателна отговорност за извършено
престъпление по чл. 343 ал. 1 б. „б” пр. 2 във вр. с чл. 342 ал. 1 от НК с
налагане на административно наказание – глоба.
При определяне на административното наказание, съдът обсъди
тежестта на деянието, причините за неговото извършване (проявено от страна
на подсъдимия невнимание по време на шофиране), както и смекчаващите
(съдействие за разкриване на обективната истина, обстоятелството, младата
му възраст и оказаното от страна на подсъдимия съдействие на пострадалото
лице.
Предвид изложеното, съдът намира, че за извършеното деяние, на
подсъдимия Б. следва да бъде наложено наказание - глоба при превес на
смекчаващите вината обстоятелства, а именно 2000,00 (две хиляди) лева.
ПО НАПРАВЕНИТЕ ПО ДЕЛОТО РАЗНОСКИ:
При този изход на делото и на основание чл. 189, ал. ІІІ от НПК, съдът
осъди подсъдимия К. В. Б. да заплати направените деловодни разноски в
размер на 1362,40 лева, които да се преведат по сметка на ОД на МВР –
Плевен.
При тези доводи СЪДЪТ постанови присъдата си.

6